Annons:
Etikettråttägare
Läst 1037 ggr
Råttor_033
2017-07-08 02:48

Hjälp, ohyra

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min tamråtta har fått någon slags ohyra! Vi har behandlat det med ett speciellt schampo en gång, vi ska behandla honom med det minst en gång till. Men jag har också märkt att han går lite snet med halva kroppen. Han ser jättesvag och trött ut. Han trillar och när han försöker klättra i burgallret trillar han ner för att han inte orkar hålla sig uppe :( Han sover mycket, men ibland vill han desperat komma ut hela tiden och går runt i buren och trillar. Jag vill gå till veterinären med honom, men tror inte min mamma vill det. Hon säger bara "Ja men det är ju sånt som händer och det finns inte så mycket att göra åt". Hon tycker inte vi ska gå till veterinären med så små djur. Men jag ska fråga henne och försöka övertyga henne. Vet ni kanske orsaken till varför min råtta är såhär? Har ni nån idé på vad det kan va elr hur jag kan behandla det? Snälla hjälp mig. Ja känner mig så dålig och de känns som jag gjort fel på nåt sätt.

Annons:
tanglytails
2017-07-08 20:20
#1

Jag hade gått till veterinären & bett att få ut stronghold..  Om du är omyndig så har din mamma huvudansvaret & ska följa lagen som säger att djur ska tas till vet. vid behov. Ohyra är behov & mest troligt det andra också.

Hur gammal är råttan? Är hela huvudet snett? Tänker på snedskalle..

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Råttor_033
2017-07-10 02:39
#2

Han är ca 1,5 år. Han kan knappt gå med halva sidan av hans kropp nu, jag får mata honom eftersom han knappt kan hålla i maten själv :/ Mamma ska ringa till veterinären måndagmorgon och boka en tid. Jag missuppfattade nog henne lite förut när ja skrev inlägget. Det är ganska allvarligt nu och min lilla kille behöver verkligen hjälp och medicin. Hoppas bara vi hittar en tid så snart som möjligt.

tanglytails
2017-07-10 12:15
#3

Skulle kunna vara en stroke/hjärnblödning. Hoppas allt löser sig!

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
2017-07-10 13:32
#4

Jag ändrade din rubrik lite så det är enklare veta vad tråden handlar om. Många trådar som döps bara till hjälp eller akut. Svårare hitta om det är många som skriver i andra trådar här inne.

Håller med tanglytails. Det är tyvärr rätt brottom till veterinären. Ohyra går inte att behandla med shampo. Var råttan pigg och kry innan shamponeringen. Och nu har dåligt med ork, tiltar osv. Så kan det va en allergi reaktion eller liknande på själva shampot. 
Du behöver få till 1-3 sroppar stronghold/ivermec i råttans nacke för att bli av med ohyran. Två preparat som är mildare mot djuret men inte ohyran. Receptfria som går att köpa i Sverige för hund/katt kan tyvärr slå över och ha ihjäl råttor. De tål inte styrkan. Vet att frontline kan ge stora problem på djur. Speciellt smådjur. Så akta allt sådant. 
En veterinär för ohyran ligger på allt från 250-600 kronor. Det som kostar är besöksavgiften. Går att ringa runt lite innan och höra runt på vad de tar för spriser. 
Recept på stronghold har jag för mig ligger på runt 1-150 kronor. Ett recept räcker till många behandlingar då det räcker med någon droppe i nacken per råtta. Ungefär 1-2 droppar per 300 gram. Så du inte kör på en flaska per råtta. Det är inge farligt men onödigt. 

Att råttan inte kan stå, har dålig balans osv. Kan bero på så många saker. Som nämnt ovan, Stroke/hjärnblödning.  Eller tumör. 
Mest normala är infektion/inflammation/virus på balansnerven osv. Skapat av ett sår, bakterie/virus. Kan va sviterna efter en förkylning som varit omedicinerad. 
Kan även va svullnad efter skada eller reaktion på starkt medel. Vet att en råtta började svullna upp och tilta efter behandling med frontline. Något man inte bör ge råttor. 
Mesta går att medicinera om de får hjälp/vård fort. Så ring runt till veterinärer och kolla vad du kan få för besökstid och ev pris. Gratis ringa och rådfråga veterinär.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Råttor_033
2017-07-10 18:11
#5

Min mamma har nu bokat en tid, vi ska va där kl 14 imorron hos veterinären. Vi har schamponerat honom 2 gånger, men han var svag och hade dålig balans innan vi hade gjort det. Ohyran har försvunnit, men inte allt. Så förhoppningsvis får han bra medicin imorron och blir bättre även fast hans balans antagligen kommer bli sämre än förut när han blir frisk. Tack för alla svar och råd. Jag skriver mer imorgon när vi varit hos veterinären.

zickan
2017-07-11 07:27
#6

Vad skönt. Hoppas han blir frisk snart :).. Glöm inte säg det till veterinären om de har svårt att hitta en lus. Att ni har badat honom nyligen och levande lusen kan ha sköljts bort. Gnetter/äggen är oftst kvar och kläcks nya efter en tid.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Annons:
tanglytails
2017-07-11 11:39
#7

Hur har det gått? 🙂

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

Råttor_033
2017-07-11 19:10
#8

Han fick somna in! :'( Han var för sjuk och svag…

tanglytails
2017-07-11 19:17
#9

Men åh, beklagar. ❤️

Tanglytails rattery - råttuppfödning i Skåne. 
Rätt råttor till rätt familj. 

(hemsidan, facebook, instagram)

zickan
2017-07-12 00:26
#10

❤️ Inte kul när man behöver låta råttor vandra vidare. Beklagar

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Upp till toppen
Annons: