Annons:
Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 569 ggr
JennyME
2017-07-09 07:34

Osäker hane

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Har haft en 1,5 år gammal hane nu i ca 1 månad utan att göra några större framsteg med att få honom mindre osäker och vinna förtroende. Han är en omplacering som inte hade det bra hos förrförra ägaren, kommer inte överens med andra hanar (åtminstone bror sin vad jag vet). Han kunde inte stanna hos förra ägaren som ensamråtta och då han kräver tid. Jag brukar sitta vid buren, prata med honom och handmata med något gott men än har han inte vågat klättra upp på mig. Är det tålamod som gäller? Tips och råd på hur jag lättare ska få honom att våga? Jag tvingar mig inte på honom utan han får ta det i sin takt vill han inte så låter jag honom vara. Han är ingen vidare klättrare utan klattrar osäkert och osmidigt, troligast pga fel bur hos första ägaren. Borde jag satsa mer på markytan då han ändå inte klättrar högt? Som det ser ut nu är han mest på burbotten eller i sin "sovalkov" som jag byggt ihop av en korg. Är han dömd för alltid att leva ensam? Han ser så deppig ut ibland :/ jag vet inte om förra ägaren försökt med yngre hanar tex (finns förra ägaren på detta forum så ge gärna råd och mer bakgrund :)), han kunde inte bo ihop med sin bror iaf. Han är inte aggressiv eller bits bara rädd och osäker, önskar han kunde lita på oss här iaf när han lever som ensamråtta. Vill inte köpa, testa och stå med två råttor och två burar sen.. Har omplaceringar sen tidigare samt köpta djur så sammanlagt har jag 13 st djur ;) Alla tips och råd mottages tacksamt :) Mvh /Jenny

Annons:
tanglytails
2017-07-09 15:32
#1

Tålamod är super att ha även godis! 
Har du läst artiklarna här inne under Vanliga råttfrågor?  
Där finns 3 - 4 artiklar om att tämja råttor. 🙂

Fråga förra ägaren om hur det ev hade fungerat. Är det längesen han bodde ihop med sin bror/du tog emot honom? Det kan ha varit hormonerna & vad jag förstått är han inte kastrerad? Det hade kunnat hjälpa men jag vet inte om där finns någon övre åldersgräns på detta.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

JennyME
2017-07-10 14:46
#2

Tack ska ta och kika på det :) Går i tankarna om att försöka sätta ihop honom med 1-2 unga kamrater eller är det för sent med tanke på hans ålder? Han är känslig och är mycket försiktig, har lite svårt att se stark dominans i honom men då jag inte vet så är det inte lätt. Min pojkvän har erbjudit att ta honom ifall vi skulle testa på att sätta ihop honom och det inte fungerar

JennyME
2017-07-10 14:48
#3

Han är 1,5 år och hade burkamrat till för ett halvår sedan om jag fattat rätt, hos mig har han bott ca en månad

tanglytails
2017-07-10 17:12
#4

Jag hade minst tagit 2 unga som är i samma ålder som varandra så dom har varandra ifall det inte skulle gå med honom.  Oftast enklare med två samt unga. 

Det är ju så att ju längre dom bott ensamma ju svårare kan det bli att få ihop dom. Tror han hade jobbiga tonår om han är 1,5 år & bott ensam sen ca 6 mån tillbaka. Tonåren kan vara jobbiga upp till ett år för vissa individer. (Vissa blommar ju sent, kort sagt)

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Furaha
2017-07-11 14:32
#5

Ett tips som jag gjorde för att han skulle lära känna mig var att bära runt på honom när jag gjorde ärenden, typ som när jag gick på promenader och liknande, några dagar med det så slutade han ha problem mig och satt mer än gärna på axeln eller klättrade på armarna. Jag använde mig både av typ en tygväska men även en tröja med passande fickor

tanglytails
2017-07-11 19:16
#6

Bär inte runt på råttor utomhus utan sele ifall ni inte har en starkt band/bra relation. Inomhus däremot har man mer kontrollerad yta.

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Annons:
JennyME
2017-07-12 16:16
#7

Har iofs tre katter men tror han spöar dem, katterna är vana vid att tex kaniner skuttar runt.. Hade en katt förr som var rädd för mina råttor jag hade då, råttorna väste och blev sura bara katten närmade sig

Upp till toppen
Annons: