Hälsa, skötsel och beteende

Har el. har du haft halsböld på din råtta?

2013-08-28 18:17 #0 av: Lancia

Jag och några med mig har en misstanke om att vi har en bakterie som vandrar runt i råttsverige just nu. Det handlar om abscesser, som främst sätter sig på undersidan av halsen och som oftast uppstår mer eller mindre oprovocerat, utan sår och liknande inblandat. Har man väl fått en böld verkar det som den återkommer gång på gång.

Jag känner till sex personer som sedan ungefär ett år tillbaka dragits med dessa problem. Gemensamt är att samtliga personers råttor haft antingen direkt eller indirekt kontakt med en eller flera drabbade. Dom drabbade råttor jag känner till är från allt mellan 2mån - 2,5 år gamla, honor och hanar.

Abscesserna på undersida hals är vad samtliga haft gemensamt, men ibland har ytterligare bölder ploppat upp på andra ställen på kroppen. Jag försöker nu ta reda på om det finns fler där ute än dessa sex jag känner till som haft denna problematik. Bölderna är inte direkt livshotande, men på ett redan väldigt svagt immunförsvar hos tex någon äldre råtta kan det ju vara direkt förödande.

Jag har inga jättebra bilder själv, men vet att andra drabbade har, så jag hoppas någon av dessa kan lägga upp. :)

Anmäl
2013-08-28 18:26 #1 av: [rinrats]

Antar att du menar en sådan?
Jag har nyligen lyckats tömt den, såg en dag att det blivit en sårskorpa som snart gick snabbt sönder och jag kunde pressa ut det som fanns där inne. Men som du beskriver så hade hon inget sår innan utan den där knölen bara uppstod helt plötsligt.

En annan hona som jag hade fick 2 stycken på halsen men dom sprack helt själva, och eftersom tumören som växte hos henne tog jag bort henne för bara någon dag sedan Ledsen

Anmäl
2013-08-28 18:26 #2 av: [rinrats]

En till bild, hon var lite svår på att visa upp den.

Anmäl
2013-08-28 18:29 #3 av: Lancia

#1, precis en sådan jag menar! Du har alltså haft två honor med problemet nyligen. Inga andra råttor i din närhet som visar liknande symptom?

Mina har också "tagit hand om sig själva", dvs att det bildats en skorpa som öppnat sig efter en tid, och då har jag noggrant tvättat rent.

Anmäl
2013-08-28 18:31 #4 av: [rinrats]

En drös med ungar flyttade ifrån mig till shannaras och en av honorna bildade en sådan knöl hos henne. Annars så har jag inga fler här hemma som har liknande.

Anmäl
2013-08-28 18:37 #5 av: zickan

De få jag haft med liknande har inte blivit bättre och avlidit från detta. Började att betee sig som abcess. Försvann för att återkomma med fullkraft och ingen medicinering har hjälpt. Ätit sig in i hörselgången och på käken så råttan inte kunnat äta. Och spridit sig så det varit mest humanast med avlivning. Har bilder på hur det sett ut på de två som varit här hemma. Även haft en med inåtväxande knöl. Hittades via slump när jag såg var vätska i öra och kände en liten klump på kindbenet. 

Tyvärr gick det för lång tid med senaste som avled innan jag lyckades komma på att jag borde skicka in till Sva. 

Det kan handla om Zymbals gland tumor.
Letat efter information om dessa skumma abcesser. Eller ja jag har trott de varit abcesser. Hittat zymbals glad, beskrivs som att den ofta misstas för abcess men är väldigt elakartad och äter bort råttans ansikte som käke. Och går man igenom tidigare fall här som hos andra så verkar vi haft detta en tid men väldigt få och utspridda fall. Det jag hittat är att fallen började dyka upp lite mer efter en viss person haft kontakt med en annan lite innan Tierp utställningen förre årt. Och efter Tierp dök det upp mer hos andra som besök denne. Där kan det finnas ett samband. Eller är det bara ren otur.

zickans.com 

Värd på RåttorExotiskadjur

Anmäl
2013-08-28 18:40 #6 av: :')

Läskigt D:

Anmäl
2013-08-28 18:40 #7 av: Lancia

Någon gång i mars fick min råtta Boba sin första böld på halsen. Då denna inte ville ge med sig åkte vi till vet. Vet tittade i mikroskop och konstaterade gramnegativa kulbakterier (kockoida bakterier) och satte in behandling med Vetrimoxin. Detta fungerade till vår stora glädje  - bölden försvann.

Ca 1,5 månader senare dyker en likadan böld upp igen på samma ställe. Jag drog igångt Vetrimoxinbehandlingen igen. En vecka senare ser jag en böld på Killer. Ytterligare några dagar senare på Shark.

Bölderna "skötte sig själva", så jag tänkte att jag skulle vänta ut det lite för att se vad som händer. Men när bölderna återkom åkte vi till vet igen.  Dom tog prover på två bölder. Det första svaret som inkom var Staphylococcus aureus, det är en 'ganska vanlig' hudbakterie(?) enligt Vet. SVA stängde ärendet.

Några dagar senare hörde SVA av sig igen och sa att en gramnegativ stavbakterie vid namn actinobacillus vuxit fram, så dom hade öppnat ärendet igen. Dom kunde dock inte bestämma något efternamn på den här actinobacillus då den tydligen var väldigt ovanlig som dom hittade, men gruppen actinobacillus stämde dock överens med sjukdomsbilden bättre än den första bakterien dom hittat.

Actinobacillus är väldigt resistent och i princip det enda som tar det dom hittade är Sulfametoxazol, ett av två verksamma ämnen i Bactrim. Jag satte igång behandlingen i fredags, och samma dags som jag skulle börja, upptäckte jag att även min Ivar fått en böld på halsen.

Vet önskar att drabbade råttor hålls separerade från friska, och det är det vanliga med god handhygien etc som gäller. Helst karantän om möjligt.

Angående resistens etc, så är det information jag fått från vet, jag har själv ännu inte hunnit läsa på om dessa bakterier.

Anmäl
2013-08-28 18:52 #8 av: :')

Finns det risk att "du" smittat Fridas råttor?

Anmäl
2013-08-28 18:54 #9 av: [rinrats]

Låter läskigt, jag hoppas att den där bölden inte dyker upp igen hos min hona. :(

Anmäl
2013-08-28 18:54 #10 av: Lancia

#5, Att det bildats tumörer hos någon av dom personer jag känner till har mig veterligen inte hänt. Jag tror dock jag vet vilken typ av tumör du syftar på när du skriver "äta upp huvudet". Hände det månntro en råtta vid namn Sid för.. ca 4 år sedan?

Kindbölderna som gått upp i örat har ju varit aktuella lite till och från emellanåt också, men dessa på halsen är så otroligt tydliga på att det är en "egen sort" liksom.

Anmäl
2013-08-28 18:59 #11 av: Lancia

#8, angående Fridas råttor och eventuella bölder, så är det nog bäst om du pratar direkt med henne eller att hon själv skriver här. :) Jag vill inte outa någon eller deras eventuella problem, jag föredrar och hoppas att alla drabbade istället själva kommer till tals här så vi kan försöka reda ut vad som händer.

Min mening är inte att peka ut någon som smittspridaren eller skyldig till att detta drabbat råttorna, utan för att jag på riktigt är orolig för att råttsverige fått en ny jäkla skitbakterie att bråka med. Som om det inte vore nog redan liksom...

Anmäl
2013-08-28 19:00 #12 av: :')

#11 Okej.

Anmäl
2013-08-28 19:01 #13 av: Fridborg

Eftersom jag heter Frida egentligen och placerat om till Lancia så är jag nyfiken om det är mig ni pratar om?

Annars är detta verkligen en intressant diskussion!

Anmäl
2013-08-28 19:03 #14 av: [rinrats]

Jag har fattat detta som smittande? Jag ska nämligen köpa in nya honor till flocken men då kanske jag borde vänta ett tag innan jag tar in nya. Funderar lite på hur jag skall göra :/

Anmäl
2013-08-28 19:05 #15 av: Lancia

#13, en annan Frida. Pat & Stu är friska och hålls väl avskilda från sjuklingarna. :)

Anmäl
2013-08-28 19:06 #16 av: Fridborg

#15 Vad skönt, båda delarna! Glad

Anmäl
2013-08-28 19:07 #17 av: [rinrats]

Såhär ser det ut efter några dagar efter tömningen :/

Anmäl
2013-08-28 19:16 #18 av: zickan

Hua, har det dykt upp så pass hårt nu att flera samtidigt har. Det är verkligen läskigt och extremt tråkigt :-(

Ja sid hade en sådan och det har funnits enstaka fall här och där som haft skumma ansikts knölar. 
Jag har haft 3 sedan Tierp. Första var Xitoli, min gudomligt perfekta hane. Hans växte fort och han satt på bactrim+ronaxan kur utan att bli bra. 
Andra var Master thief som fick en knöl som liknade abcess. Den försvann helt ett tag för att återkomma med full kraft. Började med baytril efter läkarens rekommendation men inge resultat. Lancia rekommenderade vetrimoxin. Veterinären ville inte skriva ut så jag fick av en bekant. Men det hjälpte inte. Hans knöl fick fäste på hörselgången och växte brutalt fort. Hela ytan mellan frambenen blev en stor böld inom några dagar efter det började fästa på hörsel gången och även gå uppåt. Avlivades han med. 
Där emellan eller direkt efter hade Icebear var i örat. Märktes av en slump och han hade väldigt ont. Fick honom kollad av Nicciz som upptäckte en svullnad på kindbenet. Hade precis satt honom med en hona för parning, men som tur var tog det inte. Hans verkar ha växt inåt. Samma skit med att sätta sig på hörselgången och han hade väldigt ont sista dagarna så han fick metacam och bactrim. Det jag hade hemma tills jag fick tid hos veterinären. Men vi hann inte dit innan han avled. Fick en liten knöl på kinden men det var allt som syntes utåt förutom att örat på samma sida var fullt med var.

Zayas acolyte of dwaynia avled lite innan 1 års ålder efter att ha kämpat med en vad jag då trode abcess. Pendlade till veternären som skar och tömde. Men det bara växte och puttade ut ögat. När veterinären gav upp med att behandla så avlivade jag honom. Nicciz nämnde då sid och det var första gången jag började nått liknande om att det var en tumör. 

zickans.com 

Anmäl
2013-08-28 19:17 #19 av: ÖrjanLax

Jag är den andra Frida! ;)

Jag hade två honor som fick bölder under halsen, detta var för över ett år sedan och jag har sen dess inte haft någonting alls. Den ena honan var väldigt gammal och hade haft dåligt immunförsvar hela livet med konstant rossel. Den andra honan var yngre men även hon dåligt immunförsvar med konstant rossel samt otroligt lättstressad. Dom fick varsin halsböld som var riktigt äckliga och blev dåliga/sprack, det var inte vackert. Slutade med att jag efter vets rekommendation avlivade båda då dom som sagt redan innan led ganska mycket av rossel och man verkligen märkte att dom inte var pigga alls. Skulle ha skickat in dom till SVA men tänkte helt ärligt inte på att det kunde vara något smittsamt då eftersom jag inte hört om någon annan som haft detta utan tänkte att det var "vanliga" varbölder.

Men detta var som sagt över ett år sedan och sedan dess har jag faktiskt inte haft något alls, trots att jag träffar Lancia med jämna mellanrum. Men det är absolut bra att detta uppmärksammas, samt bra att man hittat en antibiotika som tar dessa bakterier!

Anmäl
2013-08-28 19:20 #20 av: :')

Vad tror ni om inkubationstiden hos en smittat råtta?

Anmäl
2013-08-28 19:49 #21 av: Lancia

#20, otroligt svårt att säga, då man knappt kan avgöra varifrån man fått det.

Efter lite diskussioner verkar det dock vara direktkontakt/samma hem/samma bur i princip som gäller för smitta. Verkar alltså inte vara superduperjättesmittsamt vid indirekt kontakt och liknande.

Anmäl
2013-08-28 19:54 #22 av: :')

#21 Okej.

Man/vi kanske borde försöka sprida ordet om att man ändå (för säkerhets skull) ska vara noga med handhygien och innan man träffar någon annans råtta? Att man avråder från utställningar innan vi fått mer detaljerad information?

Anmäl
2013-08-28 20:10 #23 av: [kerstinthemilklover]

Hur är det med den geografiska spridningen av dessa besvär.

Hör alla drabbade till samma län eller finns det i hela landet?

Anmäl
2013-08-28 20:30 #24 av: zickan

#22 srs kommer aldrig hålla utställnings stopp. Det märkte man när Sda/corona osv gick runt som var bra mycket mer smittsamt och skördade flertalet råttliv. 
Sprita händerna mellan råttor har alltid varit rekommenderat. Verkar inte va så mycket folk som ställer ut längre. Men jag har inte varit med i srs i år så jag har inte koll.

zickans.com 

Anmäl
2013-08-28 20:30 #25 av: Lancia

#23, hela landet skulle jag väl vilja säga, men alla med ett tydligt samband i form av utställningar/kontakt med råttor som varit på utställningar.

Anmäl
2013-08-28 21:17 #26 av: :')

Srs kanske inte stoppar utställningar men man kan ju hindra folk från att delta :)

Anmäl
2013-08-28 21:21 #27 av: zickan

#26 kommer alltid vara en skara som alltid kommer åka. Men är man orolig kan man ju personligen låta bli att åka dit ;-). Det är så jag löser det iaf. 

zickans.com 

Anmäl
2013-08-28 21:33 #28 av: :')

#27 Jo det såklart!

Jag har noll planer på utställning så problem löst för mig :)

Anmäl
2013-08-28 22:21 #29 av: zickan

#28 går nog få till utställningar också på ett bättre sätt med mer koll på hygien och handspritning.

zickans.com 

Anmäl
2013-08-28 23:22 #30 av: zickan

Lite mer om knölar http://ratguide.com/health/figures/squamous_cell_carcinoma_figure_4a.php

zickans.com 

Anmäl
2013-08-29 00:00 #31 av: wintermynta

Jag har en bebishona här hemma som tyvärr drabbats. HOn lämnades av rinrats (datum kommer) och skulle vidare (datum kommer)
PÅ avresedagens morgon hade hon en stor bulle under hakan. Fick panik först och trodde det var SDA. Eftersom den var så stor kunde hon inte böja huvudet och den börja trycka på luftrören. Jag snitta och tömde i fem - sex dar och tvätta med speciell tvål. Det blev som en liten broskärr under halsen men annars såg det oki ut. Igår kom den tillbaka, det tog en dag. HOn får just nu tylasin som jag hoppas ska ta dö på den men risken finns att hon stryker med då det är så stark antibiotika.
Info om tylan (tylasin)
Den aktiva substansen är tylosin. Tylosin utövar en bakteriostatisk effekt genom att hämma bakteriernas proteinsyntes. Tylosin är verksamt mot grampositiva och gramnegativa kocker, grampositiva stavar och Mycoplasma. Vissa stammar av Brachyspira spp. är känsliga för tylosin men resistens är utbredd. Tylosin är verksamt mot stafylokocker oberoende av penicillinasproduktion. 

Anmäl
2013-08-29 02:10 #32 av: Fjordell

Otäckt... Jag är inte drabbad av detta på något vis, inte än så länge iaf. Har inte heller hört något av råttfolket jag har kontakt med som bor häruppe i norr- och västerbotten. Följer tråden med en väldig förtvivlan.

/Amanda - Uppfödare av tamråttor i norra Sverige - Rebellions Rattery 
Sajtvärd på Vinthundar iFokus & admin i Facebookgruppen Råttorna

Anmäl
2013-08-29 10:25 #33 av: Melissa V

inget här heller, ingen i min närhet likaså men så bor jag lite mer avsides från allt råttfolk i Sverige också på gott och ont. 
Så tills mysteriet är löst kommer de inte bli några resor med mina monster till vare sig utställningar eller för parningar pga jag är en nojjig råttmamma

Där allt som har med motorer är samlat
http://bilslakt.se/Forum

Anmäl
2013-08-29 11:57 #34 av: JoySurrender

Ingenting i mina trakter (Skåne).

Ska på utställning på söndag i Lund, kommer att vara mycket försiktig och höra mig för innan vi åker dit.

Ingen råtta som varit på utställningen kommer att komma i kontakt med mina bebisar, om någon köpare undrar.

If you fight love, you're always a loser

Glamråttan

Anmäl
2013-08-29 15:21 #35 av: [kerstinthemilklover]

Jag har mina råttor norra Sverige och där har jag inte hört något om bölder. Jag har inte haft dessa problem.

Anmäl
2013-08-29 20:41 #36 av: minky

Jag har haft en råtta nu i sommar med en återkommande absess. Tog bort henne efter att det spridit sig till örat. Men den satt inte mitt framme på halsen som dom andra utan mer på sidan av halsen under örat.

Anmäl
2013-08-29 21:07 #37 av: zickan

#36 mina har börjat på sidan vid kinden där vid hörselgången och gått neråt. innan det slagit till och lagt sig bakom ögat, puttat ut eller gått uppåt i hörsel gången

zickans.com 

Anmäl
2013-08-31 15:44 #38 av: Lancia

Jag tror inte det är samma sorts abscesser vi talar om, Zickan & Minky. Dessa har ingenting med hörat eller kinden att göra, de som jag, WM och Rinrats har. Dessa är otroligt tydliga distinkta och typiska "påsar" på undersida hals.

Dessa som kommer på kinden har oftast med tandproblem med molarerna att göra. Jag har haft såna på Lilla Blå och Janne. Går inte att medicinera bort då det är en inflammation i en tand. Tanden måste dras ut för att det skall kunna åtgärdas. Eventuellt att Strömsholm gör det, men troligtvis ingen annan enligt min vet. Drar ut tänder på råtta alltså. Molarerna sitter nära örat, att varet i inflammationen vandrar upp i örat är i sig inget konstigt då det är trångt i en råttkind.

I hope that made any sense. ;)

(Jag fick ditt sms Minky, men jag är typ sämst på att svara. Sorry :))

Anmäl
2013-08-31 16:09 #39 av: wintermynta

Har satt mig själv i karantän tills jag får bukt med detta. Så ev bebisar som skulle vidare blir kvar här. Än så länge är det bara bebisen som har en böld. Kontrollerar alla råttor en gång om dagen. 
Har dock aldrig haft det här problemet på mina råttor så jag är lite rådvill.

Anmäl
2013-08-31 16:32 #40 av: Lancia

Medicinen verkar fungera. Ivar är den enda här hemma just nu med en "aktiv" böld och den verkar ha krympt sedan behandlingen sattes in. Övriga, just nu böldfria killar, har inte fått någon ny böld.

Anmäl
2013-08-31 16:53 #41 av: [rinrats]

Min hona har en mindre sårskorpa nu, ser faktiskt väldigt bra ut. Hoppas bara att hon inte får tillbaks den igen :/

Inga andra av mina råttor har fått det än så det är ju bra :)

Anmäl
2013-09-01 12:28 #42 av: wintermynta

Igår fick lillbebisen somna in. Hon rossla och hela halsen var ett svullet köttigt sår med nekros.  Efter hon somnat in öppnade jag upp och det visa sig att nekrosen var utspridd lite här och där i hela halsen. 
Så nu är det minst tre veckors karantän som gäller här hemma.
Hoppas bara att dom kvarvarande bebisar från rinrats Chipmunks kull klarar sig.

Anmäl
2013-09-03 05:16 #43 av: Grodan

...

(skrev fel...)

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-09-05 16:23 #44 av: Lancia

Sista dagarna i augusti fick en veterinär ett besök av en råttägare med samma symptom. Personen är en bekant till mig och våra(samt de flesta drabbades) djur har haft indirekt kontakt med varandra genom utställningar för ca 1,5 år sedan. Denne har haft problem i något år och tidigare behandlat med Vetrimoxin, men nu fått Bactrim. Mig veterligen är prov taget och skickat till SVA.

Anmäl
2013-09-05 17:29 #45 av: wintermynta

#44 Usch hoppas vi får bukt med detta.

Anmäl
2013-09-05 17:42 #46 av: [rinrats]

Jag har inte fått några fler bölder än vad jag kan se och honan som hade en ett tag är nu helt borta. Jag avvaktar ett tag innan jag vågar hurra men än så länge ser det bra ut hemma hos mig :)

Anmäl
2013-09-05 19:36 #47 av: :holmgreen:

Usch, detta låter  inte kul!

Anmäl
2013-09-05 19:46 #48 av: wintermynta

#46 Hur går det med den andra honan? är hon också bättre?

Anmäl
2013-09-05 19:49 #49 av: [rinrats]

#48. Du menar mamman till chipmunkskullen? Henne tog jag bort för ett tag sedan pga den växande tumören hon hade under frambenet. Men visst, hon såg bra ut på halsen vid det laget i alla fall men tyvärr kan jag inte säga om det hade återkommit eller ej :/

Anmäl
2013-09-06 09:26 #50 av: Terato

Jag har inte haft bölder men däremot det senaste året i princip omöjligt att få mina honor dräktiga och har haft lite mer luftvägsproblem än vanligt och en hona som utvecklade en konstig, mjuk tumör i ljumsken under väldigt kort tid. Har haft råttkontakt med flera av personerna ovan!

För min del tycks en bactrim- + vetrimoxinkur (samma som ronaxan) ha varit en lyckad kombo. Men krävs lång medicinering.

Anmäl
2013-09-06 12:41 #51 av: [rinrats]

#50. Jag har också haft svårt att få i alla fall en av mina honor dräktig. Nu antar jag att hon är steril och inget annat, men är fler detta så börjar jag ju fundera :/

Anmäl
2013-09-06 14:31 #52 av: marsala

Bara litet klargörande:

En abcess är helt enkelt en böld, orsakad av bakterier. Den är fylld med pus (var).

Stafylococcus aureus är en vanlig bakterie som finns på huden och i slemhinnorna. Oftast ger den inga besvär. Ni som har skickat prover till SVA, vet ni om det är vanliga SA eller MRSA, methicillinresistent Staphylococcus aureus? MRSA är alltså SA som blivit resistenta mot de vanligaste formerna av antibiotika. Ger heller inte ofta några besvär/symptom. Många människor bär på MRSA utan att veta om det och det är vanligare att djur smittas av människor, än att människor smittas av djur. Alltså noggrann handatvätt, särskilt om man råkat pilla sig i näsan.

En tumör har inget med bakterier att göra. Den känns oftast hård. Om en tumör angriper benvävnad, kan en bakterieinfektion uppstå. En sekundär sjukdom alltså.

Det som jag tycker är viktigt är att odling tas på innehållet i bölderna, så att man kan avgöra vilken bakterie som är boven i dramat. Råttor som lever ihop och leker, putsar och fightas med varann har förmodligen smittat varann. En råtta med nedsatt immunförsvar blir oftare sjuk av vanliga bakterier. Både av SA och MRSA. Svårläkta sår kan vara symptom på det. Så blaska händerna tjejer. Man kommer långt med flytande tvål och vatten! Med sjuka råttor kan handsprit vara betingat, men inte annars. Tvåtta händerna så lång tid som det tar att sjunga "Blinka lilla stjärna". Lycka till med råttsingarna!

Jag har valt att inte låta mina råttor vara ute, där hundar springer. Där finns allt vad bacillusker heter!

Anmäl
2013-09-06 14:50 #53 av: hus-musen

Det där är inget nytt, det har gått runt i Sverige i många år. Blir som varfyllda bölder som sätter sig först och främst runt huvudet och halsen, en del väldigt dumt till och andra lite mer ytligt.. Jag har klarat alla mina ifrån det men min mamma fick problemet för 2-3 år sen nu.

Anmäl
2013-09-06 18:19 #54 av: Lancia

#52, Det är inte är hudbakterien staf. aureus som är problemet utan någon form av actinobacillus enligt det kompletterande provsvaret. I #7 har jag försökt att någorlunda redogöra hur, vad och var det hela gått till. :) (Ytterligare ett prov från råtta med exakt samma symptom, som inte varit i kontakt(i det fallet  var det dessutom indirekt kontakt) med mina råttor på ~1,5 år, skickades i förra veckan.)

#53, Det är inte detsamma som kindbölderna och eventuella andra ansiktsbölder, det här är något helt annat. Dessa är alltid på samma ställe på halsen, på samtliga drabbade råttor. Bortsett från min Shark så har drabbade råttor endast fått dessa exakt likadana bölder på exakt samma ställe. Shark fick ytterligare en böld på vänster fram, men thats all.

Jag vill än en gång vädja om att försöka karantäna/isolera i mesta möjliga mån från andras råttor. Personen jag beskriver i #44 var böldfri i månader innan det kom tillbaka, och där fanns bara två råttor hela tiden. (Tänk er hur länge då bakterierna kan finnar kvar hos en större grupp än så, där det kan vandra omkring, vilket dom flesta andra drabbade har...) Dennes råttor har inte haft någon som helst kontakt med andra råttor sedan den första bölden dök upp, dvs inte fått in sjukdomen på nytt.

Anmäl
2013-09-21 15:29 #55 av: wintermynta

Jaha nu har även Lumi insjuknat som parades med Rinrats hona. En av hans / deras avkommor dog ju av sin halsböld endast 7 v gammal.
INte kul nu med tanke på att Lumi är 1 år och 10 mån. Så nu får jag vänta och se om dom fyra kvarvarande bebisarna här insjuknar.

Anmäl
2013-09-21 15:34 #56 av: [rinrats]

Jag är så trött på halsbölderna. Även om jag faktiskt inte har några råttor som har det längre så känns det jäkligt när andra får det.

#55. Jag hoppas det löser sig, min hona som hade det sist här är nu helt böldfri. Vi tömde den då den var redo och sedan läkte den sakta men säkert och har inte återkommit. Jag hoppas även att det blir så för Lumi att den bölden försvinner!

Anmäl
2013-09-21 16:18 #57 av: zickan

Det har gått runt liknande skit i evigheter. Men ingen som velat lyssna. Jag har skrivit minst två trådar här inne om dräktighetsproblem som uppstått och sett litet samband. Men ingen tog mig på allvar när jag försökte få fram en diskussion om alla som hade problem och det dog ut.

Jag vet att det finns CAR som går. Paestruella har gått runt en hel del och vore konstigt om det bara försvann. Coccodios var det nån som hade för inte så lång tid tillbaka. Bordetella är jätte lätt att få via hund eller kanin.

Och angående abcess/tumör liknande bölder. Så har det också funnits i evigheter. Vet minst en som försökt diskuterat dessa här inne ett par gånger. Men samma där ingen som direkt brytt sig. Lutar åt två som går runt i sv. Men kan lätt vara fler. Även varit på tal om herpes/aids liknande skit. Och troligen är det inte bara enkel form som de sprids utan det är ihop med något annat som de dyker upp. Jag fick mina efter bett och förkylning. Dvs infektions risk, lågt immunförsvar. Öppnar för att ge fäste.
Tror inte man ska lyssna på sva allt för mycket. De har haft rätt feeeta missar innan.
Så jag tror inte Lancia skall lyssna blint på riccardo att den bara visar sig på ett sätt och det bara handlar om den och inte att det var nått mer. Bättre kolla med tyska motsvarigheten till sva eller googla och leta mer

zickans.com 

Anmäl
2013-09-21 16:54 #58 av: zickan

Kämpar med min J*** dator. Fick skriva om ett par gånger innan jag hann publicera innan datorn dog. Jag är allmänt bitter så ta inte åt er om det lyser igenom lite när jag skriver. Lite dryg dag på jobbet just nu och att datorn havererar konstant hjälper inte.

Varför saker kanske är lite nytt hos sva behöver inte bero på att det inte funnits massor i sv. Flesta jag vet som skickat in djur för obduktion har ratat sva. De har mestadels skickat sina prover till utlandet, främst tyskland.

Egentligen borde vi öppna en tråd där folk kan lägga in öppet/anonymt om vilka prover de tagit, när och symptomer/behandling osv. Bara samla upp den lösa informationen som flyter där ute och lyfta fram den för alla att läsa.
Kan va nån av medarbetarna som lägger in. Man kan t.ex maila eller pma anonymt om man inte vill gå ut med namn.

zickans.com 

Anmäl
2013-09-21 19:57 #59 av: Lancia

#57 Vem är denne Riccardo som du påstår att jag lyssnar blint på? Aldrig pratat med någon som heter så nämligen. :)

Sedan är det ju minst 4 olika bakterietyper du tar upp, samt att abcess- och tumörproblematik kan uppstå från många olika saker. En tumör kan vara lite vad som helst och är endast ett samlingsnamn för vävnadsbildning utan fysiologisk funktion. Ohämmad celldelning.

Dom distinkta bölderna på halsen är den tydliga gemensamma nämnaren för dom drabbade råttorna. Låt oss hålla oss vid just det i allafall till en början. Finns det andra tydliga gemensamma nämnare med just dessa halsbölder så shoot.

Ang fertilitet så är det inget jag grävt djupare i då jag inte tar kullar. Att ingen tagit övriga trådar på allvar som du skrivit, well, det kan jag inte svara för. Men jag antar att det är som du själv skriver, det finns massor med grejer som går runt av massor med olika anledningar och ingen vet riktigt någonting, att dom vet men inte skriver på RiF, eller inte orkar bry sig.

Anmäl
2013-09-22 23:53 #60 av: wintermynta

Har startat en smittspårningstråd nu.

Anmäl
2013-09-23 08:33 #61 av: Allamej

Ni som i senare inlägg börjat bli dryg, snälla lämna det utanför en viktig tråd och gå in i Smittspårningstråden och ge den info ni kan.

Anmäl
2013-09-23 18:23 #62 av: wintermynta

Jag har idag pratat med min veterinär som fick panik och ville att jag skulle avliva alla på studs då detta enligt honom kan smitta till människor. Ringde en annan klinik och har fått tid på onsdag så då hoppas jag får lite mera klarhet i vad som gäller odh hur jag går vidare.

Anmäl
2013-09-23 20:21 #63 av: Lancia

#62, mærklig reaktion från vet, utan att ens veta vad det verkligen ær før bakterier inblandade. Jag och en till person som læmnat in prover har av olika veterinærer, efter provsvaren, bara fått beskedet att det ær ingen fara.

Anmäl
2013-09-23 22:06 #64 av: wintermynta

#62 Nä väldigt märkligt. Tyvärr så är Lumi bortom räddning nu och kommer somna in på onsdag. Han får smärtstillande 24/7 så han har inte ont utan är väldigt lycklig just nu .

Anmäl
2013-09-24 13:34 #65 av: deeremf

Min första Smulan hade en sådan men han kom med okänd bakgrund så svårt att veta om han haft kontakt med något sjukt djur eller inte.

Dock var det inte svårt att behandla och ingen av de andra råttorna har fått det. 

Men detta var ungefär ett år sen.

Anmäl
2013-09-24 15:03 #66 av: Fjordell

Herregud, så hemskt allt detta är.
Rinrats, du borde kanske avstå från ytterligare en kull innan detta är uppklarat? Såg att du hade ytterligare 2(?) planerade. Man vill ju inte att något sånt här ska spridas hur som helst, tänker jag.

Anmäl
2013-09-24 18:44 #67 av: [rinrats]

#66. Ja jag fick ju den planerade kullen och sedan en till kull som var oplanerad. Jag hoppas verkligen att detta problem försvinner snarast, fasten jag inte har några fler halsbölder på mina råttor så vet man ju inte om bakterien finns kvar :/

Anmäl
2013-09-25 17:48 #68 av: wintermynta

Nu har älskade Lumi somnat in . I dagsläget har minst en till insjuknat , har inte klarat att kolla igenom alla. Så jag har fattat ett mycket tungt beslutat: att avliva alla som är sjuka , förebyggs medicinera dom andra med bactrim och be en bön att dom klarar sig.
Det största skälet till att jag väljer att avliva dom sjuka är att detta är så aggressivt. Lumi blev sjuk i lördags och idag var han döende precis som dom andra. Det tar inte ens fem dar innan det är kritiskt och med tanke på hur smittsamt det är så känns det som jag inte har nåt val.
Så imorgon ska jag försöka få tag på olika veterinärer samt sva och höra va dom anser. 

Återkommer när jag vet nåt mer.

Anmäl
2013-09-25 18:51 #69 av: Lancia

Av dom sex råttor jag haft i min närhet när dom varit sjuka har bara en dräktig hona blivit riktigt dålig. Mina egna pojkar har inte blivit allmänpåverkade alls. Inte heller den femte råttan, som dock inte var min egen.

Anmäl
2013-09-25 18:59 #70 av: [rinrats]

#69. Mina råttor blir inte heller så dåliga. Sedan halsbölden försvann så har det varit lugnt här. :)

Anmäl
2013-09-25 20:06 #71 av: ÖrjanLax

Beklagar verkligen att det gått så illa. Kan det vara så wintermynta att du kanske även har något annat som går runt hemma hos dig? Just för att du beskriver det som så himla aggressivt, och varken jag eller lancia har upplevt det så. Jag såg ju ändå hur snabbt hennes pojkar repade sig och var som sagt lika pigga som vanligt, och mina två tjejer (för över ett år sen iof) var ju inte mer påverkade av bölderna, utan deras allmäntillstånd var redan rätt dåligt.

Menar absolut inte att detta inte är något vi ska se allvarligt på, men vill inte att folk ska få panik här och tro att bara för att man får en halsböld så kommer man behöva avliva alla sina råttor, för så måst det inte alls vara och det är ju lancia levande bevis på. Utan att om man nu får det, ta det lugnt, kolla upp prover och så hos vet för att se om det ens är samma sak, och prova att medicinera. Jag tror verkligen inte att detta måste vara en dödsdom och att det måste vara lika hemskt som wintermynta tyvärr fått det, är bara det jag vill säga så alla inte får panik.

Anmäl
2013-10-05 19:48 #72 av: Aztrya

Alla utom en av mina honor har fått dessa halstumörer nu.
Det 'roliga' är att den ända som inte har fått det, hon är den ända som någonsin haft problem med Myco och därför nu måste avlivas pga det.

Iaf.

Jag har just nu en hona med varböld på höger sida hals. För bara ett par veckor sedan hade min yngsta hona en varböld på höger sida hals. Den läkte hur fint och bra som helst.
Innan det, någon månad sedan, hade en av mina tre äldsta en varböld, höger sida hals, och innan det hennes syster, höger sida hals. Och innan detta hade den hona som nu har varböld en.

Det är jätteskumt... det är bara honorna som fått det, och aldrig mer än att en råtta åt gången fått det. Hon som fick det allra först fick det dock inte hemma, så jag tror det kan ha kommit under hennes resa, då hon åkte upp med djurtransport.

Jag hoppas detta kan lösas snabbt... Jag är så trött på dessa halsbölder, och det kan ju inte precis vara kul för flickorna heller. :/

Anmäl
2013-10-05 21:10 #73 av: ÖrjanLax

#72 Åk till veterinär, be att dom skickar in en odling till sva samt berätta om hur detta finns bland flera råttägare, och be att få bactrim utskrivet! :) Försök också hålla så bra karantän du kan, ta inte in nya djur/omplacera inte djur just nu. Det är mina tips!

Anmäl
2013-10-06 13:25 #74 av: [rinrats]

Jag måste säga att jag ringde till sva och jag blev bara kopplad hela tiden då ingen visste vad det var för något. Jag hade namn på bakterier och berättade om halsbölden osv. Men ingen kunde svara på detta. Tycker det känns konstigt...

Anmäl
2013-10-06 18:08 #75 av: Lancia

#74, vad menar du, varför ringde du SVA? Dom tar ju hand om flera hundratals prover i veckan, dom kan ju omöjligt i huvudet ha koll på alla sjukdomsfall och alla prover samt bakterier dom tagit. Man måste ha tillgång till journaler, diarienummer osv för att få fram uppgifterna, sedan vet jag inte hur pass sekretessbelagt det är.

Anmäl
2013-10-06 21:25 #76 av: [rinrats]

#75. Jag blev tillsagd av Wintermynta att ringa dem. Jag fick namn på bakterierna och sedan skulle jag ringa...

Anmäl
2013-10-08 12:30 #77 av: [rinrats]

Nu äntligen har jag fått tag på sva som kunde berätta om dessa bakterier. stafylykocker aerus Och atinobacillus eller hur det nu stavas. Tydligen så bär näst intill alla på dessa bakterier men det är bara dom som är känsligare som råkar ut för detta. Det kan ske i viss miljö, när de är stressade, bottenmaterialet, kan finnas genetiskt, och den kan utvecklas då dem har ett öppet sår eller liknande. Det var ganska komplicerat allt han sa, men det var tydligen inget jätteallvarligt som vi trott. De ska även kunna motarbeta denna bakterie helt självt.

Han sade inget om att detta "måste" medicineras utan bara låta råttans kropp bearbeta det på egen hand. Låter skönt att veta lite om det så man slipper gå orolig mera :)

Anmäl
2013-10-09 17:24 #78 av: ÖrjanLax

#77 Fast det där är ju inte sant? Eftersom råttor som har drabbats har varit friska, unga och pigga, medans gamla sjuka och svaga råttor i samma flock inte har drabbats. Så som det beskrivs där är ju verkligen inte hur det har visat sig, alls. :S

Anmäl
2013-10-09 17:26 #79 av: Lancia

#77, Men vad bra att SVA, som inte ens kunde bestämma bakterien helt, berättat för dig hur det fungerar. Verkligheten vi sett har dock varit en helt annan... Hos i princip alla oss som haft problemet så är det inte dom svaga djuren i flockarna som blivit drabbade. Tumörfyllda rosslande gamlingar har klarat sig prima, det är snarare så att det är mestadels friska ynglingar som blivit dåliga. Hos samtliga, utom dig tydligen, så har bölderna återkommit och återkommit tills det att man satt in behandling alt avlivat djuret.

Jag börjar i ärlighetens namn bli irriterad på hur lättvindigt du tar på detta. Räcker det inte för dig med att Wintermynta redan fått avliva fyra råttor för en bakterie hon fått hem från dig?

Det är inte SDA vi har att göra med, råttorna dör inte som flugor, men det är smärtsamt och plågsamt med dessa bölder och alla klarar inte av att ta fighten med sjukdomen. Jag vet inte vad du vill åstadkomma riktigt, men råttor dör faktiskt.

Anmäl
2013-10-09 18:11 #80 av: Apootie

Inte för att vara sån, men det känns som att tråden börjar bli lite het... Ledsen

Anmäl
2013-10-09 23:05 #81 av: [rinrats]

Alltså ursäkta mig, men jag skrev upp det han sade som viste vad det var för bakterier. Tog ett tag innan man kom till en kunnig och han berättade en hel del. Jag tog mitt ansvar att ringa till SVA som jag blivit tillsagt och det som jag skrev tidigare var det svar jag fått. Och ursäkta mig för att jag råkade lita på en kunnig människa som arbetar med sådana bakterier...

Edit* Vad jag förstod från SVA så kunde fullt friska råttor drabbas av detta pga stress eller bara av miljön. Behöver inte bara vara för att de är sjuka på något vis.

Anmäl
2013-10-10 06:27 #82 av: Cederin

*Har ej läst hela tråden*
En av mina vänners råttor vet jag har haft 3 bölder vid olika tillfällen ganska nära halsen och mellan frambenen. Låter sjukt jobbigt det där!

Medarbetare på Naglar och Hår

Anmäl
2013-10-10 17:13 #83 av: DuBetMig

Hade en hona (nakenfis) född juni 2012, som alltid haft problem med abcesser från låg ålder. Slutade med att abcesserna, som skötte sig själva, flyttade sig till ögat, och då beslutade jag mig för att avliva (26 september 2013).
Ingen annan i flocken blev drabbade, och har inte sett några antydningar på mina hanar (har endast hanar kvar nu då honflocken dog ut i samma veva som avlivningen). Kan det vara samma? Är det risk att jag fortfarande har kvar bakterien om det vore så? Ska nämligen ta in fler råttor inom snar framtid.. 

En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.

Anmäl
2013-10-10 17:46 #84 av: Grodan

Det är tråkigt när möte med andra råttor leder till smitta och sjukdom, men det är inget nytt. Däremot bör man lära sig friskkontrollera sina egna och andras råttor noga innan hopsättning, utställning, träff el dyl för att förhindra smittor.

Nu menar jag inte att man skall isolera sig med sina råttor, det är inte heller bra, men vissa smittor är bara inte roliga att få in. Som denna.

Kanske en artikel med hur man ser att råttor är friska kan vara på plats, eller finns en sådan redan?

Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~  arinella´s råttuppfödning

Anmäl
2013-10-10 20:40 #85 av: [rinrats]

Tänkte bara uppdaterat att jag har fixat så jag ska få medicin till alla råttor. Jag kommer vänta tills minsta kullen är minst 4 veckor innan jag medicinerar alla. Nu ska bakterien bort om inte annat!

Anmäl
2013-10-17 10:02 #86 av: Lancia

Fått kontakt med ännu en person som har haft dessa bölder. Föga förvånande kommer råttorna från samma uppfödare vi redan direktspårat 9 av 10 fall till.

Anmäl
2013-11-26 14:26 #87 av: Zakaraa

Jag arbetstränar i en djurbutik och idag upptäckte jag att honan som blivit över efter försäljningen av hennes systrar hade fått en böld under hakan (precis framför strupen)
Det syntes en sårskorpa mitt på så jag misstänker bett och efter att jag kände lite på den (klämde halvhårt för att urskilja om det var en varfyld böld eller något annat) så sprack den och jag fick ut ca 1 tsk äckligt tjock var. Tvättade rent med saltlösning så det är rent och fint nu när jag gick hem. Är åter där på torsdag och ska kolla upp henne och hur de andra har skött rengöringen :P

Nu till frågan, tror ni att detta kan vara en av dessa halsbölder eller var det en vanlig böld efter det misstänkta bettet?

Om det är en av dessa halsbölder så har vi det nu dokumenterat att bölderna även finns hos grossist. Men jag tror och hoppas på att det är en vanlig böld.

Anmäl
2013-11-26 18:56 #88 av: wintermynta

Låter inte helt osannolikt, tyvärr. Om nån mer får eller om den kommer tillbaka så skulle jag ta råttan till vet för odling. Hur som helst skulle jag inte sälja råttorna vidare pga risken.

Anmäl
2013-11-26 19:09 #89 av: Zakaraa

Nej jag har sagt att hon inte ska säljas så Det är fixat i alla fall.
Men av att läsa i bland annat #0 så ska det vara en böld som spricker lätt, denna sprack inte särskilt lätt med tanke på att jag behövde lägga på lite tryck.
Samt att det inte finns sår eller liknande och här kunde jag tydligt se en sårskorpa. Stämmer inte det som skrivits i #0 längre utan har det blivit så att dessa bölder kommit upp Med sår också?

En fundering för er som haft dessa bölder, hur har Insidan av hålet på bölden sett ut (detta så rent och fint ut när allt var var ute) och Luktade det? (denna luktade inte ett dugg nämligen)

Anmäl
2013-11-28 19:48 #90 av: Lancia

Hur lätt bölden öppnar sig har ju med mognaden att göra. Ju mer mogen desto lättare.

Mina råttors halsbölder har inte luktat nämnvärt. Definitivt inte som abcesser brukar lukta.

Anmäl
2014-11-05 21:16 #91 av: Nicciz

Undrar vad 1årsprognosen säger? Har det kommit tillbaka efter behandling eller helt försvunnit hos de drabbade bestånden?

Anmäl
2014-11-05 22:11 #92 av: Zakaraa

Jag kan ju säga att affärsråttan jag tog hand om troligtvis blev avlivad, vet ingenting efter att jag avgick.
Jag fick ingenting hem med mig i alla fall och har varit böldfri förutom på ett kastrat som reagerade på stygnmaterialet så det är ju en annan femma. Jag tror affärsråttan hade böld efter bett helt enkelt.

Anmäl
2014-11-06 16:31 #93 av: Lancia

#91, samtliga mina drabbade råttor är nu avlidna. Ingen avlivad/avliden på grund av direkta samband till bölderna.

Den råtta som utmärkte sig bland mina övriga drabbade var den som var runt 6 månader gammal när bölderna började komma, han avled knall fall efter en kort tid av vad som liknade en stroke, förutom det att han både var i utmärkt hull och inte alls gammal, vilket gör att stroke ändå inte känns helt hundra.

Sedan samtliga då drabbade djur avlidit har jag inte haft någon böld på någon råtta.

Hur har det gått för er andra? Jag har sett så sent som för en månad sedan användare på Facebook visa upp bild med denna typiska halsböld på råtta och frågat "Vad är det här för nåt?",  så det verkar inte vara helt ur världen. Minns inte namn tyvärr.

Anmäl
2014-11-06 16:44 #94 av: zickan

Hade halsböld på en av mina honor i somras. Men det var bara en som sprack och läkte ut. Inte haft sedan dess. Men hon började även bli sned, så det var nån bakterie. Medicinerades, ännu snedskalle men klarar sig bra.  

zickans.com 

Anmäl
2014-11-06 17:27 #95 av: Fjordell

Hade en abscess på en nyköpt hona i våras, dock troligen orsakad av hårt intro där hon mellanlandade då man kunde se ett bitmärke där knölen uppstod, men jag avfärdar inte möjligheten att det kan vara något smittsamt helt och hållet. Den sprack ganska fort och har inte återkommit på varken den drabbade honan, eller någon av mina andra råttor.

Anmäl
2014-11-12 16:51 #96 av: Nicciz

Men då verkar det ju iaf ha "dött" ut på ett eller annat sätt i de medicinerade / utdöda bestånden..

Lancia introducerade du några efter medicineringen som du har kvar nu och som också klarat sig ifrån bölder? Eller gjorde du ny flock?

Anmäl
2014-11-12 18:40 #97 av: VAASHii

Min hona fick en varböld för några månader sen, den sprack själv och bilden är därifrån. Nu fick hon en varböld på samma ställe men mycket mindre som sprack igen. Men annars är hon pigg och sådär! Inga andra har fått det på halsen men en annan har fått en juvertumör.

Jag har 6 råtthonor.

Anmäl
2014-11-12 20:11 #98 av: Lancia

Nicciz: Har introducerat nya och inga nya bölder har uppkommit.

VAASHii: Den där bölden ser så jäkla typisk ut för dessa. Speciellt om du fått en ny på samma ställe ganska omgående.

Anmäl
2014-11-12 20:22 #99 av: VAASHii

Ah precis. Den uppstod ganska snabbt efteråt! När den gamla läkt ihop.

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.