Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 445 ggr
bele
7/29/17, 1:29 PM

Vad betyder det här ljudet som mina råttor gör?

Jag har haft råttor i mina yngre dagar, men nu gör mina råttor ibland saker som jag inte minns från den tiden (eller har glömt). Det mesta kan jag kolla upp på internet, men nu har det dykt upp något som jag varken minns från förr eller hittar något om online.

Det är nämligen så att båda mina råttor (men oftare den ena än den andra) gör ett ganska dämpat tjippande ljud. Jag har kollat upp ljudligt beteende här, och den beskrivning som passar in bäst är: 

"Mjukt pipande
Många råttor kan avge ett lågt, mjukt pipande när de blir tvättade av en annan råtta. Men har även märkt att det låtit liknande på några av mina råttor när jag rycker täckhåren inför en utställning."

Pipandet kommer nästan alltid när de ligger och dåsar eller håller på att vakna på morgonen, och de verkar aldrig besvärade, så jag hoppas att det är ett harmlöst ljud. Men jag är samtidigt lite orolig över att det kanske är hosta. Så i morse när en av dem lät så medan han höll på att vakna till, filmade jag och tänkte fråga alla kunniga råttägare här.

Är det här ett harmlöst pipande, eller kan det vara hosta?
https://youtu.be/Faplaiy_0l0

Annons:
VampireGirlElvira
7/30/17, 8:18 PM
#1

Låter som att råttan är sjuk. Har kanske rossel i luftrören. Hur gammal är råttan?

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

bele
7/31/17, 2:02 PM
#2

Har kollat filmklipp av hur hostande och nysande råttor låter. Det låter annorlunda, men så kan ju alla nysa och hosta olika förstås. Råttan är 3 månader gammal. Jag kontaktade uppfödaren som föreslog att jag skulle göra en lätt förkylningsbehandling, hålla honom varm, och listade några symptom att hålla koll efter (så som rinnande nos och ögon). Så just nu håller jag koll på symptom och beteende, men tänker att jag bokar tid hos veterinär om så bara som en rutincheck-up.

VampireGirlElvira
7/31/17, 3:11 PM
#3

Jag skulle ha farit till veterinären med honom så fort som möjligt om jag vore du. Man vet ju inte ifall det finns bakomliggande problem.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Upp till toppen
Annons: