Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1599 ggr
Taci
1/22/09, 4:19 PM

Skötselråd

Tänkte bara höra vad ni tycker om skötselråden för Råtta, på den här sajten?

Själv tycker jag dom är ute o cyklar på väldigt många punkter, blev väldigt paff då jag läste igenom det. Kul o höra era åsikter!

LÄNK

Visste inte var jag skulle lägga tråden..

Annons:
hus-musen
1/22/09, 4:42 PM
#1

jadu de är nog en av de bästa jag läst hittills! lite saker här o där hajar man till på..

finns så mycket dumt liggandes på nätet som djuraffärer använder o kallar för fakta..

Qui dormit, non peccat

 


KickanW
1/22/09, 5:23 PM
#2

Jag såg inga fel alls, förutom vissa småsaker gällande buren… Men där tror jag faktiskt att de skrivit fel, att vissa saker egentligen är skrivna för hamstrar (första meningen t.ex.) och att de bara satt in det på fel ställe.

Men som sagt, helt korrekt text annars.

hus-musen
1/22/09, 5:39 PM
#3

Satt o funderade på första texten, har verkligen råttor varit domesticerade sen 1700-talet? De siffror jag läst säger början på 1800-talet.. fast de är väl en småsak, blev lite nyfiken bara=)

Det känns som att de två första meningarna om buren är på tok. De har tillomed skrivit hamstrar  i första meningen som KickanW säger.

Det andra ja hajar till på är att de har skrivit att 3 råttor får vistas på en boyta som är 30*60 cm (Botten alltså) Det känns som djurplågeri o stämmer inte.. Samt att minsta höjden är 23 cm vilket inte heller stämmer. Minsta höjden är 30 cm. Visserligen har de skrivit att buren gärna får vara större, men ändå. Finns alltid nån dåre som bara tänker följa minimum för att de ska vara så billigt som möjligt. De är ju bara att kolla burräknaren så ser man ju att de är fel..

råttor ska inte heller ha motionshjul, möss kan ha motionshjul om de är minst 20 cm i diameter tror ja jag läst nånstans.

Hyvelspån i bottenlådan? står inte vilket träslag, men de mesta man kan köpa är av tall eller gran.Lite dåligt skrivet. Bomull som bäddmaterial? Nej tack, snacka om farligt.

Sen har de skrivit att råtthonan inte bör avlas på före 65 dagars ålder. De stämmer ju visserligen, men att avla på en 3 månaders råtthona är väldigt tidigt.

Qui dormit, non peccat

 


KickanW
1/22/09, 5:49 PM
#4

#3: När man skriver informationssidor bör man hålla sig till fakta, inte åsikter. Alltså tycker jag att allt stämmer. Det med motionshjul tror jag var tänkt åt hamstern. Som jag skrev i förra inlägget tror jag att de helt enkelt satt in fel text till fel djur. Angående 30x60 är det väl lag-måtten? Höjd 23 kändes lite väl litet dock.
Det här med spån och barrträd är inte bevisat. Det är bevisat att terpentin är cancerframkallande men aldrig att den mängden är skadlig för råttor, de flesta råttmänniskor anser ju dock att man inte bör chansa… Men som sagt, om man skriver information bör man hålla sig till fakta. Samma där gällande honors avelsålder.

hus-musen
1/22/09, 6:18 PM
#5

#4 jag hittar ingenstans att man får ha tre råttor på 30*60 cm som de har skrivit. 1 råtta ja, men inte 3 stycken.

De har ju nämnt motionshjul två gånger, först i hamstermeningen o sen i aktivering! fattar inte varför de har skrivit ihop möss och råttor, de blir ju bara rörigt..

Nee men de är bevisat att folk som höll på med gamla sågen hade en ökad benägenhet för canser där de höll på med barrträd. Finns dock inga tydliga regler när de gäller bottenmaterial till smådjur, de har du rätt i.

Jo jag skrev ju att inte avla innan 3 månader stämmer. Men de är väldigt tidigt ändå, men de är min egen åsikt.

Qui dormit, non peccat

 


Crispig
1/22/09, 7:16 PM
#6

Jag misstänker att höjden kan ha en del med forskning att göra. Det skulle ta alldeles för mycket platts helt enkelt. Låga höjder gör att man kan stapla bättre om man har många råttor till tester till exempel.

Annons:
Taci
1/22/09, 7:17 PM
#7

Jag tycker inte det spelar någon roll om det bara satt in fel text på fel djur. Det kan ju faktiskt vara så att någon okunnig som tänkt skaffa råttor läser texten o går efter den.. Ska man skriva skötselråd ska man göra rätt. Min åsikt.

KickanW
1/22/09, 7:41 PM
#8

#7: Ja, absolut :P Men då är det ju inte informationen som är fel (alltså att de är okunniga) som brukar vara fallet… Utan då är det ju bara slarv.

Taci
1/22/09, 8:07 PM
#9

#8, informationen är ju fel, när det inte alls gäller råttor^^

O att minsta höjden skulle vara 23 cm.. rent djurplågeri, herregud..

KickanW
1/22/09, 11:50 PM
#10

Taci, jag är lite nyfiken på ditt uttalande. "Själv tycker jag dom är ute o cyklar på väldigt många punkter, blev väldigt paff då jag läste igenom det."

Jag undrar vad som är så fel. Det enda jag läste som jag tycker är konstigt är burmåtten och att de rekomenderade springhjul… Annars tycker jag inte någon information var fel alls. Och som jag skrev, det där med buren verkar de ju ha blandat ihop med hamstern.

silverorm
1/23/09, 1:58 AM
#11

Flera honor o hanar kan bo tillsammans fredligt i samma bur…är det ingen som reagerade på det?? Lätt att misstolka att de SKA bo tillsammans!Obestämd

Taci
1/23/09, 1:56 PM
#12

#10.

1. "de bajsar o kissar lite var som helst". Jag har Aldrig haft en råtta som inte varit rumsren, o gått på låda.

2. "Minsta tillåtna höjd är 23 cm". Djurplågeri.

3. "Buren bör även ha någon slags anordning som tillåter motion, som t ex motionshjul"

4. "I bolådan är bomull och rivet papper utmärkt bomaterial." Vad jag hört så är bomull väldigt farligt om djur får i sig. Kan ju dock vara felaktig fakta jag hört.

5. "flera honor och hanar kan vanligen bo fredligt tillsammans i samma bur." Behöver jag ens kommentera den saken?

6. "Hanen bör avlägsnas ur buren just före förlossningen". Det här är jag absolut inte säker på, men ska en dräktig hona verkligen gå tillsammans med en hane?

Står fast vid att jag inte förstår varför du kan försvara felaktig fakta med att "det är ihopblandat med hamster"? Så bara för de blandat ihop det är det ok att skriva vad som? Tycker inte det har något med saken att göra, felaktig fakta är felaktig fakta.

Det var min åsikt det :)

hus-musen
1/23/09, 2:08 PM
#13

Jo de stämmer bra, felaktig fakta är felaktig oavsett om de bara råkat klistra in nån mening från ett annat djur.

Det finns ju faktiskt folk som bara läser rakt av o inte funderar på vad de läst eller ens ifrågasätter vad som står.

Men har någon kontaktat dem och ifrågasatt då? Jag ska göra det nu iaf.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Crispig
1/23/09, 3:02 PM
#14

Jag tror knappast att det handlar om att  det är bra med felaktig information.

Men det är väll ändå bättre med ett ärligt misstag än ren idioti?

Alla kan ju heller inte veta vad som är rätt eller fel information om man bara går in på nätet en gång och forskar. Det är långt ifrån alla som kollar upp information de hittar på nätet. Det räcker med att en sida har fel information så kommer många andra snart också att ha det. Ingen ide att sura över sådanna här sidor anser jag, skriv ett medelande till hemsidan och rätta informationen. Flört

hus-musen
1/23/09, 3:04 PM
#15

nu har jag skickat ett trevligt mail o är nyfiken på vilken sorts svar jag kommer att få=)

Qui dormit, non peccat

 


Taci
1/23/09, 3:31 PM
#16

#14, jag ser ingen som surar? Man kan väl diskutera om det är rätt eller inte, utan att sura!?

Jovisst kan alla göra misstag. Men jag har faktiskt lite högre krav när det är ett företag som säljer RÅTTFODER, som skriver skötselråden. Privatpersoner som skrivit saker på internet bryr jag mig inte särskilt mkt om, men jag tyckte det borde gå att lite på dom som faktiskt tillverkar foder till det djuret de skriver fel om.

#15, spännande :)

Crispig
1/23/09, 3:51 PM
#17

#16 Men ärsh ta de inte personligt nu!Obestämd Jag sa inte ens att jag talade om någon i tråden…

När jag säger surar så menar ju den där känslan som vibbrerar genom hela kroppen när du tänker på att någon obetänksam idiot antagligen har tagit informationen 100% bokstavligt och sedan inte brytt sig om att läsa mer.  

 Och att sedan sitta å hålla på å hänga upp sig på ord anser jag är slöseri på tid…Cool

Sedan talade jag inte enbart om privatpersoner. I övrigt så tycker jag att den där texter var bra mycket bättre än de flesta andra "skötselråd" jag hittat om råttor…

Taci
1/23/09, 7:37 PM
#18

#17, ja men om du tycker det är slöseri med tid, så varför slösar du då din tid? Låter lite ologiskt :)

Jag diskuterar gärna detta, o tycker inte att jag slösar min tid.

Crispig
1/23/09, 8:11 PM
#19

#18 ??? Förlåt mig men nu har du tappat mig totalt…Tyst

 Jag anser att det är slöseri att bli irriterad på något som inte är ämnat att irritera någon. Alltså det faktum att jag tyvärr använde ordet "sura".. Det var bara det jag menade. Eller tycker du att man ska fortsätta att diskutera det? Min, alldeles egna och personliga, logik säger mig att en disskution utan synligt slut, eller åtminstånde ett spännande ämne, är slöseri med tid.

Jag pratar alltså inte om tråden utan enbart om ordet "sura". Vilket i sig är en anledning att avsluta disskutionen eftersom att det inte hör till ämnet. Men det är din tråd så du får bestämma. Flört

Taci
1/23/09, 8:16 PM
#20

#19, nu blev det rörigt^^ Hur eller hur ser jag ingen som surat överhuvutaget, o vill vi diskutera detta så gör vi det :) Förstår inte alls vad felet är, så sätter punkt för just denna diskussion här.

Annons:
Crispig
1/23/09, 8:33 PM
#21

#20 Det där e inte snällt! Tungan ute Bara avsluta sådär! hehe

 De e så frustrerande när de inte känns som om "översatt" det man menar till den andra parten. :( :P

När jag sa sura menade jag i allmänhet inte i tråden. Om du förstår? 

Alltså inga problem ^^ Bara missförstånd!

Taci
1/26/09, 5:59 PM
#22

#10, hmm lite onödigt att jag rabblade en hel lista om du inte kommenterar svaret ändå Rynkar på näsanFlört

hus-musen
1/26/09, 6:01 PM
#23

seså inget tjaffs nu, var snälla pojkar och flickor=)

Qui dormit, non peccat

 


Taci
1/26/09, 6:05 PM
#24

#23, tjaffs? :O

hus-musen
1/26/09, 6:07 PM
#25

vi ser ju till råttornas bästa allihop=)

kan tyvärr meddela att jag inte fått svar på mitt mejl som jag skickade…Rynkar på näsan hoppas de kommer nått snart!

Qui dormit, non peccat

 


KickanW
1/26/09, 6:11 PM
#26

#22: Sorry men jag har varit rätt inaktiv på forumet eftersom jag ligger i influensa.

1. "de bajsar o kissar lite var som helst". Jag har Aldrig haft en råtta som inte varit rumsren, o gått på låda.
Jag har många råttor som inte är rumsrena. Bajspluttar kan jag faktiskt hitta lite här och där. Visst, de kanske kunde ha lagt till att råttor kan bli rumsrena men jag tycker inte det är så hemskt viktigt.

2. "Minsta tillåtna höjd är 23 cm". Djurplågeri.
Ja, det är fel.

3. _"Buren bör även ha någon slags anordning som tillåter motion, som t ex motionshjul"
_Som sagt, tror det syftade på hamstrar… Och som Crispig skrev, hellre ett ärligt misstag än ren idioti, eller hur?

4. "I bolådan är bomull och rivet papper utmärkt bomaterial." Vad jag hört så är bomull väldigt farligt om djur får i sig. Kan ju dock vara felaktig fakta jag hört.
Bomull innehåller farliga "stickor" ja, så det är fel.

5. "flera honor och hanar kan vanligen bo fredligt tillsammans i samma bur." Behöver jag ens kommentera den saken?
Alltså, det där är nog ett missförstånd från din sida. Jag är rätt säker på att honor kan gå tillsammans och hanar tillsammans. De skriver ju till och med sedan om möss och är då rätt tydliga på att skilja mellan hanar och honor.

6. "Hanen bör avlägsnas ur buren just före förlossningen". Det här är jag absolut inte säker på, men ska en dräktig hona verkligen gå tillsammans med en hane?
De flesta uppfödare låter väl hanen och honan bara träffas en stund, men huvudsaken är ju ändå att hanen tas bort innan honan föder.

Anledningen till att jag ifrågasätter dig så mycket är att jag är så in i h-vete leds på råttkulturen när det gäller att alltid, alltid leta fel hos allt och alla. Om en person/ett företag skriver lååånga texter med perfekt information är det alltid någon som kommenterar och blir upprörd över hur de "inte vet någonting" osv. Det här var en ovanligt bra text, de enda större felen beror antagligen på personen som satt ihop texten, inte på att faktan är fel. Då räcker det väl med att be dem korrigera detta?

Jag är seriöst orolig varje gång jag lägger upp en bild eller en text angående mina råttor för att jag vet att folk kommer kunna hitta fel, om de vill. Kan vi inte bara försöka vara glada de gånger en hemsida inte har tusentals fel som är djurplågeri osv? Har det blivit en sport i råttvärlden att hitta så många felaktiga blocket-annonser och informationssidor?

Taci
1/26/09, 6:22 PM
#27

#26, Angående honor o hanar tillsammans.. Isf skulle de skrivit att "Honor ELLER hanar kan bo fredligt tillsammans", så det är deras misstag, o inte ett missförstånd från mitt håll. Som du själv såg så höll du ju med om flera punkter, o det var dit jag ville komma, att texten inte var helt korrekt. Husmusen har mailat dom så dom kan korrigera felen, men detta är ju ett DISKUSSIONS-forum, så varför skulle man inte kuna diskutera detta? Det betyder inte att jag är en jäkla besserwisser som hittar fel på allt o alla, som du får det till att låta. Jag tycker bara om att diskutera saker, vare sig det handlar om något positivt eller negativt, jag ser verkligen inte felet i det.

Annons:
KickanW
1/26/09, 6:33 PM
#28

#27: Nog tycker jag om att diskutera, det kan du fråga vem som helst på forumet om, i stort sett. Och ja, jag tycker att forum är till för diskussioner. Det är inte dig jag hoppar på här utan den allmänna synen jag irriterar mig på. En sida är riktigt bra och ändå startas det en tråd med meningen "Själv tycker jag dom är ute o cyklar på väldigt många punkter, blev väldigt paff då jag läste igenom det.". Jag tycker det säger en del om den allmänna inställningen men visst, jag kanske överdriver. Är bara inne i en period när jag blir så leds på att det ständigt ska letas fel i allt. Också därför jag försöker hålla mig ifrån RIF lite.

Taci
1/26/09, 6:44 PM
#29

#28, måste påpeka att jag inte LETADE fel i texten, utan det var uppenbara fel som vem som helst kunde se. Har dom skrivit felaktig fakta får dom väl stå för det, det ska man väl kunna kommentera, utan att man "letar fel i allt". Strunt samma.

carro.linda
12/29/18, 11:15 PM
#30

Kunde inte trycka på länken så skulle någon kunna skriva vilka skötselråd det var?

[134643]
12/30/18, 8:09 AM
#31

#30 Tror inte att någon minns vad som stod i den länken som fanns för 9 år sedan, och oavsett kommer mycket av informationen vara felaktig idag. Bättre att du läser på om vad som gäller idag :)

Grodan
1/2/19, 3:12 PM
#32

😃


❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

Upp till toppen
Annons: