Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 852 ggr
Madde-J
8/11/17, 7:10 AM

Mykoplasma

Hej allihopa! Jag undrar lite hur man ser på sina råttor när mykoplasman gått för långt? Alla mina tre tjejer har det och haft en längre tid. En har gödsel men inte mycket, de andra nyser lite och porfyrin i pälsen och min tredje tös nyser kraftigt lite "snoriga" nysar (ljudmässigt) och har porfyrin i pälsen. Alla är pigga och glada och aktiva, tycker att hjärtat slår snabbt som vanligt. Vilka symtom ska jag kika efter när vet jag att mykoplasma har gått för långt? Tack på förhand!

Annons:
pellepojken
8/11/17, 9:13 PM
#1

Hej Det är lite olika hur Myco förlöper. Men det brukar vara så att pälsen blir ruggig o råttisen avmagrar Kan få problem med balansen o även att huvudet lutar åt ena sidan. Och såklart att den rosslar när den andas. Vidare så kan den bli trött o slö. Börjar råttisen andas med öppen mun kan det vara riktigt akut och då kan den kvävas till döds. Den måste självklart få hjälp innan det har gått så långt. För att förebygga att den blir sjuk så var noga med hygien i buren o undvik att råttisarna blir överviktiga. Se till att dom får näringsrik föda. Brist på vitaminer som A och E är speciellt illa när det gäller Myckoplasma. Iaktta också om råttisen andas tungt o ansträngt.

tanglytails
8/11/17, 9:39 PM
#2

Har dom faktiskt fått diagnosen mycoplasma? Vet inte vad gödsel är riktigt men om dom bara nyser lite & har porfyrin så är det inte lika med mycoplasma öht.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Madde-J
8/12/17, 11:07 AM
#3

Tack för alla tips! Varit hos veterinär med alla tre så de är bekräftat tyvärr :( De andas inte så tungt men pälsen har börjar bli ruggig.

zickan
8/15/17, 5:42 PM
#4

Skulle först testa sätta in medicinering utöver pellepojkena tips. Medicinering och nyttig mat. Oftast kommer mykoplasma av att immunförsvaret åker ner pga något annat. Något som går att medicinera. Lite synd att allt inte fastnar i bakterie odling, speciellt virus och det går inte alltid att ens medicinera. Var bara myko veterinären såg i bakterieodlingen? Bactrim kan ge effekt på myko. Dock inte varje gång. Men värt försök. Bara du som vet hur länge de orkar va kvar. Får kolla på hur de mår. Hur de klarar sig med vanliga saker. Bör förbereda mentalt att du måste bestämma när det är dags att låta någon somna in. Jätte svårt. Man undrar alltid om man är för snabb eller väntar för länge.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: