Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2431 ggr
Jossangizmo
2009-07-14 17:53

Råttuppfödare

Jag tänkte att jag skulle bli råttuppfödare och föda upp råttor med höga utstäligs poäng Skrattande Något jag ska tänka på förutom  att daffärs råttor inte har höga utstälningspoäng. =)


Annons:
Thirre
2009-07-14 18:04
#1

Hur menar du?

Siktar du på att bli registerad uppfödare inom Srs? För annars verkar det som de flesta kan bli uppfödare och kallar sig för sådant.. Och ja, jag är lite frustrerad och irriterad i dagsläget på de som använder uppfödarnamn och hävdar si och så om sin uppfödning och som kan förväxlas med att vara en reggad uppfödare av folk som inte är så kunniga och nya på området. (var nästan på väg att starta en tråd nyss men då skulle så många bli upprörda, skitsnack och pajkastning skulle vara igång på studs.) Det känns som om det inte är någon mening att göra ett uppfödarprov, gå igenom uppfödaråret och betala de få kronorna för att bli uppfödare när man ändå förväxlas eller kollras bort av alla som inte är det. Några, som jag, är inte heller aktiva på internet i den utsträckning som många andra så möjligheten för att göra reklam för sin uppfödning är begränsad. Möjligheten man kan få är via utställningar..

Över till inlägget; Vad menar du med höga utställningspoäng? och inom vilken eller vilka klasser?

Att få höga utställningspoäng grundar sig dock i att det djur man har motsvarar det man önskar i klassen, att den är bra på något vis, så det skall inte förkasta. Jag ställer själv ut djur och de går någorlunda på utställningar. En del kommer säkert komma med inlägg som; det är ändå sällskapsdjur man föder upp, varför vara inriktad på utställning osv. men varför inte om man satsar på höga poäng Råttan måste ändock uppfylla kriterier och må bra för att det skall gå bra på utställning.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

allobosia
2009-07-14 20:05
#2

Såg på din press att du var 12 år och jag anser att du är för ung för att sköta en uppfödning helt ensam. Det kräver väldigt mycket ansvar och pengar.

Sen så handlar inte uppfödning om att få höga utställningspoäng, det första man satsar på är temperamentet.

Ville inte på något sätt vara elak nu utan det här är bara vad jag tror och tycker. :)

hus-musen
2009-07-14 20:20
#3

Alla kan bli uppfödare med lite sunt förnuft, du behöver inte vara medlem i SRS. Däremot för att ställa ut så ska man vara medlem i SRS har jag för mig.

Om du är 12 år så tror jag att du är för ung, och har på tok för lite pengar för att kunna skapa en stor hållbar uppfödning på vad srs anser är bra typmässiga djur. Du får räkna med att du måste ha ett stort antal bra avelsdjur samt ha pengar till resor i hela sverige och till utlandet för utställningar och för att hämta hem djur utanför sverige.. En råtta med stamtavla kostar ca 250-400 kr styck och du bör nog ha åtminstonde 10-15 st. det går inte att bara satsa på utställningssnygga djur heller då temperamentet oxå är mycket viktigt.

Qui dormit, non peccat

 


Thirre
2009-07-14 22:04
#4

#2 Jag tror att jag berörde det i mitt tidigare inlägg.. att folk kommer att påpeka att man skall avla för petegenskaper och inte utställningspoäng.. och tycker fortfarande att det inte är så stort fel i att uttrycka sig som TS gjorde om det är höga poäng hon är ute efter eftersom det kräver grundläggande kriterier för att få höga poäng och man måste slå många andra djur.. Sedan står det inte någonstans i hennes inlägg inom vilken klass hon menar, det frågar jag efter, och om det är pc eller agility så varför inte då ha det som mål att få höga poäng?

#3 Ja, man måste vara medlem i Srs och råttorna måste vara reggade i Srs om man skall ställa ut. Jag undrar vilka du köper av som tar 400:-.. ? Jag som tyckte att jag var dyr nu när jag höjde till 250, skall med nästa kull höja till 300:- då det finns massa oreggade som tar högre pris än mig. Jag som reggad uppfödare borde kunna ta mer betalt för mina djur än råttor från ickereggade. Jag tycker att man får någon sorts garanti när man köper av reggade, vilket man inte kan lita på när det gäller oreggade.

12 år är i mina ögon alldeles för ung ålder att påbörja uppfödning vid. Hade inte läst hennes press innan jag skrev första inlägget.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Lancia
2009-07-14 22:07
#5

Betvivlar dock att hon syftar på annat är rent utseendemässiga egenskaper gällande utställning. ;)

myismyname
2009-07-14 22:51
#6

#5 Samma här. Som jag förstod det vill hon ha "snygga" råttor.

Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)

Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus

Annons:
Thirre
2009-07-14 23:18
#7

Allt är till för att tolkas men jag drog inte alls den parallellen, faktiskt. Jag tror att folk ibland förväntar sig något av det värre slaget men att det inte alls behöver vara så. Har märkt det på flera inlägg där folk har undrat något och svaren blir ofta av det mer negativa slaget även om det finns utrymme för att tolka det annorlunda. Fördomar finns överallt och ofta sådana som vi inte vet om.

Det är en tjej som uttrycker sig mindre bra, som har taskig svenska och som skriver att hon vill föda upp djur med höga utställningspoäng. På grund av den oseriositet vi kan se med handskandet av råttor drar man då direkt parallell med att det är "snygga" djur hon skall föda upp, att hon är ännu en av de mindre seriösa och passar på att läxa upp henne på grund av hennes ålder. Vi tror att det är något som hon har fått för sig att göra just nu men att hennes intresse kommer att gå över snart pga åldern.

Inget skrivet riktat till er som svarat i denna tråd. Det är ett konstanterande över/av människans natur i nutid. Men något som tål att fundera över för att undvika missförstånd, pajkastning, otrevligheter osv. på internet. Att inte döma innan man har konkret fakta att gå på tjänar de flesta på.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

hus-musen
2009-07-15 21:24
#8

#4 Höja till 250Förvånad Kommer inte på någon uppfödare  på rak arm som tar under 300 för sina djur.. Vanligast är 250-350 egentligen när man kollar på råttannonser så du kan höja priset utan problem skulle jag tro=)

Qui dormit, non peccat

 


Thirre
2009-07-16 00:35
#9

#8 Hur många av de reggade uppfödarna pratar du med eller har haft kontakt med gällande pris? Jag har Granathens uppfödning, varit reggad över nio år nu, och med den senaste kullen höjde jag priset till 250:-. De föddes den 31/3 och var leveransklara ibörjan av maj. Jag har mycket god kontakt med en annan uppfödare som höjde till 250:- under förra året och för ett par månader sedan höjde hon till 300:- Under väldigt lång tid kostade en råtta 150:- men i samma takt som fler och fler oreggade uppfödare har ökat har även det priset som de tar ökat vilket gör att som reggad uppfödare tycker att man borde hänga med i samma takt. Våra djur har i alla fall någon form av "garantier" medans det verkar som om vem som helst kallar sig för uppfödare nu och tar varierande priser.

Därför jag var intresserad av vem som tog 400:- för en råtta!?

Jag har sett på några sidor att det även finns sådana som kallar sig för uppfödare som tar olika priser beroende på hårlag, öronlag och vilka linjer de kommer ifrån. För mig skvallrar det om oseriositet och försök till att tjäna pengar. Det påminner mig även om grossister, för deras priser bygger på samma princip.

(ha, nu pös lite av min frustration över igen, snart kommer det ett inlägg som lär bli omdiskuterat)

Inget riktat till någon specifik, för att förtydliga, riktat till de som känner sig träffade och tar åt sig.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

allobosia
2009-07-16 00:39
#10

Man är lika mycket uppfödare även om man inte är reggad uppfödare.

Sen så kan man vara både oseriös och seriös och det är ingenting som säger att en råtta man hittar genom Srs måste vara bättre. Det finns många som inte vill bli reggade där men ändå föder upp och är väldigt seriösa enligt mig.

Thirre
2009-07-16 01:04
#11

#10 Det säger jag inte emot dig i, att det finns oreggade uppfödare som är bra och föder upp trevliga djur. Men det som irriterar mig är att det känns som om det inte är någon idé i att vara reggad uppfödare längre eftersom man glöms bort bland alla som kallar sin avel vid ett uppfödarnamn och inte skriver någonstans att de inte är reggade. För folk som inte är insatta och söker råttor kan blanda ihop dessa ting och det finns exempel på där vi som reggade uppfödare och/eller SRS har fått skit för att en person som bedriver avel och hävdar sitt uppfödarnamn har tabbat sig och varit oseriös. Vi som har bemödat oss med att göra ett uppfödarprov, gått igenom ett provår (inte jag för jag blev reggad innan) och betalat en mindre summa pengar för att få sin uppfödning gör nu detta för inga priviligerier alls. De har tagits ifrån oss. Det är nu enklare att starta avel och inte regga den för då slipper man den procedur som jag nämnde men man behöver heller inte följa några regler och riktlinjer, man har ingen att ansvara sig för.

Jag som föder upp väldigt få kullar får allt som oftast hänvisa eventuella köpare till någon annan och hänvisar dem även till oreggade.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

allobosia
2009-07-16 05:21
#12

Jag ser faktiskt ingen anledning till att vara reggad, jag ville bli det en gång men jag har nog ångrat mig. Nu räcker det ju med att man är medlem i SRS och reggar ungarna, man får ju även ställa ut så jag ser ingen större skillnad. Rätt dumt är det..

Thirre
2009-07-16 11:48
#13

#12 Vad är det som är dumt?

Jag hoppas på att du inte menar att det är dumt att regga sin uppfödning.. ? För då har du kallat några som har kämpat för det, som ser en mening med att regga sin uppfödning för dumma.. Och det skulle jag inte göra, det är ett dumt påstående om något. Och elakt. Men, men..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Annons:
Ladyinred
2009-07-16 12:23
#14

tror hon menar att man har tillräckligt med förmåner utan att vara reggad och att det räcker med att vara medlem. att det är dumt att man inte känner sig motiverad att vilja vara reggad när de räcker att vara medlem.

Jossangizmo
2009-07-16 13:37
#15

Tror nog att jag måste vänta några år till… Tack för allt  det ni sa. Nu förstår jag att det måste vara svårt…


Anvariel
2009-07-16 14:09
#16

Jag tycker det är en bra idé om folk skulle regga sina uppfödningar hos SRS. Som det är nu om man går in på SRSs hemsida finns det bara ett fåtal (10?) uppfödare i hela landet!!! Det är ju på tok för litet. Om man däremot skulle få alla "seriösa" uppfödare att regga sig i SRS skulle ju SRS i sig få mer kraftslag. Som det är nu ser jag mest på SRS som ett utvattnat försök till en råttmotsvarighet av SKK, men utan verkan. Möjligen beror detta på den ytterst dåliga SRS hemsidan.

Att dessutom de flesta SRS uppfödare saknar hemsidor eller inte verkar ha några kullar om man nu besöker deras hemsidor gör ju inte saken bättre. Hur ska man hitta en SRS uppfödd råtta om man inte kan kontakta uppfödaren? Tråkigt, tycker jag.

Angående pris tycker jag att en seriöst uppfödd råtta måste kosta absolut minst 250,-! Helst mer faktiskt, även om jag gärna behåller mina egna pengar. :P Råttor är ju det däggdjur som kostar minst att köpa som husdjur, är det inte så? Jag vet i och för sig inte vad möss kostar, men billigare än 50,- / 70,- (som råttor brukar kosta i djuraffärer) tycker jag nog inte att de kunde kosta. Det är bra om råttor får högre status på marknaden. Det är ju trots allt inte inköpspriset som kostar med en råtta. Eventuella veterinärkostnader bara flaxar ju förbi i storlek.

Love-
2009-07-16 15:32
#17

anledingen till att så många inte e med som uppfödare i SRS tror jag beror på reglerna SRS har.

MEn nu till ämnet jag tycker inte du ska bli uppfödare du är aldeles för ung och har nog inte pengar eller tiden att bli uppfödare som många andr har skrivit här

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

Jossangizmo
2009-07-16 16:05
#18

#17 okej. Men om jag bara föder uppråttor och säljer dem behöver jag inte vara medlem på något. eller slösa pengar på något när jag är så här ung. Min kusin kanske kan hjälpa mig. Hon är 14 år och föder upp hamstrar. Eller?


blackvelvet
2009-07-16 16:27
#19

Lite högre upp skrev du att du borde vänta några år för att det verkar svårt. Och det låter som en bra idé. Och man MÅSTE ha pengar om man ska föda upp råttor, för eventuella vetrinärskonstnader mm.

Att föda upp hamstrar och råttor är Inte samma sak.

Jossangizmo
2009-07-16 16:36
#20

#19 okej.


Annons:
Sach
2009-07-16 17:19
#21

#18.

Suck jag har lovat mig själv att inte blanda mig i, men det sket sig.

Du säger: Men om jag bara föder uppråttor och säljer dem behöver jag inte vara medlem på något. eller slösa pengar på något när jag är så här ung.

jag säger: Du är helt klart för ung och omogen för att ha råttuppfödning. Om jag bara föder upp och säljer??? vad är det liksom. Du måste ju ändå ha bra råttor, lägga ner mycket tid och pengar. Visst du behöver inte åka på utställningar då. Men vad är syftet med dig uppfödning?

Vill du ha fram snygga råttor?

mentalt stabila råttor?

Stora råttor?

Få söta små bebisar o gulla med?

När du kan svara på de frågorna och svaret blir. Jag vill bidra med sunda råttor som är mentalt stabila. Råttor som är modiga och friska. Då kanske du kan börja fundera på att föda upp.

Köpte själv två råttor till att börja med för att med tiden föda upp. Planen var att skaffa fler, både pojkar och flickor så jag fick en bra avelsgrund.  Men dessa två får förbli sällskapsråttor, och uppfödningsplanerna får stå på paus. För som livet just nu råkar se ut för min del, finns det bara tid för dessa två. För att ha uppfödning krävs mkt tid och många djur.

Ta dig en allvarlig funderar på det här med uppfödning.

Man måste ibland ifråga sätta sin egen lämplighet. Om ett par år kanske du är mer lämpad.

o till sist - slösa pengar….när det gäller ens husdjur är det aldrig slöseri med pengar.

Jossangizmo
2009-07-16 17:28
#22

ok


Sach
2009-07-16 17:35
#23

usch nu lät som jag alla andra rabiate forum skribenter. Blev så uppeldad bara. Finns så mkt blocket annonser med alla möjliga djur som ska säljas efter ogenomtänkta köp, eller ogenomtänkta parningar.

Love-
2009-07-16 19:01
#24

Jossangizmo tycker du först ska lära dig mer om råttor och vad dem kräver det är inte bara till att sätta ihop två och tro att allt ska bli bra och få massa söta unga, det kosstar pengar och tid som du som 12 åring omöjligt kan ha, vänta tills du blir äldre och passa på att lära dig så mycket du kan om råttor

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

gulzebra
2009-07-16 21:23
#25

Lite OT nu, menmen!

Thirre: Måste fråga bara ifall jag missuppfattat - är du alltså irriterad just för att oreggade uppfödare använder prefix? Ja inte bara det då, förstår att det är en del annat också iom att det står i inläggen, men det är just prefixen jag undrar över. Iaf, om jag inte missuppfattat dig - varför?

Jag har sett en del som irriterat sig över att prefix används utanför SRS några gånger och har ärligt talat aldrig förstått varför, och har vid de tillfällena inte orkat fråga :P Att man inte får regga råttor med icke registrerat prefix är ju självklart men att man inte ens får ha ett namn på sin uppfödning enligt en del är det jag inte förstår.

Jag kommer själv ha ett prefix den dag jag börjar föda upp (om en massa år vill säga, jag tycker inte att jag har tillräcklig kunskap och erfarenhet för sånt än) och har inga som helst planer på att bli registrerad uppfödare som det ser ut idag. Möjligtvis om SRS genomgår en ordentlig förändring men i nuläget håller då iaf jag mig helt utanför SRS och är inte ens medlem längre, och jag ser inte varför såna som jag (och de som är medlemmar men inte reggar sin uppfödning) inte ska få använda prefix.

Ang att man inte har lika stora fördelar som reggad uppfödare längre - det är väl nånting SRS borde ta tag i egentligen? Nu har inte jag varit medlem det senaste året visserligen men när jag var medlem (i 5 år) såg jag iaf ingenting som SRS gjorde för att få mig som köpare att hellre köpa råtta från reggade uppfödare. SRS behöver nå ut bättre, både till medlemmar och icke medlemmar. Nu märks det ju knappt att SRS existerar, då är det ju inte så konstigt att folk vänder sig till oreggade uppfödare som gör reklam för sig istället för att leta upp SRS lista (om de ens vet att SRS finns) över reggade uppfödare som sällan vistas på internet öht. Det är ju svårt att köpa råtta från någon man inte känner till öht menar jag.
Se det som ett företag - ett företag som inte gör någon som helst reklam för sig varken själv eller via "ombud" (=SRS) kommer garanterat få färre kunder än de företag som faktiskt syns och hörs.

(Säg till om nånting är luddigt så jag får förtydliga vad jag menar, min hjärna är för slut för att skriva bättre än såhär just nu :P)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Mia2007
2009-07-16 22:15
#26

Vill bara berömma dig Jossangizm. Tycker det är väldigt bra att du tar till dig de råd som du får här och tänker om när det gäller din råttuppfödning. Det tycker jag visar att du är mogen för din ålder! Vänta några år, läs på så mycket du kan och se till att du har pengar undanlagda och sen kan du kanske börja planera för råttuppfödning igen. Lycka till i framtiden!

[Driva]
2009-07-16 22:25
#27

Till TS: Ett tips är att du köper dina råttor från en uppfödare som är villig att hjälpa dig i ditt råtteri. Som kan vara behjälplig inför och på utställning och som du kan lära dig om olika egenskaper, som kroppstyper, färger och genetik. Om du får en sådan mentor kan du senare ta hjälp av denna i dina avelsdrömmar och du kommer lära känna andra råttmänniskor och få hjälp att skapa kontakter. Du kommer också i längden då bli tagen seriös och få lättare att sälja dina framtida ungar till seriösa och bra köpare!

Tänk bara på att ta dina råttor och ev avelt seriöst och alltid läsa på och tänka på dina råttors bästa och kunna vara väldigt självkritisk!
Lycka till!

Annons:
Thirre
2009-07-17 10:33
#28

#25 Det är en bra fråga som skulle kunna få ett långt svar men om jag skall enbart hålla mig till varför prefix inte uppskattas så blir svaret kortare. Det är inte prefix i sig som jag är emot utan att många använder sig av det utan att någonstans skriva att deras uppfödning inte är reggad. OM folk kallar sin avel för något är inte problemet i sig, utan problemet är att de inte nämner att den inte är reggad vilket gör att folk som inte är så "inne" på råttor och dess värld kan blanda ihop dem med reggade uppfödare.

För några år sedan skrev en person med mig via Zoonen, hon hade tänkt starta en privat uppfödning och ville ha råd. Efter att ha haft kontakt med en då reggad uppfödare hade hon blivit uppläxad och tagit emot, i mina ögon, helt onödigt skitsnack. Den då reggade uppfödaren hade sagt åt henne att hon absolut inte fick använda ett prefix på hennes uppfödning. Sedan tog hon kontakt med mig och tackade för att jag lyssnade, att hon hade tröttnat på idén efter den första kontakten och trodde att hon gjorde något fel. Vi diskuterade lite fram och tillbaka, avelsmoral osv., och till henne sade jag att hon gärna får kalla sin uppfödning för något om det tydligt framgår att hon inte är reggad i SRS. På detta vis slipper det bli missförstånd och hon visar respekt för de som är reggade uppfödare. På hennes sida står det på framsidan först hennes prefix och under det en text att hon inte är reggad i SRS.

Jag hoppas att detta svarar på en del. Jag har inget emot att folk skapar sig prefix, jag har också respekt för de som har tydliga och bra argument för varför de inte inte vill regga sig i SRS. Jag tycker att jag då kan få samma respekt tillbaka.

Som jag har nämnt tidigare har det funnits gånger då reggade uppfödare och/eller SRS har fått tagit emot "skit" från folk som inte har varit nöjda med sina köp, att de inte har fått stamtavlor fast det var lovat osv. för att de har trott att de har köpt från reggade uppfödare.

Och jag vet att det finns att det finns personer som kör privat uppfödning utan att den är reggad i SRS som har en bra och sund inställning till avel och hur man skall bedriva den. Att de kan avgöra vad som är en bra råtta eller ej, vad man inte skall avla på, som har koll på linjer och vad som finns på stamtavlorna osv.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Jossangizmo
2009-07-17 17:12
#29

#24 Det blir inget… :}


Jossangizmo
2009-07-17 17:18
#30

#26 ok, tack =)

#27 ok, tack för tipsen =)


gulzebra
2009-07-17 19:32
#31

#28: Ok, då hänger jag med :)
Kan hålla med där men samtidigt inte… SRS är ju inte normen eller hur man ska uttrycka det, då är det väl snarare de som är reggade som ska framhäva sin reggning än tvärtom, tycker liksom inte att man kan "pracka på" folk att skriva vissa saker på sin hemsida om de inte vill det. Samtidigt har ju köparen, iaf enligt mig, ansvaret att själv kolla upp sånt innan råttköpet. Känner man till SRS så borde det vara lätt att kolla upp för de allra flesta, det är ju bara en snabb googling bort om man inte kan adressen.

Däremot skadar det ju knappast att skriva en simpel rad om att man inte är reggad så jag tycker ändå att den simpla raden kan man kosta på sig - det tänker då jag göra iaf, ihop med anledningen till att jag inte ens är medlem. Men det blir förmodligen inte sådär under rubriken eller ens på framsidan… ;)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

KickanW
2009-07-17 20:11
#32

Håller med gulzebra här. Det vore ju ohållbart om man ska behöva skriva upp alla organisationer man inte är medlem i… Naturligare är väl om man berättar att man är medlem/reggad?

Thirre
2009-07-18 20:51
#33

#32 Nu handlar det inte om vilka organisationer man inte är medlem i utan att man inte är registrerad uppfödare i Svenska råttsällskapet, den enda stora föreningen för råttor i Sverige. (Vad jag vet.) Det enda som man då kan dra parallell med.. Inom råttvärlden och den enda möjligheten att få sin uppfödning registrerad.

Pracka på.. nej, det kan man inte. Jag tror inte att jag har gjort det på någon. I det specifika fallet där jag kontaktades av en som ville ha råd gällande uppfödning hade blivit totalt avspisad och utskälld tidigare för att hon funderade på att starta uppfödning utan reggning. Hon trodde att hon hade handlat fel, att hon möjligen skulle få fler utskällningar om hon påbörjade sina planer. Om hon inte hade hade tagit kontakt med mig så skulle hon kanske inte fått något under fötterna och blivit inspirerad till att ändock starta uppfödning just då. Hon hade förmodligen gjort det ändå, men senare. Har träffat djur från hennes uppfödning och de är bra.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

Anvariel
2009-07-18 22:45
#34

#33 Jag förstår hur du menar och jag håller med delvis. Dock kan jag tycka att SRS inte är någon stor förening. Det är uppfattning jag fått i alla fall. Att jag sedan gärna skulle se en stor råttförening som skulle kunna ta kloka beslut angående avel, hälsa, etc. det är en annan sak. Den uppfattningen jag fått är att SRS skapades men har sedan runnit ut i sanden. Det verkar finnas några få som är involverade i SRS medan resten lever i något slags oorganiserat community på utsidan. Vad det beror på vet jag inte men det skulle vara trevligt, tycker jag, om SRS drog igång lite mer, verkade lite mer levande. Då skulle nog fler kanske regga både sina råttor och sin uppfödning hos dem. Hm… låt att tänkas på.

Annons:
KickanW
2009-07-18 23:42
#35

#34: Du får hemskt gärna engagera dig och hjälpa oss att bli större. Det finns medlemstidning, hålls öppna möten och arrangeras diverse utställningar flera gånger om året. Vad tycker du vi ska göra för att bli större och verka mer levande?

gulzebra
2009-07-19 00:03
#36

#33: Man kan väl regga i SSV också, fast det är ju mer för folk i södra delen av Sverige.
Har kommit en ny smådjursförening också men minns inte om råttor var med där..? Oh well.

#35: SRS behöver nå ut till fler tror jag, även folk utanför SRS. Som det är nu (eller var förra året iaf, jag förnyade ju inte mitt medlemsskap i år) så märks det knappt att SRS existerar förrän de gånger man får hem HR och nu som icke medlem märks det inte alls att SRS existerar… Möjligtvis att SRS kanske märks mer i andra delar av landet iofs, typ där utställningar hålls, men för oss som inte kan ta oss till utställningar så märks SRS inte alls. Det är bara HR och så inget mer.
Säger inte att det måste ordnas utställningar och diverse aktiviteter överallt, men jag tror att SRS skulle ha en stor fördel i att faktiskt synas i hela Sverige och inte bara där utställningar hålls. Om inte annat lär ju det dra medlemmar - här i trakten verkar det iaf vara många som inte ens hört talas om SRS…

Sen hur man ska nå ut till allmänheten vete sjutton. Ett forum är ett sätt förstås, men vi såg ju hur det gick med det… >.>

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Anvariel
2009-07-19 00:20
#37

#35 Utställningar är jag inte alls intresserad av så där kan jag inte ha några åsikter. Jag håller med #36 om att SRS borde nå ut till fler UTANFÖR SRS. Som det är nu får man ingen info om SRS. Hemsidan är ytterst tråkig och verkar inte uppdateras mycket. Det första man ser på hemsidan är styrelsens uppbyggnad och stagdar, inget en nyfiken råttägare är intresserad av precis. Dessutom ger hemsidan intrycket att föreningen fokuserar på utställningar och standarder vilket jag personligen inte alls är intresserad av. Jag menar inte på något sett att detta är fel, men det förklarar nog varför många vanliga råttägare inte alls är intresserade av att vara medlem utav SRS. Också många uppfödare, kan jag tro.

Den största visten med SRS som jag ser det är ifall de har databaser över släktskapen av de registrerade råttorna. Det är som jag ser det enda orsaken till att jag skulle vilja stöda föreningen med att registrera mina råttor hos dem. Det är en mycket viktig uppgift.

wintermynta
2009-07-19 16:13
#38

Nu handlar denna tråd inte om SRS utan om jossangizm.
Vill ni diskutera SRS föreslår jag att ni startar en ny tråd. Eller så kan ni skicka förslag på förbättringar direkt till styrelsen. Alla förslag tas upp på styrelsemötena.

mvh mia

Terato
2009-07-20 09:42
#39

Det som är svårt är väl egentligen att lära sig hur en standardråtta ska se ut. Tror inte man kan lära sig det genom att enbart läsa utan man måste besöka en del utställningar och ställa ut sina egna råttor. Jag har haft råttor i två år och har inte ens lyckats få en riktig uppfattning om vad en bra typ är. Och det är typ steg ett. Har visserligen inte ställt ut och så heller.

Mitt råd om du vill börja föda upp är att till att börja med vänta och bara äga råttor ett tag. Ställ ut så ofta du kan. Snart kommer du att bilda dig en uppfattning om hur utställnignar fungerar och vad en bra standardråtta är. Och då handlar det också om standard i vad. Det måste du också bestämma dig för.

En fin hooded? En bra blå? En fin typ? Eller alla tre? Ingen uppfödare föder upp alla varianter utan alla koncentrerar sig på en eller några få saker i sin uppfödning. Det är SVÅRT att standardavla.

Kom tillbaka om några år så får vi se vart du står då. Börja med temperament, hälsa och typ när du tar din första kull.

Och kom ihåg, vad ska du med en snygg utställningsråtta till om den biter sina burkamrater och blir sjuk inom ett halvår?

Temperament och hälsa kommer alltid först!

Nej, njut av att äga och leka med dina egna råttor först och låt dina uppfödardrömmar växa med dig och råttorna! Du kommer dit till slut om du fortfarande har intresset kvar!

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

allobosia
2009-07-21 01:44
#40

#13 Jag skrev inte någonstanns i den där texten att dom som reggar sin uppfödning är dumma! Läs igen om du inte förstog.

Upp till toppen
Annons: