Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3343 ggr
Zolah
2011-09-29 12:35

öroninflammation

sitter och skriver, men jag har svårt att finna vad öroninflammation ger för symptom och vad man kan göra förutom söka vetrinärvård.

detta är vad jag kommit fram till sj, men utan att hitta bra grunder.

Snedskalle, illaluktande blod ur örat, förvirrning

försökte på rat healthguide men jag vet ju inte vad som är vad där ><

tack på förhand!

Annons:
hus-musen
2011-09-29 13:08
#1

Finns inte så mycket mer faktiskt. Öroninflammation kan ge snedskalle, illaluktande var, (blod är nog bara om det har gått väldigt väldigt långt), smärta, förvirring, aggresivitet, känslighet av huvudet så man inte får röra råttan.

Boten är antibiotika, finns inga hemmakurer som jag skulle prova iaf.

Qui dormit, non peccat

 


Zolah
2011-09-29 13:11
#2

Tror allamej skrev att om man inte går till en vetrinär kan trumhinnan gå sönder på fel håll med och döda råttan?

Men skulle du säga att man bör skilja råttan mot burfränderna medans den är sjuk? allt behöver ju inte vara hemmakurer, men asker som kan hjälpa till medans man ger lämplig medicinering.

hus-musen
2011-09-29 13:20
#3

Njäe, tror inte att råttan dör för att trumhinnan går sönder åt fel håll, i så fall skulle människor oxå dö när trumhinnan spricker. Däremot tror jag att infektionen kan sprida sig vidare in och ställa till oreda och att råttan kan dö därför om man lämnar det obehandlad.
Men en infektion kan läka ut av sig själv oxå beroende på hur allvarlig den är. Inget jag skulle rekommendera att vänta på dock.

Om man separerar på dem eller inte beror ju på hur allvarligt det är, om råttan klarar av att vara ensam i ett par dagar i en låg bur den inte kan klättra i så är det ju bra. Om den har snedskalle så brukar balansen försvinna och de ramlar lättare.

Qui dormit, non peccat

 


Cis-j
2011-09-29 13:54
#4

Det borde ju vara för råttor som för andra djur, och i vissa fall kan det ju sätta sig på balanssinnet. Vår katt hade det så, vi trodde han hade fått en hjärnblödning för han lutade inget på skallen eller så, men han trillade gärna åt samma håll. Han var förvirrad och hade svårigheter att gå, detta hände under loppet av mindre än ett dygn. Tog honom till vet och han fick antibiotika, ett par dagar senare var han som vanligt igen.

Jag har även haft öroninflammation som satt sig på balansnerven. Världen snurrar och så fort man rör sig så mår man så illa så man spyr. Detta har dock inte än gått över riktigt för mig, blir fortfarande hemskt åksjuk om jag åker på krokiga vägar.

Afrejd
2011-09-29 21:05
#5

Min råtta fick för några dagar sen jätte illaluktande klegg ur örat (antagligen var). Jag hörde runt lite med hjälp av zickans hjälp också och vi kom fram till att de kunde vara öroninflammation. Hon visar inga andra tecken förutom varet o att hon kliar lite oftade vid örat. Hon har nu inge var längre har behandlat henne några dagar med antibiotika och verkar gå åt rätt håll. Hon luktar heller inte unket ur örat längre. Hon har dock suttit i samma bur som dom andra men jag hoppas de inte kommer smitta vidare?


Afrejd
2011-09-29 21:06
#6

Japp och min stavning kommer antagligen från att jag umgås för mkt med zickan haha!


Annons:
Afrejd
2011-09-29 21:07
#7

Vi kanske upptäckte allt i tid och hann börja behandla innan de blev värre..


Zolah
2011-09-29 21:18
#8

Hmm så man kan säga

Symptom

Yrsel dålig balans, snedskalle, överkänslighet, illaluktande var/blod ur örat.

Zolah
2011-09-30 09:21
#9

Jag har en till fråga, vad beror öroninflammation på? skräp i örat? infektions smitta? vad heter det på engelska så jag kan söka upp det sj?

amanujacko
2016-12-15 21:50
#10

Vet ni vilken antibiotika en råtta ska få vid öroninflammation?

Alwyn
2016-12-16 22:08
#11

Om du skriver en text som ska hjälpa andra så föreslår jag att du använder lite mer pålitliga källor än ett diskussionsforum ;) och hänvisar till källan. http://ratguide.com/health/auricle_ear/otitis_media_otitis_interna_labyrinthitis.php http://www.netvet.co.uk/rats/balance.htm

marathos
2016-12-18 13:38
#12

Ganska säker på att min råtta fick baytril eller baytril och något annat. Bägge trumhinnorna hade värkt hål på honom.

Upp till toppen
Annons: