Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1376 ggr
beeellaah
2009-07-12 22:19

Var ska burkompisen vara när den andra får ungar?

Hej! Hur gör man om man har 2 honor i en bur och vill ta ungar på den ena? Ska de bo i olika burar tills ungarna flyttat?

Tacksam för svar Skrattande

Annons:
Absinthe
2009-07-12 22:22
#1

Det är kanske bra att skaffa en kompis till honan som ska sitta själv i så fall?
Tre är bäst antal, just för om den ena i flocken behöver lämna så blir inte den andra ensam.. =)

beeellaah
2009-07-12 22:54
#2

#1 Om man inte kan skaffa en till, kan man låta mamma honan och burkompisen komma ut och leka tillsammans? Eller blir de arga på varandra då?

Absinthe
2009-07-12 23:01
#3

Klart de kan träffas även om mamman har ungar, men man ska inte ta risken med att den andra honan får träffa ungarna när de är för unga, man kan aldrig veta vad hon gör med dem.

Men en liten tanke jag fick nu, om du ska ta en kull med ungar och du inte får sålt en enda. Ska de avlivas då om du inte nu kunde skaffa en kompis till den andra honan under tiden? =)
(Jag menar inget illa med frågan, bara att möjligheten finns att man inte får sålt sina ungar och det är inte så seriöst att lämna in till zoo tex där man inte vet vad som händer med dem) =)

beeellaah
2009-07-12 23:15
#4

#3 Jag har många som vill ha ungar redan nu, och mina föräldrar vill inte att jag skaffar en till kompis, men de låter mig behålla alla ungar, om det blir några kvar, då de inte skulle kunna låta någon avliva kärnfriska ungar Glad

Absinthe
2009-07-12 23:18
#5

Okej, men det är ju bra i så fall.
Har du läst på ordentligt nu då om att ta kull? =)

Du vill inte presentera din hona du hade tänkt ta kull på? Gärna med bild, alltid kul att se! =)

beeellaah
2009-07-13 00:50
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#6

Här kommer bilderna Glad 

Humlan (eventuella mamman)

Annons:
MangoMelon
2009-07-13 00:54
#7

Vilken goding :)

Vem är tänkt som pappa? Vad har du för avsikter för kullen?

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

Absinthe
2009-07-13 00:57
#8

Du kan inte be att få låna en råtta av någon du känner under tiden hon eventuellt ska ha en kull så din andra hona inte sitter ensam? =)

Men vad kul att få se bild på Kiwavas och Noggers syster. Tänk på att hon blir ett år i september, och tiden för att hon ska ha sin första kull är på gränsfall att hon ska ha bebs. Det kan bli komplikationer om hon är för gammal och har sin första kull eftersom råtthonans bäcken stelnar vid ett års ålder.

Vad är det tänkt för hane i så fall?

beeellaah
2009-07-13 00:59
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

Humlan Glad

beeellaah
2009-07-13 01:12
#10

#7 Jag har inte hittat någon lämlig pappa än. Jag vill få fram en kull med friska och trevliga ungar. Jag vill gjärna hjälpa till att bättra på aveln i sverige, med mysiga och snäll råttor. Och med rätt hane känns Humlan perfekt för det Glad Jag vill inte avla bara för att det är roligt med en kull, utan även för att få fram fler "bra" råttor. Med bra råttor menar jag råttor med bra temperament, dvs snälla, lugna, och aktiva råttor. Sen är det roligt med färger och sånt, men det är inte precis det viktigaste.

#8 Ja, jag kanske kan låna av Lisa ^^ Ska fråga henne Glad 

Ja, jag vill ha kullen innan det.

Jag vill ha en hane med minst lika bra temperament, kanske lite mer nyfiken än Humlan, då hon kan vara lite rädd för hundar och katter. Jag vill helst inte ha ungar med agouti färg. Så helst en hane som bryter det färgbandet. Glad

MangoMelon
2009-07-13 01:20
#11

Du måste snabba på bara med att hitta en hane till henne, jag har en kull för tillfället efter en hona på 8 månader och graviditeten och att uppfostra ungarna har tagit tämligen hårt på henne. Hon gick ner en del i vikt och var allmänt slut första veckan efter att ungarna särades på. Så för att inte ta några onödiga risker skulle jag skynda :)

Medarbetare på exotiskadjur.ifokus.se

beeellaah
2009-07-13 01:38
#12

Ja, jag ska skynda så mycket jag kan Skrattande Kan jag skriva en tråd där jag söker hane, som inte bär på agouti färgen?

Allamej
2009-07-13 02:16
#13

#12 Det kommer ju att bli rätt krångligt att "tvätta" bort augoti… särskilt på första försöket. Du bör veta precis vad som ligger bakom honan för att kunna matcha med en passande hane.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
Absinthe
2009-07-13 11:57
#14

Agouti är en färg som slår igenom ganska mycket. Det är en grundfärg precis som svart.

Nu vet vi ju att det finns även fawn bakom. Jag hade försökt hitta en fawn som är ypperligt bra med känd bakgrund till parningen i så fall om du inte bara vill ha agoutis och svart.
Men ett stort gott råd, hur underbar hon än är, para henne inte efter augusti. Helst inte ens i augusti, man vet aldrig om hon kanske mognat snabbare och det skapar komplikationer för henne när hon föder sen. Det vill vi verkligen att hon ska slippa, eller hur? =)

Thirre
2009-07-13 14:09
#15

Med egen erfarenhet kan jag även tillägga att det är svårare att få honor dräktiga ju äldre de är. Mina har dock även varit ganska stora så möjligt att det har spelat in. Tidigare hade jag som princip att inte avla på för unga honor då varje månad ger mig fler möjlighet att kolla hur hennes syskon har artat sig men med den principen fick jag även betala en del.. Svårighet med att få dem dräktiga och komplikationer vid födsel. Nu har jag satt bra avelsålder vid sju-åtta månader, litet beroende på vad för råtta som skall paras.

Som de tidigare ha påpekat, agouti är en färg som det slår tillbaka på eftersom det ändock är originalfärgen. Svart är också dominant. Men.. en del gånger spelar generna uppfödaren ett spratt och kullarna blir inte riktigt som man hade tänkt. Om du har en hona som är agouti kommer du med säkerhet att få agouti oavsett vad för hane du parar med. Om du använder en hane med mer blekgener kan du dock styre litet vad för tickade varianter det mer kan bli. Men om du använder en svart kommer det antagligen bli agouti och svart vilket jag inte tycker är fel. Vi har brist på råttor i färgerna svart och agouti som inte har flera blekta färger bakom sig. Detta gör att de kullar som tas med förhoppning av ungar i agouti och black ger blandkullar, dvs andra färger också. Att det finns blekningar bakom ger även färger som blir sämre tidigare, black och mink kan bli dassiga med åldern och nu blir de det tidigt.

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

beeellaah
2009-07-13 16:09
#16

#14 Okej, jag vet inte var jag ska leta efter en bra fawn, vet du någon? Jag ska försöka hitta en hane så hon inte hinner bli stel och sånt.

#15 Okej, ja somsagt, jag ska skynda så mycket jag kan. Jag vill gjärna ha lite ljusare färger, allstså inte så mycket agouti.

Tack för svaren Skrattande

Upp till toppen
Annons: