Annons:
Etikettpresentation
Läst 5627 ggr
[Fusion200]
2015-02-01 14:18

Hur kom ni på era råttors namn?

T.e.x kommer det från en tv serier, spel, påhittat, bara passade? :)

Jar har:

Smulan : Kändes bara rätt, hon är PEW eller champagne roan, vet inte, syskon var black roan.

Matilda : Mamma döpte henne XD

Finn : Svart ögd himi, döpt efter Finn the human från Adventure Time :)

Ness "Squishy boy" : Han är mjuk och fin, notera "Squishy", döpt efter Ness från Earthbound, det bara passade XD Svartögd marten

Kenny "Plutten": Himi, döpt efter Kenny från South Park, bara kom på det, tyckte det var gulligt XD Plutten för han var allra minst :)

Annons:
Hoseok
2015-02-01 14:19
#1

Mina råttor hette Miley och GaGa. Döpt efter artisterna.

Stephanie
2015-02-01 14:41
#2

Mina får bara smeknamn baserade på deras uppfödarnamn. 🙂 För mig skulle det kännas konstigt att ge ett djur ett helt nytt namn när den redan har ett.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

Kimmilainen
2015-02-01 15:31
#3

Jag tänkte mycket på att döpa dom men gjorde som ingen större sak av att lära dom att lyssna till det vilket är bra nu när de är ett år och jag börjat kalla dom för något annat.

Mandel och Potatis mest för att jag började kalla dom för potatisar när de låg och stirrade på mig från buren sedan blev Potatis en liten tjockis så han är vanlig rund potatis och Mandel som är lite smalare efter den mer avlånga sorten.

VampireGirlElvira
2015-02-01 18:27
#4

Mina fem råttor hette E'owyn, Willow, Snövit, Roxy och Angel. Tänkte på Sagan om Ringen när jag kom på namnet på E'owyn, och Willow hette Willow från den filmen med samma namn, Snövit för att hon var vit med röda ögon (minns inte vad det hette det som det var på Snövit), Roxy för att hon var rexad råtta och Angel för ingen aning alls. ^_^

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

tötenöten
2015-02-01 18:43
#5

Mina fyra tjejer Juno, Alaska, Hera och Vilja. Juno är från filmen "Juno" som jag cerkligen gillar, och hon påminner lite grann om tjejen som är huvudpersonen. Alaska kommer från John Greens bok "Looking for Alaska", älskade den boken och tyckte hon passade att heta Alaska eftersom det också är en delstat där det finns mycket snö och hon är ju som sagt nästan vit. Hera och Vilja fick jag som förslag av en RiF användare. Hera valde jag eftersom det känns som ett litet kämparnamn med tanke på att hennes ena öra är bitet så att det delat sig och ser då därför ut som att hon slåss mycket (dock är hon världens fegis). Vilja döpte jag till just det namnet för att hon har en sån otroligt stark vilja, hon vill verkligen inte ut ur buren eller bli ihållen.. Försöker dock motverka detta, men namnet passar ändå :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

eilienn
2015-02-01 22:25
#6

Mina grabbar heter Damon, Alaric, Enzo och Legolas. De tre första kommer från min favoritserie the vampire diaries, de två första namnen är kommer från mina favoritkaraktärer medans Enzo tyckte jag bara var ett fint namn och passade min lillkille. Legolas kommer från sagan om ringen, älskar karaktären men det var syrran som valde namnet eftersom hon betalade honom (hon tyckte absolut jag skulle ha en pew). Var nära att ge Enzo namnet Aragorn  så brorsorna skulle ha samma tema på sina namn, men det hade inte passat honom så jag är glad att det blev som det blev. 👍

Annons:
JenniferSoderberg
2015-02-01 22:53
#7

Master Splinter är en s/black eubk, som jag kände påminde om Splinter i turtles.😎

Rufus är en dubbelrex, och döptes efter nakenråttan i Kim Possible. 😛

Milli är en blue hooded som är en omplacering, så henne var det inte mycket att bestämma på. 😃

Doreen är chokolate(?) hooded och döpt efter en kompis gamla råtta som hette Doris.🌺

Cruella DeVil är black huskey roan och och var ju svart och vit som mindre, så tyckte det passade, sen började hon blekas, menmen. 🤔


[Einarpung]
2015-02-01 22:54
#8

Har tre flockar med råttor så har en del namn. De flesta är påhittade för att dom är passande. Men sambon döpte en till Zelda (efter spelet). Jag döpte en till Blixten för det ser ut som att han har en blixt i ansiktet :) Sen har jag två råttor som man inte ser någon skillnad på som heter Sven och Marlon. Och i och med att man inte ser skillnad på dom så heter båda sven-marlon :p

MLP råttan
2015-02-01 23:30
#9

Jag har döpt mina två efter mlp karaktärer. Pegasister här! Den ena heter Ruth. Den karaktären heter ientligen Babs seed. Fast i den svenska versionen heter hon Ruth. Min andra heter Scootaloo. Det är en av fölen i cmc. Ruth är också med i cmc men hon bor i Manhattan så man ser inte så mycket av henne.

"Normalt är tråkigt" säger de och är helt normala

Mymlan&Vifs
2015-02-01 23:39
#10

Yay, Adventure Time! 😃 För mig kommer namnen intuitivt, men jag tänker igenom efteråt ifall de verkligen passar råttan. Personligen gillar jag inte personnamn (dvs människonamn) på djur, det låter bara… konstigt.

Vifs - Från Mumin. Kort för Vifslan. Namnet kom fort eftersom hon är så flink och smal och alltid på äventyr. 

Mymlan - Från Mumin. Ville egentligen döpa henne till Tofslan, men eftersom jag tänkte träna råttorna att komma på kallning kändes det som att det skulle kunna bli förvirrande om råttornas namn låter för likt. Hon är också super-chill och gillar att mysa, så namnet passar.

Glimra - Hennes uppfödarnamn är Blixtra. Jag använder det när jag pratar med hennes förra ägare (hon är en omplaceringsråtta, mitt hem är hennes 3:e). Väldigt passande namn, då det speglar hennes humör och teckning. Hemma kallas hon Glimra pga sin silvriga päls (hon är en roan som är nästan helt blek redan) och rubinögon.

Lakris - Hennes uppfödarnamn är Åska (Hon kommer från samma place som Blixtra). Dock är hon den snällaste och blygaste råttan någonsin! Superfin och speciell liten tått. Här hemma kallas hon för Lakris (T:et borttaget med flit).

knutteknop
2015-02-02 03:47
#11

Jag gillar "coola"eller helst onda namn, nu har jag inte haft så många råttor men två kaniner hette bellatrix (efter häxan i hp) och beelzebub (annat namn på djävulen) sen hade jag en hamster som hette voldemort och nu har jag en råtta som heter Tengil :) nästa rått pojke kommer få heta Alduin efter en drake I spelet skyrim :) Alla mina råttor är omplaceringar så jag har inte valt deras namn, förutom Tengil som jag döpte om då han hette Oskar den andre och hans pappa hette Oskar ^^


Myrtorpets Möss och Kaniner

Botta
2015-02-02 07:34
#12

Mina heter råttan och tjockis. Det va det jag instinktivt kallade dem när jag fick hem dem.

Elisabeta
2015-02-02 13:26
#13

När jag får ett djur, inte bara en råtta, väntar jag några dagar. Den väntan blir inte lång, max en vecka. Det som händer under den tiden är att djuret, genom utseende och beteende förmedlar ett namn. Ofta händer just detta när man snabbt ger djuret ett namn och sedan känns det som ett behov att ge ett annat också.

Jag väntar altså på att ett namn ska mogna fram. Det namnet känns oftast mest rätt och det är nästan som om djuret medverkar till det.

Annons:
[Thew]1
2015-02-02 22:05
#14

Electra: Inte jag som bestämde namnet.

Magic: Inte jag som bestämde namnet här heller.

Thelma: Jag vet inte riktigt…Det var typ nästan innan hon ens hade fötts jag tänkte att jag skulle ha två tjejer som skulle heta Minna å Thelma.

Minna:  🙂

Sen har jag döpt två råttkillar från min lilla uppfödning eller vad man ska kalla det…dom är omdöpta av ägaren nu men jag döpte dom till Spiderman och Elvis.

Spiderman hade jag tänkt ut ett helt annat namn åt men han började bli värsta "Spidermannen"!!… klättrade överallt, värsta våghalsen. Så jag kallade honom Spiderman, så fick han heta det. Elvis namn var bara det första namnet som dök upp i huvudet på mig när jag tänkte på vad han skulle heta.

😃

Zakaraa
2015-02-02 22:45
#15

Jag går oftast efter deras stamtavlenamn. Och jag håller mig helst till udda och"konstiga" namn. Passar kanske ihop med mitt uppfödarnamn som inte heller det är särskilt "normalt" :P (att jag sedan blivit kallad för Zakarias bland clan-grabbarna gör väl inte saken bättre ;P)

Mina honor;

  • Velvet: Zickan's Black Velvet, fick själv välja namn där Svart eller Black skulle ingå (kulltema). Blev Velvet för Raven som jag egentligen ville ha var redan upptaget av en annan bebis. Vet inte exakt varför Velvet men troligtvis har det något med att jag kollat på mycket mat youtubekanaler där bland annat Red Velvet cake varit inblandat :P

  • Saphira: Wamrats Saphira, hennes stamtavlenamn.

  • Nilgiri, Sencha och Masala: Zakaraa's Nilgiri, Zakaraa's Sencha, Zakaraa's Masala från min egen kull med temat Te. Namnen gavs till de individer de passade bäst till

  • Eydís: Zickan's Eydís the goddess of good fortune, fanns lite olika alternativ att välja bland och jag har alltid älskat isländska namn (kopplat till islandshästintresset) och då var ju Eydís så perfekt. Kallas själv för Ásdís (nymf) på vissa hemsidor så perfekt matchning :P

  • Mischka: Terato's Mischka, hennes stamtavlenamn.

  • Lulu: Zakaraa's Lulu. Från min senaste kull med FinalFantasyX-tema. Jag hade gett namnet Yuna till den släta honan i kullen då jag från början ville spara henne men hon och jag klickade inte alls utan det var Lulu som jag klickade med. Lulu passar perfekt på denna lilla donna.

Mina hanar;

  • Theo: jag tyckte det var ett så urgulligt namn och han var lika urgullig som bebis så det gick inte att kalla honom något annat.

  • Ben: Theos bror. Han skulle egentligen heta Billy men det klingade inte alls rätt.

  • Kumba: BadZ's Kumbaya, temat var vaggvisor och Kumbaya sitter ännu inprintad sedan scout-tiden och var något av det första jag kom att tänka på. Urgulligt till den lilla knotten.

  • Keenum och Gun: Zakaraa's Keenum och Zakaraa's Gunpowder, bröder till de tre Te-systrarna. Keenum var bestämt att jag skulle använda på den hane jag sparade men så blev även Gun kvar då jag inte hittade hans perfekta hem. Dessa bröder är tvillingar på alla sätt och vis. Minimala skillnader i utseende och även personligheterna är slående lika. Min mamma är väl inte lika glad i att jag kallar Gunpowder för Gun men det är så charmigt på honom!

  • Tidus: Zakaraa's Tidus, från min FinalFantasyX-kull. Enda hanen i kullen och jag har alltid älskat namnet Tidus sedan jag för första gången bekantade mig med spelet.

med vänliga hälsningar Zakaraa
(länk:) Zakaraa's Råttuppfödning

Emouse
2015-02-10 19:24
#16

Nu har jag inga råttor än men snart så!😃

Har alltid haft mina favoritnamn på råttor, sådana som jag fastnar för.

Jag har 5 favoritnamn på hanar:

Rufus, Remi, Bill, Bilbo och Rambo🙂 två-3 av dom kommer sättas på råttorna som kommer🙂

Honor har jag bara två, väldigt lika favoritnamn till:

Juno och Juni🙂

Emma, medarbetare på Mus och Råttor🖤

panini
2015-02-11 00:23
#17

Mina killar hette redan Merkurius, Apollo och Josef när jag fick dom, då dom fick helt enkelt behålla sina namn :) Honorna som jag får hem skall heta Merry och Pippin efter, sagan om ringen :)

Hope7
2015-02-11 13:47
#18

Mina tjejer kommer hem om några veckor (hämtar dom lite senare då jag är borta den veckan de är leveransklara) och ska antingen få sina namn efter blommor, vetenskapen eller från tv-seriekaraktärer som jag gillar. Har inte bestämt mig än. Vi får se lite vad som passar när de kommer hem. Min hund har namn efter vetenskapen. Helix heter han och är döpt efter "alfa-helix" som är namnet på en sekundär proteinstruktur.  :)

TV- Serie: Tiffy (från the Unit) och Izzie (från Grey's Anatomy). Blir det en 3:e så ska hon heta Lola(bara ett namn jag tycker är gulligt)eller Penelope (med det engelska uttalet. Namnet kommer från Criminal Minds, The Big Bang Theory och Punky Brewster).
Blommor: Poppy och Achillea. Blir det en tredje så ska hon heta Lily
Vetenskap: Decibel och Pi. Blir det en tredje så ska hon heta Delta

Sen gillar jag namnen: Ila, Vinda och Luna, men har de namnen på standby till hund nummer 2. 😃

Elisabeta
2015-02-11 18:03
#19

När jag ger djuren namn brukar jag bl a ge korta namn på max 5 bokstäver eller max tvåstaviga, s k soldatnamn som är lätt att uttala och som råttan har lättare att uppfatta. När det är fler djur försöker jag ge de namn som inte liknar så mycket.

siso
2015-02-11 21:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#20

Rask och Klang. Är ett stort fan av Moberg och Rasken så det kändes som ett självklart val! :) Rask går under namnet barbarask, bilden förklarar allt ;P

Annons:
[mitzylinnea]
2015-02-15 17:25
#21

REX: För att vi inte kom på något annat, sen så betyder ju "rex" kung på latin och de passar honom verkligen då han är en riktigt fin, och stor grabb! 

SLASH: Döpt efter gitarristen Slash i bandet Guns n' roses. Han bror blev döpt till Eddie efter Eddie Meduza

DOBBY: Heter så på stamtavlan, Harry potter kull

HARRY: Heter Lucius Malfoy på stamtavlan, Harry potter kull. Men Lucius föll mig inte i smaken och ja tycker att Harry & Dobby passade bättre då dom är syskon

NEZUMI: Betyder råtta/mus på japanska. Tyckte de va fint

TIKUS: Betyder råtta på indonesiska. Tyckte oxå att de va fint och han är bror med Nezumi, Direkt översatt heter dem råtta & Råtta

_Emmeli_
2015-05-14 16:50
#22

Mina heter Tristan och Dominic, och de är döpta efter karaktärer i Sagan om Isfolket, och risken finns att jag kommer fortsätta på det temat med mina framtida råttor :)

silverclaws
2015-05-22 09:35
#23

Typen: Min första hona..Vit/brun/grå. Mamma kallar mina råttor Typerna ev. Typ1 Typ2 Typ3

Ninja: Min andra hona….Amber, hoppa iväg från mig när vi kom hem så fick jaga henne runt halva lägenheten….

Ohyra/Pojken: Hane, svart/vit. Piper och skriker när man ska lyfta upp honom som en stucken gris. Min bror kallar råttor Ohyra där av namnet.. ;) <3

axa
2015-05-22 11:35
#24

Denise, Donna - uppfödarens namnval ur D-kull.

[nancymaddo]
2015-05-22 23:15
#25

Moon och Night. För Night är svart som natten, och passande till natten var min vita råtta som liknar en måne när han ligger ihopakrupen 🙂

Hallengren
2015-07-11 15:34
#26

mina heter Fia och Svea.. :)

Rumblebee
2015-07-11 18:54
#27

Jag blev överraskad av två råttor här en dag när jag kom hem från affären, visst hade jag läst på lite och funderade på att skaffa i framtiden, då två hanar varav en skulle få hetat Capone.. Men ja, det blev två honor helt plötsligt. Den ena fick bli en Zelda (från tv spelet) det dök bara upp i huvudet. Men med den andra hade jag svårare att hitta på ett namn. Ville gärna ha något geeky så föreslog Leela, pixel, Lilo och några till för pojkvännen men han tyckte Lilo lät bäst då fick bli det :).

Annons:
Hope7
2015-08-24 20:49
#28

Mina fick namnen Galaxy  och Quinnie, efter mycket om och men. Galaxy fick sitt namn efter sitt stamtavlenamn "Galaxy Quest", medan Quinnie (eller Q som jag kallar henne) fick sitt namn inspirerat av sitt stamtavlenamn "The Snow Queen"

jenmjao
2015-08-24 21:37
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 4
Förhandsgranskning av bild 2 av 4
Förhandsgranskning av bild 3 av 4
Förhandsgranskning av bild 4 av 4
#29

Tänkte döpa mina till Pickachu, Mew och Vulpix, men min mamma fällde en olämplig kommentar om namnet Vulpix så ville verkligen inte döpa dom till det.. Sen blev det dr.mugg och batman tänkte jag.. Kanske spiderman? Men nej tillslut döpte jag dom efter alkohol, Bacradi, Minttu och Falcon :) 

Tillägger att jag också tänkte döpa dom till något vittemat men det gick bort när jag inte blev nöjd med det jag kom på.

Troberg
2015-08-25 07:51
#30

Angelina: Naturligtvis döpt efter Angelina DiGriz, fru till Jim DiGriz, The Stainless Steel Rat.

Rhodesia: En ordlek med "rådis".

Mahogni: Hon hade så vacker mahognylyster på pälsen.

Lufi: När jag introducerade henne till de andra så började hon storstilat med att skrämma slag på dem genom att använda en annan råttas svans som klätterrep, så jag döpte henne efter strong style-brotterskan Lufisto. Jag misstänker att det var ett fall av nominativ determinism där, för hon hade definitivt en hel del attityd…

Tuss: Hon var rex, och såg verkligen ut som en liten tuss när jag fick henne.

Dumle: Hon var dumbo, och såg ut som en liten Dumlekola.

Piggelina: Hon var verkligen en piggelina. Ingenting stoppade henne, ville hon någonstans så tog hon sig dit, även om hon missade hoppet och ramlade ner hundra gånger. Inte ens när hon blev bakbenssvag som gammal lät hon det sakta ner henne.

Luva: Hon var hooded.

Aska: Hon var grå.

Marcos, Zapata, Pancho, Ambrose: Eftersom råttgrabbar har stora mustascher så gick jag på det temat. Jag kom bara på tre yrkeskategorier som är kännetecknade av sina mustascher: diktatorer, 80-talsporrstjärnor och mexikanska revolutionärer. Då tyckte jag att mexikanska revulotionärer passade bäst.

Fuyuko, Natsuku, Ichigo: Döpta av dottern som är japannörd.

Nemi: Döpta av andra dottern. Vet inte motiveringen.

Miss mouse
2015-08-28 18:14
#31

Bianca för att hon är en Pew och Bianca betyder vit på Italienska och Bella för att det betyder den vackra.

HjärtaStort och smått bra kompott!Hjärta

H4mm4r3
2015-08-28 18:49
#32

Dom råttor jag har och alla som jag har haft har fått behålla namnen de fick från uppfödaren.

Skulle bara kännas fel att ge dom ett annat namn än vad dom redan fått 🙂 (Hade dock en råtta som nyligen gick bort som oftast kallades för "Tjockisen")

Råttor

Bandy

Giffare och "ägare" till 2 tjocka råttor

Hrimthursa
2015-08-29 00:41
#33

Nu har jag inga råttor längre, men jag döpte mina efter skotern😃
Polaris och Ultra.

Xellius
2015-08-29 16:12
#34

Splinter: (efter råttan i turtles), för han är en mästare på allt han gör och gjorde alla sina brorsor lugna och modigare bara genom att finnas där(när han bodde "hemma"), han föddes även supertam och kom på inkallning vid 11 veckor utan träning. Gusgus: (efter den tjocka, fega musen i askungen) för att han är en liten fegis som älskar allt som går att äta! :)

Annons:
Madde-J
2015-08-30 10:48
#35

Döpte mina tre tjejer efter disneykaraktärer efter deras personlighet. Shenzi - Elaka hyenan i lejonkungen Dixie - Kaxiga lilla fåglen i Micke & Molle Vixie - Snälla flickräven i Micke & Molle

PennyTrollet
2016-03-20 20:45
#36

Jag hade fem råttor för 10-15 år sen. Längtar efter att skaffa råttor igen.

Sheridane - Efter kaffelikören Sheridan då hon var svart och vit.

Irma - Efter min favorithäxa i  serietidningen W.I.T.C.H.

Nova - Skrev upp mina favoritnamn på olika lappar och lottade.

Lucius - Efter en av huvudpersonerna i filmen The Village (spelad av Joaquin Phoenix.) Skulle först ha hetat Emrik.

Vincent - Ett namn jag gillade just då och det passade på råttan.

Sheridane var mamma till Nova som jag födde upp själv. Lucius och Vincent var kullbröder.

Pinkdemon
2016-03-21 15:35
#37

Väntar på att mina två godingar ska bli levererade, två dumbo honor som jag tänkt döpa till Mango och Kokos. (jag älskar både mango å kokos)😃

Mymlan&Vifs
2016-05-06 13:38
#38

Mina två nya råttor fick heta Jess och Cookie. Kom ganska snabbt fram till att deras tidigare namn inte passade deras personligheter så väl, enligt min smak.
Det tog ungefär en vecka innan vi kom på deras namn, men Jess fick sitt namn från huvudrollen i serien New Girl, då de är så slående lika i personligheten. 
Cookie har en European Berkshire-teckning, a.k.a. Oreo-täckningen, och fick därför heta Cookie. Min förra Eubk hette Lakris.

Två namn som jag sitter och sparar på är Krymmel och Sniff. Sniff är en slät cinnamon, och Krymmel är en siamese velveteen. De är mina drömråttor, tyvärr ännu ej förverkligade. Mycket specifika, jag vet, men åh så fina de skulle ha varit!

EllenE
2016-05-06 13:49
#39

Egon(RIP): Tyckte det var ett gulligt gubbnamn

Finn: Från Glee och adventure time :)

Thai: Hette så när jag fick honom och han var inte bebis då så jag bytte inte namnet. 

Mina älsklingsnamn nu är Bilbo,Fili, Kili och yoda :P

EllenE
2016-05-06 13:51
#40

De kallas dock aldrig sina namn, mest tjockis, fluffis, lurvis, bebis osv. ;)

komigentam
2016-05-06 13:57
#41

Brukar kolla runt i böcker, filmer, serier, band, låtar osv. som jag tycker om. 
Känns mer personligt på så vis 😃

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Annons:
skogsmurmeldjur
2016-05-06 14:58
#42

De flesta av våra (Glitter, Diamant, Blåsippa och Love) har fått behålla sina uppfödarnamn. Sen har vi Potatis, som är agouti och ser lite ut som en potatis. :P Vi hade massor av andra namnförslag, men det var det som fastnade.

Regnbåge Medarbetare på råttor ifokus Regnbåge

Lenni
2016-05-06 16:42
#43

Jag döper råttorna efter känslan jag får. Hur de agerar, rör sig och är. Svante är störst och han såg ut som en Svante. Lite detektiv över honom. Går mycket för sig själv och spanar. Oscar är ett busfrö och vill ha äventyr. Oscar är ett busigt namn. Frans är slank och stilig med fin gråvit päls. Frans är ett tjejtjusarnamn. Nils är liten som ett frö. Man kan hålla honom som en liten groda mellan händerna. Nils är ett namn som jag förknippar med litet och sött. Nån man vill ta hand om.

Miriss
2016-07-03 20:54
#44

Mina tjejer som jag fick hem i veckan har jag döpt till Daenerys, Rhaenys och Visenya.

Min Daenerys är helvit så jag tyckte namnet passade utmärkt, och de andra är typ 70% vita, så jag tyckte namnen var perfekt till mitt Game of Thrones tema  eftersom det är namn från Targaryen släkten i serien. (Targaryens har silverblont hår).

Tjejnamnen de är baserade på är alla erövrare/härskarinnor.  Rhaenys karaktären skulle ha varit väldigt äventyrlig, och min Rhaenys är den mest nyfikna och modiga av systrarna så jag visste direkt på personligheten att hon skulle heta så. Visenyas karaktär var mer seriös vilket passade min tredje råttas personlighet. :D

komigentam
2016-07-04 10:08
#45

Filmer, serier, böcker, sånger/låtar. 😍

Kärlek, ärlighet & respekt. 

Mymlan&Vifs
2016-07-08 10:42
#46

Senaste tillskottet heter Maemi. Det är första gången som jag känt att uppfödarnamnet passat råttans personlighet. :)

AnneN
2016-07-08 17:01
#47

De råttor vi haft hittills har alla varit på temat grekisk mytologi.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

zickan
2016-07-12 02:17
#48

Mesta av namnen jag sätter på råttor jag köpt är förkortningar på namnen de redan har i stamtavlan. Blir ofta även med namn jag själv sätter på ungar jag behåller eller får åter. 

Annars går jag efter vad som känns passande. Vilket blir att jag ofta har svårt att sätta namn på kullar tidigt och ibland även ute i sista sekund. Samma händer ibland med några jag skaffat som inte har namn innan. Att det tar tid och komma på rätt namn. Oftast har jag namn jag gillar men som inte känns ett dugg passande på råttan/orna. 
Och när jag väl hittar några namn som känns passande försöker jag hittar fler i samma tema som kan passa och så jag oftast anger namn på min kullar. 
Brukar börja med att utgå från föräldrarna om det finns några bra namn/teman som kan följa deras teman eller nån i släktens tema. Kanske både föräldrarnas namn kan ge ett bra tema som passar osv. 
Skulle vilja köra på samma tema stuk i vissa linjer. Men det är omöjligt för det känns inte alltid passande ungarna.  Då kan jag fundera på om det är nått speciell film/serie jag sett som kan va nått. Jag ser en hel del på anime och filmer när jag äter, behöver varva ner eller bara mysa med djuren och behöver få mig klara sitta stilla en stund. Där får man massa namntips. 
Eller om det är nån speciell dag, högtid, väder ute, mat, bakelser, godis, glass osv.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
Codswallop
2016-07-12 13:57
#49

De fick heta lite vad som helst, bara två och två började på samma bokstav. De jag hade hette;

Dolly och Disa, systrar. Dolly var black husky roan och Disa black striped roan.

Hilma och Hjördis, Hilma var black eyed himalayan och Hjördis black striped roan.

Idun och Ima, Idun var black american berkshire och Ima black hooded.

Kan ha skrivit fel med teckning och färger, var länge sedan jag skrev ut det.

Furaha
2017-02-27 21:46
#50

Kalicifer - Efter elddemonen från Hayao Miyazakis film Det levande slottet.

Lucifer -  Kanske uppenbart att det kommer från det alternativa namnet på demonen djävulen.

Chester - Namnet på en isländsk demon.

Dynamit Harry/ Harry Potter - Anspelar både på hans beteende och teckningen på hans huvud men oftast bara Harry.

Edgar Allan Poe - Kallas bara sitt fulla namn när matte är riktigt förbannad på honom, annars bara Edgar. Kommer självklart från den geniala författaren.

Iskall
2017-02-27 22:23
#51

Mina tre senaste som jag köpte som små är bröder fick namnen:

Grålle - För att han var delvis grå, det är han som är på bild.

Bamse - för att att han var störst av dom tre

Gramse - för att jag tyckte att det namnet passa till brödernas namn.

Har mycket tankar och funderingar som jag ventilerar här på denna sida http://nouw.com/snabela

Cmndrripley
2017-02-28 20:31
#52

Morph - förkortning av Xenomorph från Alien-filmerna.

Elcor - en långsam och mysig alienras från spelet Mass Effect.

Så mina två råttisar är små aliens helt enkelt 🌛😉

R
2023-04-28 22:59
#53

Lite sen in här men såhär heter mina små älsklingar:

Råttweiler: den här lille busen har bitit mig fler gånger än jag kan räkna på mina fingrar. De som är kvar alltså.

Rått-ägg: ser ut som ett ägg. Inte kokat.

Pelle Svans: han var en svans. Ville ha en katt i julklapp men fick en till råtta.

Råtta på bråkmakargatan: ÄLSKAR lpbmg (lotta på bråkmakargatan för de som vet)

Råtta på Liseberg: Hittade henne i Balder!! (WOW)

hauntedrats
2023-04-29 20:54
#54

Jag tycker om att återanvända stamtavlenamnen ärligt talat. Tråkigt men sant. Haha.

Men eh..
BWA Pepparkaka = Pelle har blivit namnet pga min partner tyvärr. Haha. Jag säger däremot ofta Brook.

BWA Aladin = Mitt barn har döpt honom till Pikachu men jag säger Ash.

Zickans Chox Blox = Chox / Tjockis

/ hauntedrats @insta

Upp till toppen
Annons: