Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 487 ggr
Embra
11/27/16, 9:59 PM

Ohyra

Hej alla!

Tänker börja med att säga att jag är ganska trött i huvudet så orkar inte leta efter en liknande tråd, utan skapar en ny istället.

Jag har upptäckt att min ena råtta har någon sorts ohyra, antagligen löss då jag kunde se att det kröp runt på honom. Ska ringa veterinären imorgon så han kan få behandling, men vad jag undrar över är hur jag ska sanera resten av buren. Turligt nog har de ganska lite grejer överlag för tillfället, då jag har försökt klura ut vad för skoj de ska få ha i sin bur. Min fantasi är tyvärr väldigt dålig haha. Och sen när jag upptäckte hans ohyra så har det fått vänta ännu några dagar.

Men återigen, hur gör man detta bäst? Antar att man ska köra igång en tvättmaskin med deras filtar osv, men räcker det för att få bort ohyran? Hur ska jag göra med deras toalådor? Träleksaker? Grimskaftet som jag satte in för klättring?

Jag antar att jag bör behandla de andra tre råttorna också, även om jag inte sett några tecken på ohyra hos åtminstone en av de.

Dessa pojkar är ovana vid att bli hållna och jag får lätt sår över händerna för att de är så rädda/ovana, så det är svårt att riktigt hålla i de, så om någon har nåt tips på hur jag kan gå till väga med behandling och även för att göra det lättare för veterinären, så hade det varit toppen. Har ju inte fått någon riktig kontakt med de på grund av deras ovana.

Och en till fråga, ska jag ta med alla fyra i transportburen? Eller räcker det med en eller två? Nu tänker jag specifikt på hur de ska känna sig som mest trygga när vi åker till ett nytt ställe, men även lite grann på vad veterinären brukar tycka, om alla ska med eller inte.

Tack på förhand och ursäkta långt inlägg!

Annons:
komigentam
11/29/16, 3:52 AM
#1

Jag orkar inte läsa all text men såg några frågor så svarar på dom snabbt. 

Du behöver inte ta med alla till vet. vad jag vet. 

Man brukar inte behöva sanera buren om man får stronghold som jag förstått det.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

zickan
11/30/16, 7:45 PM
#2

Den med ev ohyra måste till veterinären så de bara kan konstatera att det är ohyra. Så säger man till hur mång aman har, eller så brukar de fråga. Man måste behandla alla när det kommer till löss. Men däremot behöver man inte tänka på att sanera. 

Ja och har man andra smådjur. Iaf möss vet jag kan få samma löss som råttor. Dessa kan med behöva behandlas med samma medel.

Det mest normala att få är stronghold. Brukar va 1-2 droppar i nacken per råtta. Gör inget om det råkas ge lite för mycket. Enligt fass kan det övermedicineras en del utan att det ger skada. Hårt mot lössen, milt mot djuren. 

1-2 droppar brukar räcka utan att behöva återbehandla. men återbehandla efter 2-3 veckor kan va smart ändå även om det oftast inte behövs. 

Lössen dör rätt fort efter applicering. Oftast inom ett dygn. Kan ta upp till ett par dagar. Endast levande löss kan lägga ägg, så efter 1-2 veckor brukar det va helt säkert från spridning om man tar hem nya djur osv. Så efter lössen börjat dö bort kan inga nya ägg läggas. 

De ägg som ev redan finns i buren och på råttor. Kan ha lite hårdare skal och risk att de inte dör av strongholden. Men däremot kommer de inom den närmsta 2 -3 veckorna att kläckas. Så fort de kläcks så kommer lössen dö direkt. Och de har ingen chans att lägga nya ägg. 

Srtonghold sitter kvar under 3-4 veckor. Djuren bör inte badas under denna tiden då dras effekten av medlet ner och större behov blir av att återbehandla inom 2-3 veckor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: