Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1994 ggr
wintermynta
2009-01-13 23:16

Karantän hur räknar man?

Jag vet att det finns liknande trådar men startar en ny då detta är aktuellt.
Man kan räkna karantän på olika sätt men det som är gemensamt är att det är total isolering som gäller. Dvs inga utställningar, träffar, nya råttor in, kullar eller något som tillför eller minskar det råttbestånd som man har (med undantag för avlivning)
Enligt SVA räknar man karantän 6 veckor från det att man lämnat in provsvaren.
Man kan också räkna 6 veckor efter att den sista råttan insjuknat.
Har/får man kull/ar under tiden så räknar man karantänen 6 veckor efter att bebisarna är avvanda.

Man kan alltså inte skjuta på karantänen om man vill undvika smitta samt ev smitta ner andra. Så länge man tillför nya djur håller man ev smitta vid liv. Att omplacera eller sälja (av sitt eget råttbestånd) till andra som har råttor kan medföra att man för ev smitta vidare.

Annons:
hus-musen
2009-01-13 23:22
#1

tycker att de är helt igenom idiotiskt att man ska vänta tills man fått provsvar.. eventuell smitta väntar inte tills du fått ett papper liksom!

karantän ska räknas från det datum man misstänker sjukdom i sitt bestånd, sen ska det hållas till den den senast sjuka råttan är frisk/avliden o sen gäller karantän i de veckor som sjukdomen föreskriver. anser jag iaf..

Qui dormit, non peccat

 


KickanW
2009-01-13 23:23
#2

Fast nog kan man väl skjuta upp, om man gör det för sin egen skull? Jag har inte (på grund av ungarna) kunnat ha en riktig karantän och tänker starta den om några veckor… Om jag då har karantän i tre månader har jag ju haft en riktig karantän ändå.

Självklart är ju det ultimata om man karantänar direkt, men i vissa fall går det inte… Och då får man ju inte tro att det inte är någon idé?

Ladyinred
2009-01-13 23:25
#3

Men ett större bestånd råttor måste ju innebära en längre karantäntid i o med att djuren troligtvis smittas vid olika tillfällen.

Ladyinred
2009-01-13 23:26
#4

#2

men man lämnar ju inte ifrån sig ungar om man misstänker sjukdom…

KickanW
2009-01-13 23:30
#5

#4: Jag kommer göra det men uppmana köparna till karantän. De kommer ju sitta hos mig i sex veckor så det kan räknas som en kort karantän. Om jag skulle spara dem i tre månader skulle det vara hemskt svårt att sälja dem, och jag har verkligen ingen möjlighet att ha kvar dem.

Ladyinred
2009-01-13 23:34
#6

men risken finns ju att ungarna får smittan man har i hemmet när de inte diar längre o får mammans antikroppar. så de första sex veckorna är ogiltiga i karantänsyfte för ungarnas del.

Annons:
wintermynta
2009-01-13 23:42
#7

#6 Det är inte det enda risken heller utan ungarna kan bli sjuka efter dom lämnat mamman. Vet man om att man har ev smitta så skulle jag inte chansa.

KickanW
2009-01-13 23:43
#8

#7: Vad menar du med "Vet man om att man har ev smitta"? Jag vet inte om jag har en smitta men eftersom jag var på Luciautställningen finns ju risken. Och fortfarande, Om jag skulle spara dem i tre månader skulle det vara hemskt svårt att sälja dem, och jag har verkligen ingen möjlighet att ha kvar dem. Därför uppmanar jag i stället de nya ägarna att karantäna.

Ladyinred
2009-01-13 23:44
#9

nä gud va hämskt o sälja ungar som sen dör som flugor Skrikandes

KickanW
2009-01-13 23:47
#10

#9: Kom igen nu, var lite förstående iaf. Det är knappast som att jag har planerat att mina bebisar ska dö som flugor. Jag är människa jag också.

zoooda
2009-01-13 23:49
#11

ja jag håller med kickan.. ta de lite lugnt.. det är inte som att råttorna hemma hos henne är sjuka!!!

KickanW
2009-01-13 23:50
#12

Kan påpeka att jag funderat mycket hur jag ska lösa det här, har diskuterat med flera uppfödare och till slut bestämt mig för detta… Det är inte som att jag skiter i om jag skulle smitta några djur eller om mina bebisar skulle bli sjuka.

zoooda
2009-01-13 23:53
#13

om man ska karantäna.. hur långt från ska burarna stå?? Kan de vara i olika rum??

Annons:
KickanW
2009-01-13 23:55
#14

När det gäller den här smittan (om det nu är den, det vet man ju inte) så är den luftburen… Alltså ska de helst vara i helt olika hem.

idaleck
2009-01-13 23:55
#15

En tanke bara…borde inte karantäntiden börja räknas från det datum man sist kan ha fått in smitta i sitt bestånd? Alltså sist man var på utställning/hos nån råttägare/hade råttägare hemma hos sig osv… ?

zoooda
2009-01-14 00:00
#16

15: joooo… senaste tillfället då smitta kan ha kommit in :D

Falurven
2009-01-14 00:01
#17

Varför i hela världen sjukstämplar ni bebisarna redan nu? Risken finns förstås, men varför ska man tänka negativt?

Kickan varnar köparna och säger åt dem att karantäna, räcker inte det?

Mvh Nathalie

Ladyinred
2009-01-14 00:05
#18

KickanW  Självklart e det inte med flit, jag e väldigt känslig angående detta då jag kan vara drabbad. Korsat smittväg och har nu 3 sjuka djur som blivit dåliga under en veckas tid. Personligen hade jag kullat om jag inte behöll dom den rekommenderade tiden.

zoooda
2009-01-14 00:07
#19

men det ligger väl åndå i köparens intresse att karantäna?? speciellt om säljaren är noga med köpare?? ser inte problemet om inga djur visat tydliga symptom än?

förstår att man inte kan ha kvar alla ungar i 6 veckor extra!

KickanW
2009-01-14 00:10
#20

Okej, men det tänker inte jag göra. Det har gått över en månad sen luciautställningen men ingen av mina råttor har visat några symptom (förutom Juni som varit förkyld mer eller mindre hela sitt liv), bebisarna är kärnfriska (och då är ändå små pinkisar otroligt känsliga) så jag ser ingen anledning att vara orolig.

Som sagt, jag tänker informera mina köpare om läget och uppmana dem till karantän (antingen ensam bebis eller karantäna hela flocken i tre månader).

Jag tycker inte det finns tillräckligt starka misstankar om smitta för att ta bort 12 friska och välmående liv.

Annons:
idaleck
2009-01-14 00:11
#21

Det innebär alltid en risk att ta in nya djur, oavsett om det råder panik på ett forum eller ej.

Om nu Kickans köpare känner till alla fakta och kan tänka sig att ha en karantän själv så finns det ju inget problem.

Nicciz
2009-01-14 00:17
#22

#20 Som pinkisar har dem ju matats med mammans antikroppar redan från start i magen Flört

Och om köparna inte håller karantän då?

zoooda
2009-01-14 00:20
#23

det som alltid händer om köpare ej håller karantän??

det finns alltid en risk för smittspridning när man köper/säljer/träffar råttor.. toiugh shit..

Nicciz
2009-01-14 00:24
#24

#23 Tough shit verkligen… Obestämd Du har ingen aning om hur många smittade det finns va? Eftersom du verkar ta så lätt på det?

zoooda
2009-01-14 00:28
#25

jag tar inte lätt på det! men inser att man adrig kan bestämma över någons annans tckande och handlande.. bara över sitt eget.. och ja.. jag tänker hålla karantän!

MalinMalin
2009-01-14 00:28
#26

Varför bidra till 12 ev nya spridningar?

Har man inte råd och möjlighet att hålla ungarna enligt det rekommenderade karanänen så ska man inte låta kullen växa upp heller.

Varför spara en sådan tjuvparningskull på en sådan ung hona när det enda man ska bidrag till är 12 ev smittospridningar….sånt förstår inte jag.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

KickanW
2009-01-14 00:28
#27

#22: Menar du att bebisarna inte kan bli sjuka för att mamman diar dem? Jag vet många fall där bebisarna dött av sjukdom, trots mammans antikroppar… Så jag hänger inte riktigt med på vad du ville där.

Och risken att de inte håller karantänen finns ju alltid, jag kan ju bara hoppas att de förstår riskerna och tar sitt ansvar därefter.

Jag ser faktiskt inget annat alternativ än att lita på det, för ta bort dem tänker jag inte göra… Och behålla dem i tre månader fungerar heller inte.

Annons:
Nicciz
2009-01-14 00:29
#28

#25 I ett annat hem?

idaleck
2009-01-14 00:30
#29

Vill man vara på den säkra sidan så köper man väl ingen bebis över huvud taget då?

Sen är det ju svårt att veta hur många som verkligen är smittade, och av vad de är smittade, och om alla är smittade av samma sjukdom? Ingen verkar ju ha fått klara besked ang nån sjukdom öht? Känns väldigt flummigt allt nu bara.. Visst det är många som har krassliga råttor, men hur vet vi att de alla lider av samma mycket dödliga sjukdom?

zoooda
2009-01-14 00:31
#30

28: i mitt hem.. samtidigt karantäna hela råttbeståndet som inte är någon omöjlig uppgift för mej då jag ite träffar råttmänniskor o deras råttor alls i princip.. man får väl se till sina egna möljligeter att hålla karantän o i detta fall isf tacka ja eller nej till en unge..

Nicciz
2009-01-14 00:32
#31

#27 Jo bebisarna kan bli sjuka. Men risken är mindre under di. Och dessutom är dem väl bara dryga veckan? Glad

Nicciz
2009-01-14 00:35
#32

#29 Vem har sagt att den är mycket dödlig? EXTREMT smittsam däremot och nedbrytande så till slut hatr många avlivats pga av sekundära symptom

Nicciz
2009-01-14 00:37
#33

#30 Du chansar alltså dem råttors liv du redan har för en ny bebis?

emmeb
2009-01-14 00:40
#34

Nu måsta jag få klämma in en liten fråga här. Efter att man tagit in senaste råttan, hur länge är det man skall hålla karantän på allihopa då? Jag är trångbodd så jag får ta in bebben "på vinst och förlust" och sedan karantäna samtliga mina råttor. Hur länge är dock den stora frågan.

Annons:
zoooda
2009-01-14 00:41
#35

ja och nej… dels.. gör man inte det varje gång man införskaffar nytt?? sen ska jag ha dem i olika rum och min käre bror tar hand om dem…

Ladyinred
2009-01-14 00:43
#36

3-4 månaders karantän är det väl som gäller.

zoooda
2009-01-14 00:43
#37

enligt???

idaleck
2009-01-14 00:45
#38

#36 Det verkar finnas mååååånga bud på karantäntiden…

Ladyinred
2009-01-14 00:46
#39

enligt SVA

zoooda
2009-01-14 00:48
#40

för vilken smitta.. för det är ju det som ingen vet än.. vad detta är o inte heller hur lång inkubationstid det är…

men wintermynta skriver själv 6 veckor i första inlägget o det är väl ändå det som är vanligast?? sen fler veckor ju fler djur du har..

emmeb
2009-01-14 00:49
#41

I början på denna tråd är det 6 veckor som det skall karantänas, nu är det fyra månader. Källor? Man vet ju inte vilket ben man ska stå på.

Annons:
idaleck
2009-01-14 00:50
#42

Jag har för mig att någon skrev att 3 månader gäller om man tar en kull under tiden man misstänker att man har sjukdomen? Men som sagt, det är många bud i luften nu!

KickanW
2009-01-14 00:53
#43

#26: Kom igen nu Malin, du har också tagit risker. Jag ser ingen anledning att kulla om bebisarna mår bra. Du skulle väl inte uppmana en "vanlig" uppfödare att kulla även om de riskerade smittan? Rekomendationen är att alltid hålla alla ungar man säljer i karantän, det är det i stort sett ingen som gör eftersom man i stället uppmanar köparen att hålla den karantänen, varför är det okej i vanliga fall men inte nu?
#31: Jo, så kan det ju vara. Visst är de bara en vecka men det är ju de första dagarna som de är känsligast.
#33: zoooda har en bebis från luciautställningen så den risken finns redan, och som sagt… Den risken tar man väl alltid? Sånt tycker jag är upp till var och en att avgöra. Det är väl om man utstätter råttbeståndet för en risk som man bör diskutera det lite och fundera över det (vilket jag, som sagt, gjort.

Angående karantän: Men vad syftar då huvudinlägget på? Sex veckor?

Nicciz
2009-01-14 00:55
#44

#35 Det finns ju högre och lägre risker liksom.. Glad

Vad gäller karantän så är det bästa 6 veckor från att alla är friska.

zoooda
2009-01-14 00:55
#45

hahah ja jag är körd redan ;)

zoooda
2009-01-14 00:57
#46

men då kan man ju aldrig s'ga att man hållit karantän om ingen sjukdom brutit ut????

emmeb
2009-01-14 00:58
#47

#44 "Från att alla är friska." Hur ska man veta det och man inte ens vet om de är sjuka?

idaleck
2009-01-14 01:00
#48

#46 Och vad är "brutit ut"? Är det när man fått brev från SVA som säger att man har en sjukdom eller är det minsta lilla tecken på sjukdom som räknas som att det "brutit ut"? Bör isf alla som har råttor som visar på förkylningstecken karantäna?

Annons:
MalinMalin
2009-01-14 01:02
#49

#43

Jag tycker att har man en helt för ung hona som får ungar,som dessutom är en tjuvparning och sedan kan bära på smitta så ser jag INGENTING som är försvarbart att spara en sådan kull.

Och jag tror ingen uppfödare hade sparat en sådan kull.

Vad har du för anledning att spara en sådan kull när du ens inte kan hålla den rekommenderade karantänen och riskerar 12 ev nya spridningar?

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

zoooda
2009-01-14 01:04
#50

tagga ner.. alla fattar sina egna beslut!!!

idaleck
2009-01-14 01:05
#51

#49 Tur då att Kickan inte är nån "uppfödare" utan en helt vanlig råttägare som haft lite otur och som är fri att fatta sina egna beslut utan att behöva känna pressen att agera som en uppfödare borde ha gjort.

emmeb
2009-01-14 01:10
#52

Nu är det väl ändå inte den specifika kullen som skall diskuteras. Det gick många turer kring dessa ungar och det ligger mångas råd och funderingar bakom det faktum att ungarna idag fortfarande lever. Tro inte att det är ett naivt och blåögt beslut att behålla dem!

Frågan kvarstår dock. Hur länge skall man hålla karantän?

MalinMalin
2009-01-14 01:15
#53

Är det lönt att prata om karantänstid när folk ändå inte håller karantäner som dom ska?

Man kan ju ta detta som det redan pratas om i tråden..Kickans tjuvparningskull.

Dom 12 ungar flyttar ut till nya hem och då finns det chans på 12 nya spridningar…och bara hälften av dom köparna tänker som Kickan att det har nog inte smittat mig,och så struntar dom i karantänen,och några av dom andra 6 försöker hålla karantänen ,men ändå har lite råttbekanta på besök och så sprids det och sprids,och till slut har man ingen aning om var det kommer ifrån och kan inte spåra det längre för folk rycker bara på axlarna om karantänen.

Och då kan SDA vara så stort att det kan vara svårt att få stopp på.

Vad ska man då göra?

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

idaleck
2009-01-14 01:17
#54

#53 SDA??? Hahaha nu har du nog missat en del… Det är ingen som fått bekräftat att de har SDA. Verkar som du har lite catching up to do. Flört

KickanW
2009-01-14 01:18
#55

MalinMalin: Jag undrar fortfarande, varför är det okej att överlämna karantänandet åt köparna i vanliga fall, men inte nu? Blir människor mindre pålitliga för att det pratas om en farligare smitta?
_
"Jag tycker att har man en helt för ung hona som får ungar,som dessutom är en tjuvparning och sedan kan bära på smitta så ser jag INGENTING som är försvarbart att spara en sådan kull."
_Vad gör det mer försvarbart att ta en planerad kull?

"Och jag tror ingen uppfödare hade sparat en sådan kull."
Jag har tagit beslutet själv och tänker också ta ansvaret. Vill ändå påpeka att jag har en bunt av de mer seriösa uppfödarna i Sverige som står bakom mitt beslut och som jag resonerade mycket med innan jag tog det.

Annons:
emmeb
2009-01-14 01:20
#56

MalinMalin. Sluta dra upp denna kull!

"Är det lönt att prata om karantänstid när folk ändå inte håller karantäner som de ska?" Jag frågar för att jag är intresserad. Du har väl ingen aning om huruvida jag håller på karantäner eller inte. Sluta generalisera så fruktansvärt nu.

MalinMalin
2009-01-14 01:22
#57

Att skriva SDA är väl något så vi alla vet vad vi pratar om när ingen vet vad det är för virus i dagsläget?Än att skriva den ännu inte identifierade viruset…eller hur?

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

emmeb
2009-01-14 01:23
#58

Ska man vara petig så är väl "smiitta" ett bättre valt ord än SDA då man inte vet vad det rör sig om.

Nicciz
2009-01-14 01:24
#59

#47 Från den dagen du tog in din senaste råtta, insjuknar ingen klar på sex. Insjuknar någon, ytterligare sex veckor från att den är frisk.

#48 Alla som har korsat en smittväg, och har råttor med seglivad förkylning bör karantänas. Inte om råttan nyser en gång/vecka och vaknar med poryforin en dag.

#53 Det som du skriver är VÄL värt att tänka på.

Kan alla försöka låta bli att titta på vem som skriver inlägg och försöka se undermeningen med vad som skrivs.. ? Sätt en tejpremsa där annars *haaha

MalinMalin
2009-01-14 01:30
#60

#56

Denna kull är väl bra att använda som exempel då den ska säljas utan karantän.

#55

Varför är denna kullen så viktig att spara? först så en ung hona ska föda upp 12 ungar,och sedan att riskera att sprida smitta till 12 nya ställen?

Vilka är dessa seriösa uppfödare som vill bidraga med 12 ev nya spridningar i Sverige på denna smitta?

Trodde alla ville hålla en sträng karantän ett bra tag framöver så detta kan börja lugna ner sig.

//Malin

www.r8ttor.se

Föder upp högkvalitetsråttor efter importer i varianterna Rex,Dumbo,Naken,Odd eyed,Downunder,Longhair,Satin och Manx.

Allamej
2009-01-14 01:31
#61

Ok, för trådens frid och lugn anser jag att vi talar om denna sjuka som "UCD" unidentified contagious disease…

Och jag vill verkligen påpeka att om ni fortsätter att diskutera en specifik person så kommer jag att radera alla inlägg som har med denna att göra… för och emot.

Detta är en tråd för att reda ut karantänstider. Inte för att finna specifika fel hos andra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Ratica
2009-01-14 01:32
#62

I Danmark er vores karantæneregler strengere end her:

Ved SDA uden drægtig hun eller kuld:
Der afholdes 2 mdr karantæne talt fra dagen hvor den mulige smitte er blevet aktuel og frem efter.

Ved SDA MED drægtig hun eller kuld:
Der afholdes 2 mdr karantæne FRA alle unger er afvænnede og ikke længere dier hos deres mor, SAMT ER SYMPTOMFRIE.

I de 2 mdr. kommer INGEN rotter ind eller ud af rotteholdet.

Ved en ny rotte der købes hjem, afholdes der 14 dages karantæne for den nye rotte UDENFOR hjemmet, dvs. i en anden husstand end den ens øvrige rotter opholder sigi.

Annons:
Ratica
2009-01-14 01:33
#63

RETTELSE:

"Ved SDA uden drægtig hun eller kuld:
Der afholdes 2 mdr karantæne talt fra dagen hvor den mulige smitte er blevet aktuel og frem efter."

Der skulle også have stået: Og ALLE rotter er symptomfrie

wintermynta
2009-01-14 01:36
#64

Nu lugnar vi oss en sekund här. Mitt inllägg syfta inte på att hänga ut nån personligen och jag ber om ursäkt om jag formulerar mig dåligt men jag har hög feber. Skriver i punktform så kanske ni förstår.

  • När jag har varit i kontakt med SVA så har dom sagt 6 veckor efter man fått resultat. Självklart (i alla fall för mig) så sätter man sina djur i karantän när man misstänker smitta.
  • För att vara på den säkra sidan så kan man ta sex veckor efter att sista råttan insjuknat. Då vet man med nästan 100% säkerhet att ev virus dött ut.
  • Har man en kull under tiden eller om bebisarna föds under karantäntidener så är det 6 veckor som gäller efter att bebisarna slutat dia.

Risken finns att om man levererar friska bebisar så kan dom ändå insjukna. Inte förrens dom är 3 mån kan man friskförklara dom. Jag hade ju en kull där en av honorna fick akut avlivas pga viruset. Hon var frisk hela bebistiden men efter avväjning så kollapsa lungorna. Man kan sälja bebisar till hem där det inte finns några råttor överhuvudtaget så dom fortfarande är isolerade. Då måste man också informera ägarna om att bebisen kan insjukna och be dom hålla extra uppsikt. Däremot skulle jag inte sälja till hem där det redan fanns råttor och jag har själv suttit med två kullar som var tre resp fyra månader innan dom kunde säljes. Men återigen handlar det om eget ansvar och denna tråd skrevs inte för att hänga ut någon utan förklara hur man ser karantäntiden. Mina källor är från SVA, NN som är väldigt kunnig på råttor och min veterinär .

KickanW
2009-01-14 01:37
#65

#60: Jag tycker inte att det finns någon anledning att avliva djur som mår bra, och det gör dessa eftersom mamman klarar av dem väldigt bra. Kan du inte bara svara på min fråga så att jag blir nöjd? Varför är det okej att överlämna karantänandet åt köparna i vanliga fall, men inte nu? Blir människor mindre pålitliga för att det pratas om en farligare smitta?

Jag anser nämligen inte att jag bidrar med 12 smittospridare, jag säljer små bebisar till köpare som är medvetna om riskerna. Så är det väl alltid?

Nicciz
2009-01-14 01:40
#66

#61 Jag köper UCD lätt Cool

Allamej
2009-01-14 01:45
#67

*upprepar mig själv*

Ok, för trådens frid och lugn anser jag att vi talar om denna sjuka som "UCD" unidentified contagious disease…

Och jag vill verkligen påpeka att om ni fortsätter att diskutera en specifik person så kommer jag att radera alla inlägg som har med denna att göra… för och emot.

Detta är en tråd för att reda ut karantänstider. Inte för att finna specifika fel hos andra.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

zickan
2009-01-14 02:06
#68

Vad jag har kommit fram till efter lite skumläsning av tråden så är det 6 veckor från ev smitt tillfället som gäller för att man ska vara rätt säker?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Ladyinred
2009-01-14 06:28
#69

nån påstod här att det inte finns ett bekräftat fall med SDA. Det gör det ju visst!

Annons:
idaleck
2009-01-14 08:44
#70

#69 Vem har fått det bekräftat och när? Förvånad

Sandra-L
2009-01-14 09:33
#71

Jag vill bara tillägga; Jag är så glad över att jag inte har haft ngn kontakt med varken andra rättmänniskor, tillställningar, utställningar, säljare av råttor mm.

Känns skönt att man vet att man inte har kunnat blivit smittad lixom :)

Dock så har jag ju bebisar hemma som ska säljas om några veckor.
Men jag gör såhär; råttor får komma ut (då jag vet att jag inte blivit smittad) men ej in.
Köpare får tyvärr heller ej komma in till mig och hälsa på längre.
alla köpare får nöja sig med bilder och sedan möta mig för att hämta råttor på bestämd plats, utanför mitt hem!
Trist för de som vill träffa föräldrarna, hälsa på alla ungar osv men thats life at this moment!
Jag tänker inte riskera ngt, på väldigt väldigt lång tid.
Jag tror jag kommer hålla detta genom hela 2009 just in case.

zickan
2009-01-14 11:38
#72

FIck ett sms nu på morgonen. Ladyinreds råttor verkar ha blivit av med sina kleggiga ögon och rinnande nos.

Höll på rätt kort tid. Kan man räkna det som något annat. Typ förkylning eller liknande?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zoooda
2009-01-14 11:44
#73

ja 69… är nyfiken på VEM!!?? och när…

[Driva]
2009-01-14 15:15
#74

Hur gör man om man har en rosselråtta, alltså en råtta som har rosslat till och från hela livet.

Ska man sätta i karantän så fort denna råtta får sina rosselperioder?

Ska man sätta i karantän så fort råttorna blir röda om nosen för att de kan ha smitta?

Jag hade en råtta som insjuknade efter lucia utställningen trots att hon inte ens varit där, och blev då så dålig att hon var tvungen att gå på medicin, men är nu bra, om nu någon råtta inom sex veckor efter hon har varit dålig, inte blir supersjuk, men visar lite förkylningssymptom ska man sätta i karantän igen då?
Och inom sex veckor efter det om någon blir lite röd om nosen sätta i karantän igen?

Ibland verkar det lite orimligt att man ska sätta i krantän för minsta förkylningssymptom, för då hade jag aldrig fått gå på utställning, då jag har råttor som är rosselråttor och har varit små nysiga och röda om nosen till och från i hela sitt liv (dessa kommer så klart inte med på utställningrna).
Självklart ska man vara försiktig och om en råtta blir riktigt sjuk (alltså hängig/svårt att anadas osv) så ska man ju vidta åtgärder.

Men om vi verkligen ska hindra smitta i såna fall, som det låter på vissa, så ska vi hålla råttorna en och en, och aldrig träffa en annan råttmänniska. Då kan vi snacka om att inte ha några smittor.

Nicciz
2009-01-14 15:29
#75

#74 Man får ju se till helheten och lägga ihop ett+ett och agera efter summan. Självklart är det orimligt att hålla karantän hela tiden. Men vad som försöker sägas är att,  Om din råtta inte blir frisk av sig själv på en vecka (från förkylning) och du korsat en smittoväg så bör du sitta i karantän. Dem som inte visar sjukdom, kan iaf vara smittbärare. Unga och honor har hittills klarat sig bäst, så har man ett gäng unga honor tex så är det inte säkert att man ens märker av det

[Driva]
2009-01-14 15:37
#76

#75 Det är precis det jag menar.

Självklart om råttan blir sjuk och man vet att man korsat en smittväg ska man vara försiktig och hålla karantän.
Men på vissa låter det som att så fort ens råtta visar förkylningssymptom så ska det karantänas, vilket inte är rimligt i längden.

Jag förstår att folk är oroliga, det är jag med. Bellan blev som sagt sjuk efter utställningen, väldigt välidigt sjuk, och många andra i min flock blev förkylda. Men man måste ändå kunna ta ett djupt andetag och tänka efter, och inte skapa masshysteri. Och inte begära att så fort råttorn blir röd om nosen ska man hålla karantän i ex antal månader.
Då skulle man aldrig kunna köpa och sälja råttor.

Annons:
Nicciz
2010-12-11 01:29
#77

Här finns säkert ett o annat nyttigt med :P

Upp till toppen
Annons: