Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 2369 ggr
Areja
8/4/17, 8:26 AM

Råttmat

Vilket Torrfoder som är färdigblandad och går att köpa i affär är bra att ge?

Annons:
tanglytails
8/4/17, 12:10 PM
#1

Ska det vara ett färdigt så säger jag selective.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Mymlan&Vifs
8/7/17, 10:12 AM
#2

Jag brukar köpa Versele-Laga Complete Rat & Mouse. Det finns i de flesta djurbutiker. Alternativt Versele-Laga Rat Nature. Båda finns i påsar om 0,5kg resp. 2,0 och 2,5 kg.
Fodret i Rat complete är i form av små torrfodershjärtan. Den gör att råttorna inte selekterar ut de godaste bitarna, utan råttorna får i sig alla nyttigheter med varje tugga. Väldigt populär. Rat nature innehåller en frisk blandning av allt möjligt, bla torkade bananer och papaya. Råttorna älskar den, men efter någon månad börjar de selektera ut godbitarna och slänga resten.

Jag brukar därför köpa 2kg Rat Complete som Torrfoder, och när råttorna ska få något gott (tex i samband med träning) fiskar jag upp något från en 0,5kg påse Rat Nature.

tanglytails
8/7/17, 11:43 AM
#3

#2 Du som har fodret i verkligheten, vill du kolla % protein?
Där jag läser står det 20% vilket är på tok för mycket.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Lillräkan
8/7/17, 12:11 PM
#4

Jag har alltid antingen Selective Rat eller Rat & Mouse Complete, som båda nämns ovan :) Numera väljer jag oftast Selective Rat eftersom råttorna tycker det är jättegott och det dessutom är vegetariskt.

Tirreterande
8/7/17, 3:52 PM
#5

Jag anvnder  Versele-Laga Complete Rat & Mouse det står att det har 15% protein,

Händigaråttan
9/2/17, 1:34 AM
#6

Jag använder RatRations complete rat mixture no 7 med soya, definitivt bästa stället att köpa råttfoder på om du frågat mig och det är även märket som till exempel råtthjälpen föredrar. Har även börjat blanda eget, där mycket ingredienser går att finna på samma hemsida och då är The Scuttling Gourmet bibeln som jag följer

Annons:
zickan
9/2/17, 1:15 PM
#7

Dessa böcker som många valt att skaffa när de blandar eget. Men det går även fråga runt lite till de som har boken. Skriva här och fråga mängderna av saker. Tror det även finns en tråd här inne någon varit snäll att sätta ihop som skall stödja de som vill blanda själv. 

Jag köper ofta färdiga mixar som inte har för mycket torkad frukt. Frukt brukar innebära mycket socker. Själv ger jag perioder med mycket mer protein i torrfodret. Men istället valt att ge mindre protein i färskmaten. Just nu har jag nog aningen högre mängd protein i torrfodret än rekommenderat. Har nog alltid haft mer protein än de anser man skall ha. Men inte ens mina harley reagerar på protein mängden och dessa brukar va känsliga mot just protein.  Jag går mer efter Isch än punkt och pricka. ene mixen kanske är lite högre protein, andra mixen kanske är mindre protein. Mina mixar brukar ligga på en månad som max. 
Håller rätt mycket variation. Färdiga fodersäckar är mycket smidigt och jag gillar ha de som grund. Sedan tillsätta lite annat efter vad som hittas till bra pris och försöka variera varje mix så de inte är identiska. 

Själv anti mat som ser alltid lika dant ut. Selectiv rat är populär. Jag köper den ibland för att mixa ut i min mat. Men dyrt när man har många och jag tycker det är så tråkigt med bara färdig pellets mat. 
Och för mig sitter det ännu fast om att man inte skall ge pellets till råttor. gammal grej. Finns massa gamla trådar här inne där folk blivit påhoppade för att de gett råttpellets. De som förr hoppade på folk om det rekommenderar i dag pellets form. 
Pellets jag hellst skulle vilja ha är isåfall labbpellets Rm1 som normännen nästan endast kör på, harland tekland som är mer vanligt längre ifrån sverige och den som finnarna kör mest på. Men den finnarna köper mins jag inte vad den heter och svår att få tag på i sverige. Finns ingen återförsäljare ännu. 
Även hört mycket gott om ett av de pelletsen som lux shopp säljer i danmark. Men tyvärr är frakten hit väldigt hög.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Händigaråttan
9/3/17, 8:32 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Denna ska vara poppis att följa. Jag tar inte på mig något cred för att ha skapat den men hittade inte tråden jag såg den först i så skickar min screenshot ist

Händigaråttan
9/3/17, 11:26 AM
#9

Är det föressten någon som provat ge sina råttor rönnbär? Typ torkade I torrfodret eller som mjöl blandat i blötmaten? Tänker eftersom att det ska vara supernyttigt för människor och det finns I överflöd som är lätta att plocka och ta hand om själv

tanglytails
9/3/17, 6:19 PM
#10

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: