Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2689 ggr
:holmgreen:
2012-05-21 23:55

Råttor kliar mycket

Jag har märkt att mina råttor kliar sig ganska mycket.. De har haft löss som kom med två nykommlingar i November men det bröt inte ut förrens nån månad senare, vi åkte såklart till vetten och fick stronghold utskrivet. Jag behandlade då allihopa och lössen försvann.

Nu på sistonde har jag märkt att alla fyra råttorna kliar sig ganska ofta, så idag kollade jag på en av tjejerna och kände på alla andra (jag hann inte kolla på alla) men ingen av dem hade några sår som jag märkte, inga löss heller. Men en sak jag märkt lite är att den äldsta damen har börjat tappa liiite päls vid ena örat. Så ska det så klart inte vara, hon ska ju inte behöva klia så mycket att pälsen faller av!

Nu till själva grejen: Kan de ha fått nåt? Var ifrån kan det ha kommit i så fall?

Jag vet att det är lite att gå på, men jag skulle vara tacksam om någon har någon idée.

Jag har en dos till av stronghold hemma så att det räcker till en komplett behandling av alla,  fortsätter de klia och om jag märker nåt så kommer jag såklart behandla, men det känns dumt att behandla frisk råtta.

Hjälp!


Annons:
Lancia
2012-05-22 00:03
#1

Ohyra är nästan löjligt enkelt att åka på. Har du haft råttorna utomhus i tex gräset? Har du tagit in saker utifrån och gett till råttorna? Har du gett råttorna hö?

Den tappade pälsen bakom örat kan vara barbering, någon vänlig burkamrat som friserar lite med andra ord. Jag tror inte att hon kliat sig så mycket att hon tappar päls, utan att att hon även blir sårig på den kala fläcken också.

Försök att titta igenom pälsarna så noga du kan, om du inte vill behandla utan att vara säker. Bara för att man inte hittar på en råtta så kan man gott hitta massor på en annan. Uppe på rygg och rumpa är poppis place att uppehålla sig på som ohyra.

hus-musen
2012-05-22 08:19
#2

Ohyra kan komma från ingenstans och överallt, ha råttorna ute eller ta in saker utifrån är nästan att be om ohyra. Du som människa kan ha burit in ohyra eller om du har andra djur som katt/hund som är ute så kan de bära med sig ohyra in.

Angående örat så är det troligtvis så att hon har en hjälpsam burkompis som barberar henne.

Fortsätter de klia sig och får sår någonstans så är det garanterat ohyra. Som Lancia säger så ser man det oftast bäst mitt på ryggen och bak mot rumpan. Ibland kan man se det mitt i nacken oxå där råttorna har svårt att komma åt och putsa sig själva.
Får de sår under hakan däremot är det troligare med skabb.

Qui dormit, non peccat

 


:holmgreen:
2012-05-22 21:36
#3

#1 Nej , jag har inte haft dem ute, gett dem hö eller tagit med grejer utifrån, så det borde inte vara anledningen. Juste barbering tänkte jag ju inte på, det kan det säkert vara.

Jag tänkte kolla igenom allihopa nu, noga, så får vi se om jag hittar nåt.

#2 Kan det ha varit att jag har gett kaninerna hö och sen myst med råttorna i samma tröja? Det låter ju logiskt om man nu kan bära med sig det! Jag vet inte om jag har gjort det, men det kan ha hänt.

Tack för svaren! Jag ska ta upp dem nu så får vi se vad vi hittar.


Madde-J
2018-06-13 11:00
#4

Samma har hänt min tjej, hon tappar lite päls och är lite lätt röd i huden. Men har kollat igenom hennes päls hittar inget och hon kliar inte så hon får några sår. Vad kan jag behandla henne med?

tanglytails
2018-06-13 23:26
#5

Kollat över fodret?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Madde-J
2018-06-14 09:28
#6

Ja kollar igenom buren men hittar inget. Men hon är lite lätt röd i huden men inte hittat något annat… Finns det något man kan behandla för att "testa" och se hon hon reagerar på behandlingen?

Annons:
Upp till toppen
Annons: