Annons:
Etikettråttägare
Läst 560 ggr
x3r0
8/18/17, 3:02 PM

Frågor från en nybörjare

Hej! 

Jag har precis köpt två råttor som jag vill inkludera i familjen på bästa sätt.
Jag har självklart läst på en hel del om råttor, och det finns en mängd olika bra råd och forum, men jag har ett par frågor som skulle lugna mig ytterligare :) 

Kort historik: Vi har inga andra djur, jag och frugan är 35+ båda två, tonårsdotter och en på 7 år, så inga gallskrikande barn eller flängande rörelser :) 
Råttorna är två honor, som kommer från Zoo (kommer köpa från råttuppfödare nästa gång…)
Båda två är ca 8 veckor gamla och har nu bott hos oss i 4 dagar.

Nu till frågorna:

Fråga 1)

Många skriver att man ska låta sina råttor vara med "så mycket som möjligt". Exempelvis när man pluggar, sitter vid datorn, sitter vid tv'n osv. 
Neah och Ellen (som damerna heter), är väldigt livliga, och springer gärna iväg både här och där. Eftersom de inte är handtama så vågar jag inte släppa dom för mycket eftersom jag är rädd att de sticker, eller gömmer sig och inte vågar komma fram. 
Jag vill ju inte hamna i en situation där jag jagar dom, så att vi får en riktigt dålig koppling till varandra, utan vill ju att de ska känna tillgivenhet. 
Hur mycket vågar jag låta dom vara "fria". Klättrar de inte ner snabbt som ögat från exempelvis soffan? 

Fråga 2)

Våra damer är som sagt nu ca 8 veckor, så det är minst sagt full fart. Neah är betydligt mer social än Ellen. Neah kommer nyfiket ut och tittar, om än försiktigt, medan Ellen fortfarande är mycket skygg. Eftersom råttor är intelligenta så undrar jag om det kan vara så att Ellen senare kommer att lära sig av Neah, att vi inte är farliga? Eller kommer vi att behöva arbeta med båda, helt individuellt? 

Fråga 3) 

Vid vilka åldrar kan man vänta sig att kunna ha en tam råtta? Det jag egentligen undrar är om de kan vara för unga för att få tama, eller är det endast en fråga om hur mycket tid man lägger tillsammans med dom? Eftersom de är otroligt livliga just nu, vad är då bästa sättet att som ägare själv "våga" ta ut dom på ett bra sätt? 

Vi har ett stort hus, och många rum, som alla är svåra att helt råttsäkra (det finns alltid något skrymsle bakom någon garderob eller liknande där de kan gömma sig). 
Om de varit tama, så hade jag vågat släppa dom och samtidigt bara haft lite koll, men för tillfället är jag ju rädd att de rymmer!?! Tips på hur jag hanterar min oro? :) Är jag oroligare än råttorna kanske? :) 

Tacksam för bra svar!

Annons:
Metalhead93
8/18/17, 4:11 PM
#1

Har två tjejer på 8 veckor också och har inte haft råttor innan så jag svarar bara på fråga ett. Jag har dem i soffan tillsammans med en toalåda, välling i en skål nära mig och en filt de kan gömmasig under och böka runt i. Mina tjejer hoppar aldrig ner från soffan men de springer gärna förbi och över mig för att nosa lite och då passar jag på att stryka lite på dem så de blir vana vid det. Det längsta de klättar iväg är ryggen på soffan och kanske försöker krypa ner mellan kuddarna uta resultat :) men alla råttor är olika så du ska nog helst hålla ett öga på dem hela tiden. Hoppas det går bra med dina gosnosar :)

x3r0
8/18/17, 4:28 PM
#2

Tack för bra svar! 

Då verkar vi vara på ungefär samma plan, det är bara jag som ska våga låta mina tjejer komma ut lite mer då, och inte vara så rädd :) 

Jag är bara rädd att de ändå hoppar ner från soffan och drar. Men alla verkar så övertygade om att de inte försvinner, så jag antar att de håller sig runt omkring mig eller buren?

Hur gör du för att ta upp dina? Våra är inte jätteglada för att bli upplockade ännu. Neah är mer social och går bättre, medan Ellen är otroligt svår att få kontakt med, så henne vågar jag knappt ta och bära till soffan!?

Metalhead93
8/18/17, 6:41 PM
#3

Jag har ställt alla möjliga dumma frågor till min uppfödare och jag har fått den informationen att nu när de är så unga och framförallt att de är damer så är de inte så "tama". De har fullt upp med att utforska och leka bland annat. Det låter ju jättebra att du vill undika att jaga dem för det ska man inte göra :) Jag har fått för mig att doppa fingret i barnmaten eller vällingen jag ger dem och låter dem slicka bort det på mitt finger innan jag sätter in skålen så vi får en bra relation. Om jag är i köket och grejar (där jag har buren) så brukar jag öppna den så får de gå ut om och när de vill. Oftast så smyger de ut för att sedan gömma sig bakom buren en stund men de kommer alltid fram när de känner sig säkra :) om jag inte har tid att låta dem komma ut själva så tar jag med dem till soffan istället så jag slipper jaga dem. När jag lyfter dem så gör jag aldrig det i onödan. Jag tar dem med hela handen och tar dem underifrån så mina fingrar är under deras mage så att säga :) de pep mycket i början men de vänjer sig och nu piper de aldrig och det är inte lika läskigt att bli lyft längre :) De har förstått att åkturen inte varar så länge. Men det är skillnad på att inte gilla att bli lyft och faktiskt visa att hon är rädd. Är hon rädd så är det bättre att strunta i det och fingermata lite så hon känner att hon kan lita på dig. Låt barnen göra det också men stressa inte de små liven :) Har de fått för sig att naffsa lite för hårt i något finger någon gång? För om de har det så ska du försöka träna bort det så fort som möjligt. Mina försökte men jag vänder dem på rygg för att visa dominans och skäller lite på dem så det har försvunnit. Nu vet de att det är bättre att pussas istället :) det är ju ändå jag som bestämmer. Även om de inte vill tro det :)

Metalhead93
8/18/17, 6:43 PM
#4

Ska du lyfta dem från buren så jaga dem inte med handen så de får springa iväg. Det är ändå deras trygga miljö :)

tanglytails
8/18/17, 6:54 PM
#5

Svar på fråga 1: Honor är generellt väldigt full av energi, jag hade inte haft dom ute förrän ni har en relation & dom faktiskt är hanterbara/gärna kommer till dig. Det kan sluta illa om dom börjar gömma sig för dig eller att du, som sagt då, jagar dom, det förstör snarare relationen. Ha dom i ex huvtröja lite smått dagligen, ge gottis, umgås i luckan till buren osv men ha inte dom ute förrän du kan få in dom utan att ex jaga dom. 🙂

Svar på fråga 2:  Råttor kan lära sig av varandra, ja, men det handlar även om bl.a. kemin mellan er tycker jag. Men jag hade arbetat extra med Ellen som är mindre social, gett henne extra tid/uppmärksamhet innan det faktiskt går över styr. 🙂

Svar på fråga 3:  Tamråttor ska ju vara tama men hur hanterbara dom är beror mycket på hur mycket uppfödaren hanterat dom bl.a. Många råttor i den åldern du beskriver är redan handtama (min första kull började flytta förra helgen, jag har inte haft problemen du har utifrån vad dom sagt), jag vet inte vart dina råttor är från eller om dom faktiskt bara är full av energi men ändå handtama. Hade som sagt tagit ut i ex huvan, suttit vid buren osv.  & byggt ett band innan jag låtit dom springa utanför buren.

I värsta fall försöka göra en avspärrning/större hage/spärra av ett rum så dom inte försvinner iväg för precis som du misstänker kan det gå illa, spec då ni inte verkar ha fått någon djup relation.  Såg nu att dom är från djuraffär, tänkte fråga vad uppfödaren sa om det hela. Jag hade jobbat stenhårt med dom nu då för då är dom nog inte hanterbara & ni vill ta tag i det innan det som sagt går över styr.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
8/18/17, 6:55 PM
#6

Sen vill jag också säga att 4 dagar är ingenting för råttor som inte verkar hanterbara, det kommer nog ta tid men då dom är så unga har ni goda chanser. Det går även att fixa med vuxna givetvis men just unga är det generellt enklare med. En äldre eller andra yngre som är sociala, framåt, vill umgås kan hjälpa era i värsta fall.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
x3r0
8/18/17, 7:24 PM
#7

Tackar ödmjukast för alla goda råd! 

Vi sitter faktiskt just nu vid köksbordet, med en mysig filt och lite go'saker utlagda på filten.
Vad vi gjorde var att ställa buren på ena kortsidan av bordet, och låta tjejerna komma ut på bordet för att utforska. Vi tog då bord hela gallerdelen och bara lät botten vara kvar. Detta verkar faktiskt funka ganska bra då de har sin burbotten att skygga tillbaka till, men det är samtidigt öppet nog för dom att kunna tryggt utforska. 
De verkar ju absolut förstå när det inte är läge att själva hoppa (från bordskanten), utan väljer istället att utforska mig och bordet :) 
Nu slocknade dom, så jag får nog lämna dom i fred för en stund :)

Angående nafsande: Ja, de nafsar absolut, men biter aldrig. Jag har faktiskt varit förvånad själv över hur väl de märker skillnad på mina fingrar och en bit mat :) 

Jag ska försöka ge Ellen lite mer uppmärksamhet, men eftersom hon är så skygg så är det lite svårt. Neah "tar liksom över" arenan, och är hellre med. Och som jag förstått det så är det svårt att bara ta den ena eftersom de då direkt börjar leta efter varandra istället för att njuta av stunden?! (fel iaktagelse av mig??)

Djuraffären sa inte så mycket, vilket jag ju nu i efterhand förstår att de borde. Speciellt nu då eftersom de kom från en djuraffär. Kan ana att kompetensen inom området är än vagare än mitt eget efter ett par timmars googlande, så jag tror inte jag får ut speciellt mycket av att återkomma till affären med frågor. De pratade däremot väldigt mycket om uppfödaren, så jag kanske kan be om numret till denne för att ställa frågor. På det som berättades i affären så verkade det inte vara en gigantuppfödare, utan en som verkade bry sig om sina djur. 

Men eftersom jag inte har någon att vända mig till just nu så är det extra bra med bra forum, som detta :) Hjälpsamma svar välkomnas mer än gärna!

Metalhead93
8/18/17, 7:30 PM
#8

Men det ska också sägas att för små livliga tjejer så är det inte särskilt roligt att ligga stilla i en luvtröja. Mycket roligare att få starkare självförtroende och busa o skutta i soffan :) För mina ligger inte stilla i nån tröja xD Men råttor är väldigt olika. Det måste man förstå :)

x3r0
8/18/17, 8:04 PM
#9

Har nog, just nu i alla fall, svårt att se att mina skulle ligga stilla dom heller :)

tanglytails
8/18/17, 11:20 PM
#10

Dom behöver inte ligga still för att vara i huvan, dom får gärna klättra på dig. Mina hanar inte är heller stilla i huva  & dom är både tama samt äldre🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Metalhead93
8/18/17, 11:31 PM
#11

Fy va mysigt :) Tack! Då vet jag att det inte bara är yngre och damer som inte vet hur man sitter still xD Och till x3r0 så klarar de sig en liten stund ifrån varandra om du menar att du skulle ha lite kvalitetstid med Ellen? Men jag hade nog haft dem tillsammans. Då kanske Ellen märker fortare att ni inte är så farliga.

tanglytails
8/18/17, 11:45 PM
#12

Haha, ja! Mina hanar är lite aktivare än många - vilket jag gillar!  😍

Ja, det går bra att ha dom åtskilda lite helt klart!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

x3r0
8/19/17, 9:42 AM
#13

Ganska så irrelevant för min egen tråd… men jag bara måste säga… Jag är redan helt såld på råttor, trots att jag inte ens riktigt bondat med dom ännu. 

De är ju helt fantastiskt nyfikna, och så otroligt olika personligheter. Riktigt roligt med djur där man verkligen känner av deras personligheter och egenheter! :) 

Längtar verkligen tills de blir lite mer tillgivna :)

Annons:
x3r0
8/19/17, 12:31 PM
#14

Nu har jag precis haft mina tjejer i soffan för första gången, och måste säga att det var otroligt stor skillnad direkt! Det tog en kort stund, så började Neah klättra upp på mig, ner i armhålan och ut vid midjan, gång på gång :) Ellen är fortfarande lite mer tillbakadragen, men även hon vågade utforska betydligt mer.

Tack så jättemycket för bra tips!!!

tanglytails
8/19/17, 6:04 PM
#15

Helt underbart! Håller tummen för att allt går bra för er ❤️

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: