Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 665 ggr
Tirreterande
9/21/17, 5:42 PM

råttor med skabb

Har nyligen blivit råttägare (yay) såg efter några dagar att en av mina 3 tjejer hade vita prickar på öronen, trodde att hon (ny som man är) kanske blev mobbad? såg nu en vecka efter att jag har fått mina råttor, att de andra två har liknande prickar på svansen. Blev såklart orolig och hörde av mig till råttägaren, vi kom fram till skabb. huga! tror att det kan komma från zoo leksakerna jag köpte av trä. Har nu tagit bort alla träleksaker och sanerat buren. Men vad ska jag göra för skabben? har inga veterinärer där jag bor. Har hört att firstvet kan man höra av sig till för att få utskrivet. Dålig idé? HJÄLP!

Annons:
tötenöten
9/21/17, 9:28 PM
#1

Firstvet kan skriva ut recept ja, men jag är lite fundersam kring det hela då jag inte tycker att det låter som skabb.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Tirreterande
9/22/17, 9:51 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

Dålig kamera kvalité men så här ser det ut. Kan stronghold hjälpa?

tötenöten
9/22/17, 6:29 PM
#3

Kan vara öronskabb, vilket inte är riktigt samma som vanlig skabb. Har dock ingen erfarenet av det, mitt tips är att prata med firtvet så kan de nog hjälpa dig :)

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Chinesecrestedlover
9/22/17, 8:42 PM
#4

Hej! 

Letade runt lite och jag tror att det rör sig om öronkvalster/öronskabb

Hittade detta:

http://aboutpetrats.com/health/common-health-problems/external-parasites

http://rattor.ifokus.se/discussions/4d714d6ab9cb4622390612ad-nagon-slags-skabb-eller-vad

Lycka till med råttorna. 

Mvh/Chinesecrestedlover

Tirreterande
9/22/17, 11:00 PM
#5

#4 läste på sidan du skickade, mycket hjälpsam, speciellt delen då de endast lever på råttor.

 ringer firstvet imorgon, får förhoppningsvis ut stronghold. Uppdaterar om hur det går :)

Tirreterande
9/26/17, 3:55 PM
#6

Har ring veterinär nu! Får ut stronghold så nu ska skabben bort!

Annons:
Upp till toppen
Annons: