Annons:
Etikettkostrelaterat
Läst 587 ggr
cupkake25
7/22/17, 7:52 AM

Mat till Råttor

Behöver hjälp. Har två tamråttor ~1 år gammal. Vi köpte dem när dem var 6eller 7 månader. Från början dem åt allt utan tvekan men nu ätter dem inte torrfåd alls . Det ända dem ätter är vanlig människa mat som dem får från oss. Det brukar vara ris, pasta, grönsaker, lite kött, soppa. All torrmat dem bara struntar i. Hur ska jag jag göra för att dem ska sätta normalt igen. Sedan igår fick dem bara torrmat och vatten och en bit gurka . Dem drack och åt gurkan allt annat är kvar.

Annons:
cupkake25
7/22/17, 8:15 AM
#1

Det som jag köpte till dem

cupkake25
7/22/17, 8:15 AM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2
Ang101
7/22/17, 12:16 PM
#3

Personligen rekommenderar jag inte de där färdigblandade påsarna då det innehåller mycket som råttor inte ska äta, samt extremt mycket socker. Köp müsli istället och blanda i lite torkad frukt, russin, mm. Sedan ge dem grönsaker och annat gott. Undvik socker och fet korv. De lägger enkelt på sig för mycket vikt och får då mycket hälsoproblem.

Ang101
7/22/17, 12:17 PM
#4

Ge dem kokt potatis. Mummi mumms.

cupkake25
7/22/17, 7:36 PM
#5

Men musli och torkade frukter är det inte godsaker för dem? Tänkte att dem måste få näringsrik mat. Eller är det ingen fel att dem ätter med oss. Tack, försöker att tänka på vilken mat dem får. Inte lätt man vill ju att dem ska vara friska. En fråga till då. Behöver dem extra vitaminer eller dem får allt dem behöver med maten?

Ang101
7/22/17, 8:13 PM
#6

Det finns sockerfri müsli med bra torkade fröer osv. Torkad frukt beror på vilken frukt vi talar om. Du kan ge dem en skål på morgonen och sedan utfodra med grönsaker resten av dagen till exempel. Det är helt okej att dem smakar på er mat om det inte är kryddat eller starkt till exempel. Mina råttor brukade sitta vid oss vid matbordet eller i våra nackar och smaka på det vi hade lagat. Dem får i sig det dem behöver via normal kost ja. Du kan ju ge dem vitaminer om de har brister till exempel och då kan du tala med en veterinär men annars är det inte behövligt. Ge dem fisk och sådant ibland även. :-)

Annons:
Ang101
7/22/17, 8:13 PM
#7

Håll koll på innehåll och socker/fett halt så är det lugnt! Sedan ska de självklart inte äta godis eller choklad eller så.

tanglytails
7/23/17, 2:23 PM
#8

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
7/23/17, 2:24 PM
#9

#5 Blandar man eget foder ska råttor ha tillskott som innehåller bl.a d-vitamin, koppar & kalcium. Vanligt att dom har brist på d-vit specifikt. 

#3 & nej, det är inte bara att ta lite müsli & blanda i lite vad man känner för. 
Det ÄR komplext att blanda en bra blandning själv.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Ang101
7/24/17, 1:51 PM
#10

När fan sa jag att det var enkelt och bara ta vad man tycker? Kan du läsa? Tror jag har varit väldig tydlig på innehåll. Jag vet mycket väl hur det är att blanda ihop en kost till råttor. Det finns mycket man kan ge dem som innehåller allt dem behöver. Och bara ge dem de färdiga påsarna är inte bra för dem då de innehåller skit. De får i sig vitaminer och mineraler från mycket, ägg, kött, apelsiner till exempel. Det är helt enkelt att läsa på och pröva sig fram. Hon måste ju börja någon vart. Ursäkta om jag blir irriterad men va i…

Ang101
7/24/17, 1:53 PM
#11

Allätare, ALLätare.

tanglytails
7/24/17, 4:10 PM
#12

Nej, man bör ge tillskott av D-vit, kalcium & koppar som sagt om man blandar eget.

Tyckte du fick det att låta enkelt i #3 " Köp müsli istället och blanda i lite torkad frukt, russin, mm. Sedan ge dem grönsaker och annat gott. Undvik socker och fet korv. " & så enkelt är det inte alls.

Jag vet inte vad det har med att göra om  dom är allätare eller inte. Det betyder inte att dom ska äta allt eller vad var det du ville poängtera?

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
7/24/17, 4:18 PM
#13

Ska du blanda eget foder så läs igenom fusklappen & dessa recepten, TS :)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
Upp till toppen
Annons: