Annons:
Etikettoff-topic
Läst 1625 ggr
CookieManster
8/23/17, 7:25 PM

Dräktig råtta! Hjälp!!!

Asså, nu behöver jag fan hjälp. Har parat min råtta Chevy med våran hane Junior. Det är meningen att hon ska föda denna vecka, men hennes bröstvårter har inte börja synas mer förns i Måndag. Så jag undrar om hon liksom kommer föda nästa vecka eller va fan… jag behöver hjälp. Har aldrig hållt på och föda upp råttor förut så.

Annons:
Honestyisdead
8/23/17, 7:40 PM
#1

Ett tips som tyvärr är för sent. Para aldrig djur utan att ha studerat hur man gör innan.

Gissar att dom inte har stam eftersom du frågar här och inte uppfödarna. Jag hoppas det går bra och att du har råd om honan behöver akut veterinärhjälp.

tanglytails
8/24/17, 12:10 AM
#2

Får hålla med #1. Hade rekommenderat dig att läsa på mycket, det är ett stort ansvar att avla. Låter utifrån detta inlägget iaf som att du inte är där än.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

CookieManster
8/24/17, 12:42 AM
#3

Jag har läst på. Har typ läst allt som finns på internetet tusen miljarder jävla gånger. Har förstått att en råtta är gången 2 veckor när bröstvårtorna börjar ploppa ut mer å jag vet att dom hade roligt den 7e augusti så. Jag behöver bara ha lite tips på hur man typ ser på honan när det är dags dagen innan eller om det är nått beteende man behöver veta om som kan va väldigt bra att veta eller så!

CookieManster
8/24/17, 12:45 AM
#4

Har även pratat med min kompis som födde upp Junior men det var mest en sån där "ops kull" så hon visste inte så mkt.

tanglytails
8/24/17, 1:00 AM
#5

Om det var en hoppsankull så var det ingen bra idé alls att använda honom.  :/ 

Har du läst artiklarna i Vanliga råttfrågor? Svaret på din fråga är där.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Honestyisdead
8/24/17, 1:08 AM
#6

Jag undrar verkligen hur du tänkte när du valde att para dina råttor. Inte var det framåt, det är ett som är säkert! :(

Jag hoppas någon som ÄR uppfödare kan hjälpa din råtta.

Annons:
Elisabeta
8/24/17, 10:23 AM
#7

Jag har varit med om att råttor har parat sig, men honan inte blivit dräktig. Vid det här laget ska hon också ha en stor mage- har hon det? Det är möjligt att det har inte "nappat".

CookieManster
8/24/17, 1:24 PM
#8

Hon har stor mage för att va henne, och hon liksom har blivit mer spattig för hon brukar va en lugn tjej annars. Å hon äter som en häst typ.

tanglytails
8/24/17, 1:31 PM
#9

Har du inte vägt henne för att hålla koll på vikten? Har magen "trillat ner"/ligger lågt? Vilken dag är hon på?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

CookieManster
8/24/17, 1:37 PM
#10

Nä Vi har ingen våg men hon har blivit tyngre för hon brukar va lätt som en fjäder. Och magen liksom… det är svårt att beskriva men det ser ut som hon har fått en bilring satt säga. Och hon har ju som sagt ändrats i beteendet som det står att dom kan göra för hon brukar vara en sån lugn tjej, men nu får man knappt kolla på henne utan att hon springer iväg som en rallykalle in i nån filt eller så.

CookieManster
8/24/17, 1:41 PM
#11

Och va vi har räknat efter om det skulle ha blivit nånting första gången vi para dom så ska det va dag 22 idag. Men det kan även va 17 dagar. Efter som jag har sagt förut så börja inte hennes bröstvårtor visas mer förns i Måndags. Men jag har läst att är det typ dagen innan hon ska föda så ska man kunna känna en spark eller nått. Men jag har tyckt att jag har känt nånting där inne i magen förut, asså ingen spark men en liten bäbis. Men kan ju inte kolla henne hela tiden heller för har henne hemma hos mamma och pappa eftersom att vi ha tvungen att flytta till en annan lägenhet helt plötsligt sådär pga renovering. Så aa…

CookieManster
8/24/17, 1:43 PM
#12

Vi para dom nån gång varje dag från den 2e till den 7e augusti så vi skulle va säker på att det blir nånting. Men nu är det bara jävligt svårt att räkna ut när hon ska få dom. För hon är ju dräktig.

tanglytails
8/24/17, 7:35 PM
#13

Tips 1. köp en våg & håll koll på vikten
Tips 2. räkna från dagen hon slutar löpa samt separera dom då 
Tips 3. håll koll på dygnen efter 25 dygn åtminstone kan du behöva åka intill vet. 

Hur gammal är honan & hanen?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
CookieManster
8/25/17, 5:23 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#14

Vet inte om det är nån som kan se hur lång gången hon är med denna bild. Lite svårt att få en bild på henne där hon står still eftersom att hon är väldigt speedad! 😂

CookieManster
8/25/17, 5:25 PM
#15

Hon brukar va väldigt smal förut.

CookieManster
8/25/17, 5:26 PM
#16

Chevy är 6 månader å Junior fyller 1 år den 8e sep. :)

tanglytails
8/25/17, 7:28 PM
#17

Oj, Chevy är precis över gränsen & Junior är under gränsen.
Du borde ta dig tid att läsa på mer.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
8/27/17, 6:05 PM
#18

Har bebisarna kommit?
Annars kanske det är tid att åka till vet. så ingenting går fel.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
8/27/17, 10:59 PM
#19

Håller med både som skrivit. 

Honan är precis på gränsen lämplig ålder. Och äger du inte ens en våg. Hur vet du att honan har en passande vikt för avel. Hur vet du att honan vägde över 300 gram vid parningen?
Om du läst på så skulle du kunnat basic saker som vilka riktlinjer man bör följa. 
Hanen är inte ens ett år och honan väldigt ung. Hade lätt kunnat vänta två månader för det bästa för råttorna. 
Och att hanen är så ung men från en hoppsan kull är även ännu värre att han redan skall bli pappa. Hur har han kunnat utvärderats när det troligen inte finns så mycket stamtavla bakom att släktforska på. Ännu viktigare att utvärdera råttorna mer när de har mindre stam bakom. Och ännu bättre med att vänta tills han hade varit över ett år, till och med närmare två år innan en parning. 
Och har du koll på vad hanen väger. Väger han över 500?
Hur ska du kunna besvara basic frågor från råttköpare som är standard att kunna när man väljer ta en kull. Om du inte ens haft råd att köpa en våg för 99 kronor på typ nu rusta. 
Hur planerar du veta hur mycket honan ökar. Hur tänker du kontrollera så bebisarna som eventuellt föds, växer som de ska. Och hur ska du veta om de är över 80-90 gram vid 5-6 veckor när de som tidigast bör lämna hemmet?

Jag hoppas du iaf satt honan i egen bur redan en vecka innan du tror hon kommer få smått så hon hinner bädda och ta det lugnt?

Hade du läst på så hade du nog fort även hittat att en hona kan öka i vikt utan att va dräktig. 
En hona kan få missfall under dräktigheten.
En hona kan ha få ungar eller lite vätska och då är det inte helt säkert man ens ser, eller känner något innan födsel. Speciellt inte utan en våg att följa honans vikt uppgång eller eventuellt om missfall sker bör man ha våg att kolla så honan inte tappar vikt. 
Tappar honan vikt och det har blivit missfall riskerar hon likförgiftning. 

Parade du dom den 7e Augusti så räknar du bara 21-22 dagar framåt. Dvs du bör planera in  födsel 28-29 Augusti. De parar sig bara en period. Så hade de parat sig och parningen tog innan den 7de hade de inte försökt ha roligt den 7de. Också något som står om du läser på. Honan brunstar inte om efter en parning tagit. 
Så om du säger de hade "skoj" den 7de så var det då de parades.
Hade honan varit lyckligt parad innan den 7de så hade hon sparkat bort honom. Inte tillåtit sig bli parad. Skrikit, lagt sig på rygg. Gjort allt för att han inte skulle kunna och han hade inte varit så intresserad om hon inte brunstade minsta lilla. 

Går honan över tiden. Som om hon nu inte får innan kommande fredag och helg när det gått 25 dygn. Så bör du planera att åka in akut till veterinären. Även om det är helg lär du behöva kolla upp om någon fastnat eller dött om de inte kommer. Får hon som sagt komplikationer kan det gå mycket fort. Och du riskerar att honan avlider. 
Hade du vetat vad hon vägde innan parning och hur mycket hon ökat under dräktigheten hade det varit enklare ha koll och kanske inte behövt åka in akut. Som sagt viss ökning kan va mat.  Håller man ett mönster på ökningen så kan man tyda vad som är vad rätt enkelt. 

Skaffa en våg helt enkelt ;-). Och läs på mycket mer till nästa gång om du planerar mer kullar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

CookieManster
8/28/17, 11:48 AM
#20

Jag har läst om parning sen innan vi ens skaffa Chevy för vi hade tänkt att para Junior med Nilis förra kompis Diesel, men det blev inte så eftersom att hon dog efter operationen för en juvertumör så. Å liksom meningen med att para Chevy med Junior va liksom att vi skulle få en kompis åt honom eftersom att vi va tvungen att ta bort Junior far Volvo. Och vi tyckte det va ett bättre beslut än att köpa en hanråtta från Arken Zoo. Jag håller koll på henne och jag vet att hon har gått upp i vikt. Tyckte även jag kände en spark igår på henne men jag vet inte hur kraftigt det brukar kännas. Jag vet att jag ska kolla upp henne om det inte har kommit något innan fredag. Men jag tycker inte att de är roligt att man blir behandlad som att man vore dum i huvudet bara för att man parar sin tjej med en kille från en "ops kull". Men jag håller god koll på mina älskade råttor, för dom betyder allt för mig och vi har aldrig haft Junior inne på veterinären förutom då han va sällskap med Volvo när vi skulle åka in och ta bort honom. Kan nån iaf säga hur kraftig en spark brukar kännas från en bäbisråtta i magen. För de har jag ingen aning om.

Annons:
CookieManster
8/28/17, 12:04 PM
#21

Chevy har även inte löpt sen den 7e augusti för vi brukar testa att lägga handflatan på ryggen och typ ner på rumpan på henne å då brukar hon vibrera och fladdra med örena. Men de har hon inte gjort sen dess så.

tanglytails
8/28/17, 2:16 PM
#22

Där fanns andra lösningar än djuraffär eller en kull som inte planerats bra nog. Nu sätter du en hel kull (dom kan bli hur många som helst, det blir lix inte vanligtvis 1 - 2 i en kull, jag fick 17 st i min första kull!) till världen för att få en kompis till din hane. 

Alternativ till djuraffär eller ta en kull bara för att: uppfödare eller  omplacering.

Nej, man avlar inte på hoppsankullar. Mest troligt ingen stamtavla, ingen kull med syfte, ingen kull med planering. Då kunde du lika bra parat med en råtta från djuraffären för att vara ärlig. 

Nej, du kan inte ha läst på tillräckligt om du inte vet att Junior är FÖR ung & att Chevy är precis över gränsen för vad som anses ok men du hade lätt kunnat vänta på att Junior skulle vara gammal nog utan problem med tanke på hennes ålder. Det är oansvarigt, ogenomtänkt & väldigt tragiskt.

Kanske jag låter hård men sånt här gör mig otroligt frustrerad & ledsen för det här hjälper inte råttvärlden överhuvudtaget. Det är ett stort ansvar att avla, det är inte bara att slänga ihop råttor - spec inte för unga råttor.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
8/28/17, 2:27 PM
#23

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tötenöten
8/28/17, 4:51 PM
#24

#23 Vad som kan tilläggas till den där tråden är att de som avlade ångrade sig djupt att de gjort det när de faktiskt förstod hur dumt gjort det var. Vet inte om det finns här på RiF men jag vet att de skrev om det på facebook.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

Honestyisdead
8/28/17, 5:32 PM
#25

#24 Det kan man ju tro vad man vill om. Bara att läsa igenom tråden.

tötenöten
8/28/17, 9:18 PM
#26

#25 Bara ett bevis på att även de som är övertygad att de gör rätt i att avla på råttor trots att folk säger emot och kommer med bra argument varför till slut kan inse att det de gjorde var fel. Det hoppas jag att TS också gör.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

CookieManster
8/28/17, 10:43 PM
#27

Asså va fan ska ni med ett sånt här forum om man ändå inte får den hjälp man behöver?! Jag ville bah ha lite hjälp på några frågor å det enda man får är fuckin skit! Jag är less på detta… varför ska allting va så fuckin jävla perfect hela tiden?! Ni får tro va fan ni vill men jag har läst allting som finns på internetet om parning och skit, ursäkta mig för att jag inte får in allting i skallen. För de är inte lätt när man har svårt att koncentrera sig på allt som står att få in de i huvudet. Jag hade inte ens tänkt att spara bara EN av dom. Jag hade tänkt att behålla FYRA st. Herrejävlar va less jag e på bli behandlad som att man vore dum i huvudet bara för att man inte parar sina perfekta råttor med dom andra perfekta idioterna….

Annons:
Herveaux
8/29/17, 12:43 AM
#28

#27 Nu tycker jag du får ta och skärpa till dig!
Du har fått många goda råd, men du verkar inte vilja ta åt dig av dom.
Det är inte dig det handlar om här utan dina djurs (och deras ev. ungars) välmående.
Som #2 skrev så är det ett stort ansvar att avla och om du har svårt för att koncentrera dig och ta in info så borde du ha tagit hjälp av en mentor (tex en kunnig uppfödare) istället för att som det nu låter "hoppas på det bästa".

Det är ingen rättighet att hålla på med hoppsan-hejsan-avel bara för att man har djur, oavsett art. Överlåt avel till seriöst folk som vet vad dom gör.


// Harley
Sajtvärd Star Stable
Medarbetare Film, Hamster

tanglytails
8/29/17, 1:19 AM
#29

#27 Det är ett stort ansvar att avla, råttvärlden består redan av hälsoproblem, låg ålder & bråkiga råttor som behöver kastreras eller bo ensamma.

Om man inte gör en parning för råttvärldens bästa så känner jag att det är onödigt att sätta en kull till världen, det finns nog med omplaceringar,  reptilfodersavlade  samt grossistavlade råttor, tjuvparningskullar & dumpade råttor.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Metalhead93
8/29/17, 7:34 AM
#30

Gud va töntiga ni är. Tror ni man blir en erfaren uppfödare över en natt eller? Även den mest erfarna uppfödaren har gjort dumma misstag. Misstag gör man ju hela tiden. Gäller bara att lära sig från dem :)

Honestyisdead
8/29/17, 8:44 AM
#31

#30 Nej erfarenhet får man med tiden.

Kunskap däremot är idag hur enkelt som helst att skaffa sig idag med tekniken.

Att kalla något så allvarligt för töntigt visar på okunskap. Det är liv vi pratar om.

Metalhead93
8/29/17, 9:16 AM
#32

Nej, jag har ingen erfaranhet av uppfödning och avling. Därför är det inget jag tänker hålla på med. Att inte veta hur lite dålig attityd och val av ord och meningsuppbyggnad påverkar en annan människa som ber om hjälp tyder också på okunskap.

Honestyisdead
8/29/17, 11:02 AM
#33

Tror inte råttorna bryr sig om det.

Som djurägare har man ett ansvar. Ska man föda upp djur är det ens skyldighet att läsa på och göra rätt.

Metalhead93
8/29/17, 1:18 PM
#34

Det har du verkligen helt rätt i! :)

Annons:
kattenlinus123
8/31/17, 6:28 PM
#35

Har hon fått dom en?

tanglytails
9/5/17, 2:47 AM
#36

Gick förlossningen problemfri?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: