Annons:
Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 2026 ggr
_Maya_
1/4/16, 5:31 PM

Råttornas situation på Husdjursmässan 2016

Är det någon mer än jag som varit på Husdjursmässan 2016 som pågår just nu och reagerade på hur råttornas situation såg ut i Rodent Club Rattonias monter? 

Jag tänker främst på:

1. Dålig bur av bara galler, utan någon aktivering eller gömställe alls vilket alla andra smådjur där hade.

2. Att de hann bita 4 besökare under de 10 minuter jag stod där, inklusive mig, så de började blöda. Till alla den bet skyllde hon på att handen luktade mat.

3. Att personen som hade hand om råttorna slog till råttan 4 gånger för att korrigera beteendet efter den hade bitit en person.

Bilder på buren: 

http://imgur.com/xpasFbE
http://imgur.com/kLMwKnr

Bilderna är inte från mässan, men samma organisations tidigare uppvisningar. Samma bur används på mässan.

Annons:
[Jennah]
1/4/16, 6:05 PM
#1

Ser inte alls kul ut att bo/vara i de där burarna…

JoySurrender
1/4/16, 7:38 PM
#2

Det känns ganska bra att SRS hoppade över den mässan i år….

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Lancia
1/4/16, 7:39 PM
#3

Wow…

Totiandbianca
1/4/16, 9:45 PM
#4

var också där och lade märke till att  en liten flicka blev biten  så att de blödde och se försökte bita mig,hon sålde också sitt gäng med bäbisar, var nån som frågade om de var till salu och hon sa att det bara var att betala så skulle man vara ägare till nån av råttorna,och ta med dom hem,känns inte jätte seriöst med försäljning till första bästa med pengar,förra året hörde jag henne prata om att de kunde flyga om man slängde dom i luften…

Kalli
1/4/16, 10:11 PM
#5

Alltså, vad är detta för person/organisation? Aldrig hört talas om innan men Lancia uttryckte sig rätt kärnfullt, Wow…

Självklart ska råttorna ha en skyddad plats där de kan dra sig undan, allra helst när de är på en ny plats men många människor i rörelse. Sen varför, varför, varför drar man med sig en råtta som bevisligen inte är trygg och som bits till en sån tillställning. Att det skulle luktat mat om handen är en urusel bortförklaring och om den vore giltig så varför bestraffa den stackars råttan? Om någon skulle bestraffas är det väl personen som sätter sin råtta i en situation den mår dåligt av och inte kan hantera.

Zakaraa
1/4/16, 10:28 PM
#6

#5 Det är nån utländsk. från Nederländerna om jag inte missminner mig?
Kan tänka på fel men har för mig att de brukar vara på plats men har själv aldrig varit på mässan så är bara hörsägen jag går på nu :P

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Annons:
Nikuapp
1/5/16, 5:19 AM
#7

Jag var på mässan och en av hennes råttor bet mig, och det var inget litet bett utan ett riktigt djupt bett som blödde länge och hon skyllde det på att mina händer luktade mat fast jag hade inte ätit nått.. Och enligt mig så om en råtta är tam så ska den inte bita hur än din hand luktar, utan den ska känna igen när en hand klappar den att man inte ska bita den. Mina hanar har aldrig bitit mig hur frestande mina händer än luktat, men jag vet inte, kanske den råttan var rädd. Ocv jag håller med, det var ingen bra bur… Gillade den verkligen inte…

_Maya_
1/5/16, 12:56 PM
#8

Jag mailade den mässansvarige om dessa punkter igår. Hon skulle kolla upp det och återkomma idag, så väntar fortfarande på svar.

Nikuapp
1/5/16, 9:35 PM
#9

#8 Kommentera gärna vad hon svarar!

Natsumix
1/7/16, 3:28 AM
#10

Jag gjorde precis ett inlägg om det X3.

MissanTissan
1/7/16, 3:55 AM
#11

Jag har sett henne varje år som jag gått på mässan. Alltid samma bur, alltid folk som blir bitna.

Hon säger att hon är uppfödare och tog fram råttor åt mig och väninnan att hålla i. Dom kändes väldigt stressade och nervösa, så jag nekade att hålla i dom.

I en bur bakom visade hon mig och min väninna MASSOR av råttor, bland annat massvis med bebisar. Hon sa att dom var 5 veckor men dom såg väldigt mycket yngre ut. Fick inte ett bra intryck av det. Hon var otrevlig mot dom flesta som frågade frågor om råttorna när dom bet osv. Hon sa "No, they never bite. They are very social. Never bit me." Sen bet dom flertal andra människor.
 :/

Hälsningar, Missan och djuren! ❤️

Sajtvärd för Border Collie iFokus

[lenni]
1/7/16, 7:50 AM
#12

Man kanske borde sätta henne i bur.. Hon verkar ju inte veta så speciellt mycket om råttor och deras behov. Milt sagt.

Troberg
1/7/16, 9:04 AM
#13

Det bästa är att direkt snacka med arrangören. De är de som har möjlighet att göra något omgående.

Annons:
Kalli
1/7/16, 10:03 AM
#14

Håller med Troberg. Alla som skrivit i tråden och upplevt att råttorna inte mår bra och bits. Skicka ett mail till arrangören. Behöver inte vara mer invecklat än man känner sig bekväm med men tror det hjälper att de får veta att flera uppmärksammat problem.

Denna kommentar har tagits bort.
Troberg
1/7/16, 1:37 PM
#16

Dessutom, är man på mässan så gå och snacka med dem direkt. Ett samtal ansikte mot ansikte är alltid bättre än bara mail eller telefon. Det är bara att fråga i tex insläppet, så kommer du ganska snart till någon som är beslutsmässig.

Upp till toppen
Annons: