Annons:
Etikettagility-aktivering
Läst 1810 ggr
EllenE
4/28/16, 7:18 PM

Första gången ute

Hej! Jag har beställt selar till mina två pojkar som jag fick i Augusti, så jag har inte hunnit vara ute med de förut. Utöver bra väder, är det något jag borde tänka på? Olika markunderlag eller någonstans jag inte borde gå? Tänk om de hatar selen vad gör jag då?

Sedan undrade jag lite, jag har sett att många har råttorna i fickan fast det är kallt ute, funkar det eller risk för förkylning?

Mycket frågor där ;) Tack för svar!

Annons:
EllenE
4/28/16, 9:27 PM
#1

Ingen?

komigentam
4/28/16, 9:30 PM
#2

Du får vänja de vid selen inomhus först, skulle jag säga. 

Det finns risk för förkylning vid kallt väder, ja. 
Det är en risk som var & en får ta, antar jag.

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Zakaraa
4/28/16, 9:35 PM
#3

Det första jag tänker på är din kommentar "Tänk om de hatar selen vad gör jag då?". Jag hoppas du tänker prova selen Inne (ett par gånger) innan du ger dig ut med råttorna då selar kan vara lätta att ta sig ur beroende på råttan. Om de Hatar selen så finns det en enkel lösning, tvinga dem inte att ha något de hatar :)

En regel som är bra att följa: Är det tillräckligt varmt för dig att gå i t-shirt/linne utan att frysa då är det tillräckligt varmt för råttorna att vara ute men tänk på att marken är mycket kallare än luften så känn efter först. Sätt handen på marken och kolla så det verkligen är tillräckligt varmt för dem.
Enligt mig är det på tok för kallt att ta ut råttorna såhär tidigt på året (speciellt med tanke på att vi fortfarande får snöfall på olika ställen i Sverige)

Jag skulle aldrig ta ut mina råttor om det är kallt (eller blåser) så ja, risken för att de blir sjuka finns och det är bara dumt att chansa och ta ut för tidigt om man nu verkligen vill ta ut dem alls.
Personligen ser jag ingen mening med att ta ut dem så de får springa runt, ser för många nackdelar. Däremot får de mer än gärna komma ut på inglasade verandan och mysa i solen om de vill. Nån gång har det hänt att jag tagit ut råttorna och då har det varit en och en. I nyklippta gräset och i ett träd har de fått vara då.

Undvik högt gräs - finns mycket äckliga små saker som inte är trevliga att få på sina husdjur. Till en början skulle jag prova på en vanlig gårdsplan (gräsplan) för att se om de uppskattar utomhusvistelsen.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

EllenE
4/28/16, 9:47 PM
#4

Ja, det är ju ett tag till det blir tillräckligt varmt så jag hinner ju  testa lite inne,  jag vet att jag kan inte tvinga de men vore synd om de ogillar det.

Vi har både säker gräsmatta, träd och glasveranda så det låter ju som bra safety zones.

Tack! :)

[Klave]
4/28/16, 11:27 PM
#5

Håll koll så inga fåglar, hundar eller katter är i närheten, att de lätt kan komma tillbaka till dig och så att de inte plockar upp grejer från marken. Min kille gillade att samla fimpar när han var liten. 😁

Upp till toppen
Annons: