Bur + foderfråga
Funderar på att eventuellt skaffa två pojkar i framtiden, men jag vill ha en BRA bur som de inte kan gnaga sig ur under några omständigheter (har möss, vill ej att det skall ske någon olycka…) vet ni någon bur som skulle passa? Stoor ska den vara också.
Just nu så får mina möss en basblandning av de fyra sädesslagen + lite fröer + orijen kattmat + lite annat som jag varierar (har matkorn (?) ibland, hemtorkade grönsaker och massa andra saker) + såklart färskfoder i form av matrester (som inte är så kryddade), barnvälling med ärtor i, fisk, kött, kyckling, grönsaker…. Ja, typ allt som int e är giftigt eller farligt för dem att äta. Men tror ni att det fungerar att mata råttor med, eller ska de ha någon speciellt utöver detta?

Min favoritbur hittills (har gått igenom tre stycken ungefär) är min Savic Royal Suite. Betvivlar starkt att mina pojkar skulle kunna gnaga sig ut ur den. *ler lite* Och den är stor. (;
Jag tycker att maten låter bra. (:
#1 Ja, det är den buren jag har funderat på! Gillar luckorna på den, vill kunna lätt möblera om åt dem och sådant. :)

#2 Eftersom du kan öppna hela framsidan så är den ganska lätt att möblera ja – men framför allt lätt att städa! Vilket är väldigt trevligt haha.
#3 Ja, precis!

Jag hade skippat kattmaten och gett hundmat till råttor istället. Kattmaten innehåller mycket taurin som är skadligt för råttor (eller snarare, de kan tillverka det själva så de får en "överdos" ifall det finns i maten också). Det kan ge problem med njurar och hjärta. Annars låter det super ^^
Corgisaurus - mitt huvud i ettor och nollor
Ni får gärna titta in och hälsa på.

Funderar på att eventuellt skaffa två pojkar i framtiden, men jag vill ha en BRA bur som de inte kan gnaga sig ur under några omständigheter (har möss, vill ej att det skall ske någon olycka…) vet ni någon bur som skulle passa? Stoor ska den vara också.
kolla in zooplus.com - 5% rabatt första gången, ingen fraktkostnad ( om jag minns rätt ) och fina burar som har hållit iafl för mig. finns alla storlekar och dom är rätt billiga jämfört med svenska affärer.
Just nu så får mina möss en basblandning av de fyra sädesslagen + lite fröer + orijen kattmat + lite annat som jag varierar (har matkorn (?) ibland, hemtorkade grönsaker och massa andra saker) + såklart färskfoder i form av matrester (som inte är så kryddade), barnvälling med ärtor i, fisk, kött, kyckling, grönsaker…. Ja, typ allt som int e är giftigt eller farligt för dem att äta. Men tror ni att det fungerar att mata råttor med, eller ska de ha någon speciellt utöver detta?
Kattmat bör du undvika som föregående talare sagt, och vad jag förstår ska man helst bara ge dom hundmat med låg proteinhalt. har en tråd liggandes med frågor nånstans på forumet om detta där folk föreslog det - annars ger jag mina råttor som basfoder :
Musli ica basic , solrosfrön, pumpafrön, vit quinoa, bovete, flingor, hundmat, rispuffar för deras eget nöjes skull. man ska helst ha osötad musli och om dom börjar bli tjocka, se till att frukt och feta fröer tas bort.
kompletterar också med mat som jag vet att ett barn skulle tåla att äta ( med andra ord ingen extra stark chili till pojkarna! )