Annons:
Etikettavel
Läst 957 ggr
molam
2016-11-05 22:51

Hur bär ni er åt när ni avlar?

Först och främst, nej ska INTE avla xD Nyligen börjat med råttor så känner mig INTE redo samt att dom är drån djuraffär :p så NEJ ska icke avla

Är dock väldigt nyfiken, för om några år vill jag gärna avla när dessa är  borta, och jag har nya, fast från uppfödare ^^
I allafall hur gör ni med honan? går hon kvar med sin Flock, eller Flyttas hon ut? Eller FLyttas hela flocken ut kanske?
Om bara hon Flyttas ut, hur funkar det att sätta ihop henne med sin flock igen när bebisarna är stora/sålda? blir det inte slagsmål?
Ni som behållar bebisar, får dom FLytta in till mammans respektive pappans flock? eller gör ni en helt ny flock utav bara bebisar?

Tacksam för svar! ^^ och återigen Nej ska INTE avla, är bara nyfiken som sagt och har funderat på detta i några veckor nu

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
zickan
2016-11-05 23:53
#1

Seriös uppfödning är en stor sak baserat på kunskap, vett, efterforskning, känsla, sunt förnuft, framsikt osv. 

För att  bara svara dina frågor om själva parningen och rekommendationerna kring kullen. 
* Hanen och honan dejtar antingen i en egen bur eller på öppen yta. Flesta föredrar  en bur som de kan bo tillsammans i under några timmar till eller 1-2 veckor. Man brukar se en "vax plopp" i honan. Dvs torkad sperma som blir till en  gele/hård klump. Och hon slutar brunsta. Irriterad på hanen osv. 
* Då kan man ana att parningen tagit och sätta åter honan till sin bur med sin flock. Låta henne va i den flocken.
* När det är ca 1 vecka kvar till ev planerad födsel. Så sätter man ihop en egen bur till honan. anpassar buren till att va för en kull. Rivetpapper eller annat bo material honan kan fixa till sitt bo med som hon vill ha det. 
* Honan flyttar till den buren och bor själv tills ungarna är 4-5 veckor gamla. En del honor kan umgås med sina burkamrater utanför orginalburen under uppsikt. En dräktig hona och en hona med ungar har mer humör, kan va mer lätt stressad. Slagsmål som dräktig kan innebära missfall. En del honor vill jätte gärna träffa sina vänner. En del klarar inte av det och blir stressade.
* vid 4-5 veckors ålder så säras ungarna på könen. Efter 5 veckors ålder ökar riskerna på parning inom syskon. Efter 6-7 veckors ålder är det faktum att ungarna kommer para sig med varandra. 
* Flesta sätter ungarna i två olika burar och inte i flockarna. Dels har en unge innan 6 veckor inte utvecklat sitt immunförsvar helt ännu. De är små och kan lätt skadas om nån större börjar ge sig på dom ordentligt. 
En del väljer sätta nån mycket snäll äldre och lugn eller två älder med ungarna för att lära dom om sitt första intro. Vänja dom vid andra äldre så de har enklare vid flytt till nytt hem.
*Honan sätts åter till sin flock när kullen säras på. Eller låter man henne gå en stund med sina små tjejer innan hon flyttar åter till buren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

molam
2016-11-06 00:00
#2

Okej tack för svar! Nu vet jag på't ungefär hur det ser ut under en parning! ^^ Tänkte mest om man kollar på Gerbiler (Som jag har sen tidigare) Så blir det väldigt lätt bråg i flockarna om en flock medlem varit borta i mer än 2 dagar för dom har "Glömt" varandra, det var det som fick mig att tänka på hur man beter sig när man avlar :p Efter att jag kommit att tänka på Smitningarna som varit här hemma :p om dom också "glömmer" varandra, eller om det brukar gå bra, och sen var man görsig av med dom om man ska behålla dom för åter igen med gerbiler, så brukar man skaffa nya burar om man behåller några bebisar och i vissa fall kan dom får flytta in med en ensam vuxen av rätt kön. Allt detta var det som fick mig att fundera :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

zickan
2016-11-06 00:40
#3

#2 inom råttavel är det mycket hårdare med avelsmaterial och vad man avlar på än inom gerbiler, möss osv.  Råtthanar som fått para sig kan va lite stökiga när de kommer tillbaka till flocken. Kan va mer kaxiga en tid. 
Djur med hormoner igång är mer humör på upp och ner eller lugnare. Inte konstigt. Men uppfödare inom råttor brukar va rätt petig på att djuren skall fungera bra i flock. Det är en stor del när man väljer avelsdjur. (enligt mig)
En rått hane går sällan i avel innan 1 års ålder,  aldrig innan 7 månader. Man hinner utvärdera den hanen rätt bra innan mot vad det var med gerbiler som jag uppfattade det när jag hade dom med. (många många år sedan)
Och flesta seriösa uppfödare försöker göra nått intro med tilltänkta avels hanar efter de gått in i tonåren eller är äldre. Det för att se hur de accepterar nya yngare.
Jag föredrar att kunna släppa in en snäll hane oavsett ålder i min flock och de accepterar det. Som i går flyttade en ny hane över 1 års ålder in i min flock på 11 hanar utan intro innan och det fungerade med lite minimala kiv när de nosade på varandra. 
Dock accepterar jag att det kan ta liten tid vid intron. Inte tiden i sig som avgör utan hur råttorna beteer sig under introduceringarna. 
Nått man lär sig efter år av att ha gjort intron och lärt sig hur råttornas språk är. 
Stressad, missförstådd, rädd råtta mot en aggressiv, hormon problem  som troligen kommer va problem framöver kan va väldigt lika i sitt beteende. Men det är skillnader. 
Ene kan man jobba mycket med och kanske få till en otroligt bra råtta. Andra bör man akta att över huvud taget ha i avel. 

Råttuppfödare brukar lägga stor vikt på temperamentet(flock, hantering, introduering, miljö osv), hälsan, livsåldern. 
Och den fjärde lika viktiga är utseendet som många tyvärr dissar. För många är inte torra bakom öronen och tror utseendet inte spelar roll. Var själv en av dom och fattade aldrig varför äldre uppfödare var å mig om utseende, eller varför dåvarande srs högg på mig att tänka på utssendet. Men det spelar stor roll. På utseende har man övervikt, storlek, färg, teckning, spettsigt huvud, kort huvud, 
Kort svans, lång svans. För små ögon. Mycket som hänger ihop med hälsa och livsålder ligger även under utseende. 

Den korta tid jag höll på med gerbiler så var det mycket som med hamstrar, möss mm. Man köpte djur, uppfödaren hörde aldrig av sig igen och kollade hur det gick med sålda ungar. 
Man fick en stamtavla men få visste mycket om släkten. Gerbiler överlag är aktiva. Då var det ingen som direkt brydde sig mer än att man parade friska bra djur med stamtavla. Även om man inte kunde mycket om släkten i stamtavlan. 
Mest viktiga kändes va att man hanterade ungarna så de var hanterbara vid flytt och inte för energiska/hoppiga.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Anne.K
2016-11-06 10:01
#4

#3 Måste bara hoppa in då det pratas om gerbiler. Och som före detta uppfödare av gerbiler så håller jag inte med om allt. Iaf. jag har alltid varit noga med hälsa, temperament och flockbeteende när det kommer till avel på gerbiler. Så att vi som avlar på gerbiler skulle vara mer "slappa" stämmer inte på alla uppfödare iaf. Och jag har stadigt haft koll på vad som händer med ungar som jag sålt. Och söker efter årliga uppdateringar från mina köpare där jag dokumenterar allt som händer i gerbilernas utveckling. 

Ville bara flika in och spräcka bubblan om att vi som föder upp gerbiler inte skulle vara lika seriösa i våran avel. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

molam
2016-11-06 12:34
#5

Min gerbiler som jag haft från uppödare har varit seriösa, det håller jag med om ^^ #4

Tack så mycket #3 =D

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: