Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3151 ggr
Pony
2009-11-26 19:42

Natalpälsråttor? =)

Hej!

Det börjar bli sjukt tomt utan djur här hemma nu.. de enda djur jag har någon kontakt med alls nu är min mors katter som jag är tokallergisk mot :(

Är lite sugen på nataler.. är det någon här inne som har sånna (eller bör jag fråga på MiF istället?)
Att de kan vara svårtämjda har jag förstått.. men är de kontaktsökande, som råttor?
Finns det ö h t ngn som föder upp för sällskap, eller är det foderuppfödare som gäller isf?
Vill höra åsikter av folk som har/har haft nataler! =)

(vet inte om jag placerade inlägget i rätt kategori.. hmm..)

Annons:
silverorm
2009-11-27 10:36
#1

Vi har.Glad Föder upp till våra majsormar men, de är kontaktsökande djur. Går att få riktigt tama om man vill! Luktar inte mycket o är lättskötta.

Thirre
2009-11-27 11:11
#2

Nataler påminner inte, enligt mig, så mycket om råttor då jag finner dem mer opålitliga, mer benägna att bitas, är inte lika trevliga och går inte att få samma kontakt med dem som med råttor. Jag har dock aldrig fött upp nataler eller ägt några själv men varit i kontakt med sådana i zoobutik. Jag vet att dessa inte går att jämföra med sådana som föds upp i ett privat hem där de får mycket uppmärksamhet, dock fick vi in sådana som var privatuppfödd då de faktiskt verkar yngla av sig bättre än vanliga råttor. Det var få nataler som vi sålde som sällskap, det var mest till foder tyvärr..

Kontaktsökande och nyfikna kan jag hålla med om men det är litet svårare att få dem så pass domesticerade som brunråttan är. Om jag inte minns fel har de litet mer annorlunda krav eller behov gällande burinredning. De har även större benägenhet att gnaga sönder ting, kanske kunde det bero på den stressade miljö som en zoo-butik faktiskt innebär men tusan! vad de slaktade allt som man lade in. Det var en stor anledning till att de slutade att ha nataler till salu..

Man lär så länge man lever.. ingen rök utan eld.. arga katter får rivet skinn.. att fela är mänskligt..

[MissDiss]
2009-11-27 15:23
#3

Vad är nataler? Varför inte skaffa nakenråttor? ;)

Allamej
2009-11-27 15:23
#4

#3 Vad har nakenråttor med saken att göra?

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[MissDiss]
2009-11-27 15:29
#5

#4 Hon var väl allergisk mot päls eller ? :S

Allamej
2009-11-27 15:43
#6

Nataler har ju päls!

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

Annons:
[MissDiss]
2009-11-27 15:47
#7

#6 Men jag har aldrig hört talas om Natal, så jag frågade ju vad är natal? Fick ju inget svar? :S

Allamej
2009-11-27 15:49
#8

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

 

 

[MissDiss]
2009-11-27 15:53
#9

#8 Det var ett konstigt djur :P

fiffiluren
2009-11-27 16:01
#10

#9 ser väl inte mycket konstigare ut än möss?

#0 det enda erfarenhet jag har av nataler är baserad på dom vi hade i skolan. Det började med tre eller fyra, till slut var dom väl ett trettiotal och då hade några försvunnit (avlivade och ormmat eller skador). Dom var superstressade och och dödade ibland en vuxen medlem i familjen, och ungar - varje vecka! En hona som fick kullar eftersom blev jätteaggressiv och hoppade efter fingrarna för att bita en. Sen fick dom tumörer allihop och fick avlivas.

Dom skaffades för att dom luktar mindre än möss och skulle användas till ormmat. Men det gick inge bra då dom var så stresskänsliga och lätt fick tumörer.

Det var inte alls samma med mössen som fanns där. Dom är/var betydligt snällare och klarade stressen mycket bättre.

mingopingo
2009-11-27 16:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#11

Under min tid i gymnasiet födde jag och en kompis upp en kull nataler på skolan som ett projekt. Båda var rätt nervösa och hoppiga men daglig hantering i många veckor resulterade i fullt hanterbara djur. Hanen var helt klart mycket lugnare och rätt trevlig för det mesta. Fast det hände att man fick sig ett litet tjuvnyp. Och hjälp va långt dom hoppade Glad

Ungarna var fruktansvärt söta men svåra att hålla på med.På bilden är dom 4 eller 5 dagar har jag för mig.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

mingopingo
2009-11-27 16:14
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

Ännu en unge.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

mingopingo
2009-11-27 16:15
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#13

Hanen var rätt trevlig för det mesta.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

Annons:
mingopingo
2009-11-27 16:16
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Honan och hanen innan ungarna kom. Tog lång tid innan honan blev dräktig men sen fick hon en rätt stor kull tillslut.

Ha en bra dag önskar Madeleine - sajtvärd för Teddykaniner

[MissDiss]
2009-11-27 16:16
#15

#10 Jo, lite konstigare tycker jag :)

silverorm
2009-11-27 20:40
#16

Något som faktiskt alla nataler vi har tycker om så är det att bli klappade över huvud o rygg, även kinderna är känsliga på dem. De gillar inte att bli fasthållna, men kan sitta fint i en kupad hand. Hoppar gör de! Även otroligt duktiga på att rymma… äter det mesta man ger dem. Våra är inte speciellt stressade av sig, de gillar att leva ihop i stora grupper, gillar höga burar, sitter gärna o spanar på de högsta punkterna i buren, men gillar oxå att gräva gångar i ströt.

Vi köpte in våra djur från en privatuppfödare o de var otroligt lugna o snälla, precis som råttavel gäller aveln på nataler, avla på lugna o snälla djur som är trygga så får du även lugna o trygga ungar!Glad

Vi tog även in djur från imazo, o det var en otrolig skillnad… kallade dem för arga o arga… två honor som hoppade fram o högg ilsket… men nu när de har fått bebbar o blivit hanterade har de blivit riktigt trevliga individer, kan ju tillägga att de parades med en snäll hane från våra gamla djur.. Dessa honor har även gett oss champagnenataler otroligt fina!Glad

Nataler går att få hyggligt tama, de gillar att bli klappade, men de är ju inte som våra tamråttor direkt!

fiffiluren
2009-11-27 20:48
#17

dom nataler vi hade i skolan kom från imazo, som nästan alla djur vi hade där (några var upphittade, andra inlämnade) kanske var därför det vart så förstörda efter ett tag. Sen var det faktiskt brist på hantering trots att det är några elever och pysslar där nere varje dag så blir några djur ändå bortglömda.

Så om man hanterar dom och om dom kommer från en uppfödare kan dom säkert bli jättetrevliga, men det ovan är den erfarenheten som jag har av dom

Pony
2009-11-28 00:25
#18

Tackar för alla svar!

#5 Nejdå, det är bara katter jag tål, smårdjur känner jag inte alls av :)

Silverorm> Hur ofta har du kullar då? :P Lite långt ifrån stockholm visserligen..

Mingopingo> SÅ söta bilder! Verkligen!

silverorm
2009-11-28 01:45
#19

#18 Har nu i olika åldrar, pojkar o flickor… champagne o vanlig augouti. Åker du till utställningen den 5e kan du säkert hämta dem där av Tezzlan el blackvelvet.Glad

[lucke]
2009-11-28 02:13
#20

Om du inte får tag i nataler från uppfödare, så säljer SoFO Pets på Östgötagatan såna. Vet dock inte hur de är i temprament osv…

Annons:
Pony
2009-11-28 09:56
#21

Oj.. den 5e är nog för tätt inpå tyvärr, är lite dåligt förberedd känner jag. Men man kan ju höra med djurtransport.ifokus senare!

#20 Vilket bra tips! Pluggar komvux inte långt därifrån, så det blir ju perfekt att gå förbi där och kika på dom.
Kan ju vara bra att träffa natalisar innan jag själv skaffar.

[lucke]
2009-11-28 11:38
#22

JAg var också inne på att skaffa nataler, innan det blev rådisar. När jag tittade på SoFo hade de små ungar, väldigt söta. Nu är jag ändå glad att det blev råttor, då jag ville ha ett större djur som är socialt. Men att nataler luktar minimalt är förstås en stor fördel.

Annilinn82
2019-06-19 00:35
#23

Silverorm ring lr smsa mig om du har nataler å sälja 0763154900

Annilinn82
2019-06-19 00:36
#24
Annilinn82
2019-06-19 00:36
#25
zickan
2019-06-21 00:24
#26

Tråden är 10 år gammal

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: