Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2438 ggr
Emma87
8/2/09, 11:09 PM

Får zooaffärer neka köpare?

Baserat på ett sidospår som kom upp i en annan tråd undrar jag om någon vet hur det ligger till med detta. Jag har funderat mycket på det, om zooaffärer får neka köpare som de anser vara olämpliga. Man borde få det eftersom det är liv man säljer, men har en offentlig affär rätt att vägra sälja till en kund? Och om kunden anmäler för diskriminering eller liknande, skulle svenska rättsväsendet (eller vilka som nu skulle hantera ärendet, är inte så insatt i juridik) då kalla det för diskriminering eller hålla med om att man inte kan sälja ett djur till någon som troligtvis inte kommer ta hand om det på ett bra sätt? Någon som vet eller vill spekulera?

Annons:
Geten
8/2/09, 11:17 PM
#1

Jag vet inte med säkerhet..Men det MÅSTE man väl få göra!?

 Om jag som ägare till butiken tycker att den kunden är olämplig så måste jag ju kunna neka att sälja till den. Det är väl upp till den som äger butiken som bestämmer vem den vill sälja till. Eller har jag helt fel?? Obestämd

SweGizmo
8/2/09, 11:17 PM
#2

Om ett ungdomsgäng med en luftpistol kommer in och vill köpa en kanin så hade iaf jag nekat iaf…

Min blogg: SweGizmo.se

Katrin82
8/2/09, 11:24 PM
#3

Jag har ju själv jobbat i djuraffär och hade rätt att säga nej till någon jag tyckte verkade opassande. Även om det handlade om misstanke till alkoholpåverkad eller andra droger. Självklart om du även var under 18. Eller om man får reda på att det ska gå till reptilfoder (förrutom fodermöss, hade inte råttor) Men kom det in folk som verkade oseriösa så pratade man först, gav ett infoblad som man bad dom läsa igenom, tänka igenom köpet och kontakta oss om det var några frågor..Då handlade det ofta om impuls köp och personen hörde inte av sig..

Men kan säkert  variera mellan butiker…

Geten
8/2/09, 11:31 PM
#4

#2 Ja usch fy hemska tanke!!

 Kommer det in en kund som man har starka misstankar att den inte kommer ta hand om djuret eller tom skada det så har man rätten att neka! Skulle polisanmäla om misstankte fanns om att djuret skulle skadas. Även om dom inte fick köpa.

Emma87
8/2/09, 11:32 PM
#5

Ja man borde ju verkligen få göra det. Om det nu finns någon lag som säger att offentliga affärer inte får neka någon kund att handla hos dom, så borde det ju finnas en undantagslag som gäller levande djur. Pubar har väl tex rätt att inte sälja alkohol till någon som är för full och därmed inte lämpad att dricka mer.

Om det finns en sådan lag för djuraffärer, kan de då själva välja vad som är olämpligt eller gäller det bara vid uppenbara fall? Det behöver ju inte vara uppenbart, det kan ju vara ett litet barn som rycker och drar i en ogillande förälders rockärm över att få köpa en liten råtta och till slut säger föräldern "okej då, men då får du själv ta ansvar för djuret!" för att få tyst på barnet.. Just sådant har jag tänkt på när jag på yngre dar funderade på att söka sommarjobb på djuraffärer, då skulle inte jag vilja sälja, men skulle jag ha något val?

I och för sig, om det är olagligt att ha en ensam råtta så borde det gå att neka köpare "enbart" på basis av att de inte kommer köpa en kompis till råttan.. men å andra sidan, hur ska jag kunna bevisa att dom inte kommer göra det?

Katrin82
8/2/09, 11:32 PM
#6

vet ju själv hur några killar kom på ideen att köpa en mus. Den var ju billigm vad vi ska göra med den sen…Meh, den är väl bara att släppa ut! Tragiskt när man får lyssna på en sådan diskution. SJÄLVKLART vart det inget köp, och hoppas ingen djuraffär skulle genomföra ett sådant köp!!

Annons:
Emma87
8/2/09, 11:37 PM
#7

#3 Jag satt nog och skrev medan du skickade så jag hann inte läsa det innan.. Ok, men det låter ju bra, hoppas många djuraffärer tänker så! Ofta handlar det nog om kunskap. När jag var åtta år köpte mina föräldrar en gerbil till mig. Dom ville bara väl och frågade i sin naivitet ut den i djuraffären för dom litade på att vederbörande hade stor kunskap om djuren som såldes där. Dom fick veta att det var bäst att ha en, att de skulle bo i gallerbur och ha ett hjul. Dom tog sitt fulla ansvar som föräldrar beträffande veterinärvård osv (min älskade lille Olliwer fick somna in när han blev gammal och inte mådde bra osv) och jag älskade honom över allt annat och tog hand om honom så bra jag bara kunde. Men idag när jag läser om gerbiler på internet (tex ifokus) så står det att man ska ha minst två och att dom ska bo i terrarium med mycket sand.. och hjul borde inte vara bra för en gerbil.. så välmenande kunder men okunnig zooaffär :(

Emma87
8/2/09, 11:38 PM
#8

#6 Usch!! Ja man har ju hört om studentkillar som köper en hamster till en polare på skämt, men vad händer med den stackaren sen när alla skrattat färdigt? :(

Katrin82
8/2/09, 11:45 PM
#9

#4 Blir så förbannad när det är personal som står och säger heelt fel saker. Har ju vart med om det såå många gånger, som sååå många andra. Folk som utan problem köper 2 guldhamstrar, får höra att kaninner inte är flockdjur, slöjdstjärtar går ihop med alla fiskar, leguaner mår bra av bara isbergsallad…bara några av dom vanligaste man hört. Man önska ju att alla som jobbade i zooaffär hade djurens hälsa och välmående i första hand.

gulzebra
8/3/09, 1:17 AM
#10

#9: Fast att kaniner inte är flockdjur stämmer ju. De är kolonidjur.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Ellenfyrkant
8/3/09, 1:34 AM
#11

Har hört av min pojkvän att ett par killar gått in på en zooaffär för att köpa en råtta som de sedan plågade till döds. Hemskt, blir så arg och upprördnär jag hör om sånt. Men det kan inte vara lätt i alla lägen att avgöra vilka köpare som är olämpliga heller även om jag anser att personalen i de flesta zooaffärer faktiskt släpper iväg deras djur för enkelt.

Mvh Ellenfyrkant

Ricko
8/3/09, 1:44 AM
#12

vet inte hur det ligger till men jag tror dom FÅR neka, dock vet jag inte hur många som gör det.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Anvariel
8/3/09, 11:05 AM
#13

#11 Ja det är jättesvårt! Bara för att nån verkar seriös och kunnig så vet man ju inte hur det verkligen ligger till. Men samma gäller ju för uppfödare. Vem som helst kan verka hur seriös som helst och ljuga ihop en massa om hur råttvana de är, etc. Sånt kan man inte gardera sig emot. Däremot slipper man som uppfödare antagligen spontanköpare, något som djuraffärer inte gör. Spontanköp BEHÖVER inte vara dåligt. Det ÄR fullt möjligt att ta hand om sina djur även om själva inköpen är spontana. Däremot är det lite barn-varning på det hela. "Mamma, jag vill haaaa!!". Därför skulle det vara viktigt att både djuraffärer och uppfödare noga påpekar precis vad som krävs av en råttägare samt att det är målsmännen som ALLTID har ansvaret för djuret, även om det inofficiellt är ungarnas djur.

Annons:
[oboybabe]
8/3/09, 1:37 PM
#14

Sen är det väll säkeet ert många som jobbar utan någon erfarenhet i sig när det gäller att prata med kunder så det är säkert många som vill säga emot men är för fega för att göra det tyvärr… Jag har vart i den sitsen då jag praktiserade i en djuraffär för några år sedan, dom ville ha två kaniner och jag stod helt ensam och dom var så äckliga och det bara lös att dom inte ens ska vista sig i närheten av djur och otrevliga var dom också men då vågade jag inte säga emot så dom fick dom här kaninerna

[oboybabe]
8/3/09, 1:39 PM
#15

Hade det varit idag hade jag skrattat åt dom och gått därifrån

spiritedaway
8/3/09, 3:32 PM
#16

Man får säkert neka, men tror det är få djuraffärer som gör det. Finns alltför många som jobbar i djuraffär som har noll kunskap och säkert inte skulle våga säga nej. Och finns ju säkert de som bara vill tjäna pengar också.
Tycker faktiskt det finns många djuraffärer som inte borde få ha rättigheten att sälja djur.

[oboybabe]
8/3/09, 4:04 PM
#17

Ja så är det verkligen.. Borde faktiskt kräva utbildning och erfarenhet för att få jobba och sälja djur.. Kanske inte hjälper helt men en start iaf

Serena
8/3/09, 4:11 PM
#18

För mig är det en självklarhet att alla som säljer något borde få neka om köparen inte verkar passande för "produkten". Men som många påpekat så vill ju affärer tjäna pengar, och om en djuraffär nekar allt för många djurköp så får denna dåligt rykte och alla går till affären där dom får köpa djur utan frågor och krångel.

Men skulle alla djuraffärer funka på samma sätt, att man först får info om djuren, vad som krävs osv. och får komma tillbaka en annan dag efter lite tankeverksamhet så tror jag att både djur och mmänniskor skulle vara mer nöjda. För en aspekt av det hela är ju närnågon köper ett djur och detinte blir som de tänkt sig i slutändan, då är ju inte heller köparen nöjd.

KickanW
8/3/09, 6:03 PM
#19

Det är ju skillnad på vad folk gör, vad folk borde göra och vad som är lagligt.

Här i tråden skriver de flesta om vad folk gör och vad folk borde göra - Vilket vi alla antagligen är överrens om. Det tycker jag inte är intressant. Däremot vill jag gärna veta vad som gäller i lagen - Är det ingen som vet det?

hus-musen
8/3/09, 11:04 PM
#20

vad jag vet enligt lagen så har du rätt att neka försäljning om köparen framstår som olämplig.

Qui dormit, non peccat

 


Annons:
Emma87
8/3/09, 11:27 PM
#21

Jag har researchat lite på internet kring detta nu. Hittar ingen helt tillförlitlig källa där detta framgår, men på flera andra forum där liknande ämnen har diskuterat har ett flertal olika personer skrivit att en butik har rätt att neka köp så länge det inte kan klassas som diskriminering och även om man har misstankar om brott. Som sagt, inga säkra källor och lite flummiga svar; vad som räknas som diskriminering kan ju vara väldigt subjektivt och kan diskuteras i evigheter och likaså när olika människor hyser misstanke om brott (vilket ju även kan vara baserat på fördomar) så.. Jag vet inte..

Någon som vet om företag i allmänhet har rätt att sätta upp egna krav för sina kunder? För isåfall kan "om köparen anses olämplig" helt lagligt tillämpas på djuraffärer.. Har tex uteställen rätt att sätta en åldersgräns på 23 när lagen i Sverige säger 18? Har restauranger rätt att ha klädkod?

Och vad säger djurskyddslagen? Någon som vet om det finns en lag som skyddar djur vid handel via tex djuraffär?

KickanW
8/4/09, 12:39 AM
#22

Affärer över huvud taget får neka kunder angående ålder, oavsett vad butiken säljer. Jag kollade upp det där noggrant när en Ica-butik i min närhet vägrade skolelever att gå in under skoltid. Miljöpartiet har lagt in oräkneliga motioner om att räkna ålder som en sorts diskriminering men de har (tyvärr) aldrig gått igenom.

Nicciz
8/4/09, 12:51 AM
#23

Djuraffärer har laga rätt att neka, de är dessutom skyldiga att göra det om personen är exempelvis berusad.

Emma87
8/4/09, 1:02 AM
#24

#22 Skumt, det borde verkligen räknas som diskriminering, förutom såklart när det är adekvata åldersgränser som tex på alkohol (som iofs lika gärna skulle kunna vara helt förbjudet) och som alltid borde gälla vid köp av djur (dvs att målsman står som ägare och ansvarig om det är ett minderårigt barn). Däremot när det gäller insläpp på tex uteställen så tycker jag att det är diskriminering. Jag kan förstå om man inte vill ha in massa fjortisar men om jag går ut med ett gäng vänner (varav i princip alla är äldre) så blir jag i vissa fall nekad att ens komma in på caféer och pubar efter att ha visat leg. Jag är myndig och sköter mig mycket bättre än vissa medelålders människor därinne, jag dricker oftast inte ens en cider utan tar hellre en kopp te, men jag får inte komma in och hela kompisgänget tvingas gå till något annat ställe..

#23 Bra lag! Då kan man alltså anmäla om man vet att en djuraffär har sålt djur till uppenbart olämpliga personer? Inte för att det kanske är så lätt att bevisa, men det är ju bra att veta att lagen finns om man hör nåt som man inte gillar när man är inne i en sån butik..

Nicciz
8/4/09, 1:19 AM
#25

Innan jag åkte på semester och bara gick o köpte strö i vår zoo butik hann tjejen som jobbade neka två personer. En pojke på kanske7-8 år och en av kvartersfyllona. Det söta var att fyllot faktiskt hade pluggat på :D han visste att dem skulle vara två och att dem skulle äta vanlig mat o helst inte ha hö och halm. Han klagade tom på att buren dem har råttor i var i minsta laget :P

Jag kunde bara stå och le åt hela alltet :D

Emma87
8/4/09, 1:23 AM
#26

Haha vad ironiskt :D

Vad kul att du fick se två nekningar, nåt som man borde kunna ta för givet men som jag ändå har haft en känsla av att så inte är fallet.. Får man fråga vilken butik det var? ..eftersom det är en uthängning i positiv bemärkelse och vi bor i samma hoods ;)

Som sagt, det är jättebra att veta att detta är en lag, för många som står där i kassan och känner sig osäkra skulle nog må mycket bättre av att kunna säga "enligt lag har jag rätt att.." :)

Razzo
8/4/09, 3:22 PM
#27

Enligt lag: Har näringidkare (säljare) all laglig rätt att neka en kund att köpa en vara så länge det inte handlar om olaga diskriminering. Alltså diskriminering på grund av ras, kön, hudfärg, etniskt ursprung, tro eller sexuella läggning. Det är alltså inte lagligt att neka någon att köpa en hamster för att denna är färgad, men helt lagligt att neka någon för att denna har en ful tröja. Att neka någon på grund av ålder är inte heller olagligt, ex. pubar och barer sätter ju åldersgränser hela tiden.

Annons:
Anvariel
8/5/09, 12:03 AM
#28

#27 Ja precis. Och butiken här nära har en lapp på dörren där det står att max 6 ungdomar får vistas i butiken samtidigt. :) Det är en liten butik. Man kan ju eventuellt gissa att de haft enorma problem med snatteri om de sätter upp sådana skyltar - de flesta välkomnar ju så många kunder som möjligt.

Upp till toppen
Annons: