Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1398 ggr
Trixie&Lisa
11/8/16, 11:40 AM

Att tämja råttbebisar

Hej, vi har precis fått hem två stycken råtttjejer (Trixie och Lisa). Nu har de varit hos oss i fyra dygn. Jag är helt ovan med råttor, men har försökt läsa på så mycket jag bara kunnat inför att vi köpte dem. 

Vi har försökt att ta det väldigt varsamt med dem så här inledningsvis. Började med att sätta in den lilla buren de kom i i den stora buren och lät dem komma ut själva i egen takt och upptäcka den stora buren. Efter ett dygn tog vi bort den lilla buren. Trixie  är mer rädd än Lisa och hon gömde sig bakom toahörnslådan så fort man kom in i rummet. Från det läget har det sakta gått framåt. När de är pigga så är de kontaktsökande och kommer fram till min hand när jag har den i buren och luktar, nafsar och klättrar upp på den. Lisa har till och med vågat klättra upp i min famn när jag står vid kanten av buren och öppnar de övre dörrarna så det blir lagom höjd för henne att klättra över på min arm och upp i famnen. 

Nu till min fråga. De vill absolut inte att man klappar dem och jag har inte lyckats lyfta upp dem då de blir rädda och springer undan. De blir inte livrädda och gömmer sig utan springer iväg och kommer fram igen när jag tar ner min hand i buren. Jag vill så gärna få dem tama och vill göra allt rätt från början. Jag är rädd att forcera fram för fort så att de blir rädda och samtidigt rädd att jag aldrig ska lyckas få dem tama om jag inte vågar lite mer än vad jag gör. Jag läste någonstans att man kan bära runt råttorna i en tygpåse på magen för att vänja dem vid dofter och röster och få dem trygga. Problemet är bara att jag inte får ned dem i tygpåsen och är osäker på hur tuff jag ska vara - vill inte jaga runt dem och stresa upp dem. Ni som är vana råttägare - vad har ni för tankar om detta. Hur tycker ni att jag ska gå vidare?

Nu till en annan fråga. Trixie har ett fnysande ljud för sig. Är det normalt eller kan något vara fel? 

Jag antar att frågan kan komma upp om det är råttor från en uppfödare eller från zoo-affär. Vi har ingen uppfödare i närheten så jag beställde dem via en Zoo-affär. De har dock inte suttit i en bur i zooaffären för allmän beskådan utan beställdes från en uppfödare och leverades direkt till oss. Det känns inte som de är vana med människokontakt.

Tacksam för svar.

Annons:
komigentam
11/8/16, 2:30 PM
#1

Tråkigt att höra & det är tyvärr vanligt att "zooråttor" är såhär. 

Jag vet inte vad fnysande ljud är för dig men jag tänker om det kan vara en förkylning kanske? Ibland kan det bero på ströet, om det är dammigt.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

komigentam
11/8/16, 2:31 PM
#2

Rekommenderar även att läsa bland annat vanliga råttfrågor.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Trixie&Lisa
11/9/16, 8:19 AM
#3

Okej, tack för svar. Jag har nog läst det mesta under Vanliga råttfrågor :-). Jag försökte även söka i forumet och fick upp en massa bra träffar som tyvärr inte gick att öppna.

komigentam
11/9/16, 5:17 PM
#4

#3 Aha, för i Vanliga råttfrågor finns 2 - 3 artiklar om att tämja råttor samt beteende! :)

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Trixie&Lisa
11/10/16, 4:13 PM
#5

Ja de har jag läst. De är jättebra artiklar med en hel del bra tips, men det är ju svårt att skriva en artikel som fångar upp specifika frågor så som de jag ställde i mitt inlägg. Därav skrev jag det. Jag är ute efter att få guidning i hur fort man bör gå fram och hur tuff man ska vara. Jag är lite rädd att jag tassar på lite för försiktigt och därför inte når någon framgång i min rädsla för att stressa upp dem och få bakslag. Där tänkte jag att en mer erfaren råttägare skulle kunna guida mig.

komigentam
11/10/16, 7:24 PM
#6

En bra anledning till att stötta uppfödare: man har livslång support. 

Önskar dig lycka till iaf & att någon har tid att hjälpa dig mer ingående!

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
Trixie&Lisa
11/11/16, 8:52 AM
#7

Tack

eluw
11/11/16, 3:07 PM
#8

Jag hade samma problem med mina zoo-töser. I början gick det inte att hantera dem. De jag gjorde var att kleta på mat på fingrarna så att de fick slicka av, och de kom fram direkt. Detta gjorde att de vande sig mer och mer med mina händer och doft. Nu efter 6 månader vill den ena fortfarande inte bli "klappad" men hon är den som är mest klängig på mig (har jag dem ute på golvet är de alltid hon som ska klättra upp till axeln) medan den andra är hur mysig som helst (dock väldigt envis). Alltså det kommer ta tid att få de tama, man få vara lite frustrerad - men ge inte upp! De där fnysandet du beskriver, mina hade det också! Men de försvann efter 1-2 veckor. Jag tror det var stress + nya dofter + kanske en liten förkylning som gjorde att de lät så. Lycka till :)

Trixie&Lisa
11/14/16, 10:27 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Tack eluw! Vad glad jag blev av ditt inlägg. Bra tips oxå - det ska vi testa. Idag har jag lyckats lura in den ena i en magpåse som min dotter går runt med henne i nu. Jag hoppas att det ska vara ett bra sätt för råttjejen att vänja sig vid min dotters röst, doft o s v. Vad var det för mat du kletade in fingrarna med föttesten?

Trixie&Lisa
11/16/16, 2:24 PM
#10

Magpåse-tricket har gjort susen. Båda råttorna har fått vara i magpåsen i flera timmar och de har verkligen gett effekt. Bara efter en omgång i magpåsen har båda blivit mycket mer tillgivna. Så fort man kommer fram till buren kommer de fram för att nosa och hälsa. De är fortfarande omöjligt att plocka upp dem när de är i buren eller att klappa dem - då piper de iväg. När de är i magpåsen däremot kan vi klappa på dem hur mycket vi vill och de verkar gilla det. Den modigaste (Lisa) tar sig ofta en liten tur upp från påsen och i famnen eller upp på axeln - hur mysigt som helst. 

Det är så roligt att vi ser framsteg. Nu ska vi fortsätta så som vi gjort hitills. Hoppas att någon nybliven råttägare kan ha samma glädje som vi har haft av magpåsetricket. 

Hur gör man då för att få ut en råtta från buren till magpåsen. Vi försökte få råttorna att självmant kliva in i magpåsen, men det var hopplöst. Det som funkade för oss var att använda en hängmatta (av rörmodell med hål i taket). Jag lät råttan kliva ner på hängmattan (som förmodligen kändes bekant för henne) och sedan kröp hon ner i hålet och in i själva inmätet på hängmattan. Då tog jag försiktigt ut hängmattan och "hällde" över henne till magpåsen. Vi behövde bara göra så första gången - sedan hoppade de glatt i magpåsen självmant. Samma knep använder jag när jag vill få in dem i buren efter att de har fått springa runt i vår hall. jag lägger ut hängmattan så att de kan krypa in i den och sedan använder jag hängmattan för att transportera dem till buren. Förhoppningsvis kommer vi så småningom kunna plocka upp dem med händerna :-)

Trixie&Lisa
11/28/16, 3:36 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#11

Det går fortsatt framåt med tämjningsprocessen. Nu har de varit hos oss 3 veckor och nu kan vi ta upp dem ifrån buren genom att ta tag i dem ovanifrån. Det är inte så poppis och ibland misslyckas det, men det går med lite envishet och tålamod. Skickar med två bilder från lite kvalitetstid med råttorna utanför buren.

Trixie&Lisa
11/28/16, 3:39 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Här kommer bild 2

pellepojken
11/28/16, 8:52 PM
#13

Hej    Jättebra att du kört lite listiga o bra sätt för att få råttisarna handtama.  Men jag är av den uppfattningen att man ska börja hantera sina råttisungar från dag ett. En del menar att råttungarna ska vara ensamma i buren dom första dagarna. Men det är då som problemet kan börja att dom skyggar för att bli lyfta tex.

Jag menar att man ska lyfta upp ungarna även om dom piper o vill fly. Då får man dom tama fortare o man slipper en del "jobb" senare. Dom lär sig snabbt att det är kul o lönande att komma upp i sin ägares famn.   🙂

Annons:
pellepojken
11/28/16, 9:12 PM
#14

En förbaskat fin bild på lillflickan som kelar med sin nya lilla vän.   🙂

Trixie&Lisa
11/29/16, 8:09 PM
#15

Tack Pellepojken! Då var det som jag misstänkte att vi varit lite för försiktiga :). Vi är lite tryggare och tuffare nu och det har gett utdelning. Nu kan vi lyfta upp dem utan att de piper eller försöker brotta sig loss, vilket känns väldigt roligt och bra. Jag får erkänna att jag till en början var lite nervös att de skulle bitas om de blev stressade, men de är hur snälla som helst

vanessanagy
11/30/16, 2:47 PM
#16

Jag har exakt samma problem, jag köpte mina små pojkar i fredags och dom har dessa ljud som dom gör. Det är nästan som att dom nyser men ändå inte.. Har du fått något om vad det kan vara?

Trixie&Lisa
11/30/16, 4:54 PM
#17

Hej vanessanagy, det är bara en av våra rått-tjejer som låter så där. Jag spelade in lätet (lyssna till bifogad film) och visade upp filmen för personalen i djuraffären. De tolkade det som ett läte de kommunicerar med.

Trixie&Lisa
11/30/16, 4:54 PM
#18

Hej vanessanagy, det är bara en av våra rått-tjejer som låter så där. Jag spelade in lätet (lyssna till bifogad film) och visade upp filmen för personalen i djuraffären. De tolkade det som ett läte de kommunicerar med.

Trixie&Lisa
11/30/16, 4:54 PM
#19
osiw
12/4/16, 1:33 PM
#20

Jag köpte råttor från uppfödare men mina är nästan lika otama o rädda nu som när jag köpte dom.. dom blev inte riktigt hanterade när dom var små så då är det svårt sen o få dem riktigt tama. Dom vill aldrig bli klappade i buren men jag kan lyfta ut alla utom en.. Hon har bits sen hon kom. Jag testade allt när dom var små o försökte i flera månader men sen gav jag upp hoppet om att få dem tama så nu får dom sitta i buren. Dom får iaf god mat, godis o lite prat varje dag o jag tar ut den som hoppar ut på mej en liten stund men oftast vill dom inte. Testade även åkpåsen när dom var små och har gjort de på senare tid med men dom hoppar oftast bara ur den om jag sätter mej ner. Annars gömmer dom sej mest men kan kika ut lite. Så dumt med råttor att det inte går att spärra av nånstans för dom går ju o är överallt eller bara springer till buren om man sätter sej ner med dom o jag orkar inte gå runt bara med dom hela tiden. Det går inte att råttsäkra heller hos oss.

Annons:
Trixie&Lisa
12/5/16, 8:13 AM
#21

Hej osiw, vad tråkigt att dina försök inte har gett någon utdelning. Jag gissar att det var naivt av mig att tro att bara man lägger ned tid och inte ger upp så blir de tama oavsett liksom :-). 

Jag skulle säga att våra rått-töser är riktigt tama nu. Det har utvecklat sig riktigt bra den sista tiden. Vi kan klappa dem i buren, plocka ut dem utan problem och när de är ute kommer de gärna till oss och klättrar upp på oss. När de är trötta ligger de i våra knän och låter sig klappas. Ingen av dem har bitits, vilket är jätteskönt. Hade de gjort det tror jag att vi hade fått en mycket längre och svårare resa.

Hur gamla är dina råttor nu osiw? Och hur gamla var de när du fick dem. Våra är 10 veckor nu och vi fick dem när de var 6 veckor. Under de fyra veckor vi har haft dem hemma har vi hållt på med dem väldigt mycket - flera timmar varje dag :-). Även om det verkar hopplöst hoppas jag att det går att få dina tama tillsist. Det är ju så mycket roligare. Jag förstår att det kan vara svårt att göra råttsäkert hemmavid. Till en början när vi var lite nervösa la vi en massa handdukar i badkaret. Sedan fick de springa runt där när min dotter satt i tillsmammans med dem. Kan du säkra upp inne i ditt badrum. Där brukar man ju inte ha några elkablar i varje fall. Numera släpper vi ut dem i en hall som vi kan säkra upp. Andra favoritställen är vår hörnsoffa (de är för skraja för att ta sig ner för den, men älskar att springa fram och tillbaka och klättra på de som sitter i soffan). Jag brukar sätta mig i en fåtölj och låta dem klättra runt på mig och på fåtöljen - det gillar de också.

Lycka till

gretaochpippi
12/8/16, 4:37 PM
#22

Har man ingen magpåse kan man prova sätta råttorna innanför tröjan! Funkade bra på våra som är väldigt tama nu efter några veckor :)

Upp till toppen
Annons: