Annons:
Etikettråtthjälpen
Läst 989 ggr
Händigaråttan
10/17/17, 7:55 PM

Usch för dåliga ägare

Såg att det för någon dag sedan kom upp råttor till salu i Örnsköldsvik på blocket, anledningen till att jag tar upp det är för att jag bor där. Dessa två var tre månader gamla och såldes i brist på tid. Jag blir så arg på folk som köper råttor för att ha dem i bara någon månad 😡 Jag önskar att jag själv kunde ta dem men tog emot sju för bara någon vecka sedan så tänkte höra här om någon i Örnsköldsvik/Umeå kan förbarma sig över dessa? Jag har egentligen ingenting med detta att göra men blir så ledsen då dessa är så unga och jag själv står hjälplös. Om det så skulle behövas kan jag hjälpa med frakt, vill bara att någon tar dessa sötnosar då de inte gjort något ont för att förtjäna dåliga ägare

Annons:
tanglytails
10/18/17, 7:20 AM
#1

Det bättre alternativ är att dela annonsen, inte skuldbelägga dom hur upprörande det än är.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

[KatarinePierce]
10/18/17, 7:41 AM
#2

#1 Jag hittar inte din  uppfödning

tanglytails
10/18/17, 5:11 PM
#3

#2 Hemsidan är under uppbyggnad, sorry! 
Här är länken till nya hemsidan, går jättebra att kontakta via fbsidan med.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
10/18/17, 7:22 PM
#4

Visste det finns ju antagligen en del folk som inte tänkt efter ordentligt innan de skaffa sina husdjur, men sen finns det ju dom som av legitima skäl behöver ta farväl av sina husdjur men kanske bara skriver "pga tisbrist" eller liknande för man kanske inte vill publicera de riktiga skälen då de kanske är för känsliga och/eller privata (ex. ekonomin strular, förlorat jobb, förlorat närstående, sjukdom, psykisk ohälsa m.m.). Dessutom kanske de faktiskt vill göra vad som är bäst för djuret/djuren och inte sig själva, t.ex. tycker att de förtjänar med social kontakt, kel, lek, gos ov än vad de kan nu komma att ge, så då är ju den nuvarande ägaren inte en riktigt dålig ägare… De kan ju också bara ha missbedömt hur mycket jobb det är med husdjuret och insett att de inte kan ge tillräckligt med tid, det kan ju vara svårt att läsa sig till vad som faktiskt behövs och hur den tiden upplevs i verkligheten. Men jag försöker inte försöker inte försvara faktiskt dålig ägare; opålästa, impulsköpande, ej planerande, "bara vill ha bebisdjur", trendigt att äga djuret, osv.

Händigaråttan
10/18/17, 10:47 PM
#5

Håller med det ni skriver och tar åt mig av er konstruktiva kritik mot mitt uttalande. Känner bara en enorm frustration då råttor är svåra att sälja i Norrland (min personliga erfarenhet) och jag inte kan göra något åt dessa två, trots att de bor på gångavstånd ifrån mig. Själv har jag 11 herrar varav sex nyinflyttade för ca en vecka sedan och det vore en lögn att säga att jag har tid för att ta mig an två till, än hur mycket jag vill detta. Jag skulle därför vilja korrigera mitt tidigare uttalande: Denna blocketannons http://m.blocket.se/Vasternorrland/2St_fina_tamrattor_75953758.htm?aw=1 går till två tre månader gamla råttor i Örnsköldsvik. Jag önskar själv jag kunde ta mig an dem men när så inte är fallet så undrar jag om någon här är intresserad. Jag skulle även, om så behövs, kunna bistå med frakthjälp då jag verkar för varje råtta välbefinnande och rätt till värdigt liv. Syftet med detta inlägg är att uppmärksamma folk om dessa två och att ge annonsen spridning.

Novachan
10/19/17, 8:21 AM
#6

Förstår hur du känner. Såg annonsen igår och försökte kolla in den nyss men den är borttagen så antagligen har de redan hittat nytt hem.

Annons:
Tirreterande
10/28/17, 6:21 PM
#7

Hej! såg denna annons och tänkte vara ett exempel. 

I augusti bestämde jag mig för att råttor är fantastiska! Jag läste på om ALLT!
Hade nyss återhämtat mig från en hemsk psykisk sjukdom, mitt liv var tillbaka! Jag skulle börja skolan, jag var glad! 

Fick efter ett tag, kontakt med en uppfödare. Och hämtade hem de 3 mest underbara råttorna som finns. 
Jag spenderade otroligt mycket tid med dem. Var så lycklig! 
Men skolan började, gick även helt fel. Har nu återgått till min tidigare sjukdom. Jag släpper ut råttorna 1h om dagen för jag vet att det är det de behöver. Men jag orkar inte gosa, uppfostra, leka, prata eller städa. Ska en råtta få leva så? I en bur nästan hela dagen med husse i sängen bredvid…
Jag tog det hjärteskärande beslutet att sälja dem. De förtjänar så mycket mer. Nu vet jag inte vad denna ägares motiv är. Om det är för att de har tröttnat är det tragiskt. Men vissa säljer för råttornas skull :)

Tycker inte att du reagerade dåligt, men nu har du sett en annan sida :) 

Ps. När jag är tillbaka på banan (säker denna gång) skaffar jag gärna råttor igen! För de är fantastiska djur <3

zickan
10/30/17, 2:33 AM
#8

#7 Det är inte alls konstigt att det strular med livet och man känner att det blir bäst för djuren med nytt hem. Håller helt med dig.  Ibland går det bara inte
Även om man har beräknat på allt. Så är det väldigt svårt att se framåt i tiden. Sedan reagerar man olika på olika saker. Klarar ta vissa saker mer /mindre än andra. 
Lever själv med lite psykisk ohälsa. Jag har omplacerat djur. Främst för jag åkte på utmattningssyndrom, gick in i väggen var på väg att få sparken men valde säga upp mig. Hde de mesta kvar som jag har i dag. Men valde sluta helt med vissa arter tills det kanske blir mer hållbart i framtiden.  
Jag har valt att omplacerat några djur som verkligen inte fungerade med mig. Haft svårt hantera och de drar sig ifrån mig men älskade och tyrde sig till någon annan. Har omplacerat något djur när jag förlorade jobbet jag varit på rätt länge. Nu sitter jag i samma skit igen. Inte riktigt lätt att planera att ens jobbkund skall dö i förtid bara sådär. Tur nog har man bättre kontaktnät nu och enklare få jobb. 
Jag har omplacerat djur pga överkänslighet på snudd till allergi. Något jag fick av att ha bott i sthlms lght med massa mögel. 
Kan inte handskas med vissa insekter för mycket. då kan jag inte andas och nyser som tusan. Prover visar fortfarande bara överkänslighet. Så det har inte gått över till allergi. Men jag har svårt att hålla på med ödlor då jag reagerar rätt dåligt på foderinsekter. 
Har fått omplacera lite djur pga att jag var tvungen och flytta från landet till stan och mindre bostad. För att kunna behålla dåvarande jobbet när tiderna ökade till senare på kvällen. Och jag kunde inte komma hem. Sov över på jobbet i ett halvår med hunden. Men det var inte hållbart för man fick inte sova så mycket. 

Omplacerar hela tiden djur jag fött upp och inte fött upp som andra behöver hjälp med och inte kan ha kvar. Som jag ställer upp att ta hem hit. Mina egenuppfödda djur är lite ett krav att ta åter om hemmen inte kan ha. Det kan bli många efter ett tag. Några stannar för gott, några omplaceras. Även varit jourhem åt råtthjälpen ett par år. Då är det hela grejen med att ta emot råttor för att omplacera dom. 

Så det finns så många former och orsaker till omplaceringar. De sämre formerna är att omplacera ett djur för att få plats att kunna köpa nytt djur. Eller omplacera djur för att köpa lika dana kort därpå. 
Köpa djur till barn och tro de kommer va intresserade hela djurets liv. 
Va allergisk mot lite pälsdjur ändå välja köpa nya djur och tro man inte är allergisk mot dom. 
Omplacera pga allergi utan att veta om man verkligen är allergisk eller inte. Väldigt få fall av allergi liknande symptomer är verkligen allergi för djuret. 
Köpa djur och två månader senare ska man snart ha barn eller bestämmer sig för at skaffa barn och djuret åker ut. 
Omplacera djur för man orkar inte lägga tid på att försöka, eller inte orkar/vill lägga pengar på vård. Men sedan kunna köpa nytt djur direkt efter. 

Omplaceringar sker. Ibland är det även det bästa för djuret. Dock kan man försöka tänka sig för. Försöka planera lite. Akta impuls köp. Inge köp till barnen utan att själv förstå vem som har huvudansvaret och sjäkv va intresserad av djuret. Köpa från uppfödare så kan man oftast lämna dit och slippa  typblocket annonsering. 
Men man kan även va lite smidig och skriva en bra annons som minskar ner mängden som irriterar sig på den.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Händigaråttan
10/30/17, 8:56 AM
#9

Absolut, blev mest förvånad över att de bara var tre månader, hon har alltså hunnit ha dem i max 1.5 månad och jag vet ingen situation eller djur då det är okej att inte planera inför framtiden. Det kan förstås vara så att hon kände att det var påväg mot en ohållbar situation och att hon gjorde det innan skadan var skedd men låter då ändå som att det saknades tanke innan dessa skaffades. Oavsett så var det skönt att de fick ett nytt hem

Upp till toppen
Annons: