Annons:
Etikettoff-topic
Läst 977 ggr
Allamej
2009-08-04 01:12

Delat från Föreningsliv (SRS)

#73

Bild på Terato

iFokus-poäng: Ametist Terato

09-08-03
16:07

Hantera inlägg

Ja, suck, hur ska man få bort denna groteska grossistavel?

Det är en svår fråga.. Som jag måste fundera lite mer på. Men jag tror det krävs andra åtgärder än att stoppa deras råttor på utställningarna. De som köper grossistråttor är de som inte törs/kan/vill köpa råttor från registrerade råttuppfödare. Tyvärr är nog de flesta av dem ickeutställare.

Så jag tror att för att få folket att förstå att man inte behöver köpa råttor från exempelvis grossister så måste man bjuda in dem till råttvärlden. De får kontakt med uppfödarna och råttfolket på utställningarna. Och det behövs en morot för att locka dem dit.

Djuraffärerna hittar sällan någon annan att köpa råttor från än just grossister så de är ju beroende av dem. Finns inte många uppfödare som vill sälja till zoobutiker. Många råttköpare känner sig nog beroende av zoobutikerna.

Men jag frågar mig hur det kan vara möjligt att det är tillåtet med de hemska förhållandena som finns hos grossisterna. Lagstiftning i ärendet kanske vore på sin plats.

Den enda vägen som finns idag för att stoppa/minska grossistaveln tror jag är att fånga upp köparna där dom står. Det ska vara enkelt att få kontakt med uppfödare och råttfolk och kunna hitta information och seriöst avlade råttkullar. Det innebär förstås också att man måste försöka pusha småuppfödarna att regga sin uppfödning. Fler uppfödare= fler seriöst avlade råttor till salu och på fler ställen i Sverige.

Att visa att zooråttan är lika mkt värd som uppfödarråttan är ett bra sätt att locka folk. Många skäms för att de tror de har dåliga djur och vågar inte ställa ut. Nej, jag tycker man ska vinka in dem och säga "kom hit och visa upp din råtta!". När råttägarna förstår att det inte är råttorna i sig det är fel på utan industrin kanske man tänker efter en extra gång nästa gång man köper en råtta. Annars blir det lätt att man sparkar bakut eftersom man ser argumentationen mot zooråttor som en ren lögn när an sitter där med sina underbara zooisar.

Älskar mina stora små vänner..

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
ErikM
2009-08-04 01:37
#1

"Djuraffärerna hittar sällan någon annan att köpa råttor från än just grossister så de är ju beroende av dem. Finns inte många uppfödare som vill sälja till zoobutiker. Många råttköpare känner sig nog beroende av zoobutikerna.

Men jag frågar mig hur det kan vara möjligt att det är tillåtet med de hemska förhållandena som finns hos grossisterna. Lagstiftning i ärendet kanske vore på sin plats."

…hos grossisterna och hos alltför många affärer.

Som säljare måste du ställa bra krav på affären. Och på något vis se till att dessa efterlevs. Dvs vara värda att efterleva. Ex genom att se till affären har sådan tillgång att de blir lite av ett centrum.

Även här kan faktiskt SRS-certifieringen vara till hjälp. Dvs ett stöd för både affär och kund att råttorna håller en viss "kvalité". Men återigen måste det på något vis löna sig för affären. Och där en av anlednignarna till att affären ogärna vill ha försäljningen hemma hos dig, för det är sakerna de får in pengarna på; bur å mat och allt det övriga en råtta måste ha. Och det får de ju bara gjort om kunden är på plats…

Upp till toppen
Annons: