Annons:
Etikettoff-topic
Läst 2280 ggr
KickanW
7/26/09, 1:44 PM

Rimligt med hur många kullar?

Hur många kullar tycker ni det är rimligt att ta per år/månad?

Ta då med dessa saker i beräkning:
- Hur många råttor måste man ha för att kunna ha så pass många bra honor och hanar?
- Hur har man tid med alla dessa råttor då? Att lära känna dem, bedöma dem osv.
- Hur har man råd med mat och eventuella veterinärskostnader på det antalet råttor?
- Hur hinner man lägga ner tid och energi på alla råttungar, så att de är tillräckligt hanterade när man
- Hur hittar man bra, seriösa köpare till alla?

Inga påhopp eller personliga exempel nu, försök se det hypotetiskt och argumentera allt ni kan!

Annons:
Absinthe
7/26/09, 2:22 PM
#1

Nåt man kanske ska ha i beräkningen också är om man tvingas gå in i karantän medans man kanske har några kullar så måste man behålla dessa till karantän är över om inte köparna själv kan ordna karantänshem.. jag återkommer på denna frågan då jag tycker det är väldigt intressant. Jag har haft två kullar ganska samtidigt två gånger och detta var otroligt mycket jobb bara det tyckte jag.

Men ja jag återkommer.. ^^,

sockerrattan
7/26/09, 2:28 PM
#2

Jag säger det blir olika år från år beroende på hur bra honorna/hanarna jag har hemma är. Och hur många bebisar varje hona får!

Jag har nu 10 hanar och 9 honor. Men iochmed jag har sammarbete med en annan uppfödare har jag tillgång till flera råttor.

Jag brukar ha mellan 1-4 kullar per år beroende på vad jag har tillgång till

Mia//


SweGizmo
7/26/09, 2:33 PM
#3

om man har tillräckligt bra djur så 1 kull varannan mån, då har den ena kullen hunnit växa upp och flytta innan en ny kommer. alltså 6 kullar på ett år tycker jag är max. man ska ju hinna med alla också.

Min blogg: SweGizmo.se

sockerrattan
7/26/09, 2:41 PM
#4

Och få de placerade i bra hem! Lättare om de är få i kullen!

Mia//


SweGizmo
7/26/09, 3:26 PM
#5

#4 ja, att få sålt alla till bra hem är ju också en förutsättning.

Min blogg: SweGizmo.se

KickanW
7/26/09, 7:36 PM
#6

#5: Det har jag tagit med i första inlägget :)

Annons:
teachingbirds
7/29/09, 1:08 PM
#7

Putt!

Allamej
7/29/09, 1:13 PM
#8

Jag har personligen dragit en gräns vid max 4 kullar per år. Ibland kommer jag dit, Ibland kommer jag att komma lite över och ibland så blir det ingen alls.

Varje kull kräver så otroligt mycket tid och kärlek att jag vet att jag inte skulle kunna älska mer än så. :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Terato
7/29/09, 4:56 PM
#9

Runt 6 kullar om året tycker jag låter rimligt om man har en lite större uppfödning. Då blir det en kull i taget med allt vad det innebär runt omkring.

Men även det blir ju snabbt rätt många djur. Sparar man enbart en unge ur varje kull ökar ju beståndet ändå med minst 6 djur om året. Sen köper man ju in utifrån och det blir rätt mkt till slut. Fast sen har man väl ett bortfall också.

Men det är klart att det går att ha två kullar samtidigt ibland också och då skulle man ju förstås komma upp i några fler kullar. Fast det finns ju en viss risk att man bränner ut sig själv då. Har haft muskullar och vet hur mkt tid det tar av en.

När det gäller antal djur över huvudtaget så tror jag att man måste ligga på en 20-40 st om man ska bedriva avancerad avel. Speciellt om man ska ta in flera saker än temperament och hälsa. Och det är väl där många uppfödare ligger idag.

När jag avelsfunderar och planerar och tänker kommer jag ganska snabbt upp i rätt många djur för att kunna bredda även om jag bara är intresserad av temperament och hälsa.

Men jag vill hålla det i väldigt liten skala. För mig är det värdelöst att ens äga råttor om jag inte hinner med dem. Jag vill leva med dem!

Vill man ta många kullar och ändå hålla uppfödningen så liten som möjligt är det bra fodervärdar som gäller. Och bra samarbete med andra uppfödare. Och som alltid är det mkt planering.

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Anvariel
7/29/09, 6:50 PM
#10

Jag tycker det är mycket beroende på hur man är som person och hur ens levnadssituation är. Jobbar man heltid? Har man familj och barn som tar tid? Hur mycket brinner man för det hela? Slopar man gladeligen två timmar TV-tittande på kvällen för att städa burarna? Sådant spelar ju in väldigt mycket i hur mycket tid man kan ägna åt djuren. Jag vet att jag INTE skulle kunna ha någon uppfödning som det är i dagsläget. Jag är för stressad redan som det är nu. Men vissa människor kan göra flera saker (än en?) samtidigt utan att flippa ur. :)

Absinthe
7/30/09, 1:33 PM
#11

Det är egentligen omöjligt att säga hur många råttor som är lämpade i avel i varje uppfödning. Ingen har egentligen samma standard även om man strävar att vara hård i sin bedömning.

Jag försöker placera de råttor jag inte klickat med eller som inte funkar på ett eller annat sätt hos fodervärdar för att kunna ha flest avelsdugliga råttor här hemma. Men sen finns de individerna man har som inte är till avel men som man ändå bara måste ha nära sig för att de fyller ens vardag med glädje och kärlek.
Råttorna som kanske inte duger i avel här hemma kommer ju fylla ett fullgott liv som sällskapsråtta. Jag placerar aldrig råttor till andra som visat aggro beteende.

Så de människor som faktiskt vill vara fodervärdar ska ha en stor eloge, för det underlättar så otroligt mycket för iaf mig som uppfödare att kunna placera djur som inte är avelsmaterial men ändå kan vara underbara sällskapsråttor, och det känns bra att de råttorna kan göra någon annans vardag lite mer spännande än att jag får för mycket djur här hemma för att kunna hantera alla. Det hade ju inte funkat varken för mig, råttorna eller köparna. Det betyder ju mindre tid per individ ju fler man har och då kanske det blir bristfälliga bedömningar som visar sig på aveln sen. (Men är man vettig så har man ju ändå ett övre tak på hur många råttor man tar in, man ska inte ta allt för givet!)

Nu efter helgen med besök av zickan och mangomelon så känns det tomt här hemma, jag hade en del extraråttor ett tag, och jag hade otroligt många burar och allt här hemma och det kändes som att det enda jag gjorde var att mata, byta och kela råttor här hemma. Nu har jag så mycket otroligt mer tid till alla mina egna och det är mindre stress för mig och råttorna när jag springer som en jojjo mellan burarna. Mitt tak på råttor är på omkring 30 råttor, nu har jag lite över 20 råttor för tillfället.

Avelsdugliga antalet: 3 honor som är i rätt ålder, 3 utvärderas nu under sin uppväxt. 3 hanar och 4 hanar är på uppväxt och kommer inte kunna paras förrän de är omkring ett år om de skulle duga till avel.

Där är en hona nu som jag troligtvis kommer att ta en andra kull på, annars siktar iaf jag på att bara ta en kull per hona, men känner jag att honan är otroligt bra tar jag två på henne. Hanarna använder jag max tre gånger.

Jag försöker spara en, kanske två från varje kull och har jag många råttor hemma för tillfället försöker jag hitta fodervärdar eller folk som bor väldigt nära som kan tänka sig att låna ut för avel senare.

Pengarna som kommer in från kullarna är råttornas pengar, då köps mat och annat de behöver, men de räcker oftast inte till och man får ta från sin egen ekonomi för att det ska gå runt för dem. Så om man tänker efter som uppfödare så är 250-300 kr ganska lite för en råtta, iaf om man tänker på omkostnaderna ens uppfödare har för att avla fram dessa bra råttorna man köper.
100 kr om året om råttan lever i tre år, vilket är 8,33 kr i månaden. låt oss säga att man får 10 råttor i en kull, det är 3000 till uppfödaren. Då går 200kr bort till medlemskapet i srs, sen går 50 kr bort på reggpapper etc. sen tillkommer frimärke för drygt 50 spänn. Och ska alla 10 råttor till olika hem och stamtavlorna är sena blir det 65 kr där på att skicka stamtavlan sen via posten. Sen kostar maten till en kull på 10 råttor i 3 veckor då de aktivt äter tills de är 5 veckor, låt oss säga en summa på 1000 spänn. (välling, gröt, kött, barnmat, grönsaker, frukt, potatis, pasta, leverpastej, olivolja, riktigt smör etc etc etc) Sen kan vi även vara petiga och räkna med toa-lätten på 225kr. Sen kommer det iaf för mig tillägg på resorna att lämna av de som ska upp till stockholm. Nu sist betalade jag runt 500 för att åka fram och tillbaka ett antal gånger och lämna av råttorna. Okej låt oss räkna lågt istället för högt 440 kr.

Nu har vi räknat med det väsentliga utan att drabbas av sjukdomar osv, nu har vi kvar 960 kr från inkomna pengar av kullen. Detta är ganska lågt räknat för mamma råtta äter också mycket och allt. Men dela sen 960 kr på 20 råttor, det är 48 kr. Oftast är det dessa överblivna pengar som går till mat, veterinär, bur och inredning till djuren. Så de som försöker tjäna pengar på råttor måste brista i något eftersom de tjänar pengar på det. Jag hoppas i min gud att det inte är bristande kost på växande råttbebisar iaf! Det kostar mer än man tror, och jag vill nästan säga att 1000 kr mat för en kull är ganska lite räknat.

Om man inte har gott om pengar sedan innan så tror jag att över 10 kullar årligen skulle vara knäckande både ekonomiskt, tidsmässigt och psykiskt. Det innebär så otroligt mycket med bara en kull, jag har haft två kullar samtidigt två gånger, nu senast var det ändå tolv dagars åldersskillnad på dem, men jag är glad att andra kullen inte blev så stor, det hade varit så otroligt mycket jobbigare då. kela gosa kela goooosa klappa mysa råttbebisar i ett enda kör hela tiden. Snacka om de stora råttorna blir sotis.. ;P

Nej men seriöst, det kan inte vara bra att ha för många kullar, de grejerna som kickan tar upp så som tid, ekonomi, köpare är ju bara några punkter. Vad händer om man sitter med 4-6 kullar samtidigt med kanske 12-15 ungar i varje kull och man får in en smitta och måste vara i karantän. Ska man sitta med alla råttorna tills smittan är över om ens köpare inte kan hålla karantän på annat håll, för det ska man inte ta för givet att personen som ska köpa kan!

Nej nu har jag bubblat tillräckligt här, kan prata i evigheter om sånt här så besparar er resten. =)

Terato
7/30/09, 3:34 PM
#12

*läser och nickar*

Ja, det går inte riktigt att skriva kort om det här. Det är ett stort ämne!

Men visst verkar det som att det tak som våra uppfödare ligger på idag, dvs 20-40 djur och ett fyrtal kullar om året egentligen är på smärtgränsen redan för dem? Så ja, jag har svårt att tänka mig hur man kan lyckas effektivisera över det.

Men med fodervärd menar jag ju även att man placerar ut djur som man egentligen tänkt använda till avel, säg att man har fler bra ungar i en kull, men inte har plats för hemma.

Eller så gör man som Nicciz, placerar ut sina bästa till mig! Cool

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Absinthe
7/30/09, 11:23 PM
#13

Haha Terato! Ja, alla uppfödare ska börja placera alla sina bästa djur rån sina kullar hos dig.. vilket är ditt maxtak på hur många råttor du får ha? ;P

Nej men allt över 4 kullar är jobbigt, jag kommer ha haft nästan det dubbla innan detta året är slut.. GOSH säger jag bara.. Obestämd

Jo jag placerar både de jag inte kan avla med och sånna jag kan avla med hos födervärdar. =)

Annons:
Terato
7/31/09, 8:22 AM
#14

Haha, ja, jag tycker det är ett bra förslag! :P

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Absinthe
7/31/09, 9:44 AM
#15

Jag placerar gärna någon från mina kommande kullar i höst hos dig *blink*

Men kom igen nu folket, finns det inte fler som har lite åsikter i detta ämnet? Vill veta lite hur alla andra också tänker, det behöver ju inte bara vara uppfödare som har åsikter i detta ämnet. Det hade kunnat vara kul att höra de som aldrig haft en kull innan som kanske tycker att fyra kullar är jättelite, eller de som har mycket fler kullar som kan argumentera för hur man hinner med så många fler kullar.

Tycker både det är ett viktigt och intressant ämne. =)

Katrin82
7/31/09, 1:42 PM
#16

Tycker det beror på hur det är runt om. Hur man jobbar, heltid, extra, jobbar hemifrån eller kanske är inte jobbar alls.

Men för min egen del som jobbar 8 timmar om dagen och har en son så skulle jag aldrig vilja ha mer än 1 kull åt gången. Skulle ge mig själv magsår. Första veckan tycker jag det tar massa kraft av att bara vara så orolig över dom små. Jag blir som en riktig hönsmamma! Om det inte vore för att det skulle komma en ny när den andra är minst 4 veckor…fast nä, jag skulle istället vänta.  Men är det så att man går hemma har man ju tid för mer, fast då är ju frågan hur man har råd.. Om man inte har en rik man som försörjer sin avel :) Oj…vilken idé!

Kan tänka mig att man tror att det tar mindre tid att ha en kull.

När det gäller maten så har jag ju en väldig fördel att ha en massa mat och grönsaker hemma hela tiden (jobbar på förskola med egen kokerska). Stor fördel eftersom jag vet att inte maten är stark. Har konstant en proppfull frys med mat från jobbet. Och som sagt även grönsaker får jag nytt dagligen. Men hur mycket jag tjänar eller går back på en kull har jag ingen aning om (ska räkna på det). Tidigare köpare får köpa billigare, huvudsaken är ju att dom kommer till köpare jag litar på!

För resor och lämna råttor har jag nog inte betalat något, men lagt ner många timmar på tåg och bussar..

Jag är aldrig utan pengar, så blir det ett oplanerat veterinär besök så finns det alltid pengar att lägga ut. Mitt dyraste har ju "bara" kostat 2.000. Så har sluppit extrema kostnader i och försig…

Mitt MAXantal på råttor hemma är 20 st (just nu 12), känner att jag inte skulle ha tid med fler. Och då har jag ju några som inte är "avelsdugliga". Men ett rimligt kullantal på ett år för min egen del är max 4-5.

Och att placera ut råttor är ju kanon. Har just nu en hane hos en fodervärd.

Nu har jag skrivit lite om hur det är för min egen del :)

cosmonita
7/31/09, 5:40 PM
#17

För mig personligen tycker jag att det är lagom med 3-6 kullar per år.

Givetvis handlar det om vad man pysslar med på dagarna annars, om man är ledig eller jobbar, har andra intressen, familj osv.

Jag jobbar deltid på natten så jag har mycket fritid. Inga småbarn heller, men ändå tycker jag att det är jobbigt med två kullar samtidigt. Har haft det vid ett tillfälle och det blev mycket jobb att gosa med 25 råttungar  eftersom det för mig är viktigt att alla bebisar blir sedda, hanterade och pussade på varje dag.

Förutom de här 25 ungarna så hade jag på den tiden även 20 vuxna råttor, ett gäng möss, några katter och mina två hundar. Alla de andra djuren tar också tid och många råttburar/musburar skulle städas. Så oavsett om man går hemma eller inte så tror jag att det är svårt att göra ett bra jobb med ungarna om man har flera kullar på gång samtidigt.

Två kullar samtidigt tycker jag går an ändå någon enstaka gång men att alltid ha det så…nä…

Jag skulle kunna ha en kull hela tiden dvs att den ena kullen avlöser den andra, och ändå hinna med  ungarna jättebra, men så många riktigt bra avelsråttor har jag inte möjlighet att ha eftersom det skulle betyda att jag förutom ungarna behövde ha minst dubbelt så många råttor som jag har nu med allt jobb det skulle innebära.

Allt utgår från den situation man själv befinner sig i men jag tror inte ens att en person som går hemma hela dagarna kan göra ett riktigt bra jobb med ungar och bedömning av avelsmaterial om kullantalet blir mycket större än vad som är vanligt hos de flesta "kvalitetsuppfödarna".

Upp till toppen
Annons: