Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 962 ggr
Delfinen02
12/14/16, 11:21 AM

Varför kan dom bara bli 2 år

varför kan råttor bara leva I 2 år? Dom borde ju kunna leva längre. Andra små djur kan ju leva mycket längre

Annons:
Fridaaaa
12/14/16, 11:25 AM
#1

De kan bli äldre än 2 år med, är inte så att de pangboom dör när de fyller 2.
Men är något med deras natur helt enkelt. Många får ju tumörer också.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Honestyisdead
12/14/16, 11:25 AM
#2

Dom kan leva längre.

tötenöten
12/14/16, 11:37 AM
#3

Världens äldsta tamråtta blev 7 år gammal, inte så vanligt då. Men det är ändå en hel del som lever till 3 år, och några få här och där på 4-5 år så det är inte helt omöjligt att en råtta blir äldre. Däremot dör väldigt många mellan 2-2.5 år vilket är väldigt tråkigt.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
12/14/16, 2:28 PM
#4

Beror lite på generna. Vad de ärver från släkten bakom. Där brukar uppfödare försöka tänka mer mot livålder, ha koll på stamtavlor och släkten osv. Medan zoo djur och sånt bara avlas random. .Utan koll på stamtavlan. Man kan få även bra från zoo. Men de föder inte upp med hälsa och temperament i tankarna. 

De för inte stamtavlor och har inte koll på vad råttorna bär.

Sedan spelar det stor roll vad man ger för mat. om man ger onyttig kost, eller nyttigt och varierande. Miljön, om de har det rent. Om de står i drag. Om de skadar sig. 

Sedan är de lätta att få sjukdomar. Tar man hem nya djur från hem som kanske har nått virus liggade. Utan att man tänker på karantän så kan man få sjukdomar som bryter ut om nya råttan bär på det. men det går runt en hel del virus/bakterier just nu som inte alltid syns men som kan bryta ut senare. 

De har även känsliga luftrör. Man bör hålla rent, inte ha material som dammar för mycket. Inte ha dom stående i drag. Även torr luft inne kan ställa till problem när de torkar ur luftrören så bakterier/virus enklare fäster. 

Utöver det så kan de få tumörer. Det är rätt vanligt att tumörer dyker upp. Speciellt på större lite mulligare råttor har jag märkt att det verkar mer vanligt än deras syskon som är mer slimmade. 

Hanar brukar va mer muskulerade och ha lättare att bli bakbenssvaga som äldre. När muskelmassan försvinner pga åldern. Det brukar dock ske senare i ålder mer mot 2 år. Dock kan de gott leva med det så länge de kan röra sig mer normalt och äta/dricka om de inte verkar ha ont. 

Min äldsta här hemma just nu är 2 år och snart 8 månader. Har 3 som ligger på 2 år nu och de kommer va kvar ett bra tag till skulle jag tro. Rätt fräscha i kroppen och friska, energiska.  Dock är ena medicinerad för livmoderinflammation precis. Verkar blivit kvitt det med. Bara hoppas det inte kommer tillbaka.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Delfinen02
12/14/16, 6:02 PM
#5

#1 ja jag vet redan att dom inte dör exakt den dagen dom fyller 2.

Delfinen02
12/14/16, 6:03 PM
#6

det är ändå konstigt. Sköldpaddor kan ju bli 100. Har någon av er haft en råtta som blivit 3 år eller mer?

Annons:
Honestyisdead
12/14/16, 6:24 PM
#7

#6 Det är inget konstigt att helt olika arter lever olika långt. Det handlar om.biologi

 Studera det så får lära dig varför det är som det är.

komigentam
12/14/16, 6:36 PM
#8

#6 Fast råttor & sköldpaddor ingår inte ens under samma art som sagt. 

Mycket handlar om avel, gener, skötsel.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
12/14/16, 6:43 PM
#9

#6 Att sköldpaddor blir så gamla. Sägs ha och göra med att de är växelvarma och har låg ämnesomsättning. Men ligger teori på att vissa arter även har Dna reparations mekanismer. 

Sköldpaddor har ett otroligt bra skydd mot rovdjur. De lägger kanske många ägg, men det är inte många av bebis sköldpaddorna som ens överlever att ta sig till vattnet. De fortplantar sig inte ofta. Ser man på djur som förökar sig lätt så brukar livsålder också va lägre. Ju längre tid de går med fostret i magen, ju mer anpassade de har att kunna para sig bara vissa perioder, bara kunna få visst antal ungar, hur fort de växer osv. Kan va att vissa lever längre för att ens kunna ha en chans att föröka sig innan arten i sig dör ut helt. 

Skulle en vildråtta leva nu säg 50 år. Bli könsmogen där runt 2 månaders ålders. Ha oturen att bo runt hanar och va en mycket fertil hona. 
Nu är det olika på hur många kullar en råtta kan få per år. De brunstar varje vecka. Dräktiga i 3 veckor. Så fort kullen är född så är hon igång att brunstar igen. 
Så det skulle va möjligt att en hona har iaf 10 kullar om året om inte mer. Vanligen runt 6-7 i varje kull. Men inte ovanligt på 10 ungar eller mer. 
Och räknar man nu bort att en råtthonas kropp tar en del stryk på att ha kull. Att hon nu skulle ha en kropp som orkade ha kull hela livet. 

Så skulle det ungefär bli 10 kullar*50 = 500 kullar på en honas livstid.
500 kullar + 10 ungar i varje = 5000 födda på en honas livs cirkel.

I varje kull kanske 5 honor föds och överlever.
Det borde kunna bli 2500 födda honor efter EN honas kullar. 
Dessa 2500 honor får själva 5000 kullar per liv. Så en honas avkommor och bara hennes döttrar skulle kunna få 125 000 00 avkommor på 50 år. Sedan föder första honans döttrar även honor. Vilket ökar antalet. 

Därav är det nog att vissa arter lever längre, får mindre kullar, svårare få avkommor. Mot en del som lever mer intensivt, kortare, kan lätt få ungar och ofta samt många. 

Men visst livsåldern på smådjur går lite upp och ner. det var ännu värre för några år sedan. Blivit mot det bättre igen. Har man koll på vad som finns i linjen och försöker välja linjer med bättre livsålder och inte avlar två med sämre livsålder med varandra. Så kan man förbättra.
Dock krävs det mycket för att få råttor leva väldigt länge. Troligen en utveckling som minskar ner farten de växer, tiden då de kan få ungar och hur många ungar de får.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Delfinen02
12/14/16, 7:07 PM
#10

#7 sluta vara så otrevlig. nästan varje gång jag skriver ett inlägg här så säger du något otrevligt.

Delfinen02
12/14/16, 7:08 PM
#11

kan någon låsa den här tråden kanske?

Honestyisdead
12/14/16, 7:20 PM
#12

#10 Det var inget otrevligt överhuvudtaget.  Det var tips till dig om du vill lära dig om det.

Sluta anklaga andra för att vara otrevliga när inget hänt.

Delfinen02
12/14/16, 7:54 PM
#13

du har visst varit otrevlig ofta så jag antog att du försökte vara det nu också.  Men jag orkar inte prata mer med dig nu hejdå

Annons:
Honestyisdead
12/14/16, 8:08 PM
#14

Anta inte saker utan läs det som står så slipper vi fler sådana här onödiga diskussioner.

Delfinen02
12/14/16, 10:21 PM
#15

jag antar inte saker. det här har hänt ofta.  Men det är onödigt så kan vi sluta skriva

zickan
12/15/16, 12:43 AM
#16

Hera är koncist och många tar henne på ett värre sätt än hon troligen menar.
Men det är en hel del onödiga kommentarer med som många kan störa sig på. 

Som " Studera det så får lära dig varför det är som det är." är nått jag störde mig på. Låter rätt illa. Skulle alla ta och läsa på om allt, studera om allt. Aldrig få fråga om saker oavsett hur knasiga de är. Så skulle vi knappt prata med varandra längre. Vi skulle definitivt inte ha några forum. Forum är ju till för att diskutera. Till för att fråga saker man funderar på. Och för den som inte ens har passerat högstadiet ännu. Har troligen inte ens börjat prata så mycket om biologi. Eller den som inte haft en möjlighet att gå i skolan som vi andra. De som just kommit hit efter år av krig. Har troligen inte heller haft lyxen att sitta vid en skolbänk. Eller de med inlärningssvårigheter.
Den inställningen att bara besvara en fråga med att du kan ta och läsa på. Och inget mer. Är riktigt tråkigt att se. Kan iaf komma med länk isf om tips på läsning. Eller bara låta bli att svara om det är ende svar man har. 

Tycker frågan är lite kul. Inte helt självklart för alla. Öppnar tankarna för annat. Startar liten mild diskussion. Som definitivt behövs på detta forum där folk flytt ifrån för att man inte kunnat fråga saker utan att känna sig dåligt bemött.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Honestyisdead
12/15/16, 10:14 AM
#17

Jag tipsade om att medlemmen kan studera biologi. Precis som jag skulle tipsa någon annan om om det är ett så stort ämne som biologi är.

Att för det anylagad mig för att vara otrevlig nästan var gång, skriva att man stör sig på min kommentar,  att jag skriver onödiga kommentarer och att det låter illa är för mig helt ofattbart.  

Ni behöver verkligen lära er att inte lägga in värderingar som jag aldrig uttryckt. Sluta anta att man vill något illa bara för att man skriver på ett annat sätt än andra. 

Och du som Sajtvärd bör nog tänka dig för innan du öppet på forumet trycker ned någon annans kommentarer på det viset. Om du nu vill att det ska vara ett trevligt forum.

Är väldigt förvånad över det här. Hur jag än läser min utlösande kommentar kan jag inte förstå hur jag förtjänade dessa elaka kommentarer. 

Och jag har inte ens antytt att alla ska läsa på om allt. Eller att man inte får fråga vad man vill på forum. Tvärt om svarade jag på en fråga som ställdes.

Delfinen02
12/16/16, 10:17 PM
#18

Men du har gjort otrevliga saker mot mig ofta förut också. Men det är ingen stor sak och jag orkar inte bråka om det här så nu slutar vi prata om det.

Honestyisdead
12/17/16, 8:11 AM
#19

Säkerligen inte. Precis som jag inte varit otrevlig nu heller. Jag vet inte ens vem du är.  Så sluta tro det.

Delfinen02
12/17/16, 12:24 PM
#20

1 av dom gångerna du klagar på mig och ska börja bråka var här : http://rattor.ifokus.se/discussions/5770f5b7ce12c44201001974-fotenbenet-brutet men det är bara en av alla gånger.

Annons:
Delfinen02
12/17/16, 12:25 PM
#21

men det som du sa där är borta nu.

Honestyisdead
12/17/16, 12:38 PM
#22

Ja tar man inte sitt djur till veterinär får man räkna med att någon reagerar på det. Det är inte att bråka. Det är att bry sig om djur.

Du behöver inte sitta och leta trådar.  Jag vet hur jag är och vet att jag aldrig bråkar. Att jag säger emot när jag har en annan åsikt är en helt annan sak. Sluta ta saker personligt.  Det är det definitivt inte.

Delfinen02
12/17/16, 1:46 PM
#23

nu bråkar du igen… du vet inget om mig så sluta säga saker sådär. otrevlig

Honestyisdead
12/17/16, 1:52 PM
#24

Du vet inget om mig så sluta du säga sådär istället. Jag har talat om att jag inte bråkar ändå fortsätter du tjata om det. Det är jag som vet syftet med mina inlägg, inte du. Det är liksom inte upp till dig att bestämma. 

Nu får du fortsätta ensam. För det här tjatande ger mig ingenting.  Du vill uppenbarligen inte ta till dig vad jag skriver och då får det vara så.

Delfinen02
12/17/16, 1:56 PM
#25

det var du som kom in I den här tråden och började gnälla så jag blir bara glad om du går. Men vadå forsätta vara ensam?

Honestyisdead
12/17/16, 2:05 PM
#26

 Du behöver slå upp ordet gnälla. Är rent av skrämmande om du kallar mitt råd för gnäll.

Delfinen02
12/17/16, 2:06 PM
#27

jag sa ju att du inte vet något om mig. Och jag är inte ensam men jag vill vara det från dig så sluta vara dum och gå härifrån

Annons:
Honestyisdead
12/17/16, 2:09 PM
#28

Men snälla nån. Inte konstigt att du tror man bråkar när du tror man skriver något man inte skrivit. Jag har inte sagt att du är ensam så tagga ner. Läs vad man skriver!

Delfinen02
12/17/16, 2:14 PM
#29

det har du ju visst. Och du klarar inte att sluta skriva vill du bråka med folk eller? Men om du inte förstår att du är elak nu så tycker jag nästan synd om dig. Hejdå och skriv inte igen sa jag

Honestyisdead
12/17/16, 2:16 PM
#30

Nej jag skrev att du får fortsätta ensam eftersom jag är trött på tjatet. INTE ATT DU ÄR ENSAM! Du måste läsa det man skriver om du ska kommentera det. 

Kommer nu att kryssa bort tråden så jag kommer inte läsa fler svar.  Så du behöver inte lägga tid på att skriva till mig. Jag kommer inte se det.

Delfinen02
12/17/16, 2:23 PM
#31

tack!

zickan
12/17/16, 4:49 PM
#32

Då tråden spårat ur så låses denna med önskan från trådskaparen.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: