Annons:
Etikettföreningar-träffa-utställningar
Läst 1720 ggr
bonnierat
11/9/15, 9:17 AM

försäkrar ni er råttor

vart försäkrar ni dem? gör ni det eller ej?

Annons:
Leritza
11/9/15, 9:38 AM
#1

Nej, enligt erfarenhet inte värt det bättre lägga undan 100kr/råtta i månaden till veterinär.

Har dock bara behövt va till veterinär för undersökning av knölar vid runt två års ålder eller avlivning.

Honestyisdead
11/9/15, 11:16 AM
#2

Nej det har jag aldrig gjort.

Emouse
11/9/15, 12:13 PM
#3

Hade försäkring ett tag men insåg sedan att det var smartare att lägga undan istället.

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

Troberg
11/9/15, 2:32 PM
#4

Tyvärr så kan veterinärer bara hjälpa till en viss gräns med smådjur, så det finns ett tak på kring 4-5000 innan de inte kan göra mer.

Har du pengar så att du kan ta den smällen, och kan ta ut de pengarna med kort varsel, då behöver du inte någon försäkring. Det är då inte heller, i längden, ekonomiskt lönsamt med försäkring (speciellt som försäkringen ändå bara tar en del av beloppet).

Jag har själv alltid så att jag kan ta ut ungefär 4-5000 kr per råtta om det skulle behövas. Skulle det bli mer (tex som när Tuss plockade stygnen efter en operation och jag fick tok-racea till Uppsala mitt i natten) så kan jag låna från någon av de andra råttornas undansatta pengar, eller helt enkelt utnyttja krediten på mitt kort. Jag har en så pass god ekonomi så att även om mina reserver av någon anledning är körda i botten, så är jag ikapp på en månad eller två, även efter riktigt stora kostnader (tex Tuss, som med operation, en akut stygnplockning och en stygnplockning till kostade mig cirka 18 000 på en vecka…).

När det gäller våra andra husdjur (hund och katt), så har vi dock försäkring, därför att där kan behandlingarna bli riktigt dyra. Råkar en hund ut för tex en ryggskada så kan det bli över 100 000, med rehabilitering och allt, och det kan jag inte garantera att jag kan snyta ur näsan om det är akut.

Du behöver veta att du kan klara veterinärskostnaderna vid behov. Kan du sätta undan pengar, eller har du lättare att ta en löpande månadskostnad som dock blir lite dyrare i längden? Så, hur ser din ekonomiska situation ut? Well, do you feel lucky, punk?

Upp till toppen
Annons: