Annons:
Etikettråttägare
Läst 484 ggr
x3r0
2017-08-22 21:01

Nybörjartips - Från en nybörjare :)

Nu kan jag absolut inte titulera mig expert inom området råttor, så de riktiga experterna får gärna tycka till om det finns felaktigheter i mina iaktagelser såhär långt :) 

Jag har nu bara haft mina två tjejer i en veckas tid, men ville passa på att dela med mig av mina nybörjarerfarenheter eftersom jag själv tyckte det var svårt att hitta en del information. Tips är så klart att detta forum är kanon, med många som svarar snabbt och mycket bra på frågor! 

Mina lärdomar

Forum pratar mycket om att man ska låta råttorna utforska en i ett "råttsäkert rum". Hur gör jag då om jag inte har ett sådant rum, och vågar jag plocka upp mina pälsklingar? 

- Jag upptäckte, efter en del input från forumet, att mina tjejer egentligen var rätt fega :) Att ha dom i soffan är inga som helst problem eftersom de är alldeles för rädda för att hoppa ner :) Jag ställde buren på soffbordet, drog fram soffan lite så att den står fritt i rummet och inga gardiner hängande bakom som verkar lockande, sen öppnade jag buren och lät tjejerna själva ta sig ut och utforska. Ellen, som en av tjejerna heter, var lite djärv en gång och var på väg ner för soffan och snubblade ner på mattan och jag blev livrädd att hon skulle sticka! Men… lika rädd blev hon, och var lika snabbt som hon ramlade ner, tillbaka i soffan! :) 

Ellen är också den som är lite mer blyg än Neah, och jag kände därför att hon kanske behövde vara lite själv med mig.

För att ordna så att hon inte riktigt fick möjligheten att springa undan så satte jag mig på en pall, och henne i knät. Eftersom hon inte vill hoppa ner så klättrade hon snabbt runt och utforskade (ja, lite nervös var hon), men lugnade sig sen snabbt och lade sig tillrätta vid min armbåge. Jag satt i stort sett helt stilla under denna tid, för att hon skulle få den tid hon behövde att på sina egna villkor utforska vart hon var. 

Efter detta kunde jag försiktigt börja klappa henne och vi fann varandra redan efter en kort stund. 

Jag har nu suttit med tjejerna på detta vis under längre stunder när jag exempelvis tittat på TV eller surfat runt, och det är galet vad fort det går för dom att bli tillgivna!

Jag märkte att, om jag låter bli att klappa dom, och låter dom själva stå för initiativen att kela, så går det betydligt bättre framåt. 

Nu springer de precis överallt över mig, in i tröjan, upp i nacken (gillar att nafsa på öronsnibbarna!), lägger sig och sover i tröjan, upp i nacken, bakom ryggen…. Hur trevligt som helst! :) 

Pratar jag med dom i buren så springer de direkt fram till mig och klättrar runt mitt framför mig på buren :)

Sticker jag ner handen så kommer de redan fram och vill klättra upp för armen.

Nu, efter dessa tillitsövningar så har jag även äntligen lyckats att lyfta dom, utan att de blir alldeles för stressade. Tidigare var det svårt, och skadade snarare relationen (kändes det som), än hjälpte den, så jag valde att inte lyfta för tidigt.

Mitt tips är att inte vara så rätt själv. Dina pälsklingar är förmodligen minst lika rädda. Buren har jag alltid låtit vara deras fristad, så sitter de i buren så försöker jag att inte dom i onödan, vilket gjort att om de känner sig stressade så springer de direkt dit! 

Jag hoppas att de riktiga experterna rättar upp eventuella felaktigheter, och att ovan tips kanske kan vara till nytta för någon annan som är lika ängslig som jag var för att mina nya älsklingar ska springa bort! 

Lycka till!!

Annons:
Upp till toppen
Annons: