Annons:
Etikettgenetik-utseende
Läst 1462 ggr
Virkan
2016-11-30 22:56

Recessiva och dominanta teckningar?

Har läst mycket om genetik på sistone, men hittar bara information hur färger nedärvs och vilka som är dominanta och recessiva osv.. men inget om teckningar? Hur nedärvs teckningar? 

Har sökt både här och på google men hittar inte mycket..

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Annons:
komigentam
2016-12-01 07:28
#1

Teckningar är alltid recessiva.
(rätta mig gärna om jag har fel, det kanske finns fåtal undantag?)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Virkan
2016-12-01 11:24
#2

Det är det jag tänkte också, men hittar inget som styrker det.. :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

komigentam
2016-12-01 11:42
#3

Det är bara vad jag fått höra i samtal med uppfödare men antar att du kan finna något om det på engelska sidor? Brukar finnas mer info där.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2016-12-01 19:00
#4

Flesta teckningar kan man säga är mer mitt emellan. Co-dominanta. Hetro är en annan variant från homozygos. Eller vad man nu ska säga. 
Avskyr förklara teckningar. Förstår hur de fungerar, men har svårt att få ner det i ord. Här har Terato varit skön att slänga dessa frågor på.. hehe. Hon är bättre på att förklara detta än jag. 

Ute på osäker mark med teckningar som sagt. Men jag tror att alla teckningar kräver H lokus för att synas. De mer vanliga teckningarna kan dock anses som recessiva. Fast de är typ co dominant. Dessa  blir till med olika kombinationer av allelener(stavning?). 
Hooded modifierar lokus bestämmer längden på hooden/stripen. Och har en effekt på mängden pigment som syns på icke hooded teckningar.  

Hooded(hh) som är en av de vanligaste grund teckningarna  och recessiv. Den får man genom att kombinera två  hooded alleler ihop med H lokus. 
Sedan när man blandar en massa tecknings allener, dilute i en och samma råttas släkt. Så blir teckningarna ofta med fel. Hooden blir bredare/smalare. Huvan blir för stor ner mot skuldrorna. Risk för att mer vit tecknade anlag lyser igenom och hooden får en vit haklapp. Det är ofta en början mot en sopp kombination som går mot variegated hooded. Mellanting på hooded och variegated. En bättre sådan variant kommer även med bläs/panfläck.
Då är det inte längre endast en hooded. Utan mer alleler som ger effekt och gör en helt annan variant än hooded. 

Berkshire(Hh, Hhe och nån mer). Finns i två varianter i sverige. Också med olika kombinationer. Eubk är lite mer av co -dominant har jag för mig. Räcker att ena bär H genen och andra bär ett h alleler. Ambk har jag för mig kräver även ytterligare en alleler. En som ger mer vittecknat. Där bläsen och pannfläcken kommer fram. 
Sedan får man jobba lite för att få en bra bläs/pannfläck och rätt form på magteckningen. 

Men vilket även gör det lite svårt med Irish. Inte alltid lätt veta om det är en dålig berkshire(Hh) eller en riktig irish (Hhi). Men irish är också lite co dominant. Kräver Endast att ene sidan bär i allelen och avla den i bäraren med en H gen. 
Dock så kan mycket vittecknade linjer göra att irishen blir för stor, hamnar på fel plats osv. 

De nämnda ovan nämns ofta som recessiva då de går att bäras som en recessiv gen. Men för att va helt recessiv så måste både föräldrarna bära samma gen för att det ska bli.
Med co-dominant räcker det att ene föräldern bär den genen så länge man avlar med en partner som bär H gen. Så kommer man få den teckningen om nu inte en massa andra alleler, dilute osv ändrar lite också.
Co- dominant är ju även pointat på ett visst sätt. För att få pointat, siames, marten, himalayan, burmes. Måste inte både sidor bära nu t.ex marten för att man ska få det. Ene sidan måste bära marten, andra sidan räcker att bära c-lokus för att man ska få marten. Samma princip med mycket tecknat. Sedan stor mix av hetro och homozygos.  

Sedan kommer de dominanta. De teckningar en råtta inte kan få om de inte är. Två som har dessa teckningar bakom sig men själva inte är den teckningen. Kan inte heller få avkomma som är den teckingen. 
Downunder. Ene föräldern måste va downunder för att man ska kunna få avkomma som är downunder. Den behöver inte H lokus för att finnas. Men utan H lokus så kan man inte se en downunder. Otecknad downunder kan ibland antydas som unga med nån vit fläck på sidorna. Dessa kan dock försvinna med ålder. Och man kommer inte se downundern då det inte finns nån vithet från H lokuset som visar upp downunder modifieraren. 
Så man kan ha tur/otur att para en otecknad råtta och få downunder. Men då är ene föräldern downunder bara att det syns inte. 
Då Downunder är färg på magen. Krävs vitanlag för att markera ut magfärgen. 
Ihop med H lokus får man färg på rygg och mage. Med vitt som delar av. 
Blandar man sedan in variegared, capped osv kan man få det ihop med dowundern. 

Essex är ungefär det samma. Den kan jag inte så mycket om. Men vad jag har för mig så är Essex alltid dominant. Även över otecknade råttor. Essex föredras även vara otecknad. Själva essex delen är mer som en skuggning. Nästan variant av blekning och kan kombineras med alla teckningar som jag förstått det. Men många är mindre lämpade för man skulle inte se essex delen så bra. Och ger större risk att man råkar para 2 essex. Lethal gen som inte skall dubblas.

Detta ovan hör in under H lokus familjen.  
Sedan finns roan delen som är recessiv och inte alltid fungerar som den bör. Tycker mig planerat och dubbelkollat massor ändå dyger den upp när man är hundra på att det inte skall gå i den kullen. Eller så dyker de inte upp när man verkligen är totalt bombsäker det måste bli nån roan avkomma. 

För att va jobbigt finns även ytterligare en mer fristående tecknings del. Chinchillan.  För mig att den med är lethal vid dubblering. Kan också sägas va lite av en bleknings gen. Den finns i två varianter. Reducerar det gula/röda pigmentet en del eller mycket. De som höll på med chinchilla avlade det mycket med bläsat så chinchilla är oftast förknippad med bläs. Men måste inte ha bläs. 
Ena varianten ger en vit undersida, oftast nån ansiktsteckning. Reducerar det gula pigmentet en del.
Andra chinchilla varianten bleker det gula pigmentet till ljusare eller till helt vitt. Men lämnar de svarta täckhåren kvar. 

Många teckningar fungerar tillsammans. Variegated kan ses på hooded, capped, berkshire, downunder osv. Blir mer ovanlig att ens se en ren variegated. 
Vill man sattsa på en teckning så ser man till att man lär sig på vad andra teckningar gör mot den teckningen. Teckningar förstör och hjälper varandra om man bara förstår dom. Blandar man allt utan direkt bry sig så får man udda sopp linjer som oftast förstör mer än det hjälper i slutändan med risk att en del kommer bli sällsynta. 

Rätt virrigt. Vet inte om det går att förstå så mycket av allt detta. Brukar försöka låta bli att hjälpa till med förklaring om tecknat. Alltid haft svårt att förklara  H lokus och modifierare mm på bra sätt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
2016-12-01 19:13
#5

Jo lite förvirrande 😇 Men tack för svar! Finns det några sidor/artiklar du kan rekommendera runt detta ämne? :D

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

zickan
2016-12-01 19:27
#6

#5 Antog det haha. Min svaghet är teckningar. För många udda ord jag knappt kan uttala eller knappt stava till. Men det är egentligen väldigt enkelt med lite fula snubbeltrådar här och var. 

Tyvärr inga jag vet just nu. Kan kika runt lite och se om jag hittar nått.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
2016-12-01 19:30
#7

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2016-12-01 19:36
#8

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
2016-12-01 19:37
#9

Tack! Ska kika lite där :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

Virkan
2016-12-01 19:55
#10

" Irish + Self = Irish and Self

Berk +Self = Berk and Self

Hood + Self = Berk

Double Irish + Self = Irish

Double Irish + Berk = Self and Irish

Irish + Irish = Double Irish "

Gillar den här tabellen! Men hur blir det om man parar två self? Kan self bära anlag till andra teckningar?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

zickan
2016-12-01 20:44
#11

# 10 ungefär så enkelt det är men ändå inte. Finns knappt rena tecknings linjer, vilket gör avel med teckningar riktigt svårt. Mesta är blandat lite hur som. Så mest troligt bär en råtta mer än bara gen. Krävs inte alltid så mycket för att ändra teckningens utseende. Hänger det en hel del på homozygos och modifierare. 

Ja det kan self. Borde kunna iaf. Så trött i huvudet så nu har jag mest förvirrat mig själv också haha.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Virkan
2016-12-03 13:48
#12

Som jag har uppfattat det är inte siames en teckning utan en blekning. Blekgenen chch är recessiv och sitter på c lokus.. Samma sak med albino och himalayan. Visst stämmer det?

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

zickan
2016-12-03 18:51
#13

# ja det stämmer. De är skuggade varianter, pointade. och de kan även ha teckningar utöver att bara vara siames, himalayan, marten osv. Så kan de även va roan, eubk hooded. De är också en form av semi dominanta. Man kan t.ex få marten av att bara andra råttan bär på c-lokus. Måste inte bära på marten den också. 
Samma som en del teckningar verkar fungera. Och ungefär samma som merle/perle fungerar.  Fungerar bara en av råttorna bär just den genen så länge den andra råttan bär lokuset som  krävs för att dilutet/allelern skall fungera. 
Men allt runt om som den kan bära på effektuerar också på hur varianten blir. Om den blir bra eller dålig. Ju mer saker råttan bär på som kan spela in. Ju mer saker får man räkna på och ju mer kontroll får man ha på släkten för att kunna räkna ut vad som blir i en kull. Än om en råtta var mer renavlad och inte bar en soppa av anlag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Virkan
2016-12-03 23:00
#14

Intressant! Men man kan inte se om en siames/albino/himalayan har en teckning eftersom teckningen är blekt? eller? :)

It's a dangerous business, Frodo, going out your door. You step onto the road, and if you don't keep your feet, there's no knowing where you might be swept off to.

komigentam
2016-12-04 11:59
#15

Man kan se tecknade siameser åtminstone.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
2016-12-04 16:01
#16

#14 vissa varianter kan va svårt att se om de är tecknade. Om du tänker albino som i pew(pink eyed white) så går det aldrig att se vad de är för färg eller teckning de eventuellt har. De är ju en råtta som saknar färg pigment. Råttan är helt vit oavsett om den egentligen är en mink hooded under det vita.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: