Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 769 ggr
Miriss
2016-11-29 21:42

Kan någon hjälpa mig och mina tjejer?

Hej! Här kommer två frågor :)

Jag har tre råtthonor på 6 månader. Alla är så himla goa, väldigt spralliga och har inte mycket tid för mys. De gillar att vara runtom mig, klättra på mig  och de är alltid nyfikna och busiga. Ibland får jag pussar och bli putsade av dom så de är aldrig obekväma runt mig. Dock så har de aldrig tyckt om att bli klappade. (Förutom när de sover i buren, då knastrar och ploppar de hur mycket som helst). Jag får oftast plocka upp dom och så men varje gång jag ska klappa dom över huvudet/ryggen när de är ute så går de bara iväg.  Vad beror det på? Hur kan vi jobba mer på det tillsammans?

Sen har vi också en av råttorna som alltid har varit lite jobbigare än de andra. Dom sover ganska mycket så jag har dom bara ute 40-90 minuter om dagen. Jag vill så gärna ha dom ute längre om det inte vore så att jag ständigt måste hålla koll på den ena, då hon gnager på sånt hon inte får, på ställen jag blockerat av där de inte får komma in. Jag kan liksom inte sitta i samma rum lugnt och fokusera på något annat en stund utan att jag hela tiden måste hålla koll och vara riktigt tjatig på henne. Det känns så tråkigt att jag inte orkar sitta längre än så eftersom hon hela tiden ställer till med rackartyg medan de andra är busiga men inte särskilt jobbiga. Hur kan jag göra för att få henne att sluta/förstå?

Annons:
Trixie&Lisa
2016-11-30 00:13
#1

Jag är inte en så rutinerad råttjägare :) men det som funkar bäst för mig är att sätta mig i en fåtölj där de inte kan smia iväg. Då funkar det bäst att klappa dem. Sen gäller det att hitta en tid då de är lite dåsiga :)

bengtgtr
2016-11-30 18:53
#2

Hej jag har fyra stycken hon råttor , av dom så är det två som har tid att bli klappade längre än 30 sekunder , alfa honorna har inte tid dom måste passa omgivningen , jag brukar släppa ut dom i min dotters rum med stängd dörr , mellan en till två timmar delade på morgon och kväll ,

bengtgtr
2016-11-30 19:10
#3

Hej igen , jag sitter på golvet och busar med dom , så kan dom busa med mej också , två av dom är över 1,5 år då är råttorna betydligt lugnare , jag har ett viktigt tips köp alltid råttorna direkt från uppfödare , jag köpte två i djuraffär och dom var sjuka hela tiden

Trixie&Lisa
2016-12-01 15:00
#4

Aha - där fick jag svar på varför den ena av råttorna är mer gosig än den andra. Den som inte har tid är alfahonan :-). Man lär sig hela tiden något nytt.

bengtgtr
2016-12-02 18:15
#5

Hej igen , ett tips till om du inte redan provat det , ha en tjocktröja på dej dom älskar att va under tröjan , har själv varit ute och gått med mina råttor under tröjan , det är dock inte smärtfritt deras klor är ju som nålar , har klappat ena råttan en halvtimme en gång när hon var under min tröja jättegosigt , ett annat tips använd INTE apotekets extra care oparfymerad hudkräm på händerna , mina råttor blev helt tokiga och slickade bort all hudkräm på mina händer så jag slutade att använd den

Upp till toppen
Annons: