Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1339 ggr
Mymlan&Vifs
2016-12-07 21:00

Misstänkt livmoderinflammation

Min sambo har märkt att den yngsta råttan i flocken (6 månader gammal) då och då fått röda flytningar från underlivet. Hon har sett detta vid tre tillfällen totalt igår och idag. Själv har jag inte sett något, men jag började tänka på om det rör sig om en livmoderinflammation. Det som gör mig osäker är att hennes underliv ser friskt ut och inte alls inflammerat. Jag har bokat en tid hos en råttkunnig veterinär imorrn kl 07 för rådgivning - hittar vi en inflammation gissar jag på att det blir antibiotikakur ett par dagar framöver. Jag har två frågor:
1. Kan metacam hjälpa mot livmoderinflammation, eller är det endast antibiotika som gäller?
2. Har ni bilder på hur det har sett ut när era råttor varit inflammerade, eller har ni någon erfarenhet gällande sjukdomen som kan vara bra för mig att veta?

Annons:
komigentam
2016-12-07 21:09
#1

Experimentera inte med medicin utan gå till vet. isf. Det låter inte bra med rött ur livmodern.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2016-12-09 03:01
#2

Fråga veterinären när ni hade tid angående metacam. Nästan hundra säker på att det inte hjälper.  Inflammation brukar oftast va kroppens sätt att försvara sig mot infektion, virus, bakterie, svamp osv. 

Så när det är inflammerat så kan metacam bara hjälpa till att lindra själva svullnaden och verka lite antiinflammatoriskt. Men då orsaken i grund oftast är nått annat så kommer metacam inte hjälpa så mycket mer än att lindra. 

Kan även va annat som urinvägsinfektion, njursten osv.

Livmoderinflammation brukar ofta va pga bakterier/infektion. Eller ja ende jag vet om livmoderinflammation så är det just pga av de två det blir en inflammation i livmodern. Går bara lösa med antibiotika. Är det riktigt illa så kanske det även går att ge hormonbehandling ev kastrering. Dock mer vanligt på hundar än på råttor. Men hört att hormonbehandling till råttor har dykt upp här och var i sverige. 

Sitter själv med en på behandling för livmoderinflammation just nu. Inte värt att fota. Det syntes inte så tydligt att hon ens droppade blod.  Tar man det tidigt och sätter på rätt medicinering så brukar det inte va så svårt att få dom friska. 

Min är inne på 1½ veckas medicinering nu. Verkar helt återställd. Men har erfarenhet av att råttor lätt kan dölja saker för en och att de inte alltid är helt friska fast det ser ut så. Vill inte få återfall så jag kör hellre en längre medicin behandling fast hon verkar helt återställd redan. Får medicin i en halv vecka till så har hon fått i 14 dar iaf.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Mymlan&Vifs
2016-12-09 09:06
#3

#2 Bilderna jag efterfrågade var mest för att jag skulle kunna avgöra innan veterinärbesöket ifall det verkligen gällde en inflammation. Huruvida fotot visar blod är inte riktigt det intressanta, utan snarare hur det ser ut runtomkring underlivet (tex om det ser svullet/rodnat ut).

Uppdatering från gårdagens veterinärtid:
Veterinären kunde mycket riktigt konstatera att det rör sig om en livmoderinflammation orsakad av en infektion. Veterinären kunde se att det rann ut var, så det är en öppen inflammation. Då kan vi i alla fall utesluta en operation. 
Jag fick metacam och bactrim utskrivet. 0,3ml metacam 1gg/dag i 7 dagar och 0,2ml bactrim 2gg/dag i 10 dagar.

Råttan är hyfsat pigg; hon äventyrar i lägenheten, umgås med sina vänner och äter normalt. Hon är inte alls förtjust i bactrim, men det går nätt och jämnt om hon får lite kokosmjölk till.

Zak
2016-12-11 06:06
#4

Min ena flicka fick detta också vid ungefär samma ålder. Första gången så fick hon antibiotika och blev helt återställd vid det tillfället. Cirka 3 månader senare så återkom blödningen och det blev en akut operation. Det tog bort livmodern och hon blev helt återställd efter den. Så här i efterhand så skulle jag beställt tid för en operation och sluppit den dyra kostnad en akut operation innebär. Hon levde ett gott liv efter det. Veterinären sa att detta gör att de slipper juvertumörer, vilket ju är positivt.  Detta är min erfarenhet av livmoderinflammation. Berätta gärna hur det gått om du vill.

Mymlan&Vifs
2017-02-02 20:55
#5

Ja, jag har ju inte varit rysligt aktiv här den senaste tiden. På senaste veterinärbesöket några dagar efter behandlingen konstaterade veterinären att råttan var frisk. Hon poängterade även att det finns en risk att infektionen kommer tillbaka. Hon bad mig att fundera på att för 2000 spänn operera in ett hormonchip som tydligen ska hjälpa bra. Däremot blir chipet mindre effektivt om det opereras in när hon blir äldre.

Jag ska boka in ett nytt besök möjligen till nästa vecka för att följa upp. Jag har nämligen en annan råtta som behandlats i ett par dagar för en övre luftvägsinfektion som behöver kontrolleras  snart.

Upp till toppen
Annons: