Annons:
Etikettpyssel-leksaker
Läst 1130 ggr
Essee91
11/21/15, 9:05 PM

Spray-/hobbyfärg farligt?

Hej allihopa!

Inom kort ska jag bli förstagångsinnehavare av två underbara små råttbebisar och har därför börjat kolla på inredning och annat till buren. Jag älskar att pyssla och har därför satt igång några pysselprojekt till råttburen och i dessa skulle jag behöva måla olika mönster på pappersark. Jag hade tänkt sprayfärga vissa av delarna och sedan rita i detaljerna med tuschpenna, men sen kom jag på att detta kanske kan vara farligt för råttorna?

Min fråga är alltså, är det farligt för råttor att bita på papper som till exempel sprayfärgats eller som målats på med tusch?

Om det skulle vara så att det kan vara farligt mottages gärna tips på skonsamma hobbyfärger eller alternativa  metoder! :)

Ha det fint.

Annons:
ScarletMajesty
11/21/15, 9:46 PM
#1

Papper/kartong kommer att massakeras av råttorna och lär inte ha lång överlevnadstid i buren. Skulle absolut inte ha sprayat med hobbyfärg eller målat med tusch på något som de kan tugga på.

Essee91
11/21/15, 10:42 PM
#2

Att det kommer massakreras räknar jag med. Jag är en rastlös individ och tycker att det är roligt att hålla på med diverse pyssel bara.

Tack för svaret gällande färgen dock! Jag får försöka hitta någon annan metod.

Chinesecrestedlover
11/22/15, 12:41 AM
#3

Hej!

Har precis kollat på lite olika sprayfärger i samband med hemmafix, inte för djur men ändå. Det är inte rekommenderat att måla på sånt som man ska äta på/ha mat på… så skulle avråda starkt från att måla något till råttorna med sån färg. Kanske kan fungera med karamellfärg/livsmedelsfärg eller vattenfärg för barn, såna "puckar" då alltså (borde vara mindre giftigt i alla fall)? 

Lycka  till med ditt projekt :-) 

Mvh/Chinesecrestedlover

Zolah
11/22/15, 11:33 AM
#4

kolla på målarfärg för småbarn, det ska man kunna förtära ( eftersom småbarn stoppar allt i munnen )

Essee91
11/22/15, 5:41 PM
#5

Tack för era svar! :)

Upp till toppen
Annons: