Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 632 ggr
Vevvis
2017-09-17 16:53

nybörjarhjälp

Hallå gott folk.

Jag har ett intresse för att skaffa råttor och just nu håller jag på att läsa på och lära mig så mycket som möjligt innan jag skaffar råttorna. Man vill ju vara väl förberedd.

Vilket underlag i buren bör man ha? Funkar det med kutterspån? Det används nämligen redan här i hushållet till mina dvärghamstrar och vi köper en stor bal(?) av det när den gamla tar slut. Eller borde man ha något annat som tex alspån?

Har även en fråga om maten.  Rått- och muspellets fri tillgång tillsammans med osötad basmusli som grund. Grönsaker och frukt varje dag så som äpple, morot, kål, paprika och banan. Pasta, potatis eller ris plus protein (Köttfärs, ägg) och nötter och fröer några gånger i veckan. Låter det som en bra matplan? 

Tar gärna emot alla tips och råd jag kan få. 

mvh. V

Annons:
[KatarinePierce]
2017-09-18 18:08
#1

Ingen Kutterspån använd carefresh.

tanglytails
2017-09-19 06:16
#2

Nej, kutterspån bör inte något djur ha enligt mig. Lättströ från granngården är av hampa annars al, asp, carefresh eller liknande. Själv använder jag hampa från zooplus.se. 

Pasta, potatis & ris är bukfylla. Dom får tillräckligt med kolhydrater i torrfodret. Beroende på vad det är för Torrfoder du tänkt köpa, jag hade inte blandat ut med müsli. Dom behöver ordentlig mat. Selective är bästa färdigfodret på marknaden. Råtthjälpen har en fusklapp samt två recept du kan läsa igenom här.  

Låter väldigt fett med nötter & frönfler gånger i veckan men det beror såklart även på torrfodret.  (man brukar blanda fröna i torrfodret dock så ja _allt_ beror på hur kosten ser ut överlag)

Frukt behöver du inte ge varje dag men grönsaker kan du ge varje dag eller några gånger i veckan.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Vevvis
2017-09-19 16:10
#3

Okej. Tack så mycket för hjälpen. Om jag följer fusklappen och blandar eget, är det något mer jag bör tänka på att ge dem? (Förutom gnaggrenar)

Och vad tycker ni om buren zeno 3? Är den lagom stor för två eller tre råttor?

[KatarinePierce]
2017-09-19 16:41
#4

#4 aa det är den,dock så tycker jag jenny bur

Vevvis
2017-09-19 17:25
#5

#4 men är inte den både dyrare och mindre??🤔

[KatarinePierce]
2017-09-19 18:13
#6

Nope

Annons:
Areja
2017-09-20 19:17
#7

#6 Det är den väl?

zickan
2017-09-20 23:47
#8

Alltomhamstern kanske tänker på savic zeno 2 buren som är 10 cm kortare på höjden än Jenny buren.

Jag har svårt för jenny buren själv. Även om den har helt okej storlek. Ogillar dess små luckor skarpt. Där är savic burarna väldigt sköna med stor lucka fram. 
Jag har savic 2 som extra och bebis bur. Hade nyss två men sålde ene då jag inte har plats för hur mycket som helst som står. Men ångrar mig lite. Den är ju lite mindre än 3an som jag inte testat.  Det jag gillar med 2an är just det med stor lucka fram med enkel ändå mycket säkert lås. Bottnen är lite högre än på många andra burar så mindre strö som far ut på golvet. Snygg med svart och grått. Lätt att passa in mer i hemmet.  Lite diskret. Går att montera ner till mer platt paket. Så enkelt förvara om man inte behöver ha den under en tid eller vill ta med sig buren på en resa. 
3an är mer en större modelle än 2an. Högre och längre. Så borde va som 2an fast lite bättre. Dock har en del stört sig på att hyllplanen är blå och inte rosa. 
En av de mer populära burarna där ute just nu i den storleken. 

Hur många man kan ha är lite blandad åsikt. Skriver nedan på vad du enligt lag får ha i de tre nämna burarna i denna tråd. Dock bör man tänka på att lagen kanske ändåp gör det lite trångt och inte alltid så bra. Även stor skillnad på 6 fullvuxna stora hanar och 6 fullvuxna mindre honor. Jag har haft 4 stora fullvuxna hanar i en savic 2 och det tyckte jag var lite trångt. Så runt 2-3 fullvuxna stora hanar i sina bättre dar eller kanske 3-4 fullvuxna men inte allt för stora pojkar. Eller kanske 4-5 fullvuxna hanar mer i gammal ålder när de inte rör på sig, inte orkar röra på sig. Mer sover och inte märker av att de bor litet. Men 6 stora fullvuxna hanar i en savic 2 är väldigt trångt även om det är lagligt. 
Däremot 4-5 fullvuxna mindre till normalstora honor kändes helt okej  i en savic 2 om de även får komma ut en hel del. 

Jenny - 80*50*80 cm  - Tillåtet med 6 råttor enligt lag, 
Savic 2 - 80*50*70 cm  -  Tillåtet med 6 råttor enligt lag. 
Savic 3 - 100*50*116 cm  -  Tillåtet med 8 råttor enligt lag.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
2017-09-21 00:18
#9

Kutterspån eller strö gjort från barrträd bör aktas till smådjur. Det kan sätta sig på luftvägarna och har ännu kvar rykte från vetenskaplig artikel från förr. Att terpentin är canser framkallande. Råttor är lite mer känsliga djur. Så bra att undvika kutterspån och strö från barrträd. 

Hampa/lättströ är det mest populära just nu. Billigt, drygt, luktar inte apa fort. Inge direkt kemikalier eller färgmedel. Brukar inte göra ont att själv stå på det eller trycka hanten mot. Så inte lika vasst och hårt som annat strö kan vara. Men man kan putta sig på det ändå och det är en person jag hört om i någon grupp. Som drog med handen i ströet och fick en flisa i handen. 
Kan lukta avpa direkt från säcken som öppnas. Hänt mig någon gång för rätt länge sedan. Men det var bara att återvända till granngården med det och få ny säck eller kontakta zoplus så man fick nytt. Det var något som hade hänt med ströet så det hade börjat lukta apa redan som oöppnat. 

Toalette är gamla populära ströet. Papperspellets. Men det är hårt. Det dammar och blött papper brukar kunna lukta apa rätt fort. Jag tål inte papperspellets själv. Får allergisk liknande reaktion när jag häller ut nytt från säcken till buren. 

Al/aspspån är också populärt. Snyggt som tusan. Jag kör inte på det då det är för dyrt och skulle tyvärr inte hålla i längen.  De som gillar det pratar väldigt gott om det ströet. 

stl strö var väldigt populärt under en period för många år sedan. Tyvärr lite dammmigt och luktade rätt fort mot andra varianter strö. Men as billigt och då även lättare att byta i buren oftare. Tycvärr inte så lätt att få tag på längre nu när det inte är många som tar hem det från Laxå. Men verras hade tagit hem en hel pall som hon säljer av runt strängnäs till den som kan hämta. 

Carefresh kom efter stl ströet och samma princip. Strimlat papper typ. Står att det ska va dammfritt och suga upp lukt bra. Min erfarenhet var att det dammade ändå lite så jag kände av det själv. Mjukt och kul med färg. Inte dyraste men inte heller speciellt billigt. Görs reklam om att det suger upp lukt bättre än vad det faktiskt gör. Viss del ja men inte så bra som det står om det. Har svårt för saker som är färgat. De säger att det inte skall va kemikalier i det. Men hur färgar man något då så det består. Varje gång jag sett någon fråga tillverkaren av carefresh på vad de färgar med så undviker de att svara på frågan. Så jag blir bara mer suspekt på vad det verkligen innehåller. 
Ändå kört på det själv ett par gånger. Råttorna gillar det. Mjukt mysigt och snyggt med färg.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Vevvis
2017-09-21 07:48
#10

Wow, tack så mycket zickan! Ska köra på lättströ framöver. Jag tänker mig nog en zavic 3 till tre råttor då som får komma ut en hel del. Har dessutom en gammal lekstuga/hönshus på 2x3 meter lite drygt som de kan få va i på sommaren

Upp till toppen
Annons: