Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 721 ggr
SmåDjurStorBur
2017-07-21 20:44

Hur mycket kostar det per månad för er?

Tjena!

Jag är inne på att skaffa lite råttisar och därför har jag en fråga till er proffs ;D
Jag har läst på, läst på, läst på… och läst på om råttor så jag vet vad de behöver och jag är väl förberedd på att ta hem råttor. Men vad som är lite svårt att hitta är hur mycket de kostar i månaden. Jag har en budget varje månad, t ex 100 kr till mina gerbiler varje månad osv, och därför skulle det vara intressant att höra vad eran månadskostnad bli på ett ungefär. Då menar jag inte själva "startkittet" med bur och tillbehör, utan vad ni betalar för t ex mat varje månad, men såklart nån hammock då och då ;)

Tacksam för svar!

Annons:
tanglytails
2017-07-21 22:12
#1

Har du läst vanliga råttfrågor för där finns en liknande artikel? 🙂
(Angående buffert)

Mycket handlar om antal, hur mycket man lägger undan, vad man ger i färskfoder samt hur ofta, vad man ger för Torrfoder, vilken bottenströ du använder samt hur mycket, hur ofta du tänker köpa ex inredning osv.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Ang101
2017-07-22 12:24
#2

Räkna med en stor bur runt 1000 kr, sedan inredning kanske 200-300 kr. Köper du begagnat så kanske 700-900 för allt. Sedan är mat och underlag/filtar som du behöver byta regelbundet ett påslag så för mig, som ger dem färsk mat och inge pås mat eller dylikt samt har mjukt och fint i deras burar kostade det mig runt 300 kr i månaden om jag såklart inte köpte någon rolig leksak för då kunde det woops bli en utkomst på en tusing där och en tusing där. Dem är billiga djur så att säga då dem är allätare men man får samtidigt tänka på att dem är små och sköra :-)

Ang101
2017-07-22 12:26
#3

Sedan tycker jag ju personligen inte att man ska sätta sig in i "oj oh oj kanske blir för mycket att betala i månaden för att ha råttor" man kan aldrig vara säker. En råtta är ett liv, den kan bli sjuk och behöva special foder till exempel eller dylikt. Så ska du ha råttor, tänk på att du ska ha dem som liv och fokusera inte på priset för då ska man inte ha råttor.

SmåDjurStorBur
2017-07-22 13:39
#4

Nej det klart! :) Var bara intresserad så jag vet vad jag ska säga till mamma vad de kostar i månaden ungefär med mat och liknande. Det klart jag förstår att veterinärkostnader kommer så småningom komma, och att bur och tillbehör kostar, men jag menar mer den "vanliga" månadskostnaden.

Ang101
2017-07-22 18:24
#5

Då kan du räkna en räkna med 200-400 kr i månaden :-)

zickan
2017-07-22 23:27
#6

Det är jätte svårt att säga vad de kostar per månad. Även om man räknar på 2-3 råttor så är det så olika i var man bor, var man handlar, vad man har för mat, vad man har för strö.
Men även vad man kan förvara för mängder. 

Strö är en sådan sak. Råttor skall inte ha kutterspån, strö av barkträd. Det är mer damm än man tror och det är terpentin i det. Vill man minimera riskerna  för luftvägsproblem låter ma bli kutterspån.
Men de ströer där ute kan kosta lite om man köper små förpackningar. Al/Asp strö är en av de dyraste. De är snyggt. Och många tycker de drar åt sig lukt bra. Jag anser motsattsen. De är för dyrt för vad man får enligt mig. 

Själv föredrar jag lättströ/hampaströ. Har man möjlighet att förvara en stor säck. Så har granngården en som kostar ca 150kr. Denna säcken på 2-3 råttor skulle kanske räcka i ett halvår/år. 
Zooplus.se har en liknande säck hampaströ, dock är den lite mindre och enklare förvara. Ändå bra pris och räcker troligen någon månad för en lite flock. 

Har du en symaskin hemma. Kan sy själv eller kanske kan få ihop en rolig sy helg med din mor. Lära dig sy, få lite hjälp. Sånt kan va kul. Och du tjänar på det. 
Ikea har fleace från 17kr. Rusta har ofta rea på fleace filtar.  det går även bara klippa fyrkanter och hål i varje ände sedan upp. Eller återanvända gamla kläder till hängmattor. 
Vissa råttor tuggar mer än andra. Svårt komma med hum hur mycket som går åt. Men  normalt sett på mina håller det rätt länge med hängmattor. Bara tvätta. Samma med fleace bitar de boar med. Håller nere kostnaderna. Får man inte tvätta i hemmets maskin. Så kan man välja byta lite oftare så de inte blir lika smuttsigare. Handtvätta är inte svårt alls. Eller ta med till någon som bor i hyreslägenhet och tvätta i tvättstugan. 

Har du en pappa som kanske äger lite verktyg. Så kan det bli poppis och mycket kul att dra igång far till att bygga lite små saker. Hitta obehandlat trä och göra hus. Broar mm. På så sätt kan man få med hela familjen att engagera sig. Göra saker själv är mycket skoj om man har möjligheten och får. Annars finns det billigare alternativ till inredning. Loppis är min favorit. 

Foder är rätt svårt också. Helt upp till vad man köper, var man köper. Vad mer man ger. Många råttor kan ges färskmat dagligen. Många råttor bör inte äta färskmat varje dag. Man bör gå efter råttans vikt, aktivitet mm. Akta övervikt, fettma osv. 
Torrfoder skall alltid finnas. 
Kostar olika var man köper och bor. Om man beställer osv.  Vad man kan få tag på för priser.  Får de färskmat som grönsaker, matrester från eran middag osv. Så minskar mängden Torrfoder de äter. Men färskmat är lätt att äta. Råttorna kan bli rätt runda på för mycket sånt. Och ger man mycket färskmat så äter de inte torrfodret. Och äter de inte så mycket Torrfoder alls. Måste man börja se till så de får i sig stor variation. Att de får i sig alla vitaminer, mineraler osv via färskmaten. 
Bor man nära andra råttägare eller kanske uppfödare. Kanske man kan höra om man kan få köpa loss lite foder därifrån. Eller dela större säckar. Sånt kan minska summor. Minskar även mer i pengar om du får ta lite sallad, matrester osv från det ni äter. Ta lite av sånt dina föräldrar betalar. Då blir det också lite mindre i vad du själv behöver lägga. 

Troligen kommer det bli att du får lägga ut lite mer första månaden på strö och foder. Men det du köper kanske räcker i 1-3 månader frammåt istället. Så blir det inte mycket utgifter kommande tiden. 

Skulle gissa på 2-3 råttor. 1-500:-i månaden. Vissa månader kanske lite mer när man behöver köpa på sig nytt Torrfoder och strö. Andra månader mindre pengar som går åt. Men sätter man en budget på nu kanske 300:- så kan man lägga undan de pengar som blir kvar. Har man en spar budget om man vill köpa något till dom någon gång. detta då med tanke på att dina föräldrar stöttar med veterinär. Annars lägger man helst undan lite innan man skaffar djuren och fortsätter lägga undan lite när man har dom. Så de kan få ev vård vid behov.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
tanglytails
2017-07-23 14:14
#7

Vi säger att jag köper allting jag använder samma månad (vilket jag inte behöver i vanliga fall men ren hypotetiskt).  Jag har även fler än två råttor så ha med det i tankarna. 

Foder + vitaminer (ratrations.com) - inkl frakt. (frakten är på ca 230kr standard, beror lite på valutans värde också från gång till gång) brukar det gå på åtminstone 700 - 1000kr där. (ev köper jag lite smått på ICA också till torrfodret så 100 - 200kr kan vi lägga till där) 
Totalt: ca 1200kr (säger vi för vi räknar högt)

Färskfoder - här går på minst 100kr/v så ca 400kr på en månad kanske. (ibland blir det billigare med tanke på extrapriser, erbjudande osv men vi räknar hellre högt än för lågt)
Totalt: ca 400kr

Bottenströ - jag använder mig av hemparade från zooplus. Köper två förpackningar åt gången (behöver man inte nödvändigtvis med enstaka råttor men såhär gör jag!).
Totalt: 349kr där. (hittar du här)

Bomaterial - jag använder mig av rivet tidningspapper vilket blir gratis & även gratis terapi på köpet. 😉 (kan ju köpa pappersstrimlare om man vill isf är det en engångskostnad på runt 200kr kanske?) 
Totalt:  0kr

Toamaterial - jag använder mig av toalätt. Vi har inte storpack här så kanske blir billigare ifall du hittar det. Jag använder mig nog av 1 - 2 påsar/mån åtminstone. Totalt: ca 70kr (hittar du ex. här)

Buffert/sparkonto (ex för veterinärvård) - minst 50kr /mån är en bra idé men mer skadar inte ärligt talat. Sen är det upp till dig om du vill försäkra dom, kanske mer värt när man har 2 - 3 st men hade ändå sparat minst 50kr/mån.

Bur - jag har själv 1,5 RS95 men det behöver man inte ha till 2 - 3 st råttor (det skadar ju däremot inte) men vi kan utgå från minsta  bur till det antalet. Zeno 2 hittar du här.  Just nu på ca 1000kr men ibland är den nere på åtminstone 800kr. Finns även många begagnade till bra pris i ungefär samma mått eller större. 
Totalt: minst 500kr men ex ny zeno på 1000kr. (engångssumma om man inte byter bur ofta såklart, man kan ju även bygga själv men om man inte får typ allt gratis så tror jag du ändå lär komma upp till 500kr)

Du behöver åtminstone en transportbur, vi kör på en sån här då dom är populära. 
Totalt: 75kr

Råttor - minst 2 st, ca 300kr st (ibland 350 - 400kr) 
Totalt: minst 600kr

Inredning - det här varierar ju en hel del. Vissa månader handlar jag _massor_, vissa månader något, vissa månader ingenting sen kan man göra ex hängmattor själv. Men för att ha något i början så tycker jag åtminstone sputnik, korgar (dessa finns i tre olika storlekar, jag varierar med storlekarna), hängmattor (du behöver iaf fleece/tyg då ex detta som är billigaste på ikea) sen behöver du iaf något att hänga upp med (ex. dessa) & buntband (man kan hitta billigare storpack samt sådana som går öppna igen så kan man återanvända). 

^ så 1 sputnik, 1 fleecefilt (du får ju en del hängmattor ur en om du syr själv), 3 olika korgar, gardinkrokar & buntband (nu tänker vi ju minimalt, IKEA har massa mer men jag orkar inte sitta & länka allt iofs så nu kör vi basic) 
Totalt: minst 150kr 

Glömde basic saker som vattenflaskor, matskålar men det behöver ju också på vad du vill ha men jag tar något random bara. Vi säger 2 råttor, 1 vattenflaska, 1 matskål & Strömatning (vad är Strömatning?). 

1 vattenflaska (strl kanin): 20kr
1 matskål  (strl mellan): 21kr

(ps. jag tycker du ska köpa dig en sjukbur också, ofta finns dom billiga begagnade - ex en dunabur, går ju annars göra om en samla med nät - hade valt billigaste nätet av dom två då den har minst galleravstånd) 

Så.. minsta totala pris utifrån min uträkning (såklart kan man påverka detta mycket genom att köpa begagnat, göra saker själv osv): 3435kr.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

SmåDjurStorBur
2017-07-23 14:52
#8

Tack för alla tips!
Tänker nog ha 2-3 honor i en Savic Zeno 3 Empire just på bra pris (endast 1199:- på zooplus.se) och mata dem med Selective Rat. (http://www.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/foder_gnagare_smadjur/supreme/supreme_rattfoder/279118) Hur ofta tror ni proffs jag behöver köpa ny 1,5 kilos mat? På ett ungefär alltså, typ en gång i veckan eller en gång i månaden. Men tack för allt ni skrivit!

tanglytails
2017-07-23 15:35
#9

Om du kollar under utfodring i länken du länkade står det:
"Rekommenderad utfodring:En vuxen råtta behöver i genomsnitt 20 - 25 g foder dagligen.
Råttan skall alltid ha tillgång till friskt vatten."

Vi räknar högt. 25 x 2 = 50g/dag
50 x 30 = 1500g/mån (alltså 1,5kg/mån)

Jättebra val av bur, väldigt stor 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

tanglytails
2017-07-23 15:38
#10

Om du ist ska ha tre råttor så blir det ju 25 x 3 = 75g/dag
75 x 30 = 2250g/mån så isf hade jag köpt storpack/mån

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

SmåDjurStorBur
2017-07-23 16:13
#11

Aa, tack! Det såg jag inte, hehe.

tanglytails
2017-07-23 19:06
#12

Ingen fara alls! Lycka till, om du börjar med selective (som är ett helt ok foder) så kanske du till sist testar något recept med detta som en del av blandningen 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Upp till toppen
Annons: