Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 3505 ggr
maggaan
2010-05-03, 16:55

Kattmat!

Är kattmat bra för råttor ? :O

Jag har fått höra att det finns något ämne i det som inte alls är bra för råttor!

Blir förvirrad

Annons:
Elshira
2010-05-03, 17:07

Taurin finns i många fodersorter till katter så kolla att det inte är med (det är inte bra för varken oss eller råttorna).

Hakuna matata!

maggaan
2010-05-03, 17:29

Okej, då va de som jag trodde, tack  så mycke :)

Emmiiz
2010-05-03, 17:36

finns även i våra energidrycket, (redbull, power king, star, mfl)

Taurin är tjurpiss och ger extra energi.

Jag ger det till råttorna men alla dampar för det.. men mina har aldrig mått så bra som när jag började ge dom det..

maggaan
2010-05-03, 17:37

Psst, okej :)

Love-
2010-05-03, 17:53

#3 det är inte piss där är en syra

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

Emmiiz
2010-05-03, 17:54

w.e! DET ÄR INTE FARLIGT!

Annons:
Allamej
2010-05-03, 17:55

Taurin är en aminosyra som kroppen själv producerar.

Taurin reglerar blodets PH-värde och minskar nedbrytningen av protein.

Vid överskott av taurin påverkas hjärtat och vårt blodsocker negativt.

Om man får i sig för mycket taurin kan blodsockret sjunka till en farlig nivå (hypoglykemi).

Forskare har upptäckt att taurin orsakar vätskeförlust (dehydrering) vilket kan skada njurarna

Råttor skapar, precis som människor, kroppseget taurin. Det behöver inte tillsättas. Katter kan inte tillverka det själva och därför är det tillsatt i kattmat.

Har du inte funderat på varför dom varnar för energidrycker och varför folk faktiskt har dött av att ha druckit energidrycker med taurin i sig?

Kan du gissa vilka djur dom använder för att komma fram till sina forskningsresultat?

*saxat från mattråden eftersom det är faktiska forskningsresultat från livsmedelsverket jag delger er*

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Emmiiz
2010-05-03, 18:04

Om man får i sig för mycket taurin kan blodsockret sjunka till en farlig nivå (hypoglykemi).

Det står i texter du klistrat in att det i stor mängd är farligt!

vem sa att jag bara ger dom en massa kattfoder då?

jag sa inte att det är det enda dom äter!

Allamej
2010-05-03, 18:13

Andas vännen, jag försöker bara få dig att förstå att det inte är bra för råttor att få tillsatt taurin i kosten. Försök läsa upp dina kunskaper på vad råttor behöver näringsmässigt och ta inte bekväma genvägar för att du inte vill erkänna att du har fel :)

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Love-
2010-05-03, 18:14

#9 håller med

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/

Emmiiz
2010-05-03, 18:17

men det är mia djur, dom mår bra av det och jag fortsätter.. sköt era egna djur.

Love-
2010-05-03, 18:20

men var inte här innen då om du inte kan acceptera att du gör fel och liksom bara ta det och inte göra om det mer svårt

Elshira
2010-05-03, 19:41

#11 Precis som oss människor tål råttorna en viss mängd dåligt. Jag menar titta hur mycket skit vi får i oss varje dag - men det är fortfarande inte bra (så vida man inte själv kan producera det).

Men efter som det inte är bra och de kan få en överdos av den vilken dag som helst vilket just leder till bl.a. för lågt blodsocker vilket de kan dö av på bara en kort stund.

Som sagt, det är inte för inte det är förbjudet för folk under 15 att köpa energidryckerna med taurin. Jag har själv varit på ett lan där det dracks som vatten varav min bästa vän fick skakningar i kroppen samt började blöda näsblod (en annan blev "bara" blek ock fick skakningar).

Precis som alla andra vitaminer och mineraler så är taurin nödvändigt för oss, men också precis som alla andra vitaminer och minderaler kan de vara väldigt skadligt i för stor dos. Det behöver inte alltid ge synliga effekter (särskilt inte på en råtta som inte kan prata), men det gör fortfarande mer skada än nytta.

Jag vet inte hur det är med hundmat men deras foder kanske inte (brukar) innehåller taurin? I sådana fall är det ju inte svårt att byta till det istället för kattfoder.

Hakuna matata!

Annons:
zickan
2010-05-03, 21:00

Svarade just en annan i en annan tråd. Jag klipper in det jag skrev där. Försökte skriva lite exempel för att personen verkade vara lite trög med att förstå hur det låg till i andra tråden.

"Råttor tar skada av taurinet som finns i kattmaten. Det som gjort att dina råttor kanske mått lite bättre är pga ökat protein. Råttor behöver få i sig en viss mängd protein per dag. Vilket de flesta löser med att ge tillagat kött, kyckling etc. Kör man bara på Torrfoder vilket man inte ska göra. Så får dom inget protein för fem öre.
Men på sikt så bryter du ned dina djur inifrån och du själv kommer troligen vara anledningen till att de dör förr eller senare. Så det är ju valfritt om du vill plåga och ta död på dina egna djur.
Därför rekommenderar jag dig starkt att byta från kattmat till hundmat. Ha lite bra Torrfoder för hund i din foder blanding istället. Då får dina råttor inte taurin men däremot lite extra protein som bara kommer göra dom gott.

Taurin upptäcktes i en oxmage. Precis som röd färg upptäcktes via röda bär. Men varken bär eller oxe används för att framställa målar färg eller taurin.
Genom forskning på djur(OFTAST råttor!!) Har de hittat andra ting att framställa både målarfärg och taurin.
Att många djur typ råttor inte mår så bra av extra taurin är väl utforskat då råttor är ett extremt bra labb djur och används ofta vid forskning.

Men ALLT levande som själva kan omvända och framställa taurin i kroppen behöver inget extra för att extra av allt är mer skadligt än vad man tror. Har du redan en för hög halt taurin i kroppen än normalt och sedan ökar på med 1 eller flera redbull, då ökar du risken att må dåligt, få problem och vissa har tyvärr dött av det.

KATT kan inte producera och omvandla till taurin på samma sätt som människor, råttor och väldigt många andra djur. Därav måste vi tillsätta taurin i fodret för att katten ska må bra och få i sig alla viktiga ämnen som deras kropp behöver.
Aktiva ute katter har inte samma behov av mycket extra taurin som innekatter. Då en utekatt ofta äter möss, råttor, fåglar osv. Och i dessa bytes djur finns det en mängd taurin som oftast tillgodoser deras behov. Därför finns det kattfoder framställt för inne/ute katter, kattungar och äldre katter.

Om du inte förstår så här långt så kanske detta hjälper.
Människor behöver ca 5 gram salt per dag för att må bra. Detta får vi genom maten vi äter. Idags läget får människor i sig lite mer än dubbel dos salt än vad v åra kroppar behöver per dag.
Skulle man helt missa att det finns salt i maten och tro att man bör äta en tsk salt 1 gång om dagen, så skulle man sakta men säker börja bryta ned kroppen. Gå närmare högt blodtryck, diabetes, stroke, njurproblem osv.
Samma sak gäller om du ger extra taurin till en kropp som redan producerar taurin på. Dubblar aminsyrorna så att kroppen inte kan ta hand om det extra taurinet och kroppen börjar sakta brytas ned""

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

pebb
2010-05-03, 21:23

Jag ger råttorna små mängder kattmat IBLAND, absolut inte dagligen utan som extra gottis någon gång ibland.

zickan
2010-05-03, 21:25

#15 hehe..typ samma som att ge en människa en redbull lite då och då som godis ;-)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

pebb
2010-05-03, 21:26

#16 Hehe, jupp, finns säkert dom som gillar å dricka red bull som godis :P

EmmaWq
2010-10-15, 14:07

Tänkte höra här inne apropå hund/kattmat; innehåller ALL kattmat taurin? Kattmat är absolut inget jag ger mina killar, men det var en fråga som dök upp :P

Sedan undrar jag vilken typ av hundmat ni ger era rådisar? Vilket märke etc alltså? Mina har bara fått lite hundgodis som något extra gott ibland (oftast runt helgen ;-)) Men tänkte börja med att blanda ut torrismaten med hundfoder Glad

[lucke]
2010-10-15, 14:16

Försöker få tag i Orijen och liknande Torrfoder för hund som finns i djuraffärer. Verkar ha ett vettigt innehåll.

Lamina
2010-10-15, 15:03

#14 Äta en tesked salt, jo det låter ju gott… Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Annons:
Idrus
2010-10-17, 01:50

#11 - Om JAG hade varit DU (just saying..) så hade jag tänkt herregud, jag har gjort fel och erkännt att jag gör fel, man lär ju sig av sina misstag säger man, och bytt foder genast. Varför TA RISKEN att få djuret sjuk/ta livet av den? acceptera att du gör fel och byt foder för djurets bästa, tänk inte på dig själv!

Besök gärna min blogg.

[oboybabe]
2010-10-17, 15:35

#11 Man kommer aldrig bli fullärd, man kommer göra många misstag med sina djur. Herre gud när jag hade mina första råttor gjorde jag så mycket fel vilket jag än idag har dåligt samvete över men jag lärde mig av det och jag lär mig fortfarande saker som man gör fel. Man måste acceptera att man gör fel och  "gör om gör rätt". Råttorna kommer må så bättre. Ingen här säger något för att vara elak utan för att dina råttor ska få det så bra som möjligt.

Luka
2010-10-17, 16:07

Om det inte står i innehållsförteckningen att det är taurin i, betyder det då att det är fritt från det? Eller kan det innehålla det iallafall?

[Thiah]
2010-10-17, 22:02

#23 kattmat eller hundmat?`All kattmat borde väl innehålla taurin? som kattägare tar jag det lite för givet i alla fall Flört

Luka
2010-10-17, 23:04

Kattmat tänkte jag på..torrfoder. Men det kanske är det i både torrt och blött(?)… Nåväl. Det är lika bra att låta bli att köpa kattmat för att vara på den säkra sidan.

Elshira
2010-10-18, 11:40

Det är ju bara att köpa hundmat istället - "samma" sak fast utan taurin =) Jag brukade köpa hundmat och blanda ner i torrfodret med (tillsammans med en massa annat gott och blandat).

Hakuna matata!

JossanH
2010-10-18, 13:32

Är det mycket hög kötthalt i maten är det inte säkert att taurinet är utmärkt som ett tillskott då det finns naturligt i kött. Speciellt i tex hjärta.
Beroende på hur bra kvalitet det är på hundfodret och hur mycket kött det är borde det väl ändå finnas taurin även i det även om det inte är speciellt tillsatt?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Shortforcrazy
2010-10-19, 19:47

#7 Är du säker på att Taurinet ger lågt blodsocker istället för högt? Jag har diabetes typ 1 och jag har aldrig hört något om det. Jag vet att jag ska undvika energidrycket överlag vilket jag också gör, men jag blev lite nyfiken nu. Eftersom Red Bull och Powerking, eventuellt någon mer, finns som lightvarianter så tycker jag att det låter konstigt att tillsätta ett sötningsmedel för att inte höja sockret om det nu är så att taurinet i sig sänker sockret. Jag får det inte till att gå ihop, men det kan vara för att jag är lite förvirrad av mig.

JossanH
2010-10-19, 23:12

#28 http://www.utbildningscenter.se/dokument/nyhetsbrevenergidryck.pdf

På google kommer det upp flera rtiklar om att taurinet sänker blodsockret.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Shortforcrazy
2010-10-19, 23:42

#29 Säger du det så. Men jag tycker ändå att det låter konstigt. Kanske skulle man börja dricka mer energidryck då med tanke på att jag har högt socker.

JossanH
2010-10-19, 23:49

#30 Läser du artikeln jag länkade till tror jag inte du skulle vilja dricka mer energidrycker.. :S
läs från "Taurin det stora problemet" så märker du att det inte är speciellt nyttigt att få det tillsatt till kroppen i såna mängder.. Har man redan problem med blodsockret skulle jag tro att det lätt kan utvecklas till ännu större problem med ett större taurinintag..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Shortforcrazy
2010-10-20, 15:13

#31 Okej. jag ska ta och läsa den.

spikeodumbo
2010-10-20, 16:33

Jag brukar ganska ofta ge mina råttor kattmat och dom älsakr det^^

Elshira
2010-10-20, 16:45

Jag fattar inte VARFÖR ge sina råttor kattmat när det går precis lika bra med hundmat? Vad är skilnanden liksom, det är nästan samma sak men med och utan taurin.

Vi har katter (och inte hund) men brukar köpa hem en liten typ 1-2 kilos påse med hundmat som räcker i en evighet till råttorna. Kostar ju inte många kronor.

Hakuna matata!

Annons:
emmej
2010-10-20, 17:04

Jag ger mina råttor hundmat istället för kattmat, i och med att dom inte mår bra av det. Har både hund och katt här hemma.

Hundmat är nog ett bättre alternativ om man vill ge sina råttor protein i torrform.

spikeodumbo
2010-10-20, 17:07

asså jag brukar ge hundtorrfoder till råtterna och den kattmat jag brukar ge är sådadär på burk blötmat som jag kallar det=)

mikeiko
2010-10-20, 17:21

#34 Och dessutom luktar kattmat äckelpäckel! :D

Upp till toppen
Annons: