Annons:
Etikettminneslunden
Läst 1906 ggr
Fegisråttan
2016-04-20 22:35

sorg

Saknar min käre Åke, han dog under en operation häromdagen . Han hade fått av trauma ett fall ev, fraktur i käken eller född sådan ) vilket resulterade i roterande  långa tänder hela  hans korta 9 månader liv. . Jag provade allt..Slipa med sövning några gånger sen klippa hos en annan  vet utan sövning ..Blev nästan bara värre av att klippa men att söva ner honom var månad funkade inte heller inte bra att sövas ofta. Att slipa utan sövning funkade bara en gång sedan  vart han förskräckt för den maskinen.   Att klippa hemma själv kändes inte bra heller det måste vara en mardröm att få sina tänder klippta,hur vet jag hur det egentligen känns? råttor  visar inte att dom har ont alltid. Ingen bedövning finns till hands heller om det skulle bli fel. Sen hos vet nummer 3. som är duktig på tänder och med rådgivning från en speciallist med 2 vet under operation som skulle dra ut 2 framtänder på en råtta . Hur ofta händer det? -nej  aldrig.  Vad hade jag för val nu..AVLIVA  en förövrigt glad och frisk råtta med beetfel eller förhoppningsvis hoppas att det skulle gå vägen  att ta ut 2 tänder  så han skulle få leva utan att behöva klippa mera --?   jag vill inte plåga honom i munnen mera.   Han är på andra sidan nu.. =(..

Annons:
KarolinD
2016-04-21 07:51
#1

Gud vad jobbigt både för dig och Åke! Beklagar verkligen. Du gjorde allt du kunde <3

 Lin´s råttuppfödning i Stockholm, finns även på Facebook! :)

Fegisråttan
2016-04-21 16:03
#2

Det som var svårast i hela processen  var att finna  någon kunnig veterinär som kan gnagare alltså  har  vanna  och kunskap samt kan  hantera just råttor.  Det första veterinären  jag påträffade (varit hos hen en gång tidigare ang. en annan råtta) var på exotiska avdelningen  gnagare. Men  den veterinären vart lite rädd för en  mesig  liten tamråtta och hade handduk runt Åke vid undersökningen dock relativ kunnig ang. råttor . Ibland undrar jag för vem söver som ner råttorna för? .Är det för Åkes råttornas skull verkligen?.Eller är det för veterinärens skull då vissa är rädda för att råttan ska hugga tillbaka?  Men Åke ska han hugga och då med skeva tänder han kan ju inte ens äta när dom har blivit för långa ?   Veterinären nummer 2 ,vart inte rädd för Åke ( en annan på exotiska avdelningen .(fick inte alltid träffa samma veterinär,  helst ville )  och det var denna  veterinär  som just rådde mig att istället  för att slipa med sövning ( som inte är hållbart i länden )  att just i detta fall  klippa  tänderna  istället .  Varför  hon inte  nille visa eller lära,råda mig hur man gör det själv hemma som privat person undrar jag fortfarande ? Dom får väl inte det och  hon trodde väl att veterinärer eller personal i djuraffärer  gör det bättre än oss ägare  "?(veterinärer och djurpersonal  är bara människor  dom med, klippning kräver väl inte  kirurgisk utbildning direkt ?).  Och varför råder man klippning  som veterinär  att klippa Åkes tänder  om det heller inte heller är egentligen hållbart eller håller på sigt ? . Skapar bara massa onödigt lidande för både mig och Åke.  Hon var ju expert inom gnagare såg hur  hans mun såg ut.  Observera att ingen av dessa veterinärer tog röntken bilder  på hans skalle heller utan bara antog att det skulle lösa sig  vi slipar lite då?. Hon ville ju inte klippa honom  för det fanns just risker med det ok. Slipning var ju uteslutet nu för vi kunde inte söva mer.   Jag kollade först i två djuraffärer men dom kunde inget om råttor ville inte gå till en råttdjuräffar vi vet hur dom är där.  Sen fann jag veterinär nummer tre.

Denna veterinär hade vanna vid råttor det märkte jag direkt hur hon såg på honom mm.  Det  ända felet  var att jag tyckte att hen var lite hårhänt med Åke som om Åke  vore en  stor kanin  i kroppen. .   Dock gick det fort fort att fixa tändera hos denna  veterinären,  tog bara 5 min en kort process.  Istället för som på Exotiskagnag   kliniken  där det tog över en timme.  Tänkte att det var bäst fär Åke och dessutom närmare att åka dit ,mindre stress.  Därav försátte jag att gå tillbaka dit men sissa 2 gångerna började han få snor och blöda ur nosen efter klippningen då kände jag att nä detta går faktisk inte ,, Säkert massa nerver och han blir ju skadad nu på riktigt.  ? Veterinären  höll med att nej vi borde kolla med röntken och ev finna en mer permament lössning  ev dra ut framtänderna. ?   Hon var ingen expert men  veterinär sedan 1994  och expert på  djur- tänder och munhälsa för djur.  Vad jag vet har man aldrig dragit ut tänder på just en råtta utan enbart  harar och kaniner.   Hon skulle kolla med experter.  I detta läga tänkte jag bör jag avliva honom nu ?,, Men han var ju en ganska fin och glad råtta för övrigt  ,vi hade  kommit så här långt och han levde verkade glad. Inget fel på honom förutom hans tänder han varkade inte ha ont hemma eller besvärad av det utom  några  få dagar i månaden kanske  ev tre  , då tänderna blev för långa  började skava mot motsvarande käke  samt några timmar efter själva  klippningen. Det jag märkte sen vet jag inte hur det egentligen var för honom,   Han var den piggaste råttan hemma dom andra är lata vil bara äta  och jäsa-   Åke var orädd ,nyfiken ville klättra på allt se allt.   Det gick att opera ut tänderna på råttor sade vet men bara dom övre, Fick tid för operation.  Och  samma dag var det inte säkrt att det skulle ske  ens en opertion eftersom  hon skulle ta röntken bild samma dag sa hon.  Jag gick dit ovetande åkte  inte dit och hoppades på en operation diekt.  Jag kunde sagt Nej  detta är tokigt,  vansinigt, ? Men då skulle jag undra efteråt tänk om det had gått vägen? Om jag avstod skulle jag stå där sen men hans långa tänder åter och göra vad, avliva ,testa klippa dra ut på det en månad till ?  Han skulle behövas avlivas vilket fall ? En tand var ju trasig nu.  Och klippa vågade jag inte mer.   Jag blev väl desperat tänkte ok 50 50 %  ?  Att han dör eller överlever,  ?? här.. ok vi provar, ring mig innan operationen sa jag,  Hon ringde mig han redan nersövd ,kunde ej operera med gasen på eftersom den  gasen satt vid munnen,  Enligt henne skulle ha få ett mer farlig dos med mofin mot smärta osv.  Han sa att risken är att somliga har dött av det. Jag stod utanför en äffar  ute mot gatan ,frågade henne vad finns det för val annars?. Hon svarade  inte så mycket  andra val..  Ja sa kan man inte srputa in lite taget så att det inte blir för stor dos? -Han är redan nersövd och  går inta att ge injetion lite i taget,  Ok jag får då  hoppas att det går väl . Han klarade operationen men han vill inte vakna upp åter .  oerationen gick bra men han ville inte komma igång sen.  Jag var på väg att hämta honom men hon sa att hon ville ta med honom hem  då när han forfarande var i liv) .  och skulle ringa ifall han skulle bli sämre.  Fick ett tråigt samtal på kvällen han hade slutat andas.. Dom hade försökt ge honom hjärtmassage, dropp och en återupplings vätsaka  samt  syrgas..  När jag frågar rakt på sak vad hände egentligen,  vad gick fel?  Får jag inget  tydligt bra svar.  Nu när jag läser om mofin och biverkningar står det att vid övedos av mofrin så slutar andingen och hjärtat kollapsar blodtryck sjunker mm.   Om nu att hon dog av för mycket narkos morfin ?Jag såg på hans kropp dagen efter kollade någa och såg  att han hade han blå fingrar i munnen såg han bra ut såg väl ut lite blod bara runt nosen och ett stygn under nos. Om han dog  av självaste Morfinet  ?varför säger dom inta bara detta`?- Jag tror inte att veterinären var ute efter att döda Åke direkt utan gjorde sitt bästa. Men för mig är det bättra att bara säga ärligt vad som gick snett?. Jag  har smsat till veterinären men enstaka frågor ang operationenen  .hoppas att hon svarar på det idag eller imorgon annars  kommer jag begära en kpoia ang operationen.. Om jag inte får en eller som undviker så kommer jag bara känna att något måste verkligen ha gått fel.   Hade jag vetat så hade jag tagit hans plats jag hade gått i god för honom drgit  ut tänder på mig själv .  Tyckte mycket honom.  Hade jag vetat hade jag önskat att vetrinär nummer ett sa att det bästa hade varit att låta han vandra till andra sidan från början ,  Känner mig som värsta djurålågaren nu.  Jag vill väl jag ville så mycket kanske för mycket  men det  blev så fel. Aldrig haft en råtta med betfel tidigare, Kunde dom bara inte sagt att dett inte håller från början ?

Fegisråttan
2016-04-21 16:37
#3

känner nu i efterhand  är det fel på en råtta ta bort den  direkt för dennes bästa man får en vettig hjälp inte.. inte i Göteborg.  bara tillfälligt kortsiktigt.  Massa lidande,

wimms
2016-04-21 18:18
#4

veterinären ville antagligen inte lära dig hur man slipade/klippte tänderna själv eftersom att det är väldigt farligt om man gör det själv.. Tanden kan spricka upp till roten och då är det helt kört :/ Men beklagar sorgen, verkligen hemskt hur det blir ibland :(

Fegisråttan
2016-04-21 18:38
#5

Tack  =). Ja förstod det men men det blir inte bättre när vet klipper heller alla gånger..hemma kunde ja juu tat en tand i taget tagit  det vackert  men gjorde inte det för jag var ju korkad som lyssnade på dem.?  Tro det spelar ingen roll vem som klippt tanden , kan spricka av just självaste klippningen i sig. Att dom undviker lära ut hursomhelst är nog för att inte bli av med sin licens inte för råttan skull, deras skull alltså.. Att jag gick dit var för dom har medicin osv ifall det skulle gått helt illa. Det var det jag försökte bla förmedla. Tror inte det spelar roll vem som klipper bara man vet hur och hur mycket man ska ta. Kan gå illa ändå spricka några dar efteråt. Jag hade ingen medel ifall det skulle gått illa så jag klippte inte hemma ,ångrar att jag inte gjorde försökte själv nu. viste hur sen men jag förlitade mig på att dom var då trollkarlar?

Fegisråttan
2016-04-21 18:49
#6

Veterinärer är människor som kan klippa fel,tanden kan bli skör se hel ut men spricka först dagar efteråt.  Jag är mest arg på mig själv för att jag inte avlivade Åke innan det blev som det blev. Sista  vet visade och förklarade hon man gjorde men hon hade medicin osv det hade inte jag.   Tack för omtanken.

Annons:
Fegisråttan
2016-04-21 19:13
#7

Sen om råttan dör antar jag av att tanden spricker  från roten,,Varför Då uppmana att operera ut tänderna från roten  om det så känsligt där?  Låter ju helt sanslöst detta.   Nu när jag ser tillbaka vet inte om det är min känslor som spökar eller vad nu men man  förlitar sig på att dom vet vad dom gör.

tötenöten
2016-04-21 22:34
#8

Tycker det var konstigt gjort av veterinären att inte vilja lära ut eler göra det simplare. Vet lertalet personer som klipper tänderna hemma utan problem.

Vila i frid lilla råtta ❤️

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Fegisråttan
2016-04-22 10:56
#9

Ja tycker det är konstigt, men han började blöda ur nosen när man klippte efter ett tag.. hans undertänder var vita hans övre gula. . Ibland ändrade tändernas färg sen skruvade tänderna sig åt fel håll. Om tänderna är fortfarande vita på en fullvuxen råtta betyder det att något är fel. Sen gick en tand av i övre trasig. med en liten svart prick vid roten. .Och jag klippte hos vet.

Fegisråttan
2016-04-22 11:05
#10

skada fraktur ? darav skeva tänder som inte kunde mötas?

Fegisråttan
2016-04-22 23:35
#11

s

Fegisråttan
2016-04-22 23:36
#12
Upp till toppen
Annons: