Annons:
Etikettråttägare
Läst 5425 ggr
Ruzin
2012-12-09 19:28

Kattmat??!

Ja frågan lyder om man kan ge råttor kattmat? Har hört att man ska ge dem hundmat men min hund äter inte Torrfoder! Så katt mat vorre bra då jag har en katt!! Tacksam för svar

Annons:
dyoxide
2012-12-09 19:32
#1

Kattmat ska man inte ge då det innehåller taurin som katter inte producerar tillräckligt av själva, men som råttor redan har naturligt så det är inte bra att ge. Hundmat är det som gäller i så fall :)

Ruzin
2012-12-09 19:40
#2

Okej

kattsk
2012-12-09 20:12
#3

Jag gav mina råttor kattmat innan. Dom åt knappt av det, så du KAN eventuellt testa ha det någon vecka och se om det blir någon skillnad.

Hundmat får dom nu, med massa annat gott ofc. De är dom inte så förtjusta av. Ger dom valpfoder. Någon enstaka gång får dom mat som min rotweiler äter.

Skriver det endast för att jag kan!

Zolah
2012-12-09 20:35
#4

i senaste husmusen dementerade dom att kattmat skulle vara farligt för det skulle krävas så pass mycket kattmat ( av dålig sort med ) för att det skulle göra nåt.

MetalMii
2012-12-09 22:35
#5

Kött innehåller taurin, så det finns även i hundmat. ( Mer eller mindre beroende på kötthalt/tillsats ) Men som regel i lägre halt då kattmat vanligtvis innehåller mer kött.

Däremot är kattmat ofta fetare än hundmat, jag skulle inte ge mina råttor hund eller kattmat då både mina hundars och katters foder ligger på 20% fett.

Kan dock ge som godis ibland. Har även gett en dräktig och digivande hona kraftigt hundfoder.

kattsk
2012-12-09 22:45
#6

#5, vad ger du istället? :)

Skriver det endast för att jag kan!

Annons:
Lycia
2012-12-10 02:16
#7

Taurin finns i alla animaliska produkter, och framförallt i inälvsmat. Det är alltså inget "konstigt gift" som hälls i kattmat. De flesta djur kan syntetisera taurin själva men katter kan det inte, så de måste få det med maten de äter. Därför tillsätts det i kattmat, så det ska innehålla en viss mängd, oavsett halten i råvarorna. Det är också därför det står angivet på förpackningen, vilket det inte gör på t ex hundmat och leverpastej som självklart också innehåller betydande mängder taurin.

I och med att det blivit populärt med så kallade energidrycker som innehåller taurin, så har det gjorts studier på taurin och dess eventuella skadeverkningar. Eftersom råttor och människor i mångt och mycket liknar varandra fysiologiskt, är råttor vanliga som modellorganism.

I  studien "Repeated dose toxicity study of intravenous treatment with taurine for 13 weeks and recovery test for 5 weeks in rat"  drar Furukawa et al. slutsatsen att maximum no-effect dose (alltså den maximala dos som inte ger påverkan/skador) på råtta är 500mg/kg kroppsvikt/dag, vid intravenös administrering under 13 veckor (vilket ju är en ganska lång tid i en råttas liv). No-effect är ju ett intressantare mått än LD50 i sammanhanget, eftersom skador kan uppkomma långt innan dosen blir så hög så hälften av råttorna dör…

Alltså: Säker dos (intravenöst administrerad) enligt studien: 500mg/kg kroppsvikt/dag.

Detta kan jämföras med doser på 1000mg/kg som ger viss påverkan, och  2000mg/kg där det uppstår tydliga skador. LD50 för råtta är 5000mg/kg. Att dosen i studien dessutom var intravenöst administrerad kan tänkas närmast fördubbla säkerhetsmarginalen i praktiken (dvs när man serverar det) eftersom det faktiska upptaget vid oral administrering sannolikt är mycket lägre.)

Den kattmat jag hade hemma då jag gjorde beräkningarna i exemplet nedan var Acana, så jag använde det värdet. Acana innehåller 0,5% Taurin, vilket alltså är 5mg taurin/g kattmat.

Om man då gör en snabb beräkning kommer man fram till att:

En råttan dagligen kan äta denna kattmat i en mängd motsvarande en tiondel av dess kroppsvikt, utan problem (relaterade till taurin, alltså). Exempelvis kan då en råtta som väger 500g äta 50g kattmat/dag. Volymmässigt blir det ca 1dl – alltså en ganska stor mängd, och den skulle med marginal räcka för att mätta en genomsnittlig råtta (det är ju torr och väldigt näringstät mat). Nu är det ju kanske inte aktuellt, eftersom det inte vore lämpligt som enda kost för råttor, men det ger ändå en fingervisning om hur "farlig" taurinhalten i kattmat är för råttor.

En mer realistisk jämförelse är att om man blandar Torrfoder med 10 vikt% kattmat, så skulle råttorna således kunna äta hela sin kroppsvikt av den blandningen dagligen, vilket de ju i praktiken inte gör. Slutsatsen är alltså att taurinhalten i kattmat är långt ifrån skadlig. Dessutom är kvaliteten på råvarorna i kattfoder ofta mycket högre än i hundfoder.

Anledningen till att man vill blanda i foder för carnivorer i råttornas torrmat är ju för att de ska ha tillgång till animaliskt protein och andra näringsämnen som finns i just animaliska produkter, även de dagar man kanske inte serverar färskt kött o.dyl. Hundmat innehåller för det mesta mycket mer spannmål, fett, växtfibrer och liknande, och det får ju råttorna i sig genom resten av torrfodret, så därför bör man välja någonting med så hög andel kött som möjligt. Kattmat är alltså att föredra framför hundmat om man vill tillsätta animalier i torrmatsblandningen.

mikeiko
2012-12-10 12:50
#8

#7 Intressant, gäller detsamma för kattblötfoder då?

[[Mellebelle]]
2012-12-10 13:04
#9

jag lät mina råttor smaka på lite katt mat från mitt finger dom hoppa typ på de höll på o käka upp fingret typ :p

Fast jag ger dom inte de :)

Ninja
2012-12-10 15:09
#10

#7 Taurin finns även i blötfoder eftersom även det är köttbaserat. Dock innehåller det mycket vatten så för att ta reda på exakt hur mycket taurin behöver man räkna på torrsubstansen. Blötmat är med andra ord mer "utspätt" och det behövs större mängder för att man ska nå upp i skadliga mängder, som ju redan är visat att är svårt nog att göra med Torrfoder.. Och så är ju det även varierande beroende på tillverkare, såklart..

Zolah
2012-12-10 16:33
#11

med andra ord kan man säga att det är ok att blanda ut kattmat i sin Torrfoder blandning ?

för man ger ju inte en råtta endast kattmat ändå?

Ninja
2012-12-10 16:47
#12

#11 Det är inte farligt i alla fall, som myten säger.. men varför ska man göra det? Det är väl bättre att ge animaliskt protein i färskmaten, i form av ägg, fisk, räkor, köttfärs, kyckling etc. Minska på mängden processerad mat som möjligt, ge så mycket färska, högkvalitativa och näringsrika råvaror som möjligt.
Tänk på att råttor inte ska ha FÖR mycket protein heller, så jag personligen ser ingen mening med att blanda katt- eller hundmat i torrfodret om man ger fullvärdig färskmat.

Zolah
2012-12-10 16:54
#13

12 -

Det skadar ej heller att ha i, för att dryga ut torr fodret.

bara för att man har ena, behöver man ju inte utesluta det andra?  jag har både hund och katt, och för att skapa nån variation i torrfodret borde det ju gå?

I råttornas mat då xP du får ursäkta, jag har sovit första gången på länge ._.

Annons:
Ninja
2012-12-10 17:16
#14

#13 Fast varför ska torrfodret drygas ut? Det ska väl vara bra som det är som det är när det är väl sammansatt. Huvudsyftet med Torrfoder över huvud taget är väl för att råttorna ska få i sig ett basfoder med olika sorters säd, fröer etc, sen kompletteras det med varierande och näringsrik färskmat.

Nej det skadar inte, men jag förstår inte syftet med det när det är helt onödigt och det finns bättre alternativ till animalist tillskott? Förstår inte varför ett bra Torrfoder ska behöva "drygas ut"? Många olika sorters säd och fröer så har det variation ändå, i mycket lämpligare form.. även om det ser tråkigare ut för oss människor.

Zolah
2012-12-10 17:21
#15

För om man inte har nog pengar alltid är det alltid bra om man har något extra i torrfodret för att det ska räcka längre, kort och gott.

mikeiko
2012-12-11 02:15
#16

#10 Tack! :D

RosaViola
2018-07-20 09:02
#17

Maten i ett hemlagat bra Torrfoder är billigare per kilo än sämsta kattorrfodret

Upp till toppen
Annons: