Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 909 ggr
Kajsa_44
2016-12-04 21:17

Mina råttor bråkar. Hjälp!!

Jag har tre honor som alla tre är 11 månader och de har alltid bott tillsammans och trivits tillsammans. De brukar alltid mysa/sova och busa tillsammans men nu har jag märkt att de blivit osams. När jag vaknade en dag såg jag konstiga märken på två av dom och när jag kollade märkena så var det stora sår på dom… den tredje har sedan dess inte tillåtit mig att röra henne utan då piper hon högt och springer iväg. Vi har haft jättebra relation och de tre brukar alltid kunna krypa upp till mig och ligga och gosa med mig på axeln och de är alla handtama. Behöver tips på hur jag ska komma vidare…

Annons:
Honestyisdead
2016-12-04 21:23
#1

Har du kollat henne hos veterinären?

zickan
2016-12-05 01:40
#2

Har du hört eller sett att de bråkat något? Rätt ovanligt att råttor. Speciellt honor börjar bråka så sent i livet om inget förändrats i deras flock. Kommer nån ny in eller nån avlider kan det bli tjafs av sånt. Givetvis kan det va att de bråkat. Sånt kan göra att en råtta blir lite skrämd och flyr undan. 

Men jag tror det som Hera troligen också menar. Är att det kan va ohyra det handlar om. Om du inte hört något bråk. Så kan sår va självförvållat. Dvs råttor med ohyra. Skabb/löss kan göra att de klia sönder sig själva av att stilla klådan. Då behövs en veterinär och lite stronghold att hjälpa dom. 

Muta med mycket gott godis, lugn, och tålamod till den som helt plötsligt börjat undvika dig. Om hon varit tam och gosig innan så bör det räcka med lite övertalning.
Det kan va löp som gör det med. Inte helt ovanligt att honor får ett ordentlig brunst där de piper och flyr undan, även om de inte haft det nån annan gång i livet så kan de få det. Isf kommer det försvinna inom ett dygn ungefär.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Kajsa_44
2016-12-05 11:47
#3

#2 jag har inte hört något när de är vakna på dagen men på natten sover jag så djupt så hör inget då och ibland kan jag höra en massa pip men det brukar jag höra när de tillexempel ska ta varandras mat. Vet ni något som kan hjälpa mot ohyra? Ska tvätta rent hela buren och bytta ut hängmatta mm. Finns det något man kan göra själv eller är det ett måste att få något utskrivet av veterinär? Finns ingen veterinär som tar emot råttor här tyvärr

bengtgtr
2016-12-05 17:29
#4

Hej på dej , kan ju va alfahonan som biter dom kanske , jag har dom problemen ,har två äldre och två yngre honor och den yngre alfahonan har fått för sej att bita den äldre vanliga honan , det syns väldigt tydligt om det är bett , blir avlånga ruvor efter betten ca 5mm långa

Kajsa_44
2016-12-05 18:21
#5

#4 det är exakt så dom ser ut!! Är det farligt? Borde jag sära på dom?

Upp till toppen
Annons: