Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 776 ggr
bonnierat
2016-11-14 15:17

äter inte torrfoder

Jag har ett problem med att mina råttor oftast äter torrfodret som jag lägger in i buren. Jag har testat många olika sorter men de äter inget annat än ett bra hundfoder vilket jag såklart inte vill att de ska leva på och färdigköpt blandning som jag hittade en hel påse av inne i skåpet efter jag hade hamster.  Jag har testat rat and mouse complete, selective, egenblandat Torrfoder och färdigköpt på djuraffär och det ända de äter är det färdigköpta och hundtorrfoder som jag blandar i mitt eget Torrfoder men de vill jag inte heller ge eftersom att det inte är nyttigt med alla feta nötter m.m. Jag tror bara att de är kräsna eftersom att de bara vill har färskmat hela tiden.  Jag kan ju inte utesluta färskmaten för att de är "tvungna" att äta torrfodret? hur ska jag göra? samt tips!

Annons:
bonnierat
2016-11-14 15:18
#1

vill förtydliga med att jag ger de färskmat varje dag

minitinijattor
2016-11-14 21:54
#2

Skippa färskmaten en dag så ska du se att dom äter torrfodret, dom är inte dumma, vet dom att något godare kommer skippar dom det mindre goda :)

zickan
2016-11-15 17:15
#3

Givetvis råttorna låter bli torrfodret ;-). Färskmat är godare så de verkar äta sig mätta på det. Skippa ge färskmat varje dag så kommer de äta mer av torrfodret och vilket är rätt bra. Torrfoder ger lite stimulering att ätas då det är hårdare, minskar risken för fettma och hårdmat hjälper tänderna slipas en del.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Grodan
2016-11-15 23:09
#4

Mina råttor äter inte torrfoderblandningar av kommersiell sort, däremot den jag blandar själv med noga utvalda ingredienser älskar de. Så jag tror att du bör lägga ner lite mer tid och tanke på att blanda till ett Torrfoder som är nyttigt, gott och bra för dina råttor.

Jag blandar på oskalad hel säd, fröer, nötter, örter mm. Obehandlat, torkat, ej halv eller helfabrikat.


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

bonnierat
2016-11-16 09:18
#5

jag har testat att skippa färskmaten men det spelar inte så stor roll.

komigentam
2016-11-16 18:06
#6

De kommer äta om du skippar färskfodret, råttor svälter inte ihjäl sig själva.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
Grodan
2016-11-19 22:05
#7

#5 Blanda ett gott och nyttigt Torrfoder. En gammal påse till en hamster låter inge vidare… säd i öppnad förpackning förlorar näring efter 5-8 veckor…

Det finns massor att läsa om torrfoderblandningar här på sajten. Och det finns så mycket att lära sig. Säd ges helst så ursprunglig som möjligt, dvs ej skalad, upphettad eller beskuren utan gärna direkt från bonden… Säd är basföda för råttor och de ska ha tillgång till det dagligen. Nötter och fröer är stor källa till mineraler, protein, nyttigt fett mm. Min torrfoderblandning består till ca 75% av säd och resen fröer, nötter, örter, torkad frukt mm. Jag tänker gärna naturligt, obehandlat (dvs inga hel eller halvfabrikat) och lite BARF… 

Även med färskmaten tänker jag oprocessad och naturlig, så mina får mycket rått och färskt. Däremot ger jag dem inga stora mängder. Eller inte för stora mängder. Fast mina råttor äter bra, för bra… de älskar det mesta jag ger dem och torrfodret äter de mkt bra. Och då kan man betänka att jag idag blandar det på hel säd!!!


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

bonnierat
2016-11-20 23:27
#8

Ja jag blandar eget själv också! Tack för tipsen

Upp till toppen
Annons: