Annons:
Etikettburen-boende-inredning
Läst 1019 ggr
rabbitheart
8/10/17, 7:56 PM

Funderingar från en "råttnybörjare"

Jag har hittat en bur som är ungefär 45x55 cm och 90 cm hög. Galleravståndet är 1,5 cm. Är det några kunniga råttägare som vet om en sådan bur skulle fungera till två eller tre råttor? Jag kommer att vilja ta ut dem dagligen också 🙂

Det är egentligen en fågelbur,  och jag har försökt jämföra måtten med råttburar på olika hemsidor, men jag skulle vilja höra från någon som faktiskt har råttor också innan jag köper något.

Annons:
tanglytails
8/10/17, 8:16 PM
#1

Utnyttja burräknaren & skriv in måtten där! 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

rabbitheart
8/11/17, 12:03 PM
#2

#1 Tack! Visste inte att det fanns en burräknare. Vad tror du om galleravståndet då?

Lyrpyr
8/11/17, 1:46 PM
#3

Hej, jag har 1,9 cm galleravstånd till mina gubbar och det fungerar väldigt bra. Personligen tycker jag att burmåtten är alldeles för små, det är superlätt att göra en egen bur av en gammal garderob eller dylikt :)

tanglytails
8/11/17, 9:40 PM
#4

1,5cm tror jag inte är någon större fara. Beror lite på hur stora dina råttor är men..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

rabbitheart
8/15/17, 9:51 PM
#5

#3 Vad skulle du föredra för burmått för två eller tre råttor då? Så stort som möjligt är självklart önskvärt, men inom praktiska gränser :P Jag har ett bord som jag vill ha buren på, så jag måste hitta något som passar för just det utrymmet. Har funderat på att bygga något eget, men vet inte riktigt hur det fungerar med materialval och sånt. Blir inte trä och spånskivor (som en i gammal hylla eller liknande) snabbt nedkissat/söndergnagt? Har också funderat på om man kan bygga ihop flera begagnade burar på något vis… 🤔

rabbitheart
8/15/17, 9:52 PM
#6

#4 Ok, bra att veta! 👍

Annons:
tanglytails
8/15/17, 9:59 PM
#7

Spana in zeno 2 eller zeno 3 åtminstone tycker jag! 
Båda finns på zooplus.se 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

rabbitheart
8/17/17, 2:20 PM
#8

#7 Har spanat lite på Zeno 3, försöker hitta något liknande begagnat. Men jag tycker de verkar krångligt att man inte kan öppna den "helt" (vad jag kan se från bilderna i alla fall) när man ska städa och inreda, utan bara har de små luckorna. Svårt att hitta den perfekta buren utan att bli pank på köpet 😛

tanglytails
8/17/17, 5:21 PM
#9

Man kan ju lyfta av toppen, städa bottnen sen på med toppen & inreda. Jag trivs med. rs95 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Novachan
9/2/17, 3:25 PM
#10

Kan råttor gnaga sig igenom plasten i en bur men plastbotten?

tanglytails
9/2/17, 5:21 PM
#11

Kan kan dom men jag tror inte det lär hända om dina råttor är tillräckligt aktiverade men givetvis svårt att säga, vissa verkar gnaga mycket ändå..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: