Annons:
Etikettavel
Läst 936 ggr
gretaochpippi
12/6/16, 2:00 PM

Dräktighet och inavel

Hejsan! Jag och min sambo skaffade två råtthonor för cirka två veckor sedan, de var då 6 veckor gamla. Nu har vi upptäckt att den ena råttan definitivt är dräktig (man kan ju kanske hoppas på skendräktighet men jag utgår från att hon är dräktig). När jag hörde av mig till uppfödaren fick jag svaret att "alla mina råttor är i samma bur, såg du inte det när du var här" (svar nej, jag tänkte inte ens att någon kunde vara så korkad). Råttan (Pippi) är nu cirka 8 veckor gammal, om det uppfödaren sa stämmer, och som sagt dräktig. Hon mår bra i övrigt och är väldigt snäll och nyfiken. Problemet är att det antagligen rör sig om inavel med tanke på att hela kullen var i samma bur. Jag har mycket erfarenhet av råttor men inte avel så jag behöver alla tips ni kan ge. Är det någon som varit med om liknande? Vilka komplikationer kan jag förvänta mig med tanke på omständigheterna? Vad borde man göra med själva uppfödaren som bettet sig väldigt oansvarigt? Tacksam för all hjälp! Emma

Annons:
komigentam
12/6/16, 3:40 PM
#1

Inte rekommendera vidare eller stötta den uppfödaren.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
12/6/16, 9:18 PM
#2

Hemsk uppfödare :-(. Ingen håller råttor ihop med samma kön efter 5 veckors ålder. Oansvarigt, stressande för råttorna. 
Går inte göra så mycket med uppfödaren. Bara inse det är en mycket oansvarig oseriös person som inte tänker på djurens bästa. Bara informera personen om hur det ligger till och säg ifrån att det inte är okej. 
Du kan även varna några mer seriösa uppfödare om du vill att ordet skall spridas lite på vem som man bör akta sig för. 
Hänt liknande från en uppfödare i sala för inte så länge sedan.  Lite varningar så kan man ofta sätta lite stopp för att personen skall få allt för lätt att fortsätta med samma idioti. 

Du kan troligen vänta dig att de är som sagt släkt. Att de är släkt gör att deras bra som dåliga sidor riskerar att dubbleras. Så om det visar sig att nån av dina har lite problem med intro, dominans osv när de blir tonåringar/vuxna. Så kan risken va stor att även avkommorna kommer få samma sak. 
Defekter i övrigt kommer du nog inte se av så mycket. inga kroppsdelar osv kommer saknas för nått led inavel. Krävs rätt mycket för sånt som tur var. 

Däremot är honan mycket ung för sin kull. Där kan det ligga problem. Dock unga råttor va duktiga på att orka med. Kullen tär på kroppen. Hon är inte ens psykiskt mogen. Därav rekommendationen på ca 5 månader är satt för att honor inte ska avlas på innan. 
Hon kommer behöva nyttig mat. Gärna en del kalkrik mat. Inte mosa på med bara fett. Utan nyttig bra allsidig mat så hon orkar med. 
Ge henne en egen bur som hon kan hinna boa och bädda lite i. Brukar va ca 1 vecka innan de föds som hon ges eget boende.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
12/6/16, 9:31 PM
#3

Det finns flera artiklar här inne som kanske kan underlätta att läsa igenom lite av. Kan finnas en liten risk att hon pga sin låga ålder kommer få missfall. Att kroppen inte klarar av att bygga bebisar.
Om det sker så kan hon börja blöda, ev uppvisa att hon har ont. Ev tappa lite vikt. 
Farligaste är om hon börjar bli slö. Då kan det va akut behov av veterinär och medicinering mot lik förgiftning. Nått som inte heller verkar va så vanligt. Honorna är duktiga på att absorbera tillbaka döda foster till kroppen. 
men bra att veta. Visst kan det ske andra komplikationer också. Men viktigaste nu är att hon får i sig gott om näring :-)

Du kan även kika lite på om du har nån mer vettig uppfödare närmare dig. Som kanske kan stötta lite om det skulle hända nått. Eller nån du kan rådfråga på om du undrar något. Du har även forumet här att fråga om det är nått du vill veta mer om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gretaochpippi
12/7/16, 8:23 AM
#4

Okej, tack för kloka råd :) hon ska flytta in i sin nya bur idag. Men på tal om det, hur gamla behöver ungarna vara innan de kan träffa systern till mamman/mammas burkompis som tyvärr få bo själv ett tag nu ju.

zickan
12/7/16, 5:55 PM
#5

beroende på hur honan är efter födseln. hur hon visar stress och grinighet mot sin kompis. så kan hon börja träffa sin kompis utanför buren. t.ex soffa/säng redan ett par dagar efter hon fött ungarna. Ev går det i gamla gemensamma buren. men där har man inte lika stor koll om de börjar bråka. 
Kan träffas korta stunder men både sällan som ofta. bara hon inte blir för stressad och får chans att komma till sina små för att värma och mata dom. 

svårt att säga med de små. jag skulle inte börjat innan 4 veckors ålder att låta dom träffa andra. en hona från samma hem gör inte så mycket. men de är små och om den äldre tjurar ut så kan ett bett va dödligt. 
Själv varit med om det en gång och vet andra som varit med om samma sak. Där de låtit nån ur flocken träffa ungarna i t.ex soffan under översikt. För mig gick det bra länge. De umgicks lång tid utanför buren. Äldre honan som var med uppvisade inga som helst griniga tendenser. De åt, sov och gick runt tillsammans. Slappande själv av och lade fokusen på nått annat en kort stund. Då small det till. Honan tjurade ur och bet till en av små pojkarna. Tror hon inte ens hade tanke på att skada honom. Var bara ett nafs sedan gick hon iväg och gjorde nått helt annat. Såg först inte ens ut som att det var speciellt illa. Kollade igenom killen och han  blödde yttepytte lite, knappt noterbart. Lade ner honom till syskon och mamsen för att sätta tillbaka de andra som var ute från flocken. 
När jag återvände såg jag att lillkillen var lite vinglig. Började kontrollera honom mer. Hittade ett pytte litet sår i nacken som inte längre blödde och inte mycket blod övh som kommit. Ändå somnade han in rätt fort i min hand efter jag tagit upp honom. Vet inte om det tog illa inne i kroppen som inte gick att se, eller om det var chocken av det han inte kunde hantera. 
Tyvärr en erfarenhet man gärna inte vill ha. Men man får bättre förståelse på hur sköra de är som yngre. Att det kan gå så fort från att ha gått så bra under lång tid och så lite kan göra så stor skada. 

Innan kunde jag låta ungar från 2½-3 veckors ålder få träffa nån av de äldre. Men även om det gått bra i över 10 år så slant det en gång. Som gjort att jag blivit lite nojjig och börjar oftast tidigast vid 4 veckors ålder att introducera nån utanför kullen. 
Det går tidigare. Eller ja har alltid gått tidigare. Men när det händer nått så tänker man om och ändrar även vad man själv rekommenderar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gretaochpippi
12/8/16, 4:30 PM
#6

Okej, ja jag väntar tills ungarna är tillräckligt gamla. Hon har fött idag! Kollade buren när jag kom hem från jobbet och där låg en hög rosa små ungar med sin mamma. Tyvärr verkade hon ha tagit död på en av dem. Jag vågade inte kolla mer ifall hon skulle bli stressad. Men kan det bero på att hon är för ung egentligen? De piper ganska mycket. Är det normalt eller kan det vara att hon tar död på ännu fler? :-(

Annons:
komigentam
12/8/16, 7:37 PM
#7

#6 Bebisar piper. Vissa mer, vissa knappt & vissa så man tror dom ska dö.. 

Det kan bero på mycket men åldern kan ha med det att göra givetvis.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

gretaochpippi
12/8/16, 10:26 PM
#8

Okej, skönt! Det går väldigt bra nu. Pippi ammar dem och har varit ute och ätit och hälsat lite, det verkar vara minst tre ungar iallafall. Ska räkna dem imorgon kväll när hon fått vara ifred med dem lite mer än ett dygn :) bebislycka här hemma nu trots oplanerat <3

zickan
12/9/16, 2:40 AM
#9

Troligen en dödfödd eller en som var så pass skadad att hon valde och börja äta upp den för att få mer näring till sig själv. Men mest troligt den första. Inte så ovanligt att nån inte kommer ut i tid, ligger fel i magen,  hamnar utanför boet och hinner frysa ihjäl innan mamsen hinner med att märka det, får nån skada i magen osv. 
Bara skönt det bara är en som fallit bort :-).  En underbart duktig liten flicka som klarat en stor sak i mycket tidig ålder. Bara fortsätta ge nyttig mat nu. Gärna 1-3 små portioner med vanlig mat per dag. Jag brukar ge pytte lite från mina måltider till mina honor som just fått smått.
De små börjar testa fast föda först efter 14 dagars ålder. kommer öppna ögonen först och bli lite mer stabila innan de kravlar ut ur boet och provar det mamman äter. Då är det även bra att ha en låg skål med lite mjukare mat på. Som de enklare kan äta. 
Här hemma kör jag mycket med barngröt under tiden de växer upp.  Utöver massa vanlig mat. Men den gröten brukar va väldigt poppis. Även lätt att slänga ihop om  man inte hinner göra nått annat till dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

gretaochpippi
12/9/16, 8:06 AM
#10

Tack för tipsen! :) Ja, hon får välling med ägg i på morgonen och sen olika grönsaker, proteinkällor och kolhydrater på eftermiddagen. Broccoli är favoriten.

Upp till toppen
Annons: