Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 844 ggr
natha-mjau
2011-04-26 15:41

ignorerar mig

Jag har två stycken hanar hemma, urgulliga. Har haft dem ca 4 månader, första gången jag har råttor. Köpte dem på djurmagazinet i Karlstad.
Jag har ute dem flera timmar om dagen och försöker hålla på med dem så mycket som möjligt, men de bara ignorerar mig. de vill verkligen inte leka med mig, såfort jag tar i dem ska de där ifrån och de är verkligen inte keliga.

Har läst nu i efterhand att man inte ska köpa råttor på zoo, är det därför de inte alls är keliga, eller inte tama ännu?

Ingen som har nått förslag på hur jag ska göra dem 'tamare', få dem keligare och sitta still?

Annons:
Jinaum
2011-04-26 16:01
#1

Anledningen till att man avråder folk att köpa från zoo är pga grotist aveln som inte alltid är så snäll.

Samt att man inte vet redigt vad man får. Om det finns sjukdom i familjen eller liknande. Får man från uppföare vet man ju oftast lite mer om hur de är och att de verkligen är hanterade och om det finns problem i linjen. Sådant vet man inte via zoo. Är mest det. Annars kan zoo råttor vara minst lika goa och underbara som vikka som helst. Den främsta saken är just grosist aveln som gör att man avstår zoo råttor oftast.

Att de kravlar å har sig och inte vill vara hos dig kan vara att de vill ut och springa! De är väl fortfarande unga så :)

Ett tips för att få dem tamare och vanar vid dig är att ha dem i en huvtröja med dig nästan överallt. När de skall vara ute och leka. Sätt dig någonstans där du är den enda tryggheten och det enda stället de kan gömma sig på.

Att sitta still och kela vet jag inte. Alla råttor är inte sådana.. Lek med dem istället? Ta typ en damvipa som man gör med katter å låt dem jaga den. Lär dem tricks eller till och med agility. Ärtfiske och hjärngympa.

De lär sig rätt snabbt de där. Kopplar de dig med att "aha. Vi gör så så får vi godis av henne" så lär de bli betydligt mer kärvänligare emot dig. Övergöd dom dock inte jämy och ständigt. De behöver allt jobba för å få saker och ting.

[Ratass]
2011-04-26 18:10
#2

Alla mina här hemam är visserligen också zooråttor, men alla är så olika varann, en vill leka, en följer gärna efter mig om det inte finns någe bättre å göra. medan två av dem int alls är sugen på sällskap av mig, de sköter helre sig själva och villa inte allsleka/kela med en ännu :P De äldsta är över halvåret nu så, men det är väl bara att var tålmodig, ananrs så är väl vissapersonligheter så bara att de vill hellre greja med annat själva :P

natha-mjau
2011-04-26 19:45
#3

#1 har försökt med att ha den ena, elvis i huvtröjjan, men han är ju galen och klättrar/hoppar ner från mig ändå :o

Ärtfiske har jag provat, men det var ingenting som passade de i smaken ;/

ska prova att försöka leka med dem lite mer :)

Banankaka320
2011-04-26 20:47
#4

Ignorera dem (a) Bruka funka med mina små odjur:)

Eller så ska du vara roligast i världen, erbjud dem nåt supergott varje gång dem tittar på dig eller kommer fram :)


natha-mjau
2011-04-26 20:48
#5

#4 jo men varje gång jag ger dem nått gått, springer de o gömmer sig :)

Banankaka320
2011-04-26 20:51
#6

Ja de gör ju nästan alla djur XD Men erbjud dem nåt kladdigt, kleta babymat på fingrarna. Kanske försöker dra med dina fingrar men du r ju starkare än dem så :D


Annons:
Banankaka320
2011-04-26 20:52
#7

+ Dina råttor r så unga, tar lång tid innan dem sitter och kelar. Spec tjejer :D När dem är såna så vill man att dem ska springa xD


natha-mjau
2011-04-26 21:03
Jinaum
2011-04-26 21:07
#9

Jo att ignorera med. Sätta sig å läsa bok medens de är ute och springer så kommer de te en när man nästa "glömt bort" dem för då känner dem la inte av samma sak. Då brukar de tycka det är mer intressant.

Upp till toppen
Annons: