Annons:
Etikettråttägare
Läst 4698 ggr
Nicciz
12/8/08, 1:30 AM

Varning för Corona/SDA igen... :(

Idag har det kommit fram att ännu en uppfödare har Corona. Dessvärre fanns det råttor på Luciautställningen som bott hos uppfödaren under perioden då viruset var aktivt.

Det vore bra om alla som var på utställningen kunde hålla ett extra öga på sina råttor. Och hålla karantän

Annons:
wintermynta
12/8/08, 1:38 AM
#1

Men usch va hemskt!!.
När fick uppfödare reda på det? Det måste ju har varit innan utställningen och har uppfödaren informerat råttägarna?
Även om man inte ska skrämma upp folk så är detta virus i samband med en bakterie (som myco eller car) dödligt och hela ens flock/ar kan slås ut.
Har uppfödare informerat att denne har viruset på nåt forum? och vidtagit nödvändig karantän?. Dvs total nedstängning av uppfödning i minst tre månader (SVA rek) och sen får man vänta och ta nya prover.

Emma87
12/8/08, 1:40 AM
#2

Vad för symtom ska vi vara uppmärksamma på?

Nicciz
12/8/08, 1:46 AM
#3

Ja personen fick reda på det innan utställningen. Och vad jag vet (hittills) har ingen information gått ut till berörda… :( därför jag skrev tråden.. jag hittade provsvaren av en slump. Jag tänker inte gå in/ut mer på det utan hoppas att personen själv tar ansvar härifrån.

wintermynta
12/8/08, 1:47 AM
#4

Följande kan vara symptom på CAR:

Svullnad kring lymfer & körtlar speciellt i ansiktet och hals.
Sekret kring nos och ögon
Nyser mycket
Vätskefyllda lungor
Snabb viktnedgång

wintermynta
12/8/08, 1:49 AM
#5

#3 Men hur i hela Skrikandes kan man tiga om nåt dylikt? Det är väl det första man gör, meddelar dom som kan ha fått viruset och ber dom sätta sina råttor i karantän. Man gör väl allt för att stoppa en spridning eller???

Nicciz
12/8/08, 1:50 AM
#6

Här är en bra länk att läsa LÄNK

Det finns oxå två bra trådar från innan.. sök på Corona SDA så hittar ni säkert matnyttig info. Jag har huvudvärk annars hade jag letat o länkat Rynkar på näsan

Annons:
Ratica
12/8/08, 2:24 AM
#7

Jeg har lavet en advarsel om dette på vores danske forum og hvis man er interesseret i at læse denne ligger den her:

Advarsel!

Nicciz
12/8/08, 2:29 AM
KickanW
12/8/08, 3:40 AM
#9

Satan, nu får jag ont i magen. Juni som så himla lätt blir sjuk…

Och ja, hur i hela friden kan man låta bli att informera om en sån sak?

Tramsa
12/8/08, 3:42 AM
#10

#9 Jag har fått en massa myror i skallen också.. :S visserligen har jag inte ställt ut men det finns ju andra smittvägar. Usch jag avskyr dessa sjukdomar! (och det faktum att jag extremt lätt blir nojig..)

Ratica
12/8/08, 4:18 AM
#11

Opdrætteren har åbenbart kendt til dette i 5 dage.

Det er ikke kun useriøst, det er dybt uansvarligt, og så er det ikke engang opdrætteren selv som går ud og advarer, det må vi andre gøre i stedet!

Man har ikke kun et ansvar for sine egne dyr, men i høj grad også for hinandens når noget som dette opstår!

KickanW
12/8/08, 4:21 AM
#12

#11: Håller med! Och speciellt när det är utställning också, då borde man väl tänka efter extra noga!

hus-musen
12/8/08, 11:21 AM
#13

nej seriöst, varför har de inte kommit fram tidigare? var jättemycket råttor där ju..

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
idaleck
12/8/08, 2:17 PM
#14

Vilka råttor är det som kan ha fört smittan vidare på utställningen? :S Som de som nämns i #0 ?

SweGizmo
12/8/08, 2:19 PM
#15

är detta upp mot stockholmstrakten??

Min blogg: SweGizmo.se

wintermynta
12/8/08, 2:37 PM
#16

#14 Det är bättre om ägaren själv få berätta om hon vill.

#15 Har skrivit svar i moderator konfan.

Rek alla som var på utställningen i lördags att sätta sina råttor i karantän två veckor för att se om dom uppvisar nå symptom.

Babbett1
12/8/08, 2:57 PM
#17

Här var det lite att ta i ser jag, jag kan inte lova att jag hinner svara på allt nu men jag börjar lite smått.

#16 Vem menar du när du skriver ägaren? Inga råttor jag äger och inga råttor som varit hos mig var i Kallhäll i lördags.

Nog för att vissa vill skapa panik men man kanske kan hålla sig till sanningen?

Det fanns råttor i Kallhäll som haft kontakt med mina råttor fast de har varit ute från mitt hem tillräckligt många veckor för att karantäntiden är uppfylld.

Så att TS och andra (även på andra forum) påstår att det varit råttor i Kallhäll som bott hos mig och som kan ha smittat ner alla andra råttor på utställningen? Som sagt, dags att städa upp i panikbildningen?

Vad gäller att inblandade inte blivit informerad så stämmer inte det heller enligt mig…sedan när hela svenska (och danska?) råttfolket blivit inblandade kan inte jag svara på.

Och att jag har SDA är inte riktigt sant heller, SDA är ett av flera Coronavirus. Det finns inget idag som tyder på att det är just SDA som hittats under obduktinen av Candella.

Och visst, jag borde kanske ha gått ut direkt med info offentligt fast jag valde att avvakta och få flera svar på mina frågor som min veterinär diskuterar med SVA. Det är mitt fel, det står jag för och jag kan bara beklaga om vissa känner att jag undanhållit viktig information.

Jag kan bara försöka lära mig av de som har mera erfarenhet av sjukdomar än jag.

Vilka åtgärder vidtog t.ex du Jan när du råkat sälja råttbebisar med SDA?

Vilka åtgärder vidtogs före och efter Stora Pet när en dansk uppfödare fick ett hastigt dödsfall direkt efter hon varit på utställningen? Råttan var enligt henne krasslig redan på vägen till utställningen…

Och vilka åtgärder vidtogs innan Stora Vår när det bara få veckor innan varit flera dödsfall på en utställning i Finland där flera svenskar varit med sina råttor…som sedan ställdes ut på Stora vår?

Nicciz
12/8/08, 2:58 PM
#18

#14 Jag tror inte att det är smart att skriva vilka råttor det handlar om eftersom det inte är så svårt att lista ut vem det handlar om då. Och jag ser hellre att den berörda personen själv kommer in i diskussionen. Tills dess tycker jag tråden ska vara saklig. Det handlar inte om att hänga ut någon. Det handlar om att försöka stoppa en spridning av ett "dödligt" virus.

Det var minst 7 stycken uppfödare som ställde ut på utställningen och massor av privatpersoner. Att inte ta det här på allvar är Kritiskt!! Just nu stannar halva Sveriges avelsarbete upp. För ingen kan göra en parning under minst sex veckor. Några av uppfödarna hade redan dräktiga honor hemma. Föds det kullar hos dem kommer dem få sitta tre månader i karantän från att bebisarna är avvanda.

Privatpersoner kan inte ta in nya råttor förrens om minst sex veckor. Osv, osv.

zoooda
12/8/08, 3:08 PM
#19

men hjälp.. jag som hämtade hem lila babs från driva i lördags :(

KickanW
12/8/08, 3:15 PM
#20

Nu blir jag lite lugnare. Babbett, när bodde råttorna som var på utställningen hos dig? När lämnade de ditt hem? Är ägarna medvetna om att Candella fått det provsvaret?

Annons:
Babbett1
12/8/08, 3:19 PM
#21

#20 Som sagt var det inga råttor på utställningen som varit hos mig.

Veckan innan träffen hos dig lämnade jag bort 2 honor till en som var på utställningen i lördags, hon ställde några av sina råttor. Inte de från mig dock…

Det är ju några veckor sedan Sundsvall nu…

Innan jag skickade iväg de två honorna hade Mello dött och jag informerade om att han var lämnad till obduktion och att ev. smitta inte kunde uteslutas tills svaren kommit.

wintermynta
12/8/08, 3:22 PM
#22

#17 Karantän tid räknas efter man fått provsvar och inte innan.
Total nedstängning av uppfödningen är det som gäller, dvs inga nya råttor in eller ut. Inga kullar eller parningar. Får man bebisar under karantänstiden så räknar man 12 veckor efter bebisarna är avvanda. Det är mycket viktigt då man annars riskerar att sprida viruset tidigare.

"Vilka åtgärder vidtogs före och efter Stora Pet när en dansk uppfödare fick ett hastigt dödsfall direkt efter hon varit på utställningen?"
Det var Grand Prix och inte Stora Pet.

"Och vilka åtgärder vidtogs innan Stora Vår när det bara få veckor innan varit flera dödsfall på en utställning i Finland där flera svenskar varit med sina råttor…som sedan ställdes ut på Stora vår?"

 Råttorna satt i karantän i fyra veckor och inga av råttorna uppvisa symptom. Inkubationstiden var sju dagar.

Sen är ingen ute efter att skapa panik utan informera dom som ev  är berörda. Jag saknar ord för hur man kan göra något dylikt, detta ska tas på allvar. Ingen som har gått igenom det vet vilken ångest det är. Hur hemska beslut man får ta och hur det känns att avliva bebis på sex veckor med vätskefyllda lungor. Men skyll ifrån dig du det är väl lättast så än att ta ansvar.
Fy f..n säger jag bara.

KickanW
12/8/08, 3:23 PM
#23

Aha, okej. Men de råttor som var hos dig kan ha smittat hennes råttor som var på utställningen, eller hur? Karantäntiden är väl på 3-4 månader och råtträffen hos mig var ju för en och en halv månad sedan…

Nicciz
12/8/08, 3:48 PM
#24

Ser nu att det är en uttrycksmiss från mig i #0 Nej det är sant att dem råttorna som var på utställningen inte bott hos Babbett. Men dem som ställdes ut har bott i samma flock som två honor från Babbett. Det är för mig samma sak. Eftersom dem honorna som ev kan ha fört smittan vidare är så pass unga ska dessa egentligen sitta i karantän 3-4månader.

- Editerat av staff-

wintermynta
12/8/08, 4:07 PM
#25

#19 Sätt bebisen med dina andra i karantän i 14 dagar. Visar den inga symptom så är det lugnt.
Det borde inte vara nån fara men gör det för att vara 100% säker.

zoooda
12/8/08, 7:32 PM
#26

okej….. uch hoppa det  här inte blir å allvarlgit om det verkar för alla inblandade…

Ratica
12/8/08, 10:22 PM
#27

Babbett skrev: "Vilka åtgärder vidtog t.ex du Jan när du råkat sälja råttbebisar med SDA?"

Jeg har aldrig solgt syge dyr og jeg kommer heller aldrig til det, modsat dig er jeg nemlig IKKE ligeglad med andre og deres dyrs velbefindende.

Annons:
Allamej
12/8/08, 11:45 PM
#28

- Editerat av staff-

Varför är det mindre allvarligt när det kommer till råttor?

Hade det varit en hundutställning som det hade varit tal om och samma sak hänt där med ett lika dödligt virus så hade en mobb knackat på hos ….. rätt kvickt.

Om det nu är så att de råttor som har bott med Babbetts råttor faktiskt har blivit smittade och fört det vidare så är ju alla råttor som varit på utställningen i riskzonen. Alla som stannade hemma också…

Hennes handlande kan leda till massdöd och har redan lyckats stänga ner 7 uppfödningar… Det är otroligt illa.

-Editerat av staff-

Men idel välord om Babbett…

Men som sagt… ingen annan djurarts utställning hade låtit detta gå förbi utan minsta lilla…

-Editerat av staff-

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

zickan
12/9/08, 12:37 AM
#29

Hur var det. Kunde en människa bära med sig viruset?. Hur länge satt det i, dvs hur länge innan man bör åka hem efterkontakt med detta?
Vad kan sprida detta virus?. andra djur, saker?

Hur långt isär bör en karantän råtta sitta från de övriga?.  menar hur långt kan smittan sprida sig?

Jag har inte varit på något utställning eller haft kontakt med någon sådan råtta. Men jag har en förföljd otur så det blir extra koll här hemma. Speciellt eftersom man hjälper till att transportera djur i sv som man inte vet något om.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

wintermynta
12/9/08, 3:01 AM
#30

#29 Man kan bära det på kläderna upp till fyra timmar. Viruset smittar via droppkontakt bla.
Läs artikeln om coronaviruset som är publicerade på forumet.

#28 jag håller med dig till 100%. Detta är ett virus som i samband med en annan bakterie kan leda till massdöd. Jag har sett en råtta dö i detta och det var det vidrigaste jag har varit med om och önskar att ingen får uppleva det.

CamillaS
12/9/08, 3:19 AM
#31

Nu träder jag fram och ja det var jag som hade mina råttor på utställningen som varit i kontakt med dom två foder råttorna som jag hade här från Babbet.
Som sagt hade jag vetat om det här så hade jag aldrig ställt ut dom. Är verkligen ledsen för det här att råttorna kom till utställningen…
Har börjat min karantän nu iaf här hemma på minst 6 veckor! Jag hoppas verkligen att mina eller andras råttor inte blir sjuka. :'(

Allamej
12/9/08, 3:24 AM
#32

Camilla, ingen klandrar dig… du gjorde inget fel. Du visste ju inte.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Ratica
12/9/08, 4:52 AM
#33

#31 Jeg vil gerne rose dig Camilla, det kræver mod at stå frem som du gør, og det du gør er det eneste rigtige i denne situation og det har jeg respekt for ligesom jeg også mener andre bør have det.

Kun gennem åbenhed kan man stå sammen og forhåbentligt forhindre en egentlig epidemi i at brede sig.

Jeg er også enig med Allamej, hvis Babbett havde sørget for at informere dig som hun burde, så havde du ikke haft rotterne med på udstillingen og dermed heller ikke udsat nogen andre rotter for fare.

Babbett vidste hun havde SDA før luciaudstillingen fandt sted og burde have informeret dig og andre, så fejlen er udelukkende hendes og ikke din.

I Danmark skriver man en advarsel selv så snart man blot har en formodning om, at man har SDA blandt sine dyr, helt åbent og frit.

Det er der ingen som bliver sure over, tvært i mod bliver folk glade for at få oplysningen.

idaleck
12/9/08, 7:22 AM
#34

Men herre gud nu får ni väl ge er. Det som hänt har hänt - fine. Gå vidare. Ingen massdöd har skett ännu så vitt jag vet. Och om det skulle ske så är det ingen som kan säga att det är babbetts fel ändå. Dessa virus kan redan vara utspridda. Så vad spelar det för roll egentligen?? Det verkar som att ni är ute efter nån att skylla allt elände på.

Så länge ni diskuterar babbett mer än en lösning på problemet ser jag inte hur det någonsin ska komma till en lösning.

Annons:
Ratica
12/9/08, 1:35 PM
#35

Give os?

Babbett er jo totalt ligeglad med andres dyr og om de bliver syge og dør eller ej, skulle man bare tilgive det et par dage efter dette er kommet frem?

Selv tilgiver jeg det aldrig, så stor en hensynsløshed er utilgivelig i mine øjne, og vil være noget jeg altid vil huske babbett for.

og en ting mere idaleck, hvad har du selv gjort for at skitsere en løsning? Jeg ser ingen løsningsforslag fra dig, kun kommentarer om at det er ih og åh så synd for Babbett, vel er det ej hun er selv ude om det.

sockerrattan
12/9/08, 2:20 PM
#36

#31 Modigt av dig att träda fram! Ingen klander till dig! Du visste ju inget!

Alla håller tummarna och hoppas att inga djur som var på utställningen blir sjuka!

Mia//


emmeb
12/9/08, 2:36 PM
#37

Jag tror att det idaleck menar bland annat är att ingenting blir bättre av att det diskuteras huruvida Babbett gjorde rätt eller fel. Läget är som det är och oavsett. Det bästa man kan göra nu är att ta hand om sina råttor på bästa sätt och hoppas på det bästa. Ingenting blir bättre av att diskutera huruvida man borde gjort si eller så. Läget är som det är. Det spelar ingen roll hur mycket man ältar gårdagen det är ändå bara morgondagen man kan göra något åt.

Jag är själv "drabbad" av detta då Fanny och Kickan tog upp en bebis åt mig från Gbg - Sthlm - Sundsvall så är det någon smitta ifarten kan samtliga av mina råttor också drabbas.

CamillaS
12/9/08, 4:43 PM
#38

Jag hade Aziza och Fickan som råttorna heter den 24 okt - 3 dec.  Kan det ändå finnas en möjlighet att dom kan ha varit tillräckligt länge hos mig för att vara någorlunda karantänade, innan jag tog med mina på råttutställningen så att det mer lutar åt att dom inte bar med sig nåt?
Visst kan jag inte vara säker, men det är vad Babbet sa till mig att hon tyckte dom var färdig karantänade hos mig, så därför hindrade hon mig inte att ställa ut mina råttor.

Enligt henne så berättade hon för mig att hon skulle ha Aziza och fickan i karantän hemma hos sig p.g.a den här smittan, men enligt mig så uppfatade jag inte det, utan det jag uppfattade det som var att hon skulle sätta dom i karantän för att dom varit hos mig. Men våra uppfattningar går isär där..
Men som sagt hade jag vetat det att det varit en risk för andra att jag ställde ut i lördags så hade jag inte gjort det!

KickanW
12/9/08, 5:05 PM
#39

Nu tycker jag vi lämnar diskussionen gällande vems fel det var, vilka som borde ha agerat annorlunda osv. Om nu någon hanterat det här fel har nog den personen lärt sig en läxa. Punkt slut.

Hur ska man lösa hela den här soppan? Jag skulle föreslå utställningsstopp i fyra månader och uppmana alla att karantäna sina råttor under den tiden, men det är det ju bara SRS som kan bestämma.

CamillaS
12/9/08, 5:12 PM
#40

Det bästa är nog att alla som var på utställningen borde ha sina råttor i karantän. :/

Nicciz
12/9/08, 5:30 PM
#41

#38 Risken finns eftersom du egentligen suttit 3,5 veckor innan du fick hem Lizzy. Då fick bakterier och virus en ny värd och man måste därför räkna om egentligen. Men Jag hoppas och tror att det ska vara lugnt. Har du haft riktig otur så har det hoppat mellan alla råttorna och man inte kan räkna från dag ett. Det smittar mellan dag 3- dag 10. Så i värsta fall smittar råtta1 råtta 2 exempelvis dag 5 efter exponering. Råtta 2 smittar i sin tur råtta 3 på tredje dagen då har det gått lite mer än en v. redan och alla råttor man har hemma är ev, ej smittade ännu. Nu är det mest teoretiskt det funkar så. Eftersom det är ett ytterst smittsamt virus och alla råttor i ens besättning "BORDE" vara smittade inom loppet av iaf högt räknat 2 veckor. (räknat på mindre grupphållning då) inte uppfödarantal.

Egentligen ska man räkna (om man har fler råttor hemma) 1råtta=1vecka 2råttor=3veckor osv. Det gör man för att viruset är aktivt/smittsamt i endast levande form och efter ca 10dgr visar forskning på att antikropparna har blivit så starka att dem brutit ned/tagit död på viruset. Självklart finns det undantag även här. Det finns en obduktions rapport (ej svensk dock) som påvisar att en råtta sex månader efter att ha blivit exponerad för corona SDA varianten fortfarande har levande infekterade celler.

Råttor med redan nedsatt immunförsvar bygger inte upp ett fullgott immunförsvar lika snabbt. Så har man gamla och sjuka eller väldigt unga råttor hemma lägger man på garantitid så att säga.. Uh det börjar låta rörigt nu.. var det någon som hänger med?

Annons:
KickanW
12/9/08, 5:35 PM
#42

Jag hänger med och det klargjorde en del saker för mig, tack!

Nicciz
12/9/08, 5:46 PM
#43

Jag kanske ska tillägga att jag menar att man alltså först ska räkna på smittoriskstid och uppskatta den till X antal veckor beroende på antal djur (råttor) man har hemma. Och efter dem veckorna lägga till en karantänstid. För att vara på den säkra sidan alltså. Räknar man från råtta 1 kan man aldrig vara säker.. inte för att man kan det ändå. Men man har iaf gjort allt man kunnat utifrån vad man vet om viruset för att förhindra spridning…

idaleck
12/9/08, 5:52 PM
#44

#37 Tack för översättningen! Kyss

wintermynta
12/9/08, 6:06 PM
#45

#31 Ingen klandrar dig, för du visste ju inte.
#39 Varför ska Srs utfärda tex utställningsstopp när en person inte kan vara ärlig? Det här handlar om något som  heter eget ansvar, något som man som djurägare bör ha och har man inte det ska man heller inte ha djur.
Det man kan och bör göra är:
sätta sina djur i karantän
**vara ärlig
**inte omplacera eller sälja råttor under tiden man väntar på obduktionsvar.
tala om för andra ägare som haft direkt kontakt med ens djur dom inte bör ställa ut och inte heller bör dom omplacera alt sälja sina råttor under tiden.
informera över lag som Jan säger.

idaleck
12/9/08, 6:17 PM
#46

Om jag fattat rätt så var det alltså ett missförstånd mellan babbett och Camilla? Visserligen ett olyckligt sådant, men då kanske man inte påstå att någon varit oärlig när Camilla nu gått ut och sagt som det var?

emmeb
12/9/08, 6:29 PM
#47

SRS borde utfärda ett utställningsstopp för att minimera möjligheten att viruset sprids vidare. Folk är inte alltid ärliga, så är det. Alla människor är inte heligheten själv som delar med sig av allt, lets face it. (Nu menar jag generellt, vill understryka det.)

SRS som förening kan genom ett utställningsstopp sätta ner foten och göra en rejäl insats för att förhindra att misstag liknande detta begås.

Nicciz
12/9/08, 6:54 PM
#48

#47 Tyvärr håller jag med i allt du säger. Men jag tycker det krävs en ändring. Man måste tänka på andra och andras djur. Behandla andra så som man själv vill bli behandlad.. Om man förlitar sig på att andra ska ansvar åt en. Då börjar man aldrig tänka till. SRS är inte en förmyndare. Det är en förening för folk med ett gemensamt intresse. Det är på varje enskild berörds ansvar att ta SITT ansvar.

Annons:
sockerrattan
12/9/08, 7:25 PM
#49

#48 Håller med dig där du skriver: Behandla andra så som man själv vill bli behandlad..

Mia//


Babbett1
12/9/08, 7:34 PM
#50

*redigerat pga. personangrepp*

Babbett1
12/9/08, 7:43 PM
#51

I övrigt kan jag säga att den här saken är inte över, nya prover kommer att lämnas från min flock (om inte de från Candella räcker) och jag kommer få veta vad jag har/inte har för sjukdomar hemma. Att det är SDA är jag mycket tveksam till!

Vad gäller att skapa panik bland de som varit på Luciautställningen så kan jag bara säga:

-Hur många vet i vanliga fall vad de har för virus och bakterier hemma?

-Hur många lämnar en sjuk/död råtta till obduktion? Hur många håller karantän efter att de haft sjukdom/dödsfall hemma?

-Hur många håller karantän efter att de haft med sig råttor till en utställning eller efter att nya råttor flyttat hem?

Svar behövs inte, jag önskar inte att folk ska få panik och ångest…bara att vissa stannar upp och tänker till några sekunder innan nästa hugg.

Jag vill tacka alla som hört av sig med sitt stöd till mig, även fast jag är van vid att klara mig ensam så känns det trots allt skönt med lite värme Kyss

Babbett1
12/9/08, 7:57 PM
#52

#50 *redigerat pga. personangrepp*

Jisses, hela den här tråden består ju av personangrepp.

Tur att vissa håller sig sams med rätt person…

Jag kanske startar en egen tråd ang. det med att behandla andra som man själv vill bli behandlad. Det vore intressant att höra vad andra tycker i den saken…

idaleck
12/9/08, 7:59 PM
#53

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta Tyst

Allamej
12/9/08, 8:19 PM
#54

Babbett, det du skrev hade absolut inget med något att göra annat än att du är sur på den personen ang. något som inte har med detta att göra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
hus-musen
12/9/08, 8:31 PM
#56

om vi tar o slutar tjaffsa nu, den som är skyldig har nog insett vad personen ev kan ha ställt till med.

men än är det ingen råtta som har insjuknat, o ja håller tummarna för att det inte händer heller!

Qui dormit, non peccat

 


Denna kommentar har tagits bort.
hus-musen
12/9/08, 8:45 PM
#58

håller inte nån om ryggen o tänker inte nu heller. tråden innehåller bra information om sda/corona så jag förstår inte varför den ska låsas. har inte heller tagit bort några inlägg, och tänker itne göra det nu heller.

Qui dormit, non peccat

 


emmeb
12/9/08, 8:46 PM
#59

# 48

Det är mycket människor borde kunna göra av hänsyn till andra men inte gör. Det är då ansvaret hos den enskilda människan inte fungerar som en förening kan visa sitt ansvarstagande genom att säga stopp. Varför måste vi ha poliser då ändå alla i det stora hela tycker att det är bra att Sverige har lagar och regler? Förstår du hur jag menar? Det är väl jättebra om SRS som Sveriges största råttförenig visar att de tar sitt ansvar för att förhindra vidare spridning. Det går inte att putta över allt ansvar på medlemmarna, misstag kan begås osv. Visst skall man vara rädd om både sina egna och andras djur och jag har mycket svårt att tro att någon är ute efter något annat också. Jag tror att ett utställningsstopp om något skulle få alla att tänka till. Alla blir nog ännumer försiktiga i fortsättningen innan de tar djur till en utställning om de vet att om någon smitta förekommer kan ett utställningsstopp utfärdas i flera månader och alltså påverka den stora massan på ett betydande sätt.

Babbett1
12/9/08, 8:47 PM
#60

#58 mitt inlägg #57 var inte till dig, eller är du också moderat/sitevärd?

idaleck
12/9/08, 8:55 PM
#61

Vissa uppfödare får man inte säga ett ord om medan andra förväntas tåla att bli kallad oansvarig, lögnaktig, hänsynslös och att man bör skämmas?

Sen när blev det okej?

Tramsa
12/9/08, 8:56 PM
#62

Seriöst.. detta är okej men inte att fråga ut uppfödare om deras avel tex?

Annons:
Mymlan
12/9/08, 9:06 PM
#63

Nu ska vi vara snälla och sudda bort sura miner. Inget blir bättre av vara sura på varandra.

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

 

Freke
12/9/08, 9:18 PM
#64

#52 Person angrepp??

Eftersom sajten inte tillåter uthägning! VIlket inte hade hänt på detta forum innan du själv skrev att det var du i #17.. Så då borde du egentligen bli belagd med varning alt skriv förbud… Eftersom du skrev namn och startade hets-jakten..

Hade du inte själv gjort så så hade det nog inte blivit detta hoppande på dig..

Så skyll dig själv, själv fick jag skriv förbud pga att jag ifrågasatte och det inte var accepterat.. Förstår inte varför du inte får skrivförbud!! Då du skriker på att det är alla andra som gör fel hit och dit.. När du själv har del i felen? Likväl som dina andra val, där du hoppar och skriker på andras fel men gör samma eller värre själv!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Babbett1
12/9/08, 9:22 PM
#65

#64 Du kanske har missat länken i #7?

Och ditt inlägg är ju också personangrepp om man ska följa de "regler" som gjorde att ett av mina inlägg raderades och ett annat redigerades..

Babbett1
12/9/08, 9:28 PM
#66

Jag hänvisar till #57

Och vad gäller #58 "tråden innehåller bra information om sda/corona så jag förstår inte varför den ska låsas"

..så kommer ju all den bra informationen ligga kvar eller hur?

Freke
12/9/08, 9:31 PM
#67

#65.. Nu är det du som inte läser…#7 Det är en länk till ett annat forum, där man får lov att hänga ut uppfödare.. Vilket man inte får på i fokus…

det strider mot iFokus regelverk.. Du måste ju skilja på forumen!

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Babbett1
12/9/08, 9:32 PM
#68

Jag har inte fått svar på alla mina frågor i #17 dock, att jag skrev fel utställning var dock en bekräftelse på att det jag skrev verkligen hänt….fast ingen kommentar utöver det?

Ingen som har några reaktioner på att en sjuk råtta togs med på utställning och dog strax efter utan att några åtgärder vidtogs?

Babbett1
12/9/08, 9:33 PM
#69

#67 Fast får man på iFokus länka till en tråd i ett annat forum som hänger ut uppfödare?

Annons:
Nicciz
12/9/08, 9:35 PM
#70

#68 Det vidtogs visst åtgärder, det lämnades in prover som var negativa för virus.

Allamej
12/9/08, 9:36 PM
#71

#69 Om det forumet tillåter länkning ja.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Babbett1
12/9/08, 9:37 PM
#72

#70 Ok, tack för svar…

Denna kommentar har tagits bort.
Ratica
12/9/08, 9:40 PM
#74

#67:

Ikke helt korrekt.

Nej man må ikke hænge folk ud på vores forum, og det bliver heller ikke gjort i tråden jeg linker til og i øvrigt selv har oprettet.

Jeg citerer Babbett's egne ord fra hendes blogg i det emne og dermed er det ikke udhængning, men videregivelse af hendes egen information.

I Danmark, og i særdeleshed på vores forum, er vi åbne når det handler om sygdomme som kan smitte mange andre. Der har vi valgt at nævne navne fordi det skaber åbenhed omkring problemet.

Havde Babbett ikke ønsket dette kunne hun selv have trådt frem og fortalt, det valgte Babbett dog at undlade.

Det er ikke første gang en lign. advarsel er lavet på vores forum, og bliver det nødvendigt igen, ja så gør vi det samme, præcis som vi har gjort tidligere, og som vi også gør i dette tilfælde.

#69:

Jeg spurgte en bruger herinde fra som er godt inde i reglerne her, om jeg fik linke på den måde som jeg gjorde i #7 og jeg blev fortalt det ikke var et problem.

Siden linket fortsat er her i tråden antager jeg, eftersom vi nu er nået til 70+ indlæg, at dette er legalt at gøre her.

______________________________________________

Åbenhed og ikke mindst ærlighed kommer man længst med, er man ikke åben og ærlig sker ting som dette.

Denna kommentar har tagits bort.
zickan
12/10/08, 2:30 AM
#76

Nej nu får ni ge er!!.. LÅS TRÅDEN!

INGET hjälper att klandra varandra eller ge igen för att någon skrivit illa. Personen har redan berättat hur det låg till och bett om ursäkt. Vad mer kräver ni? blodvite?
Jisses. Lägg ner denna tråd nu om vem som gjort fel. Det går inte att ändra ändå. Det var väldigt oansvarigt, men ännu har inge symptomer visats. Så det är att hålla tummarna.
Ende som kan göras nu är att slå våra skallar ihop och se till att detta var sista gånget något sådant här händer!

Finns det nått vi kan göra för att minska fler fall?. Finns det nått man kan göra nu för att viruset ska dö ut helt?

Kanske hårdare regler till mässor och utställningar. Mer info om detta och hur det stoppas. Begära att zoo affärer sätter upp i sina skyltfönster. Sprid ut info blad på mässor. Hårdare på karantäner. ja typ :-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
SweGizmo
12/10/08, 9:01 PM
#77

nu har jag vart och petet i tråden här, men tröttnade ganska fort.. funderar på att ta bort ALLT i över huvud taget så länge det inte inehåller information om SDA och karantän osv…

men orkar inte just nu. Så om ni undrar varför saker är editerade eller borttagna så är det bara lilla jag! * vinkar*

Min blogg: SweGizmo.se

zoooda
12/11/08, 8:21 PM
#78

ta bort hela tråden…

Ratica
12/13/08, 2:52 AM
#79

#78 Det var da en ualmindeligt dårlig idé, så forsvinder hele meningen med tråden, nemlig at advare mod smittefare.

zoooda
12/13/08, 4:26 PM
#80

men minst 80% av det som nämnts här är upprepningar eller påhopp…

dessutom finns det väldigt bra klistrad info om detta…

SweGizmo
12/13/08, 5:38 PM
#81

#80 ja men nu har jag tagit bort mer eller mindre alla påhopp:/

Min blogg: SweGizmo.se

zoooda
12/14/08, 1:01 PM
#82

80: vart de nåt kvar ;)

SweGizmo
12/14/08, 3:54 PM
#83

#82 vad menar du? eller är du ute efter att jävlas nu?

Min blogg: SweGizmo.se

Annons:
zoooda
12/14/08, 4:18 PM
#84

nej inte alls!!! missförstå mig inte…. hahha tråden är ju så sjuknt infekterad så vanlig ironi inte funkar längre??? * känsligt ämne*

Digitalis
12/14/08, 5:26 PM
#85

Vilken otroligt otrevlig tråd. Om Babbett1 inte var på utställningen med sina råttor kan väl knappast hon beskyllas för att orsaka ev spridning? Det är upp till varje råttägare att hålla karantän när delar av ens flock har varit i närheten av främmande djur. Alla djur man inte kan gå i god för utgör en risk för den egna flocken. Och om vanlig karantänspraxis inte gör någon skillnad när det gäller SDA borde man kanske skärpa kraven?

Dessutom kan jag inte förstå varför det blir sånt jäkla hallå just när det gäller coronavirus. Alla sjukdomar och åkommor våra råttor drabbas av beror på bakterier och/eller virus (och/eller taskig genuppsättning). Karantän är alltid viktigt!

Utställning är det sista stället man ska släpa sina råttor till om man vill garantera att de ska hålla sig friska och krya. Lita aldrig på att andra människor vet och kan vad du vet och kan. Lägg inte dina råttors liv i händerna på någon annan.

Och sist men inte minst.. Varför står det ingenting om detta på SRS hemsida?! Det gäller ju för sjutton en officiell utställning! Varför låter man privatpersoner sprida sådan här information på diverse forum utan att själva kommentera händelsen där informationen är lätt att komma åt? Antingen får SRS starta upp ett nytt forum (vilket de givetvis borde göra i vilket fall) eller så får föreningen se till att skapa ett officiellt användarkonto på de forum där de anser att det är lämpligt.

//frida

silverorm
12/14/08, 8:05 PM
#86

#84 Tydligen inte!Skrattande Flört

zoooda
12/14/08, 8:08 PM
#87

hahaha eller hur ;)

Freke
12/14/08, 8:27 PM
#88

#85
Om man har varit i kontakt med någon som har en luft/kontakt eller blodsmitta, är det då inte på sin plats att eventuellt underrätta(meddela) för andra som kan råka ut för denna smitta?

Babett var förvisso inte på utställningen, men det säger väl mer om att hon var medveten om att hon eventuellt kunde bära eller ha smitta med sig? Eftersom hon är en av de som brukar frekventera utställningarna!

Och orsaken att det blivigt ett "j-la" liv är väl att det framkommit att hon var medveten om att det fanns smitta i hennes besättning/bestånd!

Och jag är förvisso av samma inställning till Utställningar av alla djur!
Jag har mina djur för min skull, med det är ändå roligt och intressant att se andras.

Och kan man med enkla medel, så som att meddela att det finns en mer överhängande risk av att andra kan smittas.

Så är det fel att göra så då?

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

zoooda
12/14/08, 8:32 PM
#89

upplysa utan att hoppa på.. stooor skillnad…

Freke
12/14/08, 8:51 PM
#90

#89 Vem är det som hoppar på??
hade hon själv klivit fram och meddelat om hur det låg till så hade det säkert inte tagit denna vändning och dessa reaktioner!

Men när folk får veta saker i efterhand och dessutom får veta att personen ifråga själv visste om det..
Då är det ILLA!

Och så som hon själv har hoppat på vissa och klagat och haft sig..

Sen visar det sig att hon isin tur köper råtta/or av denne som hon varit så ifrågasättande till??

Dubbelmoralen är hög och visar sitt rätta jag

Hälsn. Freke

Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

Annons:
SweGizmo
12/14/08, 10:10 PM
#91

#84 Förlåt min reaktion, men har var grinig hela dagen och tyvärr tog jag det på fel sätt^^ hehe. förlåt igen.

Min blogg: SweGizmo.se

zoooda
12/14/08, 10:39 PM
#92

lugnt ;)

Babbett1
12/14/08, 11:16 PM
#93

#90

"Sen visar det sig att hon isin tur köper råtta/or av denne som hon varit så ifrågasättande till??"

???

Glöm det, nu kom jag på vad du menar och det hör ju verkligen hit!!

Obestämd

zoooda
12/14/08, 11:18 PM
#94

förstår inte längre vem som pratar om vad eller om vem eller åt nåt håll… käre tid…

Ratica
12/15/08, 6:08 AM
#95

Alene det faktum at en udstiller kan finde på at være så ligegyldig overfor andre og deres dyr gør, at jeg aldrig så meget som vil overveje at deltage på en svensk udstilling selv om jeg kunne gøre det.

Det tør jeg simpelthen ikke, jeg ved jo ikke hvad jeg risikerer at min søde rotte bliver smittet med, og jeg vil aldrig kunne tilgive mig selv for at sætte mine dyrs helbred på spil.

Det er bare en af de konsekvenser som det omtalte emne har medført, og jeg kan sagtens forestille mig at andre, også svenske rottefolk, tænker på samme måde.

Jeg synes det er ærgeligt at man som uforskyldt er nødt til at træffe så konsekvente forholdsregler blot fordi det ikke er alle som er lige diciplinerede i forhold til at informere åbent om sygdom deres rotter er smittet med.

Hvis der var blevet informeret åbent lige fra day one omkring alt dette, så tror jeg slet ikke der havde været nogen "påhopp", som i kalder det her, så havde der i stedet været en respekt for den åbenhed der så ville blive vist.

Det siger mine 5 års erfaring iaf.

Digitalis
12/15/08, 6:40 PM
#96

#88 Om man har säger du. Det finns ju inget som tyder på att det är just SDA råttan har fått.

Det stör mig otroligt mycket att Babbett får ta den här smällen. Var, när och hur bröt hon mot karantänsreglementet?

//frida

wintermynta
12/15/08, 7:07 PM
#97

#96 Det bästa är väl att hon får berätta sin version själv.

Annons:
Digitalis
12/15/08, 8:37 PM
#98

#97 Så dags att säga det nu när alla redan har fått intrycket att Babbett sprider livsfarliga virus utan att varna folk.

//frida

Ratica
12/15/08, 11:53 PM
#99

#98 Babbett har siden denne tråds start haft mulighed for at skrive ærligt og åbent om hele sagen på en gang.

Det ville være en god idé at gøre synes jeg, i stedet for at placere sig selv i offerrollen og søge sympati på den bekostning. De virkelige ofre i denne sag er dem som risikerer unødig smitte desværre.

Babbett1
12/16/08, 11:26 AM
#100

#97 och #99 Vad exakt är det ni tycker att jag ska berätta som inte framkommit i mina tidigare inlägg?

Att ni fortsätter med era påståenden om att jag "hållit min smitta av SDA hemlig" och inte berättar för de inblandade gör att min olust att kommentera ökar.

Idag kommer jag lämna blodprover från mina råttor till SVA som de får kolla på. För de som är intresserade av resultatet så kan ni läsa i min blogg eller kontakta mig. Jag är inte intresserad av att skriva något mer i den här tråden (som enligt mig och några till borde ha blivit låst för länge sedan).

Digitalis
12/16/08, 12:53 PM
#101

#99 Du verkar ju inte lägga någon skuld på flickan som DIREKT kan ha spridit smitta vidare, så att placera sig i offerroll funkar uppenbarligen för vissa. Det är ingen idé att börja med karantän när man misstänker att man HAR en smitta om vitsen är att undvika spridning.

//frida

Nicciz
12/16/08, 2:32 PM
#102

#100 Hur många ska du ta blodprov på och ska du ta dem på SVA eller hos en veterinär och skicka? Och vad ska dem titta efter på blodproverna?

wintermynta
12/16/08, 3:49 PM
#103

#96 Karantänsreglementet? Hon bröt emot det när hon inte informerade utställaren om att hon hade virus så utställaren kunde stryka sina råttor. Hon bröt med kr när hon omplacera råttor i väntan på obduktionsrapporterna. HOn bröt mot kr när hon (trots virus) plocka hem två råttor varav en kan vara dräktig.
Så ja min personliga åsikt är att det är på dom punkterna hon brytit emot och börjar någon jiddra om va srs ska göra så är min personliga åsikt att personen ifråga minst få en medlemsvarning.
Så skippa snacket om att det är så synd om personen ifråga, har man satt sig i den sitsen får man baske mig skylla sig själv. Jag har haft den här diskutionen idag och hade det rört sig om SKK hade medlemmen ifråga blivit utesluten direkt vilket enligt mig vore helt riktigt. Ang hänga ut så gjorde hon det så bra själv när hon skrev om det på sin blogg.
Åh ja jag börjar blir riktigt förbannad på den här  nochalansen om att virus inte är farligt eller SDA. Säg det till nån som haft det, som avlivat 20 råttor eller en hel kull med bebisar. Så istället för att dalta är det dags för förståelse och ansvarstagande. En seriös uppf följer kr och ser inte bara till sina egna djur utan även andras.
#101 Jag vet inte om du bara är dum eller okunnig men du får gärna förklara det påståendet.

CamillaS
12/16/08, 4:14 PM
#104

#103
"Enligt henne så berättade hon för mig att hon skulle ha Aziza och fickan i karantän hemma hos sig p.g.a den här smittan, men enligt mig så uppfatade jag inte det, utan det jag uppfattade det som var att hon skulle sätta dom i karantän för att dom varit hos mig som ren rutin. Men våra uppfattningar går isär där.."

Annons:
Ratica
12/16/08, 5:07 PM
#105

#101:
Nej det gør jeg ikke af den enkle årsag at jeg ikke mener hun bærer nogen skyld. Hun blev ikke informeret om smittefaren af Babbett som hun burde være blevet og dermed mener jeg at hun handlede i god tro.

Ratica
12/16/08, 5:17 PM
#106

#103 "Åh ja jag börjar blir riktigt förbannad på den här jävla nochalansen om att virus inte är farligt eller SDA. Säg det till nån som haft det, som avlivat 20 råttor eller en hel kull med bebisar. Så istället för att dalta är det dags för förståelse och ansvarstagande. En seriös uppf följer kr och ser inte bara till sina egna djur utan även andras."

Lige præcis.

Jeg har haft SDA i vinteren 2006/2007 og jeg kan sige at den attitude mange har hvor de negligerer smittens alvorlighed VIRKELIG kan sætte mit temperament på kogepunktet.

Selv var jeg heldig, blandt dengang 74 rotter var kun én syg af det og fik lungebetændelse.

Andre smittede jeg kendte på det tidspunkt havde dyr som døde som fluer. En rotte som var rask om morgenen havde så være symptomer om eftermiddagen at den døde. Der døde mange rotter under den SDA, der var flere opdrættere som var meget kede af det og som var på nippet til at give op.

Jeg behandlede udelukkende med baytril, og jeg behandlede alle 74 rotter. De opdrættere som havde død blandt deres dyr, fulgte deres dyrlægers anbefaling om en kombikur med baytril og ronoxan.

Havde vi, min kone og jeg, ikke taget sagen i egen hånd og gjort som vi fandt rigtigt, så tør jeg slet ikke at tænke på hvor mange af vores dyr der dengang ville være døde.

Folk skal lade være med at negligere SDA som om det bare er noget almindeligt og ufarligt. SDA kan slå ens rotter ihjel sammen med sekundære sygdomme på ganske få dage!

Jer der ikke har nogen erfaring med SDA men prøver at lyde som om i har andet end teoretisk erfaring med sygdommen, jeg håber aldrig i skal opleve hvad jeg har oplevet, men skulle i alligevel opleve SDA i udbrud, så vil det eneste positive være at vi vil lære meget af det, og jeg tvivler på at i nogensinde igen vil negligere SDA som om det ikke er særlig alvorligt.

idaleck
12/16/08, 5:40 PM
#107

Det kanske är dags att börja tänka på tonen här inne?

Ratica
12/16/08, 5:53 PM
#108

Er der noget galt med min tone i forrige indlæg?

idaleck
12/16/08, 7:07 PM
#109

#108. Förlåt. Jag glömde att skriva att jag syftade på #103. Ditt inlägg har jag inte ens orkat läsa.

Ratica
12/16/08, 7:30 PM
#110

#109 Du skulle nu prøve at læse det alligevel, du ville måske kunne lære noget. Flört

idaleck
12/16/08, 7:34 PM
#111

#110 Tack men jag klarar mig ändåKyss

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Glimmersr8or
12/16/08, 8:49 PM
#113

Det är nog ett mänskligt fenomen. Man gör inget åt saken förrän man själv blir drabbad, eller någon nära vän blir drabbad, eller katastrofen är ett faktum. Tyvärr :(

Vilka få personer är det som tar det hela på allvar?

Jo, de som redan har blivit drabbade på ett eller annat sätt. De som redan har upplevt katastrofens hemska händelser och alla jobbiga känslor,  direkt eller indirekt.

Jag själv har upplevt det hela indirekt, och pga det höll jag i höstas karantän i 3 månader, för säkerhets skull.

Digitalis
12/16/08, 8:51 PM
#114

#103 Du säger själv upprepade gånger att karantän börjar gälla efter mottagna svar, och de hade Babbett1 uppenbarligen inte fått än när råttorna omplacerades. Om utställaren hade följt de regler som gäller vid införsel av nya råttor i sitt hem så hade problemet aldrig uppstått.  Eller?

Enligt KR börjar karantän om om/när man för in nya råttor, dvs nya råttor som riskerar att bli smittade alt. riskerar att smitta. Man riskerar då inga andra djur än sina egna. Råttorna Babbett tog hem var dessutom desamma som hon inte skulle ha placerat ut från början pga smittorisken.

Jag förstår mycket väl att SDA inte är något att leka med och det fel jag kan se att Babbett har begått är att hon lämnade ifrån sig två honor medans hon väntade på obduktionsrapporten. Sedan dess har väl inga råttor från henne beblandat sig med andras. Eller har jag fel?

Appropå inlägg 101: På vilket sätt är jag dum och okunnig? Jag menar att man ALLTID ska följa KR även om man tror att råttorna man får hem är fullt friska. Det handlar om att skydda sina och andras råttor från en osynlig fiende som kan visa sig vara hård och skoningslös mot den som har otur. Karantän är en skyddsåtgärd.

//frida

Nicciz
12/16/08, 9:49 PM
#115

Vad bråkar ni om egentligen??? Vet ni ens det själva längre? . Skit sak samma om det är SDA eller en annan Corona variant eller pasteurella eller vad dem kommer fram till. NÅGOT som smittar är det hur ni än vänder och vrider på det! Faktum kvarstår:

Alla som varit på Luciautställningen bör av säkerhets skäl sitta i karantän!!

Era personliga åsikter om vad som är fel och vem som är dum osv. Kan ni ta i PM.

wintermynta
12/17/08, 12:21 AM
#116

#115 Du har så rätt vännen.
Jag är bara trött och bitter att man inte tar sånt här på allvar men nog ältat. För er som inte vet va en karantän innebär så skriver jag det igen försäkerhets skull.

  • Inga nya råttor in dvs man får inte köpa nya råttor.
  • Inga nya råttor ut dvs man får inte omplacera eller sälja sina råttor.
  • Har man uppfödning så är det total nedstängning av uppfödningen som gäller. Dvs punkt 1 + 2 här ovan samt inga nya parningar. Detta i minst 8 - 12 veckor gärna längre.
  • Får man bebisar under tiden förlängskarantänen med 6 veckor efter dom är avvanda. Dvs man får inte sälja sina bebisar vid fem veckor utan man måste vänta tills dom är elva. Detta gäller om  man får en kull får man en till kull kort efter så är det sex veckor efter dom är avvanda osv.
  • Inga utställningar, råtträffar eller besöka andras råttor då ev smitta kan sitta i kläderna.
  • Hålla god hygien mellan burarna och sprita ofta.

Karantän betyder isolering, man kan alltså inte köpa råttor under tiden och sätta dom i ett annat rum och säga att man karantänat. Olika virus och bakterier smittar på olika sätt så man ska alltid ta det säkra före det osäkra.

Ratica
12/17/08, 2:49 AM
#117

#115 & #116 Fuldkommen enig med jer begge.

Andre hvis arrogance overstiger deres forstand må så bare påtage sig risikoen for smitte hvis det er det de vil, så må vi håbe at deres egen egoistiske holdning ikke koster deres dyr livet.

Sandra-B
12/17/08, 3:22 AM
#118

Hej!

Jag blev ombedd av en vän att läsa denna tråden för några dagar sen och har sen dess följt den.

Jag är även Sajtvärd för Djurtransport och där är det en del som efterlyser transport för råttor.

En av medlemmarna tycker att det ska finnas information om SDA på min sida. Tycker ni att det är en bra idé så lägger jag gärna ut information där. Om ni anser att det bör finnas med där så behöver jag hjälp med vad det ska stå eftersom jag inte vet mer om det än vad jag läst i denna tråden.

//Sandra, Sajtvärd på djurtransport.ifokus

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Nicciz
12/17/08, 2:25 PM
#120

#118 Varför just information om SDA? Varför inte skriva en smittorisksartikel som tar upp både smittsamma destruktiva bakterier och olika virus. Jag menar smittor finns på alla djur Glad

zickan
12/17/08, 4:52 PM
#121

#120 håller fullt med. Som erbjudande transport hjälp kan man åka på så mycket skit. Saker man sprider runt, ting som smittar de djuren man har med för att ett bar på det, få hem och smitta sina egna djur. Samt risken att bli sittande med djur som folk inte möter upp och hämtar.

Jag tillsamans med jordbruksverket, miljöskyddet och en kompis på karoliska har påbörjat med att plocka fram info.
Uppdelat i tre artiklar. Lagar för burmått, transport regler för alla djur, hjälparens samt sökarens rättigheter etc. Sjukdomar, deras spridningar och sånt.
Men artikeln ligger på is för tillfället pga vissa ting.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Terato
12/17/08, 6:18 PM
#122

#120 Äntligen kom det jag har väntat på i tystnad.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Terato
12/17/08, 6:19 PM
#123

#121 Det låter skitbra!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Sandra-B
12/18/08, 5:17 AM
#124

#121

Det var ju du som tyckte att det skulle finnas information om just SDA inne på djurtransport…

#120

Jo, när förslaget om att lägga upp info om SDA kom så började jag tänka på andra smittsamma saker också, men det gäller att börja någonstans:-)

Visst skulle man kunna ha en artikel om det i allmänhet, men jag tror att det kan vara bra att uppmärksamma det som är livshotande ordentligt, så att folk verkligen förstår vad det innebär.

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
zickan
12/18/08, 4:35 PM
#131

#124 förstår inte vad du menar. ja det var jag som tyckte det.
tyckt att det ska komma upp mer om sjukdomar överhuvudtaget på en sådan sajt. ligger tråd om detta på djurtransport också där jag försökte få fram mer info ifrån de som besökte sidan och de dom visste. eller hjälpa någon med mer tid att skriva klart en sådan artikel.
Tycker det fortfarande behövs och borde ha varit uppe i samma veva som den sajten öppnades.
Men jag tänker inte prioritera en sådan artikel då jag har egna sajter att sköta och nu inte ens Medarbetare så det vore bättre om någon annan tog över den.
Har hållit på med dessa artiklar i ett halvår nu. Men de ligger tillfällig på is som sagt.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Nicciz
12/18/08, 7:01 PM
#133

Kan tråden få handla om det den bör nu??? Karantän vid smittrisk och betydelsen av det! 

Editerat av Sajtvärd.

Denna kommentar har tagits bort.
Nicciz
12/18/08, 7:17 PM
#135

Jag får flashbacks nu… Rynkar på näsan fy att det här inte kan tas på allvar. Åh om ni bara kunde vara lite allvarliga och inse vad det innebär att försöka förmildra det här. Och om ni kunde förstå att det inte handlar om Babbett utan om bakterie och virus spridning. Släpp det nu liksom.. det har alla andra gjort ….

*muttrar och tiger ett tag till*

wintermynta
12/19/08, 6:16 PM
#136

Eftersom tråden hela tiden spårar ur så låses den, tyvärr.

mvh sajtvärden & moderatorerna.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: