Annons:
Etikettrif-och-ifokus
Läst 1285 ggr
zickan
2/23/16, 11:07 AM

Vad saknas?

Finns det nått här inne ni vill se mer av, eller nått ni känner saknas?
Nån artikel, tävling eller quiz ni skulle vilja se?

Lite tips och ideer från er medlemmar så kanske vi kan styra upp iaf en del av alla önskemål jag hoppas dyker upp 😃

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Zolah
2/23/16, 11:21 AM
#1

bildtävlingarna som fanns förr var ju alltid trevliga :)

kanske en artikel om lukt?

zickan
2/23/16, 11:45 AM
#2

#1 Ja varför inte :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zolah
2/23/16, 12:17 PM
#3

Just ja, intervjuer mellan medlemmar var ju också trevligt - så man lär sig lite mer om dom som vistas här :)

zickan
2/23/16, 2:35 PM
#4

Nu kanske vi kan få till lite skoj här på sidan. Nya medarbetaren skogsmurmeldjur är illustratör och hobbyfotograf. Lite förstärkning med nytt tänkande och nya ideer 🙂

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

myismyname
2/23/16, 3:09 PM
#5

Lite uppdateringar av gamla artiklar hade varit bra. 🙂

Artikeln om Torrfoder pratar om Axa grynblanding som om det har lika delar av de fyra sädesslagen och kan ersätta lika delar havre/vete/korn/råg (som man i och för sig också kan ifrågasätta varför man "måste" ha, men det är en annan diskussion), vilket inte stämmer, och det kan/bör därför inte utgöra den enda källan till säd i fodret, om man inte vill ha ett rätt obalanserat foder med hög fosforhalt (särskilt dåligt för hanar).

Artikeln om vad råttor inte bör äta borde också uppdateras då vissa saker helt enkelt inte stämmer (att brysselkål skulle vara farligt och att "överdos" av c-vitamin skulle vara skadligt, när överskottet i själva verket åker ut i urinen eftersom c-vitamin är en vattenlöslig vitamin, osv osv), och vissa stämmer delvis eller stämmer för andra djurslag etc. Den skulle vara bra att titta igenom och rätta, gärna med källhänvisning som saknas i nuläget.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Melynia
2/23/16, 3:58 PM
#6

Håller med #5, det behövs ett rejält upplyft i gamla artiklar!

~ ᘛ⁐̤ᕐᐷ ~

Elda Rattery
Skara, Västra Götaland
(ig: eldarattery)

Annons:
zickan
2/23/16, 4:05 PM
#7

Tyvärr får vi inte redigera texterna utan att desa författare godkänner detta. Men vi kan skriva nya artiklar 🙂.
Tack vare att ni skriver vad som önskas så kan vi medisar skriva artiklar som be medlemmar och andra om hjälp.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

myismyname
2/23/16, 4:48 PM
#8

Helt nya artiklar om Torrfoder och saker råttor inte bör äta (med källhänvisning!) hade varit jättebra! 🙂

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

skogsmurmeldjur
2/23/16, 5:13 PM
#9

Skulle ni vara intresserade av någon artikel med saker man kan tänka på när man fotar råttor kanske? Tänker på såna tips som alla kan ha nytta av, oavsett om man fotograferar med en mobil eller en systemkamera.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

zickan
2/23/16, 5:21 PM
#10

#9 hahaha.. precis vad jag lade in tips om i dolda tråden :-). Sånt tycker iaf jag är kul. Vet många som kämpar med bilderna och hur man än gör så går det inte. Med lite förberedelser behövs inte en jätte bra kamera.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hampusrylander
2/24/16, 8:51 PM
#11

Kan väl bara instämma om att både mer tävlingar och quiz på sidan skulle vara roligt! :)

Sham's Rats

skogsmurmeldjur
2/24/16, 9:03 PM
#12

#11 Det ska vi definitivt försöka ordna! :D

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

komigentammie
2/26/16, 8:02 PM
#13

Helt klart glad över tävlingen med påsktema!!! 😍

Sen vill jag gärna ha uppdaterade artiklar om bla mat (med källor 😃) sen lukt då det verkar behövas, uppdatera listan med uppfödare (alt en ny lista?)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
Zakaraa
2/26/16, 11:23 PM
#14

#13 RiF's Uppfödarlista uppdateras ju dock så fort det kommer ny info :)
Bland annat har en uppfödare (jag) plockats bort efter önskemål och en annan har lagts till nu nyligen har jag sett. Så den listan uppdateras efter hur uppfödarna talar om ifall de vill vara med eller inte.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
2/27/16, 12:38 AM
#15

Två har tagits bort. En har inte varit inloggad och svarat på information om denne velat va kvar på för länge. Isf får denne återkomma med info. Men inte varit nån avel där på länge heller.
Några som står är oaktiva men de har velat va kvar.  Men det är dags att fråga runt och se igen om nån vill tas bort.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Lollomoo
2/27/16, 12:14 PM
#16

Nummer till veterinärer bör finnas fler av

Mina råttor är mina bäbisar! HjärtaGapskrattar

komigentammie
2/27/16, 12:57 PM
#17

#14, ah, då förstår jag! Tack :)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

jevc
2/28/16, 4:25 PM
#18

Recenssioner. Ex av burar, ströer, mat, företag (ex zooplus) osv

A fool thinks himself to be wise, but a wise man knows himself to be a fool . - William Shakespeare

komigentammie
2/28/16, 4:59 PM
#19

#18 Problemet med recessioner är väl att det mestadels är åsikter, erfarenheter & folk har olika åsikter, erfarenheter :)

Ex. har vissa jättedålig erfarenhet av zooplus medan jag inte har det…  🙂

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

hampusrylander
2/28/16, 5:14 PM
#20

#19 i sånna fall går det ju ha recensioner där det är olika personer som delat med sig av åsikter och erfarenheter, samt att då ha det indelat i positivt och negativt i recessionerna. Så det är mer som intervjuer med vad olika personer tycker :)

Sham's Rats

Annons:
Zakaraa
2/28/16, 6:01 PM
#21

Det existerar redan en tråd där åsikter och "recensioner" på onlinebutiker skrivs av diverse olika medlemmar :)

Klicka bara på kategorin som heter Länkar så kommer första tråden i den listan vara just exakt detta :)

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

komigentammie
3/1/16, 1:19 PM
#22

Det står att denna inte är färdig, kan ni göra färdigt den? :)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

komigentammie
3/1/16, 4:54 PM
#23

Övervikt verkar bli vanligare så tänker att det kanske vore vettigt att ta upp hur man kan få ner de i vikt med foder, motion osv!

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

zickan
3/1/16, 11:58 PM
#24

#22 haha, mitt styra upp snart har visst tagit 1½ år

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
3/2/16, 12:43 AM
#25

#24, Haha! Hoppas du har jobbat varje dag med att få den klar ;))))

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

zickan
3/2/16, 1:19 AM
#26

#25 det om något hade varit intressant artikel isåfall. Ren lathet och glömska är nog en mer sannolik faktor.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
3/2/16, 1:24 AM
#27

#26, misstänkte nästan det! Men vore ju tipp topp om du lagt ner sååå mycket energi i det ;)

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Annons:
zickan
3/2/16, 1:26 AM
#28

#27 hahahaha… jepp toppen att jag lagt ner så mycket energi på att va lat 😎

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Zakaraa
3/2/16, 2:52 PM
#29

Istället för en massa färdiga recept och mat-texter så tror jag det skulle vara otroligt bra för folk att lära sig vad en råtta kräver för att må bra. 
Dvs "hur mycket" av vad osv för att man sedan själv ska kunna utforma sitt eget foder. Alltså inte "de behöver 30g av persilja, 5g av korn" utan "så här mycket % (eller mått) av *det* vitaminet" osv osv.
Svårt att formulera det på rätt sätt men nån kanske hänger med på vad jag menar ändå :P

Som det är med färdiga recept osv så lär sig folket ingenting om Varför just de sakerna ingår i fodret, varför just den mängden och vad den ingrediensen gör för nytta.
Tyvärr litas det för mycket blint på recept osv och ingen tänker för sig själva. Nu säger jag inte att recept är dåliga utan snarare att som ett komplement till recepten ha information om råttans kostbehov.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

zickan
3/2/16, 2:56 PM
#30

#29 vet precis vad du menar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
3/2/16, 3:06 PM
#31

# 29, ja, tack! Underbar idé!

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

myismyname
3/2/16, 3:43 PM
#32

#29 Här finns en hel del om just det:

Nutrient Requirements of the Laboratory Rat

och här finns en tabell över hur mycket råttor behöver av olika mineraler, vitaminer osv:

Estimated Nutrient Requirements for Maintenance, Growth and Reproduction of Rats

😃

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

komigentammie
3/2/16, 3:55 PM
#33

#32 tackar! 😃

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Zakaraa
3/2/16, 4:02 PM
#34

#32 tack tack men jag menade som artikel här på Rif ^^

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
zickan
3/3/16, 1:21 AM
#35

#32 har många sådana artiklar sparade och böcker. Det skulle dock behöva övesättas, jämnföras så de är lika och skrivas en artikel om det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

[mitzylinnea]
3/3/16, 4:22 PM
#36

Vilka är admins? Ja tkr RiF känns lite dött pga att de är svårt att få tag i admins :/ 
Kanske behövs fler? :)

Zolah
3/3/16, 4:26 PM
#37

#36

eftersom du verkar ha missat så har vi fått en ny sajtadmin, vilket är Zickan och två nya moderatorer :3

har varit trådar om det tidigare och aktiviteten har ökat en hel del efter det

Här kan du se Sajtvärd och alla moddar

http://rattor.ifokus.se/about?discussions-1

zickan
3/3/16, 4:55 PM
#38

Ja vår kära gamla Sajtvärd allamej kämpar ännu på lasarettet. Endast sajtvärden som kan lägga till nya Medarbetare. Och har man inte möjlighet att nå en dator på lasarettet så blir det svårt att göra så mycket. 

Men nu är det lite ändring. Två nya Medarbetare är nyligen tillsatta. Hera står ännu kvar som Medarbetare, men inte så aktiv här inne. Och allamej har flyttats till Medarbetare men osäker på när vi kommer se henne här inne.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: