Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 588 ggr
kattenlinus123
9/2/17, 10:06 PM

Hur mycket mat?

Jag ger mina 2 tjejer 15g per huve (ungäfer) varje kväll, men på dan får dom bröd, grönsaker och annat gott. Men måste dom ha nåt mer, vill att dom ska ha fri till gång till mat men vill inte ha 2 elefanter här hemma ( inget menat illa mot elefanter) vad har ni för mat på dan och kan ni ge några tips om jag kanske gör nåt fel eller om det är ganska bra P.s. Står på förpackningen att 15g per råtta är bra.

Annons:
kattenlinus123
9/2/17, 10:08 PM
#1

Tilllägg tips på egen torgför blandning (om det behövs)

kattenlinus123
9/2/17, 10:15 PM
#2

Ett till tilllägg har läst runt lite mera och det står att man ska låta dom ha fri tillgång till Torrfoder hela tiden 24/7 så om nån kan typ radera denna tråden eller hur man gör:(;)

tanglytails
9/3/17, 12:32 AM
#3

Bröd är endast bukfylla så hade kört fullt ut på grönsaker som färskfoder. 

Sen ja, Torrfoder ska dom ha. 
"Hur vet jag dagens ranson?
För att se hur mycket dina råttor äter under ett dygn (24 h) så bör du under några dagar (själv har jag 3 dagar som standard) servera torrfodret i skål.

Väg torrfodret du tänker servera i skål.
​Kan vara en fördel att skriva upp.
 
Efter några timmar (jag kör 6 h) så kollar du hur mycket där är kvar sen efter 12 h så du ser om dom har mat kvar. 
Är där ingen mat kvar så väger du ny mängd & häller upp. Multiplicera nya mängden med den förra.

Efter 18h så kollar du igen & sen efter 24h, är där foder kvar? 
Väg mängden som är kvar & räkna bort från totala mängden foder du gett under ett dygn.

Till nästa dygn har du en mängd att servera så gör om det men utifrån mängden du kommit fram till sen dygnet innan. Resultatet kan variera från dag till dag, är det för stor skillnad mellan dagarna så kan du testa börja om.

OBS ❣
Det är viktigt att inte ge färskfoder/godis/annat ätbart & se även till så där inte ligger gammalt foder i strölådorna eller någonstans gömt i buren för det påverkar slutresultatet & då får du börja om från början.

Det kan vara en bra idé att göra om detta lite då & då för att vara säker på att du ger rätt mängd.  ​Det kan minska/öka med åldern samt antal råttor."

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

SaraBe
9/4/17, 10:27 AM
#4

#3 Intressant, det ska jag prova. Men vad menar du med "Multiplicera nya mängden med den förra"? 

Förstår jag rätt om man första dagen ger en första gissning av en dagsranson och sedan dag 2 ger en dubbel ranson baserat på första dagens mängd+lite till (om det var tomt i skålen efter dag 1)?

Tar jag sedan den dubbla ransonen (från dag 2) minus det som är kvar (efter dag 3) och delar den skillnaden på 2 för att få en lämplig dagsranson?

Ursäkta om jag är lite trög 🤦‍♂️, men det var ett intressant sätt att ta reda på en lagom  mängd för dagsransonen så jag vill verkligen förstå hur du menar.

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

tanglytails
9/4/17, 4:46 PM
#5

Du ska kolla för 24 timmar så om där inte är mat kvar efter 12 timmar så får du ta den mängden du lade upp då & sen lägga ihop med mängden du ger igen.  Ex 100g + 100g (är där kvar ex. 14g så tar du 14 - 200 = 186g då är det 186g/dygn du ska satsa på)

Nej, mest troligt äter dom ungefär lika mycket,
ibland lite mindre så samma mängd för 24 timmar varje dag.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

SaraBe
9/4/17, 9:55 PM
#6

Aha, jag är med. Tack!

-Frank Zappa “Without deviation from the norm, progress is not possible.”

Annons:
tanglytails
9/5/17, 12:55 AM
#7

Ingen fara!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: