Etiketterhälsa-skötsel-beteenderåttägareartiklar
Läst 131 ggr
zickan
2021-10-05, 19:23

Introducering av råttor, metod 1

img-7671jpg.jpg
Fotograf: Sofia "Fisfia" Colliander 

Många är vi som introducerat en eller flera råttor med nya kompisar av olika anledningar. Minst lika många åsikter finns det i hur man bör göra. Med all rätt, för man måste agera utifrån de inblandade individerna. Och alla råttägare har inte fördelen att äga råttor som var födda eller upplärda till ett korrekt och tydligt råttspråk, de är helt enkelt inte flocksmarta och det kan skapa problem vid introduceringar. Därför skriver jag den här artikeln.

Olika råttor = olika tillvägagångssätt

Eftersom situationerna varierar beroende på om du introducerar en ung, eller en äldre råtta, honor med honor, hanar med hanar, eller en flock + flock så tycker jag att det bör göras på olika sätt. Saken är bara den att det skulle bli en hel bok att gå igenom varje slags konstellation kontra typ av beteende problem.

Det här är bara ett grundrecept, ett steg på vägen. För en lyckad kaka krävs det erfarenhet och en mer kunskap om råttors beteende. Vilket jag kommer att gå in mer på i del två. (Lär dig läsa din råtta).

Karantän

När du fått hem en ny råtta är det väldigt viktigt att den får vara i karantän. Sex veckor är det optimala. Läs mer om karantän här. Under tiden kan du passa på att lära känna din nya vän. Desto bättre du lär känna den desto större chans för en lyckad introducering. Passa på att få den van vid dig, att få den att se dig som en vän och någon man kommer till om saker är läskigt. När råttan varit klart i karantän kan du påbörja din introducering.

30-minutersregel

Många kör sina introduceringar med en 30 minuters regel. Om ingen råtta visar oönskat beteende under dessa 30 min går de vidare till nästa steg. Och vid minsta tecken på aggressivitet, backa ett steg.

Tecken på aggressivitet

Det du ska uppmärksamma som tydliga tecken på aggressivitet är att råttan:

  • Reser ragg och puffar upp sig så den ser ut som en igelkott
  • Sniffar/fnyser intensivt och upphetsat
  • Stryker sig som en katt mot föremål
  • Revirmarkerar överdrivet
  • Piskar ormlikt med svansen
  • Vaggar som en anka och med hela kroppen upplyft från benen
  • Går med rest ragg sidledes, nästan med rumpan först
  • Gnisslar tänder fort och högljutt (samtidigt som raggen är rest)

Steg 1 - doftprov

Börja med att ställa burarna intill varandra, men inte så nära att råttorna kan nå varandras utsträckta armar eller utstickande svansar. Bara så att de kan känna lukten av varandra och eventuellt se sina nya grannar.

Lägg en handduk eller filt i respektive råttors burar och skifta dessa mellan burarna efter ngn dag. Byt sedan dessa med jämna mellanrum så att lukten finns kvar. Detta är för att råttorna ska vänja sig med varandras dofter inne på deras revir och inte bli lika hårdhänta/nyfikna när de väl får ses samt för att det ger en bra överblick i vilka/vilken råttor/råtta som kommer vara ett problem vid hopsättning.

När dem inte längre är så intresserade av doftproverna du stoppar in till dem kan du låta dem undersöka varandras burar. Självklart när inte den andra råttan är där.

Efter att ha kelat och lekt med den nya råttan kan du låta de andra råttorna komma ut och lukta lite på dina händer. Stoppa inte in händerna utan låt dem komma ut och undersöka doften själva på dina händer och kläder. Och vice versa. Detta gör man för att råttorna ska veta att du har accepterat den/de andra.

19428-1310135688.jpg

Steg 2 - neutral plats

När intresset svalnat även för dina händer och kläder kan du låta dem lukta runt där den andra råttan nyss varit ute. Om det fungerar utan att råttan bara springer runt och spårar intensivt kan du nu ta ut dem tillsammans på en neutral plats. En neutral plats är en plats som inte någon av råttorna anser som revir. Ett exempel är badkaret. Jag personligen gillar inte badkars idén för då kan inte råttorna själva springa undan eventuella angrepp. Jag använder mig av en nybäddad säng.  Med en kudde eller en större bok i beredskap så jag kan sära dem ifall det behövs.

Steg 3 - revir

Nästa steg är att låta dem träffas tillsammans på någons ute revir. T ex den plats där de brukar vara ute och leka. Under det här steget är risken som störst att den råttan vars revir ni är på undersöker nykomlingen lite mera hårdhänt, men så länge du följt alla introduktions steg ska det inte vara några problem. Om ngn av dem visar tecken på aggressivitet, Backa ett steg! Och upprepa det steget i flera dagar i rad.

Steg 4 - ihopsättning i bur

Sista steget är att städa ur buren de ska flytta in i ordentligt. Skura och möblera om så att det är nytt för alla som ska bo där. Kolla klorna, fila ner om det behövs. Bada råttorna så att de luktar samma, eller häll ev. vanillin socker på dem. Sätt sedan in dem i buren, det bästa är att ta den tiden på dygnet då dina råttor verkar vara som tröttast.

Om någon av råttorna reser ragg, skjuter rygg, piskar med svansen, markerar med tänderna mot strupe eller genitalier eller på något sätt visar aggressivt beteende, Ta genast isär dem!!

rats-034.jpg

Ligga på rygg

Nu kanske den mer dominanta råttan kommer att lukta över nykomlingen och vända och vrida för att kunna dofta av den. Det kan hända att den råttan som blir överluktad tyvärr springer undan och då kommer det här att fortlöpa tills den mer dominanta råttan tycker att han har luktat klart. Om den andra råttan fortsätter att springa undan så kommer den mer dominanta bli alltmer hårdhänt och troligen brotta ner den andra på rygg tillslut. Om den mer dominanta råttan har rest ragg måste du ta isär dem Direkt. Om den inte har rest ragg händer en av minst tre saker,

  1. - Antingen så spänner råttan som ligger på rygg sig och blir panisk och piper högt av skräck. Om detta händer är det en god idé att backa ett steg och låta dem lära känna varandra lite bättre innan de ska flytta ihop annars kan det bli långutdraget genom att råttans skräck för den andra intensifieras så pass att den får svårare att bli accepterad.
  2. - Eller så tar den sig loss och springer därifrån och karusellen fortsätter
  3. Eller så slappnar råttan av och låter sig bli putsad, kanske med lite småpipiga protester men så länge råttan är avslappnad och du har följt alla introduktionssteg och de har flutit utan problem så måste du låta dem vara.

Annars kommer du bara att skjuta upp introduceringen. De måste göra upp rangordningen och för råttor är det här ett normalt beteende. De kommer att vrida och vända på varandra, pipa, låta och ev. ställa sig på bakbenen och boxas lite. Så länge de inte blir skadade, alltså får sår ska du bara låta dem vara.

Rangordningen förändras

Ifall de kivas i flera dagar kan det vara ett tecken på att rangordningen förändras och att bråken tillslut upphör. Ibland kan man även komma att behöva kastrera den/hanar som är värst, fast lägg då på minnet att det kan ta upp till åtta veckor för hormonerna att gå ur kroppen och beteendet förändras. Om bråken fortgår konstant i veckor bör du nog separera dem permanent.

Tvinga ihop råttor = stress

Tänk på att råttor precis som människor är egna individer och ibland går dem helt enkelt inte ihop och kivas konstant eller mobbas på mer subtila sätt. I vilket fall som helst så innebär det en extrem stress för den utsatta råttan och det är ditt ansvar som djurägare att lösa det på bästa sätt för alla inblandade. Det var trots allt du som valde deras nya kamrater inte råttorna. Ibland är det helt enkelt bättre att starta upp en till flock.

Det är trots allt ingen, vare sig råtta eller ägare som vinner på att ha en flock i konstant obalans.

Text: Maria, aka Nicciz_

Källa:www.ratfanclub.org/newrat.html_

zickans.com
Värd på Råttor, Exotiskadjur

Sidan för dig som är intresserad av råttor
  • Redigerat 2021-10-05, 19:31 av zickan
zickan
2021-10-05, 19:25
#1

Artikeln är publicerad första gången 2008. Men efter nya uppdateringar av iFokus har något blivit knas med den tidigare artikeln.

zickans.com
Värd på Råttor, Exotiskadjur

Upp till toppen