Annons:
Etiketttävlingar-quiz-undersökningar
Läst 2038 ggr
Smallchat
8/26/15, 2:26 AM

SPCA-råttorna - nån som har?

Hej!
Jag bara undrar om nån här inne skaffade SPCA-råttor från omhändertagandet tidigare i år? :) De gulvita där vissa hade olika ögonfärg.
Eller nån som omhändertagit i tredje hand?

Lite kul att veta vad det blev av dem, bara :) De va ju rätt stort då.

Annons:
Minoth
8/26/15, 11:30 AM
#1

sök här i gruppen så hittar du inlägg

Medarbetare på Burfåglar och Undulater

zickan
8/26/15, 12:53 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Finns en tråd innan om dom om du säker lite som sagt. De med olika ögon heter oddeye, förr mer förknippat med hoghwhite och hemska tarmvridningen megacolon. 

Jag tog emot 3 grabbar, varav 2 skulle vidare men hon ångra sig när de var här.  Två av dom har hittat hem, en av dom är kvar. Rätt liten kille men ovanligt go grabb för att va från sådana omständigheter.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Smallchat
8/26/15, 3:06 PM
#3

Tack! :)

Jag har sökt (fick tydligen nån lykta eller nåt för det..) men hittade bara en tråd och den var ju gammal.. nyfiken på var de finns nu ett halvår senare :)
Sökte på "SPCA", kom inte på nåt bättre sökord..

Smallchat
8/26/15, 3:08 PM
#4

#2 Kul att se honom nu :)
Hur kunde hen ångra sig när de redan var köpta? Känns oseriöst.. men bra att de kom till nya hem iaf :)

zickan
8/27/15, 2:01 PM
#5

#4 folk som kör på impulsköp kan mycket ändra sig. Var en tjej som skulle åka samma dag och hämta som den andra personen bad mig ringa och boka två som sällskap till deras sista. Men de kom inte hit samma dag, mellan landade på annat håll. När de väl kom hit hade deras sista råtta blivit dålig så de bestämde sig för att inte ha råttor mer. 

Men det är många som tagit på sig från dessa som pmplacerat igen, eller tagit emot för att hålla tills de kan hitta hem. Allt är nog bättre än på hur de hade det innan. Bra att folk tog på sig alla så fort. Visar inte bara djurhemmet att råttor har en status utan även andra som hör om det. Att så många råttägare gick ihop och styrde upp så fort för dom. Det är nått man sällan ser på andra djurslag. Nått råttägare ändå borde va stolta över även om det är några som omplacerades. Några som togs bara för att de skulle komma därifrån och sitta i privathem tills de hittar permanent om de ens gör det.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Smallchat
8/27/15, 2:10 PM
#6

#5 Hade varit kul att se hur de har det nu, även de som blivit omplacerade igen :) Därför jag lade upp tråden, vet att många blev hämtade o fick nya tillfäliga hem o vissa blev lagda på annons sen..  men nånstans måste de ju finnas nu efteråt :) 
Lite kul o höra även från de som kanske inte hämtat från spca direkt utan köpt en som omplacerats senare.

har själv en liten här som ursprungligen kommer därifrån :)

Annons:
zickan
8/27/15, 2:28 PM
#7

finns mer om dom på fb gruppen råttorna bla.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Smallchat
8/27/15, 2:33 PM
#8

ok.. inte medlem där.. men ska kolla :)

zickan
8/27/15, 2:47 PM
#9

#8 lite av det tråkiga är ju att folk tappat intresset av iFokus och hänger mer på fb

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
4/5/16, 9:06 PM
#10

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
4/5/16, 9:41 PM
#11

Jag har en herre här hemma som inte alls är pigg i dagsläget.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

tötenöten
4/5/16, 10:39 PM
#12

#10 Förstår inte hur kostnaden kunde dra iväg så otroligt. Har ju hört lite tveksamma saker om SPCA Örkelljunga, men ändå. Och varför tas det upp igen nu?

Men tack och lov att de räddades, verkar ha varit bra råttor de flesta ändå trots omständigheterna.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

zickan
4/6/16, 12:48 AM
#13

Jag fick länken av en bekant på fb. Tänkte ni andra kanske ville se. 
#12 ja jag förstår inte heller hur några vanliga tamråttor kan dra iväg så mycket i kostnad. Det är rätt sjukt. Låter mer rimlig summa för 5 hästar med större vård behov.
Kan man kräva så sjukt stora summor för att omhänderta ca 100 råttor. Hålla dom några dagar då flesta ändå hämtades fort.  Så kanske det är det man borde jobbat med.
Själv haft hand om mer råttor än så. Krävs inte mer än 1 person att plocka ihop alla. 
Visst kostar veterinär en del men sådana organisationer brukar alltid ha special pris. Även privatpersoner får ofta rejäl rea när de kommer in med jourdjur som även begärs veterinärutlåtande inför anmälan. 
Och enligt rapporten skulle alla djuren va vid god hälsa. Men det kan nog ifrågasättas lite enligt vad andra jag hört sagt.  Sedan lite bensin på det. Men tror inte de körde sverige runt direkt. 
Krävs inte mer än 1 person att hålla rent, mata och byta vatten när de satts i burar. 

För den summan skulle man ju kunna byggt ett helt hus till råttorna med special burar. Ha svindyr lyx käk livet ut. Och jämnfört med min egen årslön. Så skulle det nästa kunna betalas en person på heltid under ett år att ta hand om dom för den summan.  Eller nån timme per dag så skulle den summan kunna räcka i 3 år tills troligen alla spca råttorna från det hemmet avlidit.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
zickan
4/6/16, 12:55 AM
#14

#11 inte skoj. var det nån av de mindre bebisarna eller nån av de äldre?
Charlie här hemma har varit fullt frisk sedan han kom som liten plutt. Och de andra två jag bads fixa åt en bekant som backade från att ta dom. Sitter hos två olika personer och lika friska skönt nog. Mini är ännu en miniatyr till hane. Minns inte vad dom döpte om honom till. 
Men alla tre har bra flockspråk. Finns inget direkt negativt om dom.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

komigentammie
4/6/16, 2:56 PM
#15

#14 Han var inte vidare gammal när jag hämtade honom, han har aldrig varit vidare glad för mig men går finfint i flocken! Han verkar ha blivit väldigt seg, trött eller vad man ska säga. Han verkar inte ha mycket energi alls. 

Skönt att höra! Vet flera som är bra, friska än sen verkar några vara mer energilösa.

Hundar, råttor, katter, bodyart, shopping, veggiemat. Skrattar

Upp till toppen
Annons: